Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Essent/RWE: Lading i Nederland og Tyskland

Startet av bosse, onsdag 06. november 2013, klokken 15:35

« forrige - neste »

bosse

I Nederland har de fått til en form for felles clearing mellom aktørene, slik at man kan lade på alle ladestasjoner uavhengig av hvilken leverandør man har (roaming). Jeg har derfor sett meg rundt etter potensielle leverandører av slike ladekort, siden jeg har planer om å ta Teslaen ut en tur til neste år. Selv om det kommer superchargers for Tesla i Danmark og Tyskland, så er det alltids et behov for å lade i byene.

Jeg sendte derfor en forespørsel til nederlandske Essent om mulighetene for å få tilgang til et pre- eller postpaid ladekort, siden deres kortløsning også dekker RWEs ladestasjoner i Tyskland, noe som gjør en europatur høyst gjennomførbart. Deres tilbakemelding var "[...] we will provide a solution for you during your stay in the Netherlands, but we are still sorting out in what form. We will inform you as soon as possible", i tillegg til at de gjerne ville vite når jeg tenkte å komme. Det er altså velvilje å spore hos i hvert fall Essent, og forhåpentligvis også snart løsninger som muliggjør internasjonal roaming.

RWE i Tyskland har også en ordning for utenlandske kunder, men der må man i tillegg til €0,25/kWh gå inn i en abonnementsordning som koster €5/mnd i minst 12 måneder. €60 for å få tilgang til et ganske stort ladenettverk på kontinentet er kanskje ikke så ille dersom man har tenkt å reise der en del. Vi får se hva slags løsning Essent kommer med.
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

Tesla-man

Jeg leker med tanken på bilferie til sommeren, men er også veldig usikker på lademulighetene.  Vet jo at det etterhvert kommer flere SC, men neppe nok til at jeg føler meg komfortable og har frihet til å reise litt på kryss og tvers. I tillegg bør de vel komme tett dersom det skal være noe gøy å kjøre på autobahn  :)

Første spm er: kan UMC'en og norske adaptere brukes i Europa med tanke på vårt IT nett? UMC'en er vel merket med "Norway only" eller noe sånt..
Hvis jeg skaffer meg et rødt 400V adapter er vel UMC'en fortsatt "norsk" ?
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Georg

#2
Hello,
the charge Stations of RWE do not have a built in RFID reader. So you have 3 ways for authentication/payment:

a) with a phone call, you need a contract ID and a password
b) send a SMS by phone, the billing is done by your service provider of your mobile phone
c) with the smartphone APP e-kwh: http://play.google.com/store/apps/details?id=com.rwe.emobility.ekwh

Way c) ist the comfortable and simplest one. You can chose a RWE charge station from a map. And by a click you can navigate your car to this point. Then you can connect your car and the charge station. The RWE stations usually has 22kW three phase with type 2 plugs. With the APP you can start charge. Either with a contract payment oder SMS payment. 

I do not know if the APP is available in Norway language. And I do not know if the SMS payment works with a roaming contract of your mobile phone service provider.

Regards from Germany,
Georg
Nissan Leaf 2012, Tyskland

K

Georg, do you know if there is any way of avoiding the 60 Eur "entrance ticket" (12 months at 5 Eur base charge)  for e-tourists travelling for a couple of weeks in Germany? The "Dutch solution" (Essent) will not work as the RFID card cannot be used, or can a Dutch customer also use the e-kWh app from RWE?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA