Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS - interiørmessig en skuffelse!?

Startet av scoot, onsdag 06. november 2013, klokken 13:18

« forrige - neste »

scoot

Med fare for å bli forevig bannlyst i denne delen av forumet så stiller jeg et kritisk spørsmål mtp på Tesla sin løsning av interiøret i Model S.

Jeg eier ikke en selv, men jeg har vært så heldig å fått prøvd en - samt beskuet den skikkelig.
Og jeg sitter igjen med disse følelsene:

Utvendig - lekker, rett og slett lekker.
Kjøreopplevelse - absurd, så mye krefter uten en motorlyd er for meg absurd. Men fantastisk morsomt og en meget imponerende kjøretur.

Så kommer mitt spörsmål, bemärkelse eller hva dere vil kalle det.

Interiørmessig syns jeg ikke det levde opp til resten av bilen, jeg syns interiøret blir litt billig, hvis det er lov å si.
Skjermen i midten er kanon, men for meg opplevdes den litt knotete i begynnelsen, men det er jo en vanesak. Det jeg derimot stusser på er valget av komponenter, til å skulle være en high-end bil som jeg antar skal gi merker som Mercedes-Benz, BMW og Audi ( altså tysk premium ) konkurranse så levde det ikke opp i det hele tatt.
Blant annet syns jeg det var en rar taktikk og ikke ha noen ordentlig form for midtkonsoll, plasten på dørene virker som stjelt fra en middels utstyrt Toyota og interiørlyset er jo kun en LED-pære dyttet opp i taktrekket. Stolene manglet sidestøtte og jeg savnet spesielt en funksjon som gir deg støtte under lårene foran ( som typisk BMW og Audi er veldig flinke til å få til ). Og hvis du skal bruke koppholderne, så blir vel armlenet egentlig ikke brukende?


Alt i alt, en fantastisk bil som jeg gjerne kunne tenkt meg, men er det bare jeg som er skuffet over interiøret? .
2009 Revai

Rasmus.B

Jeg tror du har rett i det du skriver, men ingen showstopper for meg i iallfall. Jeg kjøpte meg en tvert.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Jimpec

Jeg digger interiøret i BMW og Audi og dette har i flere år vært viktige faktorer for å velge disse bilene. Jeg var også skeptisk og da spesielt ifht hardplast rundtomkring.

Etter å ha kjørt Model S i en uke så er dette helt glemt. Dette er interiør i en enkelhet slik det skal være. Ingen knirk eller ulyd og det er også veldig viktig å ta med i beregningen. Setene er enklere enn hva jeg er vant med men likefullt veldig gode.

Fordelene veier uansett opp for ulempene. Og vel så det.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Stiania79

Ser hva du mener etter å eid to nye audier siden 2008

MEN

* Rattet er like bra som BMW/Audi
* Setene er gode, men ikke så bra support som tyskerne
* Skinnet er mykt og deilig - f.eks BMW/Merc har veldig hardt skinn
* Alcantara i taket er digg - dette er DYRT hos tyskerne
* Skinnkledd dashbord er også DYRT hos tyskerne og ikke mulig på mange modeller
* 17' touchscreen er lekkert og p.t. ingen mulighet hos tyskerne

Centre Console kan kjøpes hos Teslaaccessories.com og vil komme VELDIG snart som tilvalgsmulighet hos Tesla direkte, men enig at det er litt rart at de ikke hadde dette med en gang.

I Norge hvor bilen konkurrerer med en strippet Audi A6 eller 520d er det vesentlig BEDRE, men i utlandet hvor konkurrentene er 7 serie, S klasse og A8/A7 er disse, i min mening, bedre ja...

Overall, jeg er meget happy med interiøret og gleder meg masse til min bil kommer om noen uker...
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

scoot

#4
Jeg glemte jo helt klart å ta med en ting, og det er jo såklart prisen på TMS mot en tilsvarende utstyrt tysker.

I Norge er denne bilen "extreme-value-for-money", men så er jo Norge foreløpig også unikt mtp. på fordelsprogrammet når det kommer til Elbil. Så den er fair enough!

Men se f.eks over grensa, såvidt jeg forstår er startprisen i Sverige på en TMSP 860 000,- SEK, du får en ganske bra fullspekka BMW, Audi eller Mercedes-Benz til 860 000,- SEK i Sverige ?

Så mitt poeng, som ikke kom ordentlig frem riktignok, i Norge er den jo unik. Men stiller den veldig sterkt på generelt grunnlag når det kommer til interiøret? I mine øyne syns jeg ikke det, jeg syns Tesla med enkle grep kunne gjort et mye bedre inntrykk innvendig - og stilt sterkere generelt.

Men til syvende og sist vil denne bilen stille sterkt i Norge, det er jo ingen hemmelighet.
2009 Revai

erot

Enig i OPs betraktninger, bortsett fra midtkonsoll. Fint å kunne sette en liten bag eller hva som helst ned mellom setene slik at den ikke ligger og slenger rundt. Midtkonsoll stjeler mye plass uten å gi noe særlig lagringsplass tilbake. Setene er det største problemet. Rart de ikke gikk for en mer sportslig løsning.

Men min tanke er (som nevnt over) at resten av bilen absolutt oppveier det, og det kunne virkelig vært verre. Det er jo en amerikansk bil ;) Det svarte interiøret er ganske sobert og fint. Aluminiumslistene som bryter opp og roter til kan jeg beherske meg for, men de kan enkelt folieres bort eller lakkeres. Da gjenstår bare den røde skinnkanten på setene. Noen som har greie på skinnfarging? Kan den gjøres svart eller evt mørkere mot en bruntone?

jkirkebo

Sitat fra: scoot på onsdag 06. november 2013, klokken 13:18
Blant annet syns jeg det var en rar taktikk og ikke ha noen ordentlig form for midtkonsoll, plasten på dørene virker som stjelt fra en middels utstyrt Toyota og interiørlyset er jo kun en LED-pære dyttet opp i taktrekket. Stolene manglet sidestøtte og jeg savnet spesielt en funksjon som gir deg støtte under lårene foran ( som typisk BMW og Audi er veldig flinke til å få til ). Og hvis du skal bruke koppholderne, så blir vel armlenet egentlig ikke brukende?

Alt i alt, en fantastisk bil som jeg gjerne kunne tenkt meg, men er det bare jeg som er skuffet over interiøret? .

Det er sikkert flere, men personlig er jeg veldig fornøyd. Spesielt med at den mangler midtkonsoll, det store rommet som nå er mellom setene er svært mye mer praktisk for oss enn en midtkonsoll med masse smårom. Det som alltid ligger i bilen får uansett plass i hanskerom og i lomma foran på førersetet.

Stolene er for meg svært komfortable på langtur, men så trives jeg heller ikke å stoler med mye sidestøtte som "låser" kroppen fast i en stilling. Dette er den første bilen jeg har kunnet kjøre til Ålesund (67 mil) i uten å bli sliten. Tesla må gjerne tilby sportsseter med justerbar lårstøtte og mer sidestøtte, men da bør det være en opsjon.

Koppholderne er jeg enig i ikke er optimale, men for oss spiller den ingen rolle da ingen drikker kaffe. Flasker med brus eller vann plasseres sammen det annet snacks, frukt og lignende i rommet på gulvet.

Det jeg var misfornøyd med var at det ikke var mulig å velge gummimatter som standard med bilen isteden for stoffmattene. Stoffmattene har jeg ingen bruk for og nå opptar de bare plass i boden...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Stiania79

Enig mtp gummimatter - har sagt ifra om dette til Tesla i Amsterdam og de jobber med å få dette med bilene som leveres i norge...
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

vrom

Med "rommet på gulvet" mener du den store søppelkassen rett under 17" skjermen ?

Brede

Midtkonsoll er så 1900-talls....  ;)

Enig i at interiøret nok er det som imponerte meg minst første gangen jeg så bilen, likevel la jeg inn bestilling dagen etter. Tror nok det mest av alt er en vanesak.
Er dog litt spent på hvordan det vil arte seg med såpass lite lagringsplass når en er ute på langturer.

Muffinman

Hvis man blir skuffet over interiøret har man kanskje hatt forholdsvis høye forventninger. Jeg mener at interiørkvaliteten er på _amerikansk_ premiumnivå, men har langt å gå før tilsvarende tysk. Enkelte ting virker billig, for eksempel følelsen/lyden i dørene når de lukkes og setene burde vært i en annen klasse.

Når det er sagt, etter å ha eid bilen ei ukes tid har interiøret vokst på meg, og selv om setene innledningsvis kan oppfattes som middelmådige sitter jeg veldig bra i dem. Det er masse justeringsmuligheter, og det er nok en medvirkende årsak til at jeg trodde setene var endret til de bedre i min ved overtagelse, i forhold til den jeg prøvekjørte.

Jeg reagerte også på manglende midkonsoll og ønsket med en ettermarkeds sak, men når samboeren får sette veska der og man venner seg til plassen mangel på konsoll gir savner jeg ikke dette. Jeg foretrekker bilen slik den er originalt på dette området. Det koker vel ned til gammel vane vond og vende osv.

Kagex

Hahaha muffinman.  Det var det første dama mi sa til meg.  "hei der kan jeg jo legge veska mi"

Sent from my GT-I9505 using Xparent BlueTapatalk 2

P29687

cra

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 06. november 2013, klokken 13:58
Stoffmattene har jeg ingen bruk for og nå opptar de bare plass i boden...

Da har jeg et par forslag til alternativ bruk (regner med de har Tesla-logo og greier):


  • Legg ei matte nedenfor senga, slik at du kan våkne til følelsen av Tesla.
  • Dørmatte. Ønsk gjester velkommen på Tesla-vis
  • "Skvettlapp" foran toalettet. Ingen grunn til å ikke ha Tesla-følelsen når naturen kaller.
  • Sitteunderlag Tesla-style når du er på tur (forbehold om at jeg ikke aner hvor vanntette de er/ikke er)
  • Legg dem i den andre bilen - for de dagene du ikke kan bruke Teslaen

Skulle du få kritisk behov for bodplassen kan du sagtens ta dem med deg neste gang du skal til Ålesund, så skal jeg nok finne en plass å gjøre av dem. ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

erot


jkirkebo

Sitat fra: vrom på onsdag 06. november 2013, klokken 15:09
Med "rommet på gulvet" mener du den store søppelkassen rett under 17" skjermen ?

Søppelkasse mangler tydeligvis i min bil men jeg mener rommet på gulvet som passer perfekt til konas veske ja ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA