Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Føler meg stemplet....

Startet av reptil, torsdag 07. november 2013, klokken 07:51

« forrige - neste »

TorC

Sitat fra: Hall på torsdag 07. november 2013, klokken 13:08
Elbil-eiere rikere enn gjennomsnittet? Kan det, rett og slett, være at elbil-eiere er smartere enn fossilbil-eiere?  ;D Dermed har de trolig høyere utdannelse enn gjennomsnittet og kanskje derfor også høyere betalt jobb enn gjennomsnittsnordmannen?  8)

+1

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

emil

Tror nok heller at vi i familien her ligger under gjennomsnittet på inntekt og min er også av det litt ustabile slaget. Men for meg sto valget mellom å betale ~6000kr/mnd i bensin og bom eller 3000kr/mnd som nedbetaling på pent brukt elbil.

Dette vil også forlenge levetiden til fossilbilen som i kjørelengde er på vei tilbake fra en tur til månen, siden den nå ikke blir nevneverdig brukt. Men vi må fortsatt ha den for det dukker opp behov for langturer eller turer med mye last/tilhenger.

Kjell Leaf

Sitat fra: emil på torsdag 07. november 2013, klokken 13:41
Tror nok heller at vi i familien her ligger under gjennomsnittet på inntekt og min er også av det litt ustabile slaget. Men for meg sto valget mellom å betale ~6000kr/mnd i bensin og bom eller 3000kr/mnd som nedbetaling på pent brukt elbil.

Dette vil også forlenge levetiden til fossilbilen som i kjørelengde er på vei tilbake fra en tur til månen, siden den nå ikke blir nevneverdig brukt. Men vi må fortsatt ha den for det dukker opp behov for langturer eller turer med mye last/tilhenger.
Jeg tror ikke at alle som kjøper el-bil har så høy inntekt, bare smartere..
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Øyvind.h

Har sett undersøkelser på dette temaet i USA. Folk med høy inntekt og høy utdannelse er smarte, og smarte folk har en tendens til å kjøpe elbil :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tomrh

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 07. november 2013, klokken 13:55
Jeg tror ikke at alle som kjøper el-bil har så høy inntekt, bare smartere..
Og mer risikovillige? Vet om flere som har sett lønnsomhetsregnestykkene og vet at de burde ta steget, men tør ikke for "tenk om..."
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Balrog

Bjart Holtsmark er kanskje den største idioten som får spalteplass i media. Typisk jante-norsk å trekke ned nisselua og dra misunnelseskortet for å gå i krigen mot miljøvennlig utslippsfri transport.

La meg bare understreke at mine elbiler selvsagt kun går på kullkraft spesialimportert på fly fra Kina, mens alt annet jeg bruker av strøm er ren norsk vannkraft.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Kagex

Føler meg ikke akkurat rik med en inntekt på litt over 500 i året som alene pappa.  Men er vel rik da siden det står i avisen.

Sent from my GT-I9505 using Xparent BlueTapatalk 2

P29687

Mr.Zero

Sitat fra: Kagex på torsdag 07. november 2013, klokken 16:43
Føler meg ikke akkurat rik med en inntekt på litt over 500 i året som alene pappa.  Men er vel rik da siden det står i avisen.

Sent from my GT-I9505 using Xparent BlueTapatalk 2

Nei gitt, å leve på 500 på et helt år, ja det må være knallhardt..;)

Sparer selv minst 30.000,- i året bare i bensin. Så kommer bom, årsavgift etc i tillegg. Skal jo tjene 60 lapper for å få de 30.. Ekke rart vi er rike..! :-)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

cra

Sitat fra: Balrog på torsdag 07. november 2013, klokken 16:28
La meg bare understreke at mine elbiler selvsagt kun går på kullkraft spesialimportert på fly fra Kina, mens alt annet jeg bruker av strøm er ren norsk vannkraft.

Ja, såpass må da en riking kunne unne seg. Hva er vitsen med å være rik hvis man ikke skal kunne bokstavelig talt fyre opp pengene?

(Du mente selvsagt at kullet var eksporter med fly til Kina, og så er strømmen fraktet tilbake (også på fly, naturligvis) på blybatterier før den hentes ut og lader bilen din, ikke sant? Det er i alle fall slik jeg har tenkt å gjøre det. Vurderer i tillegg å nøye meg med å kjøre bare en halv bjart.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

erikf

Sitat fra: reptil på torsdag 07. november 2013, klokken 07:51
Som rik?

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3707181.ece
Håper elbilforeningen kan skrive et motsvar som tilbakeslår en god del av løgnene til Nettavisen (!) og Bjarten, og at det blir publisert i tilsvarende medier. Har lyst til å se mer av dette.
Mange fossilister som liker veldig godt å se elbilen bli angrepet, og som kjøper argumentasjonen lett, enten dette er forsterket av at de eller noen i familien jobber i oljebransjen, at de så nylig har kjøpt fossilbilen at de ikke kan bytte den ut, eller at de er redd endringer. Mobbekoret er sterkt, jeg ser effekten av dette ukentlig, men heldigvis er det tydeligvis mange som ikke blir påvirket i stor grad av dette. Og kjøper elbil.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

johncl

Men dette er jo en litt tricky problemstilling da. Enhver som er opptatt av miljøet forstår vel også at høyt forbruk i vesten er en av de store problemene i verden - og Tesla har vel en prislapp som er i overkant og representert av folk som har høyt forbruk generelt. Hvis man skal tenke rent transportmiddel så vil vel f.eks. en Leaf fungere like bra for majoriteten, og på den måte er da forbruket lavere - men så spørs det hva man bruker de 250.000 kr man sparte på å kjøpe Leaf i stedet for Tesla - hvis man flyr 5 turer til syden for de så er nok det samlede CO2 utslippet lavere ved å kjøpe en dyr Tesla kontra en Leaf+masse flyturer. Alt er nå bedre enn å kjøpe en fossil-bil uansett, selv om det beste ville vært å kjøpt en sykkel og flytte nærmere jobb. Så jeg er delvis enig at Tesla er et rikmanns leketøy fordi man har råd til å fortsette sitt gamle levesett og hvor luksus gir en følelse av status.

Personlig kan jeg aldri se meg selv bruke så mye penger på en bil, selv om jeg kan forstå gleden av å kjøre en.
Perlehvit Leaf 2014

tomrh

Sitat fra: johncl på onsdag 13. november 2013, klokken 10:47
men så spørs det hva man bruker de 250.000 kr man sparte på å kjøpe Leaf i stedet for Tesla
De pengene har man jo ikke, det var de man slapp å låne ekstra fra banken.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

reptil


Sitat fra: tomrh på onsdag 13. november 2013, klokken 11:22
Sitat fra: johncl på onsdag 13. november 2013, klokken 10:47
men så spørs det hva man bruker de 250.000 kr man sparte på å kjøpe Leaf i stedet for Tesla
De pengene har man jo ikke, det var de man slapp å låne ekstra fra banken.

Jupp :)
Svart Leaf Acenta

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA