Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkering på kommunale parkeringsplasser

Startet av tromsøelbil, onsdag 23. juli 2008, klokken 11:51

« forrige - neste »

tromsøelbil

Jeg har i en annen tråd: http://elbil.no/forum/index.php?topic=1044.0
tatt opp dette med parkering for elbiler på kommunale parkeringsplasser som drives etter det som kalles for "privatrettslige prinsipper". Slik jeg har blitt fortalt av Tromsø Parkering så får ikke elbiler parkere gratis på disse plassene, og dette gjelder flere store parkeingsplasser og parkeringsannlegg som vi elbileire eksluderes fra. Som jeg har forstått gjelder dette ikke bare byen Tromsø men også andre byer i Norge
Er dette en sak som Norstart kan ta opp, og eventuelt jobbe for at vi elbileiere kan få parkere gratis på disse parkeringspalssene?

Mvh
Gegga
Tromsø. Kjører gul Buddy 2008 mod

Catalyzator

Kanske det må tenkes nytt her....  ???  i kommunen altså  ::) 

Dersom kommunene er så himla livredde for å tape inntekter dersom folk velger å kjøre El-bil å har krav på gratis parkering så burde kanske staten gå inn med en slags premiering av kommuner med rikelig tilbud til El-bil brukerne ?

Noe ala: 5000kr inn i kommunekassa (fra oljefondet) årlig for hver innbygger i kommunen som har/eier og bruker El-bil !

Da vil kommunene faktisk tjene på å legge tilrette slik at flest mulig velger El-bil samtidig som staten faktisk beholder pengene selv på en måte fordi det går inn i kommunekassa.   8)   

Noen som har tro på en slik politisk vinkling ?
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Griffel

Det er et overordnet politisk ønske å få flest mulig til å bytte til elbil. Favoriseringen med kollektivfelt og fri parkering er noe Stortinget har pålagt regjeringen ved samferdselsdepartement å følge opp. Dersom en kommune begynner å omdefinere offentlige parkeringsplasser til private plasser saboterer de overordnede politiske retningslinjer. Det er ikke en kommunal oppgave å drive en privat parkeringsplass, verken direkte eller via et heleid parkeringsselskap. Derimot er det en kommunal oppgave å sørge for at parkeringsplasser finnes

Personlig tror jeg ikke kommunen har anledning til dette, men det enkleste er vell om Nordstart sender en forespørsel til samferdselsdepartementet om kommunen har anledning til å omgå regelverket ved å definere enkelte kommunale plasser som "prinsipiel privat". Neste skritt i Tromsø er vel å drive parkeringsplasser langs kommunale veier etter "privat prinsippet".

Vi som har rukket å bli fortrolig med elbilene våre selger vel ikke bilen om denne tivlsomme kommunale praksisen skulle bli vanlig, men jeg tror nok bortfall av denne parkeringsfordelen vil være en bremse i utviklingen.

Når antallet elbiler passerer en kritisk mengde forsvinner alle fordeler, men det er et godt stykke fram.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

HHF

Det overrasker meg overhodet ikke om en kommune ønsker å drive en parkeringsplass så lønnsomt som mulig, men det å omgå slike regler som det forsøkes på her, tror jeg heller ikke kan være lovlig.

Hva med en henvendelse til lokalavisa eller VG? Overskrifter som "Kommunen som går imot miljøinsentiver" eller "Kommunens mobbing av elbilister" vil garantert sette riktig fokus på saken.

Det store problemet er vel når kommuner setter ut driften av parkeringsplasser til private selskaper fordi de slipper alt "hassel" med dem og typisk også oppnår større omløpshastighet på biler der enn de har med de typisk mer vennlige kommunale betingelsene. De private selskapene har en eneste motivasjon for å drive slike plasser - tjene penger! Ergo må det faktisk kommunale pålegg til for å få noen fordeler på plass for elbilister eller evt et årlig tilskudd pr el-bilplass som kan kompensere for tapet de får på plassen....
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Rio

Sitat fra: HHF på torsdag 24. juli 2008, klokken 08:19
Det overrasker meg overhodet ikke om en kommune ønsker å drive en parkeringsplass så lønnsomt som mulig, men det å omgå slike regler som det forsøkes på her, tror jeg heller ikke kan være lovlig.

Hva med en henvendelse til lokalavisa eller VG? Overskrifter som "Kommunen som går imot miljøinsentiver" eller "Kommunens mobbing av elbilister" vil garantert sette riktig fokus på saken.

Det store problemet er vel når kommuner setter ut driften av parkeringsplasser til private selskaper fordi de slipper alt "hassel" med dem og typisk også oppnår større omløpshastighet på biler der enn de har med de typisk mer vennlige kommunale betingelsene. De private selskapene har en eneste motivasjon for å drive slike plasser - tjene penger! Ergo må det faktisk kommunale pålegg til for å få noen fordeler på plass for elbilister eller evt et årlig tilskudd pr el-bilplass som kan kompensere for tapet de får på plassen....

Pålegget eksisterer jo i §8a; de har ikke lov å innkreve noen avgift, og de får ikke plutselig lov fordi de leier ut parkeringsplassen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tromsøelbil

Hei!
Kommuner unngår gratis parkering for elbiler på kommunale plasser med privatrettslig grunnlag. Dette unngår de fordi: §1 i  Forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr sier: Denne forskrift gjelder for stans og parkering av motorvogn eller tilhenger til motorvogn, på veg åpen for alminnelig ferdsel, jf trafikkreglene § 1.
Etter trafikkreglenes § 1 er ikke parkeringshus definert som veg, og derfor gjelder ikke gratis parkering for elbiler som det ville gjort dersom det var definert som en veg.
Privatrettslige plasser i hele landet drives etter avtaleloven og ikke etter vegtrafikkloven med forskrifter. Innenfor det privatrettslige området så forlegger det betalingsplikt også for de grupper som normalt har fritak innenfor det offentligrettslige området.

Når det er sagt,  slik jeg ser det går kommuner på tvers av de overordnede politiske målene for å få folk til å kjøre elbil. Gratis parkering er et virkemiddel for å få mennesker til å kjøre mer miljøvennlig, men når kommuner omgår dette med å definere kommunale parkeringsplasser som privatrettslige er det ikke i tråd med de politiske mål.  Hvis dette er en trend som flere kommuner benytter seg av vil det snart ikke være mange plasser igjen til oss elbilkjørere, og da faller gratis parkering som virkemiddel bort.
Jeg synes dette er en sak som norstart burde ta opp med myndighetene, elbiler burde få parkere gratis på alle kommunale parkeringsplasser, også de som kommunene definerer som privatrettslige!







Tromsø. Kjører gul Buddy 2008 mod

Rio

Hei!

Hvis det var kommunen som drev parkeringshuset, hvilken lov ville gjelde da?

Hvis dette er kommunalt eiet, så er det overgitt til privatrettslig grunnlag på grunnlag av siste ledd i §2 (som sier at dette er lov). Men §8a gjelder vel fremdeles? Ergo plikter kommunen å sørge for at avtalen mellom bileier og driftsselskap er iht. §8a, slik jeg ser det.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Fra en annen tråd:

"Forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr" sier følgende:

Sitat§ 2. Innføring av avgiftsparkering

       En kommune kan, etter å ha hørt politiet, vedta at det på bestemte steder i kommunen bare skal være tillatt å parkere mot betaling. Innføring av avgiftsparkering forutsetter at kommunen i samsvar med reglene i § 18 har overtatt håndhevingen av ordningen med gebyr etter § 14.

       Kommunal avgiftsparkering på riksveg eller fylkesveg krever samtykke fra regionvegkontoret. Kommunal avgiftsparkering på privat veg forutsetter samtykke fra eier av vegen.

       Forskriften begrenser ikke grunneiers rett til utleie av grunn til parkering på privatrettslig grunnlag.

Sitat§ 8a. Avgiftsfri parkering for elektrisk bil

       Elektrisk bil kan, på plass der det er innført avgiftsparkering etter § 2, parkeres uten at det betales avgift.

       På plasser med tidsbegrensning, må urskive brukes for å dokumentere at parkeringen skjer i henhold til tidsbegrensningen.


Med andre ord, det er avgiftsfri parkering (slik jeg tolker det), også selv om kommunen har leid det ut til drift på privatrettslig grunnlag. Det står intet her om at §8a oppheves ved utleie til privatrettslig drift.




Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

III

#8
Fikk bot på kommunalt eid "privat" p-hus, kan jeg klage eller kan de kreve betaling ?

Dette gjelder altså et p-hus der kommunen leier plassene fra en privat eier (det sa ihvertfall han jeg snakket med) og tar betaling.

Burde (eller er) det ikke være sånn at når man så kommunevåpenet på betalingsboksen , så skal man slippe ?
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

hens

Det er nettopp disse hullene i regelverket Norstart nå prøver å rydde opp i, prinsippet var at elbiler skulle parkere gratis på offentlige parkeringsplasser. Dette er nå blitt perforert av at kommunene velger å sette bort håndhevingen av avgiften til private selskaper.

Dette er ren sabotering fra kommunalt hold.

Les skiltingen grundig på plassen slik at det ikke er tvil om eiendomsforholdet.
Betal biletten, og skriv et brev om at betalingen ikke er godkjenning av forelegget, da det strider mot prinsippet om fri parkering for elbiler på kommunal grunn
Ta kopi av seddelen og legg ved. Send også kopi til parkeringklagesnemda.
Da får du litt tid til å jobbe med saken uten at du får tilleggsavgift.

Hvis mange nok klager, kan det påvirke kommunens håndtering av sakene.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Lars C. Krogenæs

Du kommer ingen vei med klagen. Byråkratene er regelrittere og følger forskriftene, men:

Skriv likevel en klage.

Send en kopi av klagen til hvert parti i kommunen din. Send også med et brev der du lurer på hva dette partiet gjør for å redusere klima utslipp, og hvordan de arbeider for å legge til rette for å øke antall elbiler i kommunen. Da får du med 50% sannsynlighet endret kommunens holdning via politisk vei. Det er de som legger premisser for hvordan byråkratene skal utføre arbeidet sitt.

Litt jobb, men vel verdt tiden.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Thomas Parsli

Sitat fra: AGD på onsdag 11. mai 2011, klokken 23:50
Fikk bot på kommunalt eid "privat" p-hus, kan jeg klage eller kan de kreve betaling ?

Dette gjelder altså et p-hus der kommunen leier plassene fra en privat eier (det sa ihvertfall han jeg snakket med) og tar betaling.

Burde (eller er) det ikke være sånn at når man så kommunevåpenet på betalingsboksen , så skal man slippe ?


Så lenge det står kommunevåpenet på betalingsautomaten er det vel en kommunal plass -og da er det gratis parkering.

Jeg ville ikke betalt!  :-\
(Jeg antar det ikke står navnet/kontaktinformasjon til et privat parkeringsselskap på betalingsautomaten i tillegg til kommunevåpenet)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

III

#12
Har dere et ferdig skriv som dere har brukt ?


Sitat fra samferdselsdepartementets hjemmesider :

"Elbiler er fritatt for engangsavgift, årsavgift, merverdiavgift, bomavgift og parkeringsavgift på kommunale parkeringsplasser. "( her står det ikkeno om at p-hus er unntatt )

Dersom jeg skal betale på en plass som leies av kommunens private selskap , er ikke den kommunal i kraft av å være eid av kommunen ?
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

III

Problemet her er vel kanskje at begrepet "kommunal parkeringsplass" ikke er definert skikkelig.
Noen som har den ?
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Lars C. Krogenæs

Drives parkeringsplassen etter offentlige parkeringsreguleringer, gjelder gratis parkering for elbiler.

Driftes plassen (på privat grunn, men som kan være eid av kommunen) etter privatrettslige regler, har elbiler i utgangspunktet ikke gratis parkering. Her gjelder normal avtalefrihet, der utleier kan diktere vilkår, og du som bilist velger å godta vilkårene ved å parkere bilen. Ønsker du ikke å godta vilkårene, kan du heller ikke parkere.

Parkeringsplasser drevet etter privatrettslige regler, må ha en skilting der det tydelig fremgår at det er privat parkering. Skiltene kan i dette tilfellet ikke være lik offentlige skilt. Her benyttes gjerne sorte eller grønne skilt, med hvit eller gul skrift. Er det et kommunevåpen på automaten, ville jeg sagt at da er det en forventning om at dette er en offentlig parkering, og at du "dermed tok feil", og at denne feilen ikke kan lastes deg.

Har du noen bilder?

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA