Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

LED Tåkelys

Startet av Cato76, onsdag 06. november 2013, klokken 10:24

« forrige - neste »

Cato76

Har hørt at Signature bilen skal få LED tåkelysene ettermontert, free of charge. 8)
Noen som vet om disse blir mulig å kjøpe for oss andre? Jeg ser at i US Tesla Store koster LED tåkelysene $500 ~ la oss si med et lite påslag + montering, så kommer disse på ca 3.500NOK.

Sykt irriterende at dem ble fjernet i utgangspunktet... >:(

Eventuelt, om det sitter noen med Signature-bil som ikke vil ha dem, så send meg en PM - Jeg tar dem gjerne for en pen sum penger!!!
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

frskby

Jeg vil og ha... og kjøper de glatt for 3500 om det skulle bli prisen.
BMW i3 2023-
NIO ES8 2021-
Mitsubishi i-Miew 2022-2023
Ford Mustang FE 2021-2021
MG ZS EV 2020-2021
Tesla Model X 90D 2016-2020
Tesla Model S P85 2013-2016

Oreo

Vil også ha, men betaler ikke GLATT de pengene som jeg først ble forespeilet var inkludert i bilen da jeg reserverte (ikke bestilte vel og merke). Prioriterer heller film på vinduene først.
Lurer på om det er noe hokus pokus å montere selv?
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

OleJA

Sitat fra: frskby på onsdag 06. november 2013, klokken 10:34
Jeg vil og ha... og kjøper de glatt for 3500 om det skulle bli prisen.

500,- US$ er tillegg i pris dersom de kjøpes sammen med ny bil. Skal de ettermonteres så må begge lyktene byttes, samt 2-3 timers arbeid.

Om jeg ikke husker feil så var det en på TMC forumet som hadde betalt 2x450,-US$ + arbeid - totalt 1.300 for dette. Blir vel fort et stort laken i Norge tenker jeg. Så mye tror jeg ikke det er verdt.

janmb

Jeg opplever det slik at i de senere årene, etter nye regler om lysbruk ble innført i Norge, så er det svært mange bilfabrikanter som bygger disse reglene inn i norske biler. Skulle ikke bli veldig overrasket om Tesla også har meninger om montering av tåkelys og deres bruk i forhold til norske regler.

Det er ikke leverandøren av bilen som skal ivareta at jeg som sjåfør velger en lovlig kombinasjon av lys.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Bowers

Etter hva jeg har forstått utifra et skriftlig svar fra Tesla Oslo så ble tåkelysene fjernet bla for å få det totale lumensnivået under grensen for å ha lyktespylere på xenon lysene.

Utifra det svaret vil konklusjonen være at bilen blir ulovlig i norge dersom tåkelys ettermonteres og skal således heller ikke godkjennes på fremtidige EU-kontroller.

Egentlig trist at de valgte å gå for dårlige hovedlys istedenfor å heller montere høyderegulering og spylere som alle andre biler har... men men ;)


janmb

Har aldri vært borte i EU-kontroller som fanger opp slikt. Nå skal de riktignok utvides og strammes inn fremover, men like fullt hadde jeg ikke bekymret meg om lovligheten her. Og det er uansett en vurdering JEG skal ta, og ikke Tesla på mine vegne.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Cirion

Sitat fra: Bowers på onsdag 06. november 2013, klokken 11:28
Etter hva jeg har forstått utifra et skriftlig svar fra Tesla Oslo så ble tåkelysene fjernet bla for å få det totale lumensnivået under grensen for å ha lyktespylere på xenon lysene.

Utifra det svaret vil konklusjonen være at bilen blir ulovlig i norge dersom tåkelys ettermonteres og skal således heller ikke godkjennes på fremtidige EU-kontroller.

Egentlig trist at de valgte å gå for dårlige hovedlys istedenfor å heller montere høyderegulering og spylere som alle andre biler har... men men ;)
Sikker på at du ikke blander LED stripen og tåkelysene? Tåkelysene ble fjernet lenge før EU modellen var klar. LED stripen ble som du sier fjernet for å få det totale lumensnivået under grensen...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Bowers

Ja, jeg tenker på LED-stripen.

Jeg antar at det er den de fleste er ute etter... de aller ferreste bruker jo tåkelys til noe som helst.
Ikke hjelper de stort i tåke, halogen-tåkelys i kombinasjon med LED-striper i hovedlysene ser fryktelig feil ut og man kan ikke kjøre med både tåkelys og xenon samtidig...

Cato76

Om dette er ulovlig, og Tesla fjernet dem pga dette. Hvorfor skal de da monteres på Signature modellene?  ???
Jeg mener selv at de burde tilbakemontere dem på alle biler som ble reservert før 2013. På samme måte som vi fikk 12.500 i reduksjon for tidlig reservering. 8)

LED stripen gjør noe men helhetsintrykket av bilen - Ser MYE bedre ut!
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Stig O

Har også lyst på tåkelysene. Gule halogenlys er jeg enig at passer dårlig med resten av lysene, men det er jo bare å skifte pærer med samme fargetemperatur. Det samme gjør du med skiltbelysningen. Hadde håpet det kom et valg før jeg fikk bilen, men det er vel å tro på julenissen. Ledlys i hovedlykt og tåkelys som kjørelys så ser bilen mye tøffere ut foran.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Balrog

Sitat fra: Bowers på onsdag 06. november 2013, klokken 12:01
... de aller ferreste bruker jo tåkelys til noe som helst.
Ikke hjelper de stort i tåke, halogen-tåkelys i kombinasjon med LED-striper i hovedlysene ser fryktelig feil ut og man kan ikke kjøre med både tåkelys og xenon samtidig...
+1

Wørd
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Brede

Hva er grunnen til at dere vil ha tåkelysene?
Er det fordi dere har mye bruk for dem eller fordi disse opprinnelig lå inne i specen på bilen?

Spørsmålet er ment på en mest mulig høflig måte!  :)
Jeg har hatt tåkelys i de fleste av mine biler, men aldri funnet behovet. Hvordan bruker dere tåkelysene?

Øyvind.h

#13
Sitat fra: Balrog på onsdag 06. november 2013, klokken 12:19
Sitat fra: Bowers på onsdag 06. november 2013, klokken 12:01
... de aller ferreste bruker jo tåkelys til noe som helst.
Ikke hjelper de stort i tåke, halogen-tåkelys i kombinasjon med LED-striper i hovedlysene ser fryktelig feil ut og man kan ikke kjøre med både tåkelys og xenon samtidig...
+1

Wørd
+2
Tåkelys foran har ingen effekt annen en egenblending, men de som kjører med både nærlys og tåkelys er gjerne de som ikke forstår denne effekten. Min erfaring fra tett tåke er sågar at jeg selv da foretrekker nærlys fremfor kun tåkelys (nærlys og tåkelys skal aldri benyttes samtidig!).
Men grøftelys som skrur seg på i kryss/brå svinger i lav hastighet er praktisk, og det har alle Model S i Norge levert fra fabrikk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

janmb

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA