Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

lade bilen med aggregat under kjøring

Startet av pettersmart, onsdag 13. november 2013, klokken 19:42

« forrige - neste »

pettersmart

god kveld! lurer på om det er mulig å lade en elbil mens man kjører med et bensindrevet strømaggregat? tenker i hovedsak på enten Reva, Buddy eller Think bilene. Eller er dette helt katastrofe for elmotoren?

sven erik

det er mulig men når lade luken på revan står oppe får en ikke kjørt  men er det ikke bedre å kjøpe en med lenger rekkevidde

pettersmart

jo, helt klart. Er student, så trenger en billig elbil. de med dårlige batterier er jo de billigste...

Elmo

I Reva eller  Buddy ville du vel ikke få med deg aggregatet ??
Og hva skulle vel være vitsen ved å gå via strøm når du kan kjøpe en gammel bensinbil med lengre rekkevidde pr liter og til billigere pris ???
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

valvolainen

En ville vel også slite med stort nok aggregat... Krever noen kWh og kjøre.
Videre skal du være heldig å finne en bil som lar deg kjøre med stikkkontakten i 'veggen'.
Du kan få kjøpt min gamle 190d automat hvis det er driftssikker billig pendlebil du skal ha?

pettersmart

Nja, altså saken er at jeg er ute etter å kjøre i bussfil, gratis parkering, null bompenger og billig årsavgift. Men alikevel ha en billig bil som går langt. Bor i drøbak, pendler til oslo hver dag...

Griffel

Sitat fra: pettersmart på torsdag 14. november 2013, klokken 07:41
Nja, altså saken er at jeg er ute etter å kjøre i bussfil, gratis parkering, null bompenger og billig årsavgift. Men alikevel ha en billig bil som går langt. Bor i drøbak, pendler til oslo hver dag...
Når det går om hjelp til å svindle til seg elbilfordeler, har du sikkert valgt det riktige forum. 8)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Mopedbil bruker ca 0,4 l avgiftsfri diesel, og har rekkevidde på nesten 300 km, billig årsavgift og null bompenger. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TB

#8
Om målet er EL skilt, samtidig som du vil komme langt, uten og betale for "ny" bil finnes det nokon få Renault Kangoo med range extender igjen. Var vel ikkje kjent for og vere veldig driftsikre..

Eksempel (gammal annonse:)
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=42261121

Det alternativ som trulig kostar minst er månedskort på bussen?  :)

Aggregat montert inne i kupen er neppe nokon god ide ref:
Sitat fra: elektrolux på onsdag 13. juli 2011, klokken 19:51
Mindre fare for CO2 forgiftning, som er det eneste dødsfallet jeg har hørt om i en Elbil. ( En som kjørte med et bensindrevet agregat inne i en Cityel)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

jkirkebo

Sitat fra: TB på fredag 15. november 2013, klokken 19:14
Aggregat montert inne i kupen er neppe nokon god ide ref:
Sitat fra: elektrolux på onsdag 13. juli 2011, klokken 19:51
Mindre fare for CO2 forgiftning, som er det eneste dødsfallet jeg har hørt om i en Elbil. ( En som kjørte med et bensindrevet agregat inne i en Cityel)

CO2 er ikke giftig, og konsentrasjonen skal nok bli veldig stor før man begynner å merke pusteproblemer. Da er det bare å få seg litt frisk luft.

CO derimot er meget giftig i ganske små konsentrasjoner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elvedalen

Hei Pettersmart, jeg skjønner deg godt, jeg har tenkt litt på det der, det må  jo være fint å ha en måte å kunne ta en tur vesentlig lenger enn elbilen  kan for egen kapasitet, jeg har nettopp kjøpt en tekna, det hadde vert fint å sette et agregat bak på "henefeste" eller i bagasjen (med lufteslangen ut av vindu) nå jeg skal til Tyskland eller Spania.  Og lade på noen hurtig ladere også på veien. Ja jeg vet at et agregat koster litt extra å jeg kunne kjøpt en liten turbodisel for de penga, men nå har jeg en ny tekna å har tenkt å ha den lenge. :o
Nissan Leaf Tekna 2013.

valvolainen

En annen utfordring er vel også at bilen tror den henger fast i veggen og nekter å kjøre...


Griffel

Sitat fra: KjellG på torsdag 08. mai 2014, klokken 13:24
http://www.dinside.no/920278/nodstrom-til-elbilen
Så lenge ingen elbiler er godkjent med hengerfeste, er vel markedet for en slik lader begrenset.

Ellers er det jo som andre har påpekt et krav om forrigling slik at bilen ikke skal kunne kjøre tilkoblet et ladepunkt, så det må en spesialkobling til for å kunne kjøre med ladertilkoblet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Olatho

Hvis dere ønsker hybridbil, så tror jeg det er mer fornuftig å kjøpe nettopp det. Jeg tror i alle fall at Toyota er flinkere til å lage denne teknologien, og få den til å funke så problemfritt som mulig, enn de fleste andre...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA