Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TH!NK - batterileie og småkjørere

Startet av Catalyzator, mandag 14. juli 2008, klokken 17:34

« forrige - neste »

Catalyzator

Jeg har et bittelite tankekors...  :)   
Som det nå er så er jeg villig til å betale litt ekstra for å være miljøvennlig
men samtidig også fordi det vil gi meg langt mer komfortable kjøreturer i
ro og mak uten all motorstøyen som vi alle er alt for vant med desverre.
Men dersom mitt nåværende kjøremønster opprettholdes så vil det bety
at jeg får en svimlende kilometerpris på utgiftsiden selv kun ved å ta i betraktning
batterileien... en tur i uka på 6km (=12km tur-retur) gir da den nette utgift av
ca 300 kr for en butikktur. 

Derimot vil det bli billigere jo mer jeg kjører.... å med bedre tilrettelegging og
muligheter for å frakte med meg rullestolen slik at også det å bevege seg
utenfor bilen blir mulig så kan det jo hende at jeg vil begynne å kjøre mer igjen
og ta igjen for de siste årenes stillstand på bil-fronten....  ::) 

Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

elektrolux

Batterileieavtalen til Th!nk har vært diskutert mange ganger. Den er usedvanlig tvilsom av flere grunner.

Th!nk har tidligere påstått at de "sponser" halve batteriet, og at bilen i seg selv koster 160K. Ut fra det resoneres det at batteriet koster ca. 80K, noe som stemmer bra med priser forøvrig.

Det betyr at en må betale 1250 kr/mnd i uendelig tid for et "lån" på 40K. Til og med mine mattekunskaper sier at dette er dårlig business.

Dersom Th!nk så går konkurs igjen har en betalt i årevis til ingen nytte.

Det burde vært mulighet til å velge å betale siste halvdel av batteriprisen selv, og ikke bare slippe moms, men også en fast utgift hver måned.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ken

Jeg var innom den britiske elbil forumet og lest batterileie emnet i går. Veldig mye handler om Big Brother følelser og frykt at leiepris kan skrues opp nå som helst.
Jeg nevnt til dem at Ravn holder på med den SMS logging og aktivering dings til Reva bilen. Think utvikler sin egen variant med mulighet for å skrue av batteripakke for de som ikke betale leieavtalen!

http://www.batteryvehiclesociety.org.uk/forums/viewtopic.php?t=943&start=40
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Griffel

Sitat fra: Ken på tirsdag 15. juli 2008, klokken 00:25

Think utvikler sin egen variant med mulighet for å skrue av batteripakke for de som ikke betale leieavtalen!

http://www.batteryvehiclesociety.org.uk/forums/viewtopic.php?t=943&start=40
Dersom dette ikke er forbudt burde det bli det.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Catalyzator

Slike overvåkningssystemer er nok i strid med noen direktiver en eller annen plass ja... dessuten ville det være trafikkfarlig med stoppede Thinker utover i alle veigroper og tuneller som finnes  ::) 

Think blir nok for dyr i drift for meg...
Trossalt:
Dersom jeg kjører en tur ut i samfunnet eller til butikken hver eneste dag så blir dette 372 km pr mnd (inkl søndager) vi runder av til 400km og så har vi batterileien pluss mva som vi runder opp til ca 1250 kr (da dekkes hjemmeladinga også) og da får vi den nette sum av kr 31,` pr mil... Altså dyrere en min bantodostmobilfossilbil som bruker ca 1,7-1,9 liter benzin på mila... og dessuten trenger jeg ikke kjøre i butikken hver eneste dag....  :o

Tror jeg trimmer rullestolen å bruker den jeg, er jo gratis den koster kun å lade opp batteriene  ::)   Hmmm... hvor fort kan den gå tro  :-\ hompettittentuttenwhipla'sh før postkassa....  :D
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

HHF

Du må få forlenget akselavstanden noe og kanskje få på noen bedre fjærer? Regner med det vil gjøre susen.

Her nede i Danmark, hvor jeg ferierer for tiden, har jeg en svigerfar som har vært relativt immobil for egen maskin i flere år etter et par slag. Han har en elekstrisk "trehjulssykkel" som jeg ser veldig mange av her nede. Den er utstyrt med et stort og godt sete og sykkelstyre. Den går faktisk ganske kjapt og jeg vet det finnes utgaver av samme med enda mer fart. Svigerfar kommer seg fint rundt i småbyens alle kriker og kroker og kan til og med kjøre ned til "æ-fjord" for å hilse på gamle fiskerkompiser.  ;D
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Catalyzator

#6
Hehehe HHF     ;D 
Høres som du har planen klar for RullestolTakeOff   ;D   

Vel... Min nyeste rullestol X850 Corpus har faktisk justerbar akselavstand og
justerbare dempere. Akselavstanden justeres enkelt med knapper ved joystikken
jeg styrer og gasser med så den er igrunn grei for både skog og landevei men
derimot blir jeg alikevel både fillerista og "whiplaschet" på skogs/gårdsveien her så
det er ikke barebare å klare/tåle/orke den langturen for å komme til veier som fører
en til samfunnet og butikker med rullestol nei.... 

Last ned PDF-brosjure-> X850 Corpus

Bildet fra: www.permobil.no

Det er nok en grunn til at jeg har rimlig stor 4x4 ja ...  ::)
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

elektrolux

Kanskje en 3 hjuler Vectrix scooter kunne vaert noe for deg:

Se 6 min inni denne videoen for info: http://youtube.com/watch?v=78YWqv4UMKw
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Catalyzator

#8
Hehehe Elektrolux   ;D   

Jeg hadde nok isåfall heller kjøpt en to-hjuls, har jo akkurat solgt intruder'n (800) min
og har ingen problemer med å kjøre tunge MC'er foreløpig selv om en svimlete
tilværelse setter en stopper for gåing og ståing til daglig....
Det er å stå/gå jeg har problemer med og derfor avhengig av rullestolen for å
bedrive lommeboktømming på unødvendige ting i butikker osv...

Jeg trenger altså en bil med fraktemulighet for rullestolen: BUDDY-VAN  ::)  ville vært
kjekkt å ha til dette... Drømmer om en Th!nk Ox men batterileien vil uansett prise ut en Th!ink for mitt bruk...
Den nye Th!nk City har jo km-utgifter på 6-7 kr ved normalt
(200km/mnd) bruk for meg og blir noe drøyt selv for en ihuga drømmemiljøaktivist...  

Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

ravn

#9
Hva med en Ranger? http://elbilimport.no  Eventuelt med en hard top på planet om man ikke ønsker åpent plan.
Hadde gleden av å kjøre tur/retur Kristiansand/Stavanger med en sist uke.  I mangel på hurtiglader så tok det jo litt tid, men ca 6 timer mindre enn med Thinken, hehe.

Det er iallefall min plan. Har sittet på ventelisten til nye think city i over ett år nå, men det blir rett og slett for dyrt å ha den stående utenfor. Jeg kjører ikke så mye.
Så da blir det mest sansynlig en Ranger + Revaen jeg har til lukeparkering i sentrum.
Lurer på om Revaen kan gå på planet og fungere som range extender? hehe
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Catalyzator

#10
Hehehe Ravn    ;D   En stykk range-extender modell: Reva  ;D
Jeg har tenkt samme tanke om BUDDY-van oppå planet av den jeg har nå Hehehe
Jeg har ikke bruk for en pickup til... den jeg har er en bantodost av en 4x4 som gjør
at jeg kommer meg til matbutikk også vinterstid samt at jeg kan kjøre å besøke venner
foreksempel Rygge(norge)-Borlänge(sverige) non stop på en tank om jeg vil og
den er liten lastebil registrert og kan brukes til så mangt.
Det viktigste er at det er nemlig ikke brøyting her og 4x4 er et must vinterstid.
Dessuten søker jeg på bil via nav og de gir nok ikke bilkjøp på en gammel bruktbil...
og etter hva jeg forstår så er disse Ranger-bilene kun gamle brukte biler.

Dersom jeg skal ha gammel bruktbil så bør den være produsert FØR 1970
og av ekte usa-fabrikat  ::) (ikke mazdaranger med andre ord) <- flirer  ;D 

Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

ravn

Nei mitt største ønske er ikke pickup selv. Men Rangeren er den bilen som er tilgjengelig nå som gir mest rekkevidde, komfort og sikkerhet for pengene.
Og hvor man eier batteriene selv.

så når man er elbilfrelst så kan (les: må) man svelge noen kameler :)
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Catalyzator

#12
Enig med deg der Ravn   ;D 

For meg ville det så absolutt ikke bety å svelge kameler ved å gå over til E-bil
uansett hva slags bil det er på sett å vis.... men hovedpoenget er jo å få med
rullestolen på en hensiktsfull måte samt, som du også nevner, ikke betale i
dyre dommer batterileien for en bil som står parkert....
Men uansett så bremses mitt bilkjøp av regelværket hos nav og det med brukt
bil kan nok da bli et uoverkommelig problem for systemet.....
Dessuten har jeg jo den bilen jeg har og den er det omtrent komplett umulig
å få solgt i dagens bilmarked og den gjør jo egentlig minst skade mot miljøet ved
å forbli i min eie som nesten ikke bruker den... Km i fjor ble under 1000km... i år har
jeg vært tre ganger i butikken med den (3x 15km) og en gang på husvisning på
hvaler som ble vel ca 130 - 150 km  og thats it....   

Av miljømessige hensyn bør den fortsette i  min eie  ;D   
MEN jeg trenger en rullestolfraktebil....  :-\   
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

HHF

#13
Tror nok dessverre det er problematisk å finne noen ny elbil som passer deg 100% og som har vært i salg litt her. Måtte vel eventuelt være om du kan få NAV til å sponse en slik om du liker denne http://elbilsalg.info/faam/index.htm .  Der får du jo en demo-bil til og med - det må vel NAV kunne leve med?  Den er kanskje ikke særlig pen, men mulig det riktige supplement til ditt behov?

Ble litt nysgjerrig på dette FAAM-selskapet og fant link til bilene deres her http://2005.faam.com/veicoli/ing-catalogo.asp.  Lager åpenbart også en scooter ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Catalyzator

#14
Tror tråden havner litt utenfor tema her nå  8)  Men en Buddy"Van" ville vært
morsomt å ha og også fornuftig utgiftsmessig tror jeg.
Disse FAAM er grusomme å ser totalt dust ut (ja nå vokna bilsjåvinisten)  ::)
Da er nok mye heller en Fiat Dobló eller Fiorino et bedre valg dessuten
vokste jeg opp i sånne Fiat og Seat-familer liksom Hehehe  ;D

TH!NK Ox kunne bli perfekt men det tar vel 5 år før de får trøkka ut en produksjon  ??? 
men den er både romslig og bruksvennlig men selvfølgelig
vil den bli totalt uoppnåelig med månedlig batterileie slik som TH!NK City'n har. og
Ox'n får vel høyere leie også... det umuligjør iallfall bilene fra TH!NK for meg og
antagelig andre uføre med begrenset bilholdsøkonomi. 

Batterileiesystemet får jo selv min bantodostmobil til å virke som en mild
sommerbris mot økonomien   ;)  å sånn bør det jo ikke være da.....
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA