Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading pris hjemme LEAF

Startet av stranger1891, tirsdag 05. november 2013, klokken 19:07

« forrige - neste »

stranger1891

Hei,

Jeg lurer på hvor mye det koster å lade Nissan LEAF helt (fra tom til full) med NOK hjemme?

Hvis f.eks kWh koster 45 øre, så hvor mange kWh trenger det til bilen da?


Daeedor

Du bør nok regne med nettleie også , så om du tenker ca 1kr pr kwh er du nok ganske nære.  Batteriet er jo på ca 24 kwh , men bare 20 av dem er tilgjengelige.  ( resten er i "reserve" slik at batteriet ikke kan tappes helt ned.)

Siden du sikkert aldri kjører til mindre enn 10 % kapasitet før du lader , så kan vi enkelt si ca 19kr for "full tank".
Det er jo ikke så dyrt  :) ?   

jkirkebo

Sitat fra: MFJG1981 på tirsdag 05. november 2013, klokken 19:07
Hei,

Jeg lurer på hvor mye det koster å lade Nissan LEAF helt (fra tom til full) med NOK hjemme?

Hvis f.eks kWh koster 45 øre, så hvor mange kWh trenger det til bilen da?

Hvis batteriet er helt tomt går det med ca. 25kWh for å lade det opp pga. tap i ladeprosessen. I år har jeg i snitt betalt 75 øre/kWh så da blir det 25*0,75=~19 kroner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Electra

Jeg har også regnet ca 20 kr "tanken", noe som i september/oktober (Kristiansand) fint gir 150km rekkevidde.

På min gamle Golf bensin (automat) fra 1993 fikk jeg ut ca 450 km for 6-700kr bensin. Nå på 3 ladinger a 20kr får jeg det samme for 60kr! :)

Men jeg lader sikkert mere en 70-80% av forbruket mitt på elbilparkeringen på jobb, så regnestykket er i virkeligheten enda penere:)

Gled deg også over en utrolig god, tilnærmet støyfri og spennende kjøreopplevelse.

BE

Det er fornuftig å tenke hva det koster pr mil. Dersom en regner 2 kWt pr kjørte mil, noe som sikkert passer på årsgjennomsnittet inkludert vinter og tap, så har man et bra utgangspunkt.

Med en pris på kr 1,- pr kWt inkludert nettleie, og en kjørelengde på 5 mil pr dag, vil det koste deg kr 10,- pr lading.

Jeg har nå kjørt over 33 000 km, og har til dags dato aldri kjørt bilen tom, jeg har faktisk aldri fått lavt batterivarsel, så kostnad en full lading blir helt meningsløs. Det er noe som henger igjen fra fossilbiltilværelsen  :)
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Electra

Det var vel det jeg også mente å si, at en må se på pris pr kjørte km eller mil.
Glemte bare å si at når jeg har greid 150km med Leafen, så har jeg ca 8-9% igjen av batteriet. (Starter da med 100% batteri).

Dette med rekkevidde har utrolig mye med kjørestil å gjøre også. Dette har jeg merket da min Tekna har blitt prøvekjørt av en rekke kompiser, og da må selvfølgelig det meste testes ;) Noe som trekker ned rekkevidden til under 120-130km.
Når du selv blir "lei" (hvis det i det hele tatt er lov å bruke et slikt ord :)) av å kjøre Leafen og legger deg over på avslappet "normalkjøring", så stiger rekkevidden igjen.

leaf-newbe

det blir fort et pent bil regnskap om du har muligheten til å lade borte.
jeg har satt opp ladetimer som lader til 80% hjemme på natta. men lader til 100% andre steder som jobb og ofentilige ladeplasser. om jeg vet at jeg må ha mer en 80% neste dag så trykker jeg bare inn knappen for å slå av ladetimer og da lader den til 100%. tror det kan være en del å spare på det.

til daglig lader jeg under halve dagsforbruket hjemme mulig det er så lavt som 30% av dagsbehovet som lades hjemme. mulig jeg kunne latt vær å ladde hjemme i uka da jeg greier fint å komme fram og tilbake på en lading. så jeg kunne nok greid meg med lading på jobb. men ønsker å ha den friheten full tank gir så derfor har jeg valgt å ladde begge steder.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

sven erik

en merker ikke elbil på strøm regningen omtrent å jeg kjører min imive tom omtrent vær dag  og leaf  har ikke så mye større  batteri   har kansje 50 kr mer per måned  ikke noe mer

Electra

Ja dette med friheten ved å ha "full tank" gjør vel sitt til at jeg lader oftere enn jeg må hjemme. Men jeg er også i den heldige situasjonen at jeg egentlig kun trenger å lade hjemme lørdag :) Huff følte meg som Onkel Skrue nå :)

Sitat fra: sven erik på tirsdag 05. november 2013, klokken 21:12
en merker ikke elbil på strøm regningen omtrent å jeg kjører min imive tom omtrent vær dag  og leaf  har ikke så mye større  batteri   har kansje 50 kr mer per måned  ikke noe mer

Kommer vel an på strømpris og kjøremønster/stil, men har hørt/lest noe sånn som at;
Lader du kun hjemme og har en årlig kjørelengde på ca 20 000km, så tilsvarer det ca 3000kr på strømregningen din i året.

Jejl

Sitat fra: sven erik på tirsdag 05. november 2013, klokken 21:12
en merker ikke elbil på strøm regningen omtrent å jeg kjører min imive tom omtrent vær dag  og leaf  har ikke så mye større  batteri   har kansje 50 kr mer per måned  ikke noe mer

For 50kr kan du vel ikke kjøre noe særlig mer enn 30 mil.

sven erik

jrg har kjørt  63tusen snart  fra slutten av 2011  så det er nokk mye mer

stranger1891

Sitat fra: BE på tirsdag 05. november 2013, klokken 20:39
Det er fornuftig å tenke hva det koster pr mil. Dersom en regner 2 kWt pr kjørte mil, noe som sikkert passer på årsgjennomsnittet inkludert vinter og tap, så har man et bra utgangspunkt.

Med en pris på kr 1,- pr kWt inkludert nettleie, og en kjørelengde på 5 mil pr dag, vil det koste deg kr 10,- pr lading.

Jeg har nå kjørt over 33 000 km, og har til dags dato aldri kjørt bilen tom, jeg har faktisk aldri fått lavt batterivarsel, så kostnad en full lading blir helt meningsløs. Det er noe som henger igjen fra fossilbiltilværelsen  :)

Det er helt riktig det du sier  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA