Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Innkjøring og kald motor?

Startet av satheesh.net, tirsdag 05. november 2013, klokken 07:16

« forrige - neste »

satheesh.net

Morn! Har to spørsmål (er disse besvart en annen plass er det bare å flytte innlegget):

Trenger motoren å "kjøres inn"? Og spiller det noen rolle om man gir fullt jern med kald bil/motor? ??? På fossilbilene sies det jo at ting burde bli litt varmt først...

Muffinman

Det kommer vel av at motoroljen skal få opp litt varme slik at den blir lettflytende og smører skikkelig før man belaster. Nå er det jo ikke motorolje i bilene våre.

Når det gjelder innkjøring er det vel de færreste nye biler som krever dette i dag. Min Saab 2007 Saab 9-3 1.9TiD skulle ihvertfall ikke det. Jeg passet uansett på å kjøre med moderat belastning og variert turtall den første tiden, og skiftet olje og filter tidlig selv om det ikke skulle gjøres før ordinært intervall 15KKm/1 år. Man produserer vel med såpass nøyaktige toleranser at man ikke anser innkjøring som nødvendig. MS har jo heller ikke mange bevegelige deler som potensiellt skal slites til mot hverandre heller.

Lokführer

Kjør på, ingen fare. Dette er fossilbil-tema.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

AreLib

å utsette diffensialen for rivstarter og 400hk i -5grader før innmaten har nådd driftstemperatur er å be om bråk. stålet blir "sprøere" jo kaldere det blir. kjører maskin på jobb...om sommeren kan man "mishandle" skuffa til langt fra sunn fornuft men samme opplegg i -10 på vinteren fører til at skuffa knekker. ikke uvanlig at sveisesømmer på bom og stikk på maskin sprekker opp om vinteren. jeg kommer ihvertfall til å kjøre pent de første 5-10 km før jeg gidder imponere noen :)
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

sindrej


Nuvolari

Sitat fra: satheesh.net på tirsdag 05. november 2013, klokken 07:16
Morn! Har to spørsmål (er disse besvart en annen plass er det bare å flytte innlegget):

Trenger motoren å "kjøres inn"? Og spiller det noen rolle om man gir fullt jern med kald bil/motor? ??? På fossilbilene sies det jo at ting burde bli litt varmt først...

Dekkene bør kjøres inn de første 500km.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

satheesh.net

Sitat fra: bensinhodet på tirsdag 05. november 2013, klokken 08:23
å utsette diffensialen for rivstarter og 400hk i -5grader før innmaten har nådd driftstemperatur er å be om bråk. stålet blir "sprøere" jo kaldere det blir. kjører maskin på jobb...om sommeren kan man "mishandle" skuffa til langt fra sunn fornuft men samme opplegg i -10 på vinteren fører til at skuffa knekker. ikke uvanlig at sveisesømmer på bom og stikk på maskin sprekker opp om vinteren. jeg kommer ihvertfall til å kjøre pent de første 5-10 km før jeg gidder imponere noen :)

Godt poeng! :)

Jærbuen

Diffen har vel en olje som kan bli noe tykk i kalde minusgrader.....
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

petersv

Sitat fra: Jærbuen på tirsdag 05. november 2013, klokken 20:09
Diffen har vel en olje som kan bli noe tykk i kalde minusgrader.....

Varme minusgrader derimot ;)

Men, helt ærlig folkens, det er da ikke nubbsjans at man kan skade noe som helst. Tut og kjør!

elektrolux

Der er også kobber viklinger som skal utvide seg. Helst på en kontrollert måte. Ville nok tatt det rolig de første km.

Fordelen er at der aldri blir noen kaldstart slik som på forbrenningsmotorene, der temperaturen uansett stiger raskt. Vi kan holde motorene våre kalde ved å ta det rolig.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

laumb

Kobberviklinger? Neinei; induksjonsmotor med solid kobbersylinder på MS.
Tut og kjør!

Thor2014

Sitat fra: laumb på onsdag 06. november 2013, klokken 07:08
Kobberviklinger? Neinei; induksjonsmotor med solid kobbersylinder på MS.
Tut og kjør!

Kopperviklingerne ligger i stator, rotor har permanent magnet.
Kopper er ikke magnetisk og ville gitt svært dårlig ytelse :P

Griffel

#12
Sitat fra: Thor2014 på onsdag 06. november 2013, klokken 17:37
Kopperviklingerne ligger i stator, rotor har permanent magnet.
Kopper er ikke magnetisk og ville gitt svært dårlig ytelse :P
Nei ikke Tesla.
Den har asynkron kortsluttningsmotor i følge beskrivelsen. Slike motorer har en såkalt kortsluttnings rotor.  (squirrel cage) som består av solide kobber eller aluminiums ledere. Når disse blir utsatt for et roterende magnetfelt induseres strøm i disse lederene og lager sikkelig magnetisme.
(De aller fleste elektromotore du finner i industrien er av denne type og har meget god ytelse)
Noen elbiler har likestrømsmotorer med kobberviklinger noen rotor med permanentmagneter og tesla altså en kortsluttningsmotor, Men det er altså ikke en kobbersylinder men en burvikling.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Veggen


Griffel

Sitat fra: Veggen på onsdag 06. november 2013, klokken 18:07
Tesla's induksjonsmotor:

Men da snakker vi om Nikola Tesla.
Av bildet kan en se at dette er en 2-fasemotor.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA