Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feature or fault: "Charge cable problem"-message når bilen er ferdigladet

Startet av el-fanboy, torsdag 07. november 2013, klokken 10:40

« forrige - neste »

el-fanboy

Jeg fant ikke denne i feiltråden til Kallagtunet, så åpner en ny tråd.

Jeg får alltid feilmeldingen "Charge cable problem" når bilen er ferdigladet. Tok det opp med en rep på Alna, han mente det var helt normalt, "det skulle være sånn". Meldingen forsvinner med en gang man tar ut ladekabelen, så det er jo ikke noe praktisk problem, men litt irriterende når man har 12V-problematikken i bakhodet.

Spørsmålet er, får alle andre med v5.6 den feilmeldingen også?
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D


Øyvind.h

Sitat fra: el-fanboy på torsdag 07. november 2013, klokken 10:40
Jeg får alltid feilmeldingen "Charge cable problem" når bilen er ferdigladet.
Spørsmål: låser du opp bilen ved å dobbeltklikke på nøkkelen, eller bruker du "auto presenting door handles"?

Jeg får alltid meldingen "charge cable problem" om jeg låser opp bilen med nøkkelen, men jeg har en sterk følelse av at meldingen kommer fordi bilen låser opp kabel-låsen på bilsiden (hører et klikk fra ladeporten).

Åpning med auto-present låser ikke opp kabelen, og da får jeg ikke den meldingen.

Tesla mener feilen løses ved å bytte om på fasene (dvs snu støpselet i stikket, eller koble om lederne inni stikket).

Spørsmål 2: får du både stoppet og startet lading med appen?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OleJA

Joda, har den samme feilmodusen. Tror det også er dette som gjør at 'timed charge' ikke funker, dvs bilen detekterer 'charge cable problem' når kabel er plugget i uten å lade. Dermed starter heller ikke lading når timeren forsøker å starte den opp.

sindrej

Scheduled charge og starte lading via app fungerer ikke hos meg.  Har autopresent door handles aktivert og trykker aldri på nøkkelen.  Spørs om jeg må prøve å snu det støpselet da.

Spinner

Dette skyldes ladekabelen fra Tesla. Jeg kjøpte denne fra Salto, og får aldri feilmeldingen lenger. Bilen vedlikeholdslader også automatisk etter at den er fulladet når den faller til et visst nivå, og trekker strøm fra kabelen og ikke batteriet hvis jeg starter forvarming med fullt batteri, noe den aldri gjorde med originalkabelen.


Jens

Hei,

Jeg har samme problem og snakket med en dyktig service-fyr i Bergen som kunne fortelle meg at dette er et firmware-problem som knyttes spesielt til dårlig (IT) strømnett i Norge. De jobber visstnok med å fikse dette til neste firmware-oppdatering.
Tesla Model S 85
Tesla Roadster 2.5 Sport

Øyvind.h

Sitat fra: Sbr på torsdag 07. november 2013, klokken 11:00
Dette skyldes ladekabelen fra Tesla. Jeg kjøpte denne fra Salto, og får aldri feilmeldingen lenger. Bilen vedlikeholdslader også automatisk etter at den er fulladet når den faller til et visst nivå, og trekker strøm fra kabelen og ikke batteriet hvis jeg starter forvarming med fullt batteri, noe den aldri gjorde med originalkabelen.
Hvilken sw versjon har du i bilen din? Min bil trekker strøm fra nettet når den forvarmer (makser ut 13A så noe går også fra batteriet). Sjekket du med VisibleTesla at den ikke trakk noe fra nettet med UMC?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Spinner

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. november 2013, klokken 11:52
Hvilken sw versjon har du i bilen din? Min bil trekker strøm fra nettet når den forvarmer (makser ut 13A så noe går også fra batteriet). Sjekket du med VisibleTesla at den ikke trakk noe fra nettet med UMC?
Har 5.6, sjekket med VisibleTesla ja.
Hvis bilen holder på å lade og jeg skrur på forvarming, fortsetter den å trekke fra nettet med UMC, og fortsetter å lade etter at forvarmingen er ferdig. Men hvis bilen er ferdig ladet, har det aldri gått an å starte lading igjen hvis kapasiteten har droppet til f.eks. 80%, ei heller har den da trukker strøm fra nettet hvis jeg starter forvarming. Eneste måten å kicke igang lading med UMC'en har vært å ta den ut og sette den inn igjen.

Det kan for all del hende det alltid har vært noe galt med min UMC, men har inntrykket av at mange opplever det samme som meg :)


Talvern

Hvit Tesla 85P med alt - levert 30.10.13 #2147
C-Zero 14.10.14 = 100% elektrisk. :)

el-fanboy

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. november 2013, klokken 10:48
Sitat fra: el-fanboy på torsdag 07. november 2013, klokken 10:40
Jeg får alltid feilmeldingen "Charge cable problem" når bilen er ferdigladet.
Spørsmål: låser du opp bilen ved å dobbeltklikke på nøkkelen, eller bruker du "auto presenting door handles"?

Spørsmål 2: får du både stoppet og startet lading med appen?
Spm 1: Får feilmeldingen både ved å db-klikke og ved auto-present.
Spm 2: Mener å huske at jeg får stoppet med appen (da er jo bilen våken), men får ikke startet (mulig det er fordi bilen er i dvale og appen ikke får kontakt)

Takk for tips :)
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D


Øyvind.h

Sitat fra: el-fanboy på torsdag 07. november 2013, klokken 12:49
Spm 2: Mener å huske at jeg får stoppet med appen (da er jo bilen våken), men får ikke startet (mulig det er fordi bilen er i dvale og appen ikke får kontakt)
Ok. Akkurat som for meg. Jeg får stoppet lading, men får ikke startet igjen med appen :) Bilen min er ikke i dvale da jeg har deaktivert dvalemodus.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

el-fanboy

Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA