Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Får rødt lys på lader. Noen med info?

Startet av pnq, tirsdag 12. november 2013, klokken 23:09

« forrige - neste »

getor

Sitat fra: janmb på onsdag 13. november 2013, klokken 11:12
Saltoboks og type2 kabel virker mer og mer som en nobrainer etter alle problemene folk har med UMC

Selv om det var sure penger så kan jeg bekrefte at Salto virker helt utmerket! At man må lukke opp ladelokket manuelt er en ikke-sak, kun et testetrykk på den vidunderlige 17"  :D

janmb

Ja, å åpne porten manuelt før man går ut av bilen blir nok fort rutine og er en liten pris for å ha stabil lading man kan stole på.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Celter

Jeg har hatt småproblemer med UMC fra Tesla, og jeg ville ha en i reserve. Kjøpte ladekabelen fra Salto istedet. Den fungerer mye bedre. Starter alltid ladingen med en gang og nå kan jeg slå av og på ladingen via app uten problemer. Ladekabelen er også enklere i bruk uten den store kladden ved schukokontakten. Eneste ulempen er at man må åpne ladeluka fra skjermen.

http://salto.no/produkter/ladekabel-justerbar-13-a-type-2-shuko/
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

MrUnderhill

Kan man sette på en Type 2 - Type 2 kabel hvis man trenger å forlenge denne ladeløsningen?
F.eks. denne: http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-32a-type-2-type-2/


Havebigfun

Sitat fra: MrUnderhill på fredag 15. november 2013, klokken 09:48
Kan man sette på en Type 2 - Type 2 kabel hvis man trenger å forlenge denne ladeløsningen?
F.eks. denne: http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-32a-type-2-type-2/
Nei- da fungerer ikke kommunikasjonen mellom UMC og bilen

Zneip

Må være ganske flaut for teknologiselskapet Tesla å ha så mye problemer med noe så basalt som selve ladingen av luksuselbilen TMS:

- manglende adaptere
- ustabile UMC'er som dør og må byttes
- kontakter som må snus
- folk som står og drar ladere ut og setter inn igjen for å få lading til å starte, - - nervøse bilister som sjekker app'er hele tiden i frykt for at ladingen har stanset.
- en drøss med feilmeldinger under/etter lading.....etc....

Dette er kanskje litt av prisen vi må betale som pionerer, men jeg håper de finner ut av det jo før jo heller. Jeg kjenner at jeg er fornøyd med å ha bestilt en Saltoboks selv om dette burde være totalt unødvendig. En elbil uten strøm er tross alt bare en sinnsykt dyr garasjepynt  ;D
Nord Trøndelag | X90D

nofuelno

Sitat fra: Havebigfun på fredag 15. november 2013, klokken 19:58
Sitat fra: MrUnderhill på fredag 15. november 2013, klokken 09:48
Kan man sette på en Type 2 - Type 2 kabel hvis man trenger å forlenge denne ladeløsningen?
F.eks. denne: http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-32a-type-2-type-2/
Nei- da fungerer ikke kommunikasjonen mellom UMC og bilen
Noen som har prøvd ?
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Griffel

#22
Sitat fra: nofuelno på fredag 15. november 2013, klokken 21:43
Sitat fra: Havebigfun på fredag 15. november 2013, klokken 19:58
Sitat fra: MrUnderhill på fredag 15. november 2013, klokken 09:48
Kan man sette på en Type 2 - Type 2 kabel hvis man trenger å forlenge denne ladeløsningen?
F.eks. denne: http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-32a-type-2-type-2/
Nei- da fungerer ikke kommunikasjonen mellom UMC og bilen

Noen som har prøvd ?
Dersom du ser på pluggene i hver ende av kablen vil du se at type 2 hanplugg ikke passer i en type 2 hunplugg.
Men dersom det hadde vært mulig ville kommunikasjonen virke.
Det er ikke en godkjent løsnig å lage en forlengerkabel til en type 2 kabel, (heller ikke til en type 1 kabel for den saks skyld).

Det er selfølgelig mye enklere og billigere å benytte en skjøteledning, mellom stikkontakt og UMC, og som alltid er dette en ren nødløsning som bare brukes med forsiktighet, når en ikke ikke har noe valg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kjølholdt

Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Havebigfun

Sitat fra: Griffel på fredag 15. november 2013, klokken 22:15
Sitat fra: nofuelno på fredag 15. november 2013, klokken 21:43
Sitat fra: Havebigfun på fredag 15. november 2013, klokken 19:58
Sitat fra: MrUnderhill på fredag 15. november 2013, klokken 09:48
Kan man sette på en Type 2 - Type 2 kabel hvis man trenger å forlenge denne ladeløsningen?
F.eks. denne: http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-32a-type-2-type-2/
Nei- da fungerer ikke kommunikasjonen mellom UMC og bilen

Noen som har prøvd ?
Dersom du ser på pluggene i hver ende av kablen vil du se at type 2 hanplugg ikke passer i en type 2 hunplugg.
Men dersom det hadde vært mulig ville kommunikasjonen virke.
Det er ikke en godkjent løsnig å lage en forlengerkabel til en type 2 kabel, (heller ikke til en type 1 kabel for den saks skyld).

Det er selfølgelig mye enklere og billigere å benytte en skjøteledning, mellom stikkontakt og UMC, og som alltid er dette en ren nødløsning som bare brukes med forsiktighet, når en ikke ikke har noe valg.
Jeg testet type 2 bak Teslas UMC- fysisk så det ut til å passe bra- bilen aksepterte det imidlertid ikke- som Griffel sier man kan heller skjøte på Schukosiden- med forsiktighet.

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på fredag 15. november 2013, klokken 23:34
Jeg testet type 2 bak Teslas UMC- fysisk så det ut til å passe bra- bilen aksepterte det imidlertid ikke.

Nei, det blir trøbbel med motstandene som koder kabelens strømføringsevne. To kabler i serie betyr at motstandene parallellkobles og verdien havner utenfor gyldig område.

Det går i teorien fint å skjøte på Type 2 siden men da må man bruke dedikert skjøtekabel og ikke vanlig ladekabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. november 2013, klokken 23:54
Nei, det blir trøbbel med motstandene som koder kabelens strømføringsevne. To kabler i serie betyr at motstandene parallellkobles og verdien havner utenfor gyldig område..
En titt på skjema viser at dette er en sannhet med modifikasjoner. Men det er altså ikke meningen at det være mulig med en slik forlengelse.

Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. november 2013, klokken 23:54
Det går i teorien fint å skjøte på Type 2 siden men da må man bruke dedikert skjøtekabel og ikke vanlig ladekabel.

Nå sier EN 61851-1 (Europa Normen for lading)
Et ladekabelsett må være konstruert slik at de ikke kan brukes som forlengelse med plugg og kontakt.

Så slike kabler vil da være i strid med regelverket.



Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 16. november 2013, klokken 13:03
Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. november 2013, klokken 23:54
Nei, det blir trøbbel med motstandene som koder kabelens strømføringsevne. To kabler i serie betyr at motstandene parallellkobles og verdien havner utenfor gyldig område..
En titt på skjema viser at dette er en sannhet med modifikasjoner. Men det er altså ikke meningen at det være mulig med en slik forlengelse.

Ligger ikke motstanden over to pinner da? Ellers enig i at det ikke er meningen at det skal gå. Teknisk sett går det alikevel. Men jeg ser ikke helt poenget. I USA derimot har de ladestasjoner med faste Type 1 kabler, der har noen laget skjøtekabler i tilfelle plassen er opptatt av en bensinbil og de må parkere f.eks et par plasser bortenfor.

Sitat fra: Griffel på lørdag 16. november 2013, klokken 13:03
Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. november 2013, klokken 23:54
Det går i teorien fint å skjøte på Type 2 siden men da må man bruke dedikert skjøtekabel og ikke vanlig ladekabel.

Nå sier EN 61851-1 (Europa Normen for lading)
Et ladekabelsett må være konstruert slik at de ikke kan brukes som forlengelse med plugg og kontakt.

Så slike kabler vil da være i strid med regelverket.

Utvilsomt. Slike koblinger har f.eks en tendens til å bli liggende i vannpytter og det er vel ikke så gunstig...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. november 2013, klokken 14:27
Ligger ikke motstanden over to pinner da?
Jo men.... Jeg må nok henvise deg til å studere skjema så forstår du nok hva jeg mener.
Dette er muligens også forklaringen på at protokolcontroller du kjøper fra Zero Carbon World finnes i versoner for "Tethered Cable EVSE" og for "cable free".
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

larern

#29
Sitat fra: pnq på onsdag 13. november 2013, klokken 20:07
Fikk ny umc og alt er bare velstand igjen. Men ble litt skeptisk; Hva om umc*en svikter igjen og man er til fjells eller lignende og trenger noen kw før hjemturen.

Lurer på om man må ha en i reserve...?

Er på fjellet og UMC blinker rødt før jeg forsøker å plugge den i bilen (blinker med sekund-intervall 15 ganger, 2-3 sek pause, så 15 blink osv.).  Ingen effekt av skifte til annen kontakt/kurs/snu Schuko/trykke på Reset bak på ladekladd, Schuko-støpsel ut og inn av kontakt > 30 ganger...

Etter å ha forsøkt å ringe Tesla x ganger, snakket med tlf-svarere + mail i dag på lørdag; Fått tak i en svært hjelpsom og hyggelig kar hos Tesla/Alna (Kenneth L :)) som til tross for at han hadde fri ordnet en ny UMC som en Tesla-kollega hentet på Alna før 16:00 i dag.....

Ikke hatt ladeproblemer første mnd jeg hadde bilen, stadig varierende problemer siste uker, men hjalp oftest å ta schuko ut/inn noen ganger - men nå langt til fjells er feilen selvfølgelig permanent og det er umulig å lade!!! 230V IT-nett.

Men noen utfordringer skal vel pionerer har....
2012: LEAF (reg USA 28.06.2012, reg Norge 11.06.2013)
2013: Tesla - TMS85 (reg 28.09.2013)
2014: LEAF TEKNA (reg 08.04.2014)
2015: Tesla - TMS85D (reg 26.03.2015)
2015: Tesla - TMS85D (reg 20.05.2015)
2017: Tesla - TMX90D (reg 20.03.2017)
2018: Tesla - TMX75D (reg 02.01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA