Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nokian R2

Startet av Cato76, lørdag 02. november 2013, klokken 14:25

« forrige - neste »

Cato76

Har nå kjørt 2 dager med Nokian R2 dekk. Dimensjonen er 255/35/20. Ble anbefalt denne dim fordi dekkene er myke.
Jeg er IKKE fornøyd med disse dekkene!!! Føler jeg mister grepet og bilen slenger med enden når jeg akselerer eller svinger hardt.
Har en egentlig brukt for disse dekkene? Normalt vil en kjøre 90% på bar/våt asfalt og 5-10% på snø/is - skal en da velge å kjøre 90% av tiden med ubehagelige dekk eller velge dekk som er behagelige 90% av tiden og heller kjøre etter forholdene resten av tiden?

Jeg kommer uansett til å forsøke å bytte dekkene på mandag, for disse holder ikke for meg!
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

maglom

Du vet at dekk må kjøres inn, særlig vinterdekk?
TMS P85, vin 25132
Bestilt 23/09 -2013

FThorsen

Sitat fra: Cato76 på lørdag 02. november 2013, klokken 14:25
Har nå kjørt 2 dager med Nokian R2 dekk. Dimensjonen er 255/35/20. Ble anbefalt denne dim fordi dekkene er myke.
Jeg er IKKE fornøyd med disse dekkene!!! Føler jeg mister grepet og bilen slenger med enden når jeg akselerer eller svinger hardt.
Har en egentlig brukt for disse dekkene? Normalt vil en kjøre 90% på bar/våt asfalt og 5-10% på snø/is - skal en da velge å kjøre 90% av tiden med ubehagelige dekk eller velge dekk som er behagelige 90% av tiden og heller kjøre etter forholdene resten av tiden?

Jeg kommer uansett til å forsøke å bytte dekkene på mandag, for disse holder ikke for meg!

Det er flere som har rapportert dette her på forumet. Det har visst blitt bedre etter at de justerte opp lufttrykket i dekkene. Har du prøvd dette?
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

jkirkebo

Sitat fra: fthorsen på lørdag 02. november 2013, klokken 14:28
Sitat fra: Cato76 på lørdag 02. november 2013, klokken 14:25
Har nå kjørt 2 dager med Nokian R2 dekk. Dimensjonen er 255/35/20. Ble anbefalt denne dim fordi dekkene er myke.
Jeg er IKKE fornøyd med disse dekkene!!! Føler jeg mister grepet og bilen slenger med enden når jeg akselerer eller svinger hardt.
Har en egentlig brukt for disse dekkene? Normalt vil en kjøre 90% på bar/våt asfalt og 5-10% på snø/is - skal en da velge å kjøre 90% av tiden med ubehagelige dekk eller velge dekk som er behagelige 90% av tiden og heller kjøre etter forholdene resten av tiden?

Jeg kommer uansett til å forsøke å bytte dekkene på mandag, for disse holder ikke for meg!

Det er flere som har rapportert dette her på forumet. Det har visst blitt bedre etter at de justerte opp lufttrykket i dekkene. Har du prøvd dette?

Bør prøves ja. 48 psi og 1000km innkjøring så hjelper det nok ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cato76

Første jeg gjorde var å fylle lufttrykket. Skal kjøre 50 mil i dag, så får se om det hjelper...
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Blip

Man kjører med vinterdekk pga. den "ene" gangen man behøver ekstra veigrep. Dersom N. R2 er for myke, finnes det andre dekk med bedre grep på våt asfalt (og dårligere på is).

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

gbzdoc

Vi er på fjellet denne helgen og her er det klassisk isete/hardpakkasnø-dekte veier med temp som varierer mellom -3 og +1.

Hakka R2 sitter slik man er vant med, også på denne bilen, og godt er det! Traction controllen er latterlig effektiv, og et must for en som er vant med forhjulstrekk. Uten TC er bilen relativt vanskelig å holde rett på veien. ;-)

Forøvrig er det ikke nødvenig å frykte at det ikke går å ta piruetter med denne to tonns diningen. :D

RSandven


Sitat fra: gbzdoc på lørdag 02. november 2013, klokken 17:45
Vi er på fjellet denne helgen og her er det klassisk isete/hardpakkasnø-dekte veier med temp som varierer mellom -3 og +1.

Hakka R2 sitter slik man er vant med, også på denne bilen, og godt er det! Traction controllen er latterlig effektiv, og et must for en som er vant med forhjulstrekk. Uten TC er bilen relativt vanskelig å holde rett på veien. ;-)

Forøvrig er det ikke nødvenig å frykte at det ikke går å ta piruetter med denne to tonns diningen. :D

Flott innlegg med nok informasjon :)
Litt OT, men si at du holder litt høy fart i en sving (på snø) og bilen overstyrer og du fortsatt holder kjører på, vil den da merkbart slakke ned, eller klarer du å flyte gjennom svingen?
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

gbzdoc

Det jeg kan si er at den justerer alt ut fra hvor du peker hjulene, både med bremsing på hvert av de fire hulene og med begrensning av pådrag.

Fungerer svært bra synes jeg, og jeg føler meg vedig trygg med godt veigrep selv om jeg prøver å utfordre den litt. Men vil helst ha litt mer erfaring med bilen før jeg vil utfordre den alt for mye.

Fikk meg en "liten" overraskelse i starten uten TC siden jeg visste stabilitetssystemet ikke kan kobles ut. Den slår ikke inn før du virkelig er på bærtur, og det kan skje overraskende fort på isete vei... ;-)

Thinker

Hvilken setting bruker du på regenerering på glatt vei? Er det en reaksjon ved  å slippe gassen brått ut? Eller skjønner elektronikken også dette, ,og kompenserer?
Think, Des 08, 50000 ++ km. Zebra..
Tesla S P#2052 VIN#16790 P85, Grå, 19" ellers alt utenom barneseter. In production fra 20. august.... Production Complete 4. september...
Tlf. 13 sept, utlevering 8 oktober....

MinTesla

Cato, hva ville du oppnå med å ikke kjøpe Michelin Xi3
Tesla Model S85 19" - Green / Grey (Morbærtre)

Panorama, Luft, Tech, lys og vinterpakke,
Lyd 580 watt, Parksens, Alarm og HatteHylle!
Dobbeltladder, 20" Michelin Xi3 Vinterdekk

Reservasjon X

petersv

Sitat fra: MinTesla på søndag 03. november 2013, klokken 12:18
Cato, hva ville du oppnå med å ikke kjøpe Michelin Xi3

Spørsmålet er vel heller hva du vil oppnå med det spørsmålet...

glaserud

Har også R2 på min (245/45-19). Var veldig flytende i starten. OK på lav og middels hastighet, men ganske flytende i 110-120. Kjørt de inn rundt 1000km nå, og oppleves da som veldig mye bedre.

Om det er at de er bedre eller bare jeg som er blitt vant til de er en annen sak. :)
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Øyvind.h

#13
Skulle jeg bedømt R2 dekkene ut fra hvordan de fungerte første dagen hadde konklusjonen blitt interessant. Fredag formiddag slo antispinn ut i 110km/t på tørr asfalt ;D

Skal kjøre noen titalls mil til før jeg gir endelig tilbakemelding (noe tidligere har null verdi), men kan allerede nå hinte om at de innkjørt og med ca 48psi begynner å bli gode nok på bar og våt asfalt! Naturligvis ikke like godt grep som sommerdekkene, men det er en tradeoff man gjør for å få godt grep på vinteren...

Sitat fra: glaserudOm det er at de er bedre eller bare jeg som er blitt vant til de er en annen sak. :)

Kjørestilen må naturlignok justeres noe, så litt mentalt er det nok :) Men for min del har jeg testet å kjøre akkurat slik jeg gjør med sommerdekkene, og merker stor forbedring bare fra de ble montert fredag denne uken!

Skal man ha dekk som yter oppimot sommerdekk på bar og våt asfalt er Sottozero 2et bedre alternativ (Tesla leverer Sottozero 2, ikke siste modell som er Sottozero 3).


VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

SimenT

Lurer på hvordan Nokian hakka 8 piggdekkene blir på asfalt.
Får hentet bilen 19/11 og jeg får ikke testa bilen på sommerdekk først for sammenlikning:)

Vil anta at piggdekk er stivere i fisken enn R2 og andre friksjonsdekk!?
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA