Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nokian R2

Startet av Cato76, lørdag 02. november 2013, klokken 14:25

« forrige - neste »

Morten_2012

Har R2 på standard 19". Ble veldig skeptisk når jeg fikk dem på, men etter å ha kjørt ca 500 km så fungerer de veldig mye bedre både på tørr og våt asfalt  :)

JohanH

Satte på R2 igår kveld. Trakk muttrene til 175 Nm med momentnøkkel og blåste dem opp til 3,3 bar (48 psi). Masse regn ute, +6 grader. I fart >80 km/h er det jo litt myk følelse da man svinger og bilen "flyter" litt (akkurat som andre opplevd). Gassen i bunn fra stillestående gav tidlig innslag av TC og her blir det ingen 0-100 på 4 sekunder gitt, føltes mer som om det ville tatt kanskje 6 sekunder. Men ærlig talt, dette var ikke noe problem. Og hvis de bare blir bedre etter noen hundre km så er dette helt greit. I tillegg er det jo på snø og is disse dekkene skal gjøre sitt. Jeg er ikke bekymret.

De som skrevet her om hvordan dekkene er helt ubrukelige i plusgrader - jeg lurer på hvor hardt har dere egentlig kjørt på sommerdekkene? Jeg har kjørt ganske "aktivt" og hatt mye gøy siden jeg fikk bilen men de som nå klager høyt må jo omtrent ha banekjørt bilen til daglig?

Muffinman

Overtok bilen med R2 ferdig montert og ble egentlig overrasket hvor svampete den var. Ikke ved normal kjøring, da fiungerte det fint, men ved minste provokasjon var det ikke særlig tillitsvekkende. Men ved en sjekk var lufttrykket knappe 40 psi så det var kanskje ikke så rart. 49 kalde psi ved lufttemp 10 grader endret karakteren til dekkene betraktelig, og jeg har nå ingen ting å utsette på disse dekkene. De er jo tross alt vinterdekk som er spisset mot vanskelig, glatt nordisk føre og i så måte synes jeg at de fungerer greit på bart føre også.

Cowboystrekk

Synes det er beklagelig at DS ikke greier å fylle korrekt dekktrykk før levering! Når nokian i tillegg spesifiserer at du må fylle 10% ekstra blir det ekstra beklagelig. Ikke bare blir kjøreopplevelsa dårligere, men veigrepet blir faktisk betydelig dårligere med 20% for lite luft...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Kristian

Ser dere med Nokian dekk fyller de til 48psi for å få bedre kjøreegenskaper på asfalt, men vil ikke dette også medføre at kjøreegenskapene på sne blir mye dårligere? Bli kontaktflaten mindre?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

MinTesla

Why Nokian R2 fremfor Michelin Xi3

Tesla Model S85 19" - Green / Grey (Morbærtre)

Panorama, Luft, Tech, lys og vinterpakke,
Lyd 580 watt, Parksens, Alarm og HatteHylle!
Dobbeltladder, 20" Michelin Xi3 Vinterdekk

Reservasjon X

Zanka

Sitat fra: Cato76 på lørdag 02. november 2013, klokken 15:39
Første jeg gjorde var å fylle lufttrykket. Skal kjøre 50 mil i dag, så får se om det hjelper...

Ble dekkene noe bedre?
Jeg har bestilt 20" med R2 jeg også, men vurderer å bytte til Pirelli.
Bor i Oslo og er aldri på fjellet:)
Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

Sponzo

Noen som har erfaring med Vredenstein Wintrac Xtreme?

Cowboystrekk

Sitat fra: Kristian på søndag 03. november 2013, klokken 22:51
Ser dere med Nokian dekk fyller de til 48psi for å få bedre kjøreegenskaper på asfalt, men vil ikke dette også medføre at kjøreegenskapene på sne blir mye dårligere? Bli kontaktflaten mindre?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Sakset fra nokians hjemmeside: "På piggfrie vinterdekk, øk lufttrykket med 10%. Da får du bedre grep og mer stabilitet." Skal du fylle 10% så skal du faktisk fylle til 50 psi. Dekkene er uansett sertifisert til å tåle minst 51 psi målt kaldt :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cowboystrekk

Sitat fra: MinTesla på søndag 03. november 2013, klokken 22:58
Why Nokian R2 fremfor Michelin Xi3
Det kan kanskje ha noe med at Xi3 er nær sagt umulig å oppdrive noe sted foruten på tirerack...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

MinTesla

Ok, men da hadde jeg heller valgt Vredenstein Wintrac Xtreme som er et fantastisk dekk, helt utrolog bra. Men jeg har ikke testet dette på Model S dessvere.
Tesla Model S85 19" - Green / Grey (Morbærtre)

Panorama, Luft, Tech, lys og vinterpakke,
Lyd 580 watt, Parksens, Alarm og HatteHylle!
Dobbeltladder, 20" Michelin Xi3 Vinterdekk

Reservasjon X

gbzdoc


Sitat fra: Thinker på søndag 03. november 2013, klokken 12:04
Hvilken setting bruker du på regenerering på glatt vei? Er det en reaksjon ved  å slippe gassen brått ut? Eller skjønner elektronikken også dette, ,og kompenserer?

Har testet litt med begge innstillinger, og den reduserer regen automatisk om den merker at det slipper. Men i krappe svinger i nedoverbakke synes jeg den fikk en litt ekkel følelse i hekken, så endte opp med å ha den på lav regen ned fra fjellet. Da var det rundt null med isete vei under og et par cm. tung nysnø oppå.

Veldig fornøyd både med Hakka R2 og bilen i seg selv på helgens vintertest. :-)

Øyvind.h

Sitat fra: Zanka på søndag 03. november 2013, klokken 23:11
Sitat fra: Cato76 på lørdag 02. november 2013, klokken 15:39
Første jeg gjorde var å fylle lufttrykket. Skal kjøre 50 mil i dag, så får se om det hjelper...

Ble dekkene noe bedre?
Jeg har bestilt 20" med R2 jeg også, men vurderer å bytte til Pirelli.
Bor i Oslo og er aldri på fjellet:)
I 20" har du antakelig gått for 255/35 dekk? Dvs lavere profil, noe som vil gjøre dekket stivere. Jeg vil fortsatt vente litt med å poste endelig konklusjon, men etter noen hundre km og med riktig dekktrykk opplever jeg ikke R2 som dårlig på hverken vått eller tørt føre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sponzo

Sitat fra: MinTesla på søndag 03. november 2013, klokken 23:29
Ok, men da hadde jeg heller valgt Vredenstein Wintrac Xtreme som er et fantastisk dekk, helt utrolog bra. Men jeg har ikke testet dette på Model S dessvere.

Heisann,

Jeg vurderer Vredenstein Wintrac Xtreme i 20" men finner ingen tester som sammenligner med Nokian R2, Michelin X-ICE og så videre.

Kan du utdybe din erfaring med Vredenstein dekkene - hvilken dimensjon, på hvilken bil og hvor lenge siden?

Yokohama er også et alternativ om noen kan poste erfaring med disse.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA