Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Massiv prisøkning - sidene er nå oppe

Startet av Stiania79, fredag 08. november 2013, klokken 09:44

« forrige - neste »

Philip Marlowe

Sitat fra: Gjermund på fredag 08. november 2013, klokken 12:55
Sitat fra: Kristian på fredag 08. november 2013, klokken 12:50
Det eneste riktige av Tesla når etterspørselen er større enn produksjonen.

helt klart

Kanskje leveringstidene blir kortere nå som prisene er justert i forhold til etterspørselen?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Nuvolari

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 08. november 2013, klokken 12:37
Sitat fra: ElOle på fredag 08. november 2013, klokken 12:22
Jeg er kommet til samme konklusjon. "Min" bil har steget med 80 000. En allerede dyr bil har nå blitt for dyr desverre. Nå blir det vel Avensis stasjonsvogn med disel............ :-[
Ouch! Fra tidenes drømmebil, til tidenes kjipeste bil! Snakker om to ytterpunkter av skalaen for de som er biliteresserte!

Men nå har aldri Model S vært ment som en middelklassebil heller. Det skal være en top of the line bil i luksussegmentet. Det kommer billige biler for middelklassen etter hvert, og med denne prisøkningen har Model S tatt steget en klasse opp og ut av manges rekkevidde.

Helt greit for meg at ikke alle bilene jeg møter er en tesla. Nå blir den litt for dyr for de fleste.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

plvr

Sitat fra: Nuvolari på fredag 08. november 2013, klokken 14:21

Helt greit for meg at ikke alle bilene jeg møter er en tesla. Nå blir den litt for dyr for de fleste.

Spørs om det er like greit for Tesla som tross alt har investert mye i Norge (butikker, SC) og allerede så tidlig velger å strupe markedet. Jeg tror muligheten er tilstede for at Tesla kan gå glipp av uforløst potensiale her til lands. Men mine meninger farges nok litt av at jeg må kaste inn håndkle :-)
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

Foleson

Sitat fra: plvr på fredag 08. november 2013, klokken 14:28
Sitat fra: Nuvolari på fredag 08. november 2013, klokken 14:21

Helt greit for meg at ikke alle bilene jeg møter er en tesla. Nå blir den litt for dyr for de fleste.

Spørs om det er like greit for Tesla som tross alt har investert mye i Norge (butikker, SC) og allerede så tidlig velger å strupe markedet. Jeg tror muligheten er tilstede for at Tesla kan gå glipp av uforløst potensiale her til lands. Men mine meninger farges nok litt av at jeg må kaste inn håndkle :-)

De velger ikke å "strupe markedet" som du sier. Dette er en justering av pakker og økning av priser som for flere måneder siden kom i USA og som man visste ville komme her. At de i tillegg tydeligvis kompenserer for at dollarkursen er noe høyere nå enn den var da de gamle prisene kom for et år siden er ikke et sjokk. I det store og hele så er jeg ikke overrasket over prisøkningen, den følger i fotsporene til prissettingen i USA.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

Rønnern

Standard 85 uten noe ekstra har økt med 16.300,- Det er overkommelig og ikke noen ublu prisøkning.

Snobbene som er glad for at Tesla ikke skal kunne kjøpes av hvermansen, kan ta seg en bolle!
Mvh Ronnie
Peugeot iOn

plvr

#110
Sitat fra: Foleson på fredag 08. november 2013, klokken 14:34

De velger ikke å "strupe markedet" som du sier. Dette er en justering av pakker og økning av priser som for flere måneder siden kom i USA og som man visste ville komme her. At de i tillegg tydeligvis kompenserer for at dollarkursen er noe høyere nå enn den var da de gamle prisene kom for et år siden er ikke et sjokk. I det store og hele så er jeg ikke overrasket over prisøkningen, den følger i fotsporene til prissettingen i USA.

Jeg gir deg rett i det, og jeg heier fortsatt på Tesla. Man blir vel helst bare litt skuffet. Og struping var vel overdrevet, poenget mitt var bare som andre har påpekt at prisen kanskje akkurat vippet over i kategorien "for dyr" for mange. Ikke vanskelig å finne seg en dyr og flott bil.
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

Sten

Skulle bestille midten av november, men nå mistet Tesla 1 kunde.

sn0le

Bah!

La inn reservasjon i går da jeg var på Alna. Men valgte betal senere.
Mao så ble ikke prisen låst.

Mitt oppsett gikk fra Kr 588.450,- til Kr 621.000,-
En oppgang på Kr 32.550,-

Ser at bilen har blitt Kr 16.300,- dyrere. Lydpakken gikk fra 6k til 16k.
De andre har blitt litt dyrere.
Må sjekke nå hva slags endring i lydpakken de har gjort som forsvarer en nesten tripling av prisen.  >:(
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Nuvolari

Sitat fra: plvr på fredag 08. november 2013, klokken 14:28
Sitat fra: Nuvolari på fredag 08. november 2013, klokken 14:21

Helt greit for meg at ikke alle bilene jeg møter er en tesla. Nå blir den litt for dyr for de fleste.

Spørs om det er like greit for Tesla som tross alt har investert mye i Norge (butikker, SC) og allerede så tidlig velger å strupe markedet. Jeg tror muligheten er tilstede for at Tesla kan gå glipp av uforløst potensiale her til lands. Men mine meninger farges nok litt av at jeg må kaste inn håndkle :-)

Den blir vel ikke så mye dyrere om man velger bort en del utstyr. Dersom man skal ha mye utstyr blir den en god del dyrere.

Så er det jo slik at man kan alltid sette ned en pris igjen dersom volumet faller mer enn forventet.

Forøvrig kan man tenke seg at dette er prisen Tesla egentlig har sett for seg. Men de har gitt en rabatt til de 4-5000 første som bestile i europa på samme måte som de gav en rabatt til de 8-10000 første i usa.

Mange har som kjent vært skeptiske men når man ser at den faktisk fungerer så bestiller man.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

tullball

Sitat fra: Rønnern på fredag 08. november 2013, klokken 14:36
Standard 85 uten noe ekstra har økt med 16.300,- Det er overkommelig og ikke noen ublu prisøkning.

Snobbene som er glad for at Tesla ikke skal kunne kjøpes av hvermansen, kan ta seg en bolle!

+1

Brede

Sitat fra: sn0le på fredag 08. november 2013, klokken 14:47
Bah!

La inn reservasjon i går da jeg var på Alna. Men valgte betal senere.
Mao så ble ikke prisen låst.

Mitt oppsett gikk fra Kr 588.450,- til Kr 621.000,-
En oppgang på Kr 32.550,-

Ser at bilen har blitt Kr 16.300,- dyrere. Lydpakken gikk fra 6k til 16k.
De andre har blitt litt dyrere.
Må sjekke nå hva slags endring i lydpakken de har gjort som forsvarer en nesten tripling av prisen.  >:(

Jeg regner med at lydpakken er akkurat den samme som før, bare dyrere.
Prisene ble jo økt på samme måte på lydpakken i USA tidligere i år, så vidt folk der har funnet ut så får de akkurat samme produkt.
Er ikke så overraskende at lydpakken var underpriset, men nå er den litt på vippepunktet til overkommelig..

Nuvolari

Sitat fra: Rønnern på fredag 08. november 2013, klokken 14:36
Standard 85 uten noe ekstra har økt med 16.300,- Det er overkommelig og ikke noen ublu prisøkning.

Snobbene som er glad for at Tesla ikke skal kunne kjøpes av hvermansen, kan ta seg en bolle!

Det er 2 sider her. Jeg vil gjerne at alle skal kunne kjøpe seg en tesla men jeg vil helst ikke at alle bilene jeg møter er en tesla.

Når det er sagt burde jeg selvsagt kjøpt noe annet enn tesla om jeg ønsker ha noe spesielt.

Men legger meg flat for min kommentar og spiser nå bolle :)
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

plvr

P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

Thor2014

Jeg lurer på en ting,
Jeg har bestilt en S85 med alt tilleggsutstyr.
Jeg ser at nå er det en egen pakke for nappaskinn i dører etc.

Jeg trodde det var skinn i dører og på dashbordet på S85 dersom man valgte skinn?

Er dette noe ekstra greier?

Øyvind.h

Sitat fra: Nuvolari på fredag 08. november 2013, klokken 14:50
Den blir vel ikke så mye dyrere om man velger bort en del utstyr. Dersom man skal ha mye utstyr blir den en god del dyrere.

Så er det jo slik at man kan alltid sette ned en pris igjen dersom volumet faller mer enn forventet.

Forøvrig kan man tenke seg at dette er prisen Tesla egentlig har sett for seg. Men de har gitt en rabatt til de 4-5000 første som bestile i europa på samme måte som de gav en rabatt til de 8-10000 første i usa.
Tror det blir resultatet, at folk bestiller mindre utstyr. Den overlegne kjøregleden i Model S kontra fossil konkurrent påvirkes ikke av skinn, barneseter eller dobbeltlader :) Kunne selv klart meg uten skinn da jeg liker utseendet på delskinn, og foretrekker stoff over skinn ift sittekomfort. Men når det var så billig var det ingen ting å lure på :)

Dette er akkurat som drugs. Første hitt rimelig eller gratis, og nå er vi hekta  :D
Ift rabatt har de allerede gitt mange av oss 12.600,- i avslag. De første kjøperne har derimot betalt et latterlig påslag, kalt "signatur". At noen reserverer X-signatur etter storyen med S-signatur i både USA og Europa er for meg en gåte, men dem om det :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA