Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Sommerdekk - 5000km - slitasje ?

Startet av RoadRunner, tirsdag 12. november 2013, klokken 08:09

« forrige - neste »

RoadRunner

Har kjørt 5062km på sommerdekkene siden 30. august, byttet til vinterdekk i går og det passet jo godt siden man skal rotere dekkene etter 5000km.

Ser at jeg har ca 2mm forskjell på fordekk (ca 8mm) og bakdekk (ca 6mm).
Dette er det samme som kona (primært-hennes jobb-bil  ;)) slet på sommerdekkene på en audi A6 gjennom hele sesongen - da kjørte vi ca 20.000km i året.
På buddyen har jeg kjørt 36000 km og er fortsatt på orginal-dekkene (har piggdekk på vinteren). Der er det ikke merkbar forskjell, jeg roterer riktignok dekkene fra sesong til sesong der.

Kan ikke skylde på kona denne gangen, siden hun har ikke tatt i rattet på Tesla'n disse 5000km. Oppsummert har jeg nok en mer aktiv kjørestil enn jeg hadde intensjon om - høyrefoten lever et eget liv, fornuftigheten når ikke alltid helt ned i tærne  :o. Men i hodet mener jeg jo selv at jeg kjører ganske rolig og pent....

Andre med større differanser som kan få meg til å føle at jeg (dvs. bilen) har normal slitasje eller er under snittet ? Kanskje vi kan ha en avstemming  ???
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

OleJA


Amper

dekk er ferskvare og skal ikke vare i årevis..  :o
P85D :o)

Talvern

Hei.

Amerikanerene syter og klager noe veldig om dekk slitasje, se Teslas eget forum.

Desverre så er denne bilen meget tung + 416HK på bakhjulene + masse prøvekjøringer gir nok mye slitasje.

Hvis du har 19" så finnes det flere på finn.no og her inne som selger sine "originale" sommerdekk som fulgte med bilen, kan være en ide å kjøpe et sett med dekk fra disse.

Tror nok ikke at vi klarer mer en 20000Km på et sett, klarte 30000KM på 20" på Ford mondeoen..... :(

Tommy
Hvit Tesla 85P med alt - levert 30.10.13 #2147
C-Zero 14.10.14 = 100% elektrisk. :)

Øyvind.h

Sitat fra: OleJA på tirsdag 12. november 2013, klokken 09:06
Er dette på 19" eller 21" dekk?
Det er et viktig spørsmål, ettersom 19" dekkene har (om ikke jeg husker feil) dobbel "treadwear-index" sammenlignet med 21". Om jeg forstår indeksen korrekt vil de dermed vare dobbelt så lenge mtp slitasje (dekkene blir nok utslitt før de går ut på dato pga alder på en bil som Model S).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Stiania79

Sitat fra: Talvern på tirsdag 12. november 2013, klokken 09:39
Hei.

Amerikanerene syter og klager noe veldig om dekk slitasje, se Teslas eget forum.

Desverre så er denne bilen meget tung + 416HK på bakhjulene + masse prøvekjøringer gir nok mye slitasje.

Hvis du har 19" så finnes det flere på finn.no og her inne som selger sine "originale" sommerdekk som fulgte med bilen, kan være en ide å kjøpe et sett med dekk fra disse.

Tror nok ikke at vi klarer mer en 20000Km på et sett, klarte 30000KM på 20" på Ford mondeoen..... :(

Tommy

Kan kjøpe mine :-)
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

RoadRunner

Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

erot

Slitasjen det snakkes om er nok høyst reell, men da på 21" siden det er lavere (og evt bredere) dekk som føyer seg mindre. 19" vil slippe vesentlig billigere unna.

Har ikke fått erfare dette selv enda, men vet at bilen har ganske mye negativ camber på bakhjulene i likevektsstillingen, akkurat som BMW. I tillegg vil nesten alle krefter gå gjennom bakhjulene på denne bilen, og den er rimelig tung. Legger vi til at mange biler blir levert med feil hjulstilling så har vi det gående. Høy negativ camber som kanskje er enda høyere pga feil hjulstilling, og ikke minst feil spissing spiser dekk i rekordfart. Camberen skal etter det jeg har forstått kunne trekkes ned til ca 1,4 grader mot 1.9 standard (og kanskje opp mot 2,5 ved feil) og spissingen bør ned mot null, helst 0,1 grader. Min bil skal i alle fall rett på hjulstillingskontroll, noe som vil koste meg en brøkdel av et par dekk.

Om du kjører med bredere dekk bak enn foran har du mindre bruk for negativ camber, men du trenger den uansett ikke om du ikke har for vane å kjøre som et svin kombinert med lite erfaring med å kjøre som et svin, noe som jo i seg selv er en selvmotsigelse  :D

Muffinman

Trodde Tesla kjørte hjulstillingskontroll på alle biler før utlevering i Norge? Det fikk jeg ihvertfall fortalt når jeg hentet min.

Kallagtunet

Sitat fra: erot på tirsdag 12. november 2013, klokken 21:19
Slitasjen det snakkes om er nok høyst reell, men da på 21" siden det er lavere (og evt bredere) dekk som føyer seg mindre. 19" vil slippe vesentlig billigere unna.

Har ikke fått erfare dette selv enda, men vet at bilen har ganske mye negativ camber på bakhjulene i likevektsstillingen, akkurat som BMW. I tillegg vil nesten alle krefter gå gjennom bakhjulene på denne bilen, og den er rimelig tung. Legger vi til at mange biler blir levert med feil hjulstilling så har vi det gående. Høy negativ camber som kanskje er enda høyere pga feil hjulstilling, og ikke minst feil spissing spiser dekk i rekordfart. Camberen skal etter det jeg har forstått kunne trekkes ned til ca 1,4 grader mot 1.9 standard (og kanskje opp mot 2,5 ved feil) og spissingen bør ned mot null, helst 0,1 grader. Min bil skal i alle fall rett på hjulstillingskontroll, noe som vil koste meg en brøkdel av et par dekk.

Om du kjører med bredere dekk bak enn foran har du mindre bruk for negativ camber, men du trenger den uansett ikke om du ikke har for vane å kjøre som et svin kombinert med lite erfaring med å kjøre som et svin, noe som jo i seg selv er en selvmotsigelse  :D

Det er negativ camber i kombinasjon med høy (feiljustert) toe in på bakhjulene som SPISER bakdekk på bildene levert i USA. Hard gassfot regen etc bidrar selvsagt til slitasje også har en feil toe in så vil innsiden av dekket være slitt inn til korden på null time... 

Cato76

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 12. november 2013, klokken 21:26
Trodde Tesla kjørte hjulstillingskontroll på alle biler før utlevering i Norge? Det fikk jeg ihvertfall fortalt når jeg hentet min.

De har ikke fått utstyr til dette ennå, var svaret jeg fikk i går når jeg skulle justere rattet mitt. De sa at de ventet på dette får å kunne kontrollere hjulstillingen...  ???
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

ELteslas

Var innom Stavanger i går...og de hadde i hvertfall fått utstyr for dette. Blei gjort på
alle biler før utlevering! :) :)

Cowboystrekk

Husk også at GY RS-A2 er noen skikkelige jallahjul, med utsalgspris på det halve av f.eks primacy 3 så sier det seg selv at kvaliteten er deretter. Kjøp skikkelige dekk som GY asymetric 2, primacy 3 eller contisportcontact 5. Alle disse skårer dessuten svært bra på både rullemotstand og vannplaning i motsetning til RS-A2. Primacy 3 som ruller dårligst av de 3 gir 1-1,5 mil lengre rekkevidde, men CSC5 er du trolig oppe i 2 mil jmf tester på adac.de http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/sommerreifen/2013_Sommerreifen_Test_225_45_R17.aspx
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

den12mann

Sitat fra: Talvern på tirsdag 12. november 2013, klokken 09:39
Hvis du har 19" så finnes det flere på finn.no og her inne som selger sine "originale" sommerdekk som fulgte med bilen, kan være en ide å kjøpe et sett med dekk fra disse.

Men når du skal sette på reservesettet så er gummien allerede flere år gammel?  :o

Kallagtunet

Hvis en kjører aktivt så er det ikke problem å slite ut sett på under en sesong selv med riktig justerte hjulvinkler :-D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA