Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hente skilter

Startet av elektrolux, fredag 16. februar 2007, klokken 11:47

« forrige - neste »

elektrolux

Egentlig mer tragisk enn humoristisk

Som så mange andre med Elbil har oppdaget så blir fossilbilen(e) lite brukt etter kjøp av Elbil. Derfor er praksis her i huset å levere skilter inn mellom turene med fossilbil. En sparer forsikring, og det blir også enda litt mer som skal til før en starter opp fossilet, og forurenser omgivelsene.

Med det nye vognkortet, har nye problemer oppstått. En må levere inn det "gamle" vognkortet hver gang en skal hente ut skiltene, og det blir makulert, samtidig som en får utstedt et midlertidig vognkort som ikke er godkjent utenfor Norges grenser. Dette må jo koste penger, og det tar vanligvis 3-4 dager.  Med nært forestående Alpetur, måtte camperen ut av dvalen, men nå spørs det om det nye Vognkortet kommer fram tidsnok til at vi kan reise. Løsningen er selvfølgelig å hente skilter tidligere før en tur, og hermed er andre i samme situasjon advart, men som så ofte ellers var det mye enklere før de nye vognkortene kom. Neste gang camperen skal brukes er ikke før i slutten av mai, så selvfølgelig blir bilen avregistrert igjen om 2 uker.

Dere kan bare forestille dere hvor stor irritasjonen er over å måtte betale 12 måneders årsavgift for den sporadiske bruken jeg har av camperen. Neste år skal vist årsavgiften økes også da den kjører uten partikkelfilter. >:(

Til sammenligning har Sveits lenge forstått at et kjøretøy ikke er ideelt under alle forhold. Der får en personlige skilt, som en betaler forsikring for etter de kjøretøyene en skal bruke det på. Dermed slipper en stadige turer innom biltilsynet, og kan sette skiltet på 4X4 trekkeren når en skal til fjells, Camperen når en skal til Norge, Sportsbilen når en skal til rivieraen, og Elbilen ellers. Hvorfor kan ikke lille Norge gjøre en tilsvarende vri. 

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Figgen

Som så mange andre med Elbil har oppdaget så blir fossilbilen(e) lite brukt etter kjøp av Elbil. Derfor er praksis her i huset å levere skilter inn mellom turene med fossilbil. En sparer forsikring, og det blir også enda litt mer som skal til før en starter opp fossilet, og forurenser omgivelsene.[/color]
Du har to poeng: 1) fossilbilen blir brukt mindre enn eg trudde før el-bilen gjorde sitt inntog i familien eitt år sidan, 2) innlevering av vognkortet kan kanskje svare seg i periodar av året?   Det siste har eg ikkje reflektert over før, kor mykje sparer du på dette?  For min del har eg ein 20 år gml 4wd-bil (i god stand) som før vinteren kom, sto fleire månader før den fekk nytt kjøreoppdrag.  Think'en og 4wd'en ser eg på som bruks- og kostnadsmessig ein bil-enhet; dermed kan egrettferdiggjere ein "normal" familebil i tillegg (til kona) ;)  For øvrig:  i dag måtte eg kjøre Think'en til eit bilopphoggingsfirma -nei, ikkje misforstå!- for å kjøpe ny (brukt) startmotor til 4wd'en (hendene er ennå svarte av olje).  Ekspeditøren var begeistra over å sjå el-bilen (sikkert den første der inne) og spesielt den granittgrå fargen på plastkarroseriet, men stilte standardspørsmålet som vi alle kjenner:  "vil du greie å komme heim igjen?"  Eg kom heim igjen med god margin, og 4wd'en fekk ny startmotor!  Men kanskje eg skal levere inn vognkortet når snøen går bort igjen?
2 x Think 2002, begge returnert frå California, kjørt 140.000 km mellom Figgjo og Stavanger.  Har tatt i bruk Kalkhoff el-sykkel som gir fine treningsøkter uansett vær og vind (nesten..)
Nissan Leaf 2017-modell, 23.000 km på 12 mnd.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA