Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkering i garasje med 2,5 m bredde

Startet av TeslaTerje, søndag 10. november 2013, klokken 20:34

« forrige - neste »

Philip Marlowe

Sitat fra: Trustno1 på mandag 11. november 2013, klokken 14:31
Satse på at Tesla kommer med en app slik at man kan gå ut av bilen, så fjernstyre den inn i garasjen? :D

;D
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

D.O

Sitat fra: petersv på mandag 11. november 2013, klokken 14:39
Sitat fra: D.O på mandag 11. november 2013, klokken 14:21
Hvor mye plass må man ha på siden av bilen, for å kunne åpne døren normalt, er det jeg egentlig lurer på. Jeg ønsker å parkere slik at alle dørene kan åpnes :)


Jeg har en plass på 2.30 med bil på den ene siden, og stolpe på den andre. Du har gooood plass. Jeg får ikke åpna alle dører pga stolpen, men det er et minimalt problem å sette av eller plukke opp passasjerer utenfor p-plassen.

Klistr bilen mot passasjersida, så har du allverdens av plass du måtte ønske.
Med mindre du har vært i garasjen uten at jeg vet det, så er jeg imponert over at du vet hvor god plass jeg har    :)
Men har 3,20 i den ene garasjen og 2,80 i den andre til nærmeste vegg/bil
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

petersv

Sitat fra: D.O på mandag 11. november 2013, klokken 16:33
Sitat fra: petersv på mandag 11. november 2013, klokken 14:39
Sitat fra: D.O på mandag 11. november 2013, klokken 14:21
Hvor mye plass må man ha på siden av bilen, for å kunne åpne døren normalt, er det jeg egentlig lurer på. Jeg ønsker å parkere slik at alle dørene kan åpnes :)


Jeg har en plass på 2.30 med bil på den ene siden, og stolpe på den andre. Du har gooood plass. Jeg får ikke åpna alle dører pga stolpen, men det er et minimalt problem å sette av eller plukke opp passasjerer utenfor p-plassen.

Klistr bilen mot passasjersida, så har du allverdens av plass du måtte ønske.
Med mindre du har vært i garasjen uten at jeg vet det, så er jeg imponert over at du vet hvor god plass jeg har    :)
Men har 3,20 i den ene garasjen og 2,80 i den andre til nærmeste vegg/bil

Hehe, jeg har verdens smaleste og klarer meg fint, ergo har alle andre gooood plass ;)

PHsigP85

Sitat fra: petersv på mandag 11. november 2013, klokken 17:18
Hehe, jeg har verdens smaleste og klarer meg fint, ergo har alle andre gooood plass ;)

contortionist?  ;D
Lykkelig eier av Model S Signature siden aug 13.
Spent og utålmodig Model X #114.

Tai

Jeg har lest denne posten (og alle andre poster på forumet ;D) uten at jeg har tenkt for mye på det. Har målt garasjen min i lengderetningen og funnet ut at det går. Så jeg skvatt litt når jeg målet garasjen min på bredde og den målte ca 4,9!! Det er en dobbeltgarasje og en nabo parkerer der og. Så mitt felt vil være ca 2,4

Det er jo litt blandede tilbakemeldinger her, PHsigP85 sier at man må 2,8 mens Petersv sier han klarer seg med 2,3. Litt vanskelig å finne fasit.

Min tanke var å kle betongveggen på passasjersiden med matter og kjøre bilen helt inntil den siden.Hvis vi trekker fra 10 cm bruksplass derfra er det da ca 30 cm igjen til nabogrensen. Gitt at naboen ikke parkerer som et fehode og jeg kan svinge døren 10-20 cm inn på hans plass burde ikke det da la seg gjøre?

Uff, liker ikke sånne bekymringer noen måneder før babyen min kommer.... :-\

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

olesb

Har selv en garasje som er 2,53 meter bred og 5,3 meter lang. Har forholdsvis god plass i dag med en bil som er 20 cm smalere, men er spent på hvordan det blir med Teslaen. Har selv montert en matte på veggen ved førersiden av bilen som jeg har god erfaring med. Har også montert en matte på bakveggen i garasjen.

Det jeg ser på som den største utfordringen er inn/utkjøring av porten. Avstanden mellom festene er 218 cm. Bilen er vel 196 cm med speilene inne. Vurderer å forhøre meg med en garasjeportleverandør for å sjekke muligheten for å bytte mekanikken med noe som gjør åpningen litt bredere (porten er en del bredere).

Noen som har tips til noen i Oslo som driver med vippeporter?
S85 januar 2014. Solgt februar 2015.
S85D juni 2015. Solgt 2019
Model 3 LR 2021 - nov 2020

ebbrey

Jeg bruker 2 parkeringsplasser på butikken. Med vilje. Trenger tid på å lære meg bredden og lengden. Her om dagen parkerte jeg bilen med fronten langt over fortauskanten. HAdde 1cm klaring.. Meget glad det gikk bra.. Indikatoren forran sa jo aldri ifra.. Og den hadde jo rett.

Med 2,5m bredde har du 30cm på sidene igjen. Altså 15cm på hvert speil..
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Tai

Hvis innkjørselen din er 218 går nok ikke bilen inn med speilene ute, den er i overkant av 218 da. Du kan jo legge det ene speilet inn men trangt blir det uansett.
Gjør du som meg og legger bilen helt inn til ene siden skal du vel i teorien ha rundt 40 cm til å åpne døren. Du klarer jo ikke å legge bilen inn i veggen og 10 cm ifra synes jeg er tight men realistisk.

Det vi diskuterer her er om vi klarer å åpne dørene når garasjen er 2,4-2,5 meter bred. Ved døråpning slipper du å ta hensyn til bilens bredde med speil. Så hvis bilen er 2 meter bred, og du er 10 cm fra veggen bør du kunne klare å snike deg ut av bilen, avhengig av fysiske proposisjoner da ;)

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Havebigfun

Sitat fra: olesb på torsdag 14. november 2013, klokken 17:06
Noen som har tips til noen i Oslo som driver med vippeporter?
vippeporter er sannsynlig minde egnet enn leddporter som kan få så stor åpning som åpningen i veggen.

Havebigfun

#24
Sitat fra: ebbrey på torsdag 14. november 2013, klokken 17:49
Her om dagen parkerte jeg bilen med fronten langt over fortauskanten. HAdde 1cm klaring.. Meget glad det gikk bra.. Indikatoren forran sa jo aldri ifra.. Og den hadde jo rett.
Indikatoren hadde heller ikke sagt fra om du hadde knust spoileren- det er litt kjedelig. Når jeg er i tvil kjører jeg opp luftfjæringen på max- har spart en spoiler allerede 8). Bilen er så lang at man til tider må helt frem på parkeringslassene.

olesb

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 14. november 2013, klokken 18:43
Sitat fra: olesb på torsdag 14. november 2013, klokken 17:06
Noen som har tips til noen i Oslo som driver med vippeporter?
vippeporter er sannsynlig minde egnet enn leddporter som kan få så stor åpning som åpningen i veggen.

Takk for tips, men blir nok ikke lett å bytte til en leddport da garasjen er en del av en rekke med garasjer i et borettslag. Alle skal ha samme port og utseende. Tror uansett det skal gå greit å komme seg inn i garasjen, men må nok folde inn speilene:)
S85 januar 2014. Solgt februar 2015.
S85D juni 2015. Solgt 2019
Model 3 LR 2021 - nov 2020

Tai

Til dere som allerede har fått bilene:

Hvordan opplever dere parkeringsplasser rundt om? På kjøpesenter, i byer osv? Går det greit å parkere eller er det trangt?

Er parkeringsplasser til El biler tradisjonelt litt mindre enn vanlige plasser? Synes jeg så antydning til det idag på Haukeland sykehus.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

cra

Tai, avtal med naboen at dere begge parkerer med så mye plass mellom bilene som mulig. Da vil det forenkle inn-/utstigning for dere begge. Det betyr vel i praksis at en av dere alltid må rygge inn, men det er jo en fordel når man skal ut, spesielt hvis det kan befinne seg folk (særlig unger) i nærheten. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Tai

Takk for tipset cra,  har vært inne på tanken selv.  Ikke sikker på om det lar seg gjøre.  Naboen min har en ganske stor og voldsom hund,  den pleier han å ha i bagasjerommet.  Rygger han inn kan det bli vanskelig for hunden å komme ut. 

Muligens jeg spør om vi kan bytte plass,  slik at jeg parkerer på venstre side og Rygger inn,  mens han står på høyre side og kjører rett inn.
Tenker det ordner seg med en kopp kaffe og en hyggelig prat  :)

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Havebigfun

Sitat fra: Tai på torsdag 14. november 2013, klokken 21:03
Til dere som allerede har fått bilene:

Hvordan opplever dere parkeringsplasser rundt om? På kjøpesenter, i byer osv? Går det greit å parkere eller er det trangt?

Er parkeringsplasser til El biler tradisjonelt litt mindre enn vanlige plasser? Synes jeg så antydning til det idag på Haukeland sykehus.
Bilen er stor- når du stresses av redsel for at andre bulker bilen din mens du har parkert på en vanlig, litt trang plass må du venne deg til å parkere lengst unna hvor det er flere ledige plasser- eller reise ut når folk flest er hjemme.
På elbilplassene er det to hakk værre.
Mtp gateparkering må du helt til fortauskanten for ikke å stikke for langt ut mot veien. Alternativene er kantkjørte felger eller avkjørt speil :o
Det blir mindre smertefullt når det første skadene har kommet ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA