Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kupe varmer

Startet av rojohan, fredag 01. november 2013, klokken 08:38

« forrige - neste »

rojohan

Eg har lurt på å få montert (eller ha laus på golvet) ein kupevarmer på e-up'en når den kommer, er det noen som har noen forslag til ein god kupevarmer?? Og dette er vel noko man kan gjere sjølv regner eg med?? er vel berre å få trekt ein strømkabel ein eller anna plass slik at den enkelt kan kobles til stømnettet.

Og JA eg veit at man kan fjernvarme/kjøle e-up'en via mobilen, men det er kun når den er koblet til strøm. Men eg har planer om å kun lade på jobben no når eg får ein bil med litt rekkevidde, og dei få gangene det ikkje går kan eg bruke varmefunksjonen som følger med bilen heime.

TB

#1
Sitat fra: rojohan på fredag 01. november 2013, klokken 08:38
Eg har lurt på å få montert (eller ha laus på golvet) ein kupevarmer på e-up'en når den kommer, er det noen som har noen forslag til ein god kupevarmer?? Og dette er vel noko man kan gjere sjølv regner eg med?? er vel berre å få trekt ein strømkabel ein eller anna plass slik at den enkelt kan kobles til stømnettet.

Og JA eg veit at man kan fjernvarme/kjøle e-up'en via mobilen, men det er kun når den er koblet til strøm. Men eg har planer om å kun lade på jobben no når eg får ein bil med litt rekkevidde, og dei få gangene det ikkje går kan eg bruke varmefunksjonen som følger med bilen heime.

Hei.
Så lenge som WV e-UP! ikkje er levert vil kunnskapen om blien vera på eit meir teoretisk nivå. Vil tru at mykje av dei samme metodar som for trillingane kan bli brukt. Her er to trådar ang. kupevarmer:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9836.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4061.0.html

Men, så lenge som e-UP! har støtte for start av varme via mobilen vil det vere noko stor nytte og montere kupevarmer? Om du må koble til ladekabel, eller kupevarmer er samme jobben?

Om målet er og ikkje lade, så vil eg tru det er støtte for og utsatt lading, slik som nyare imiev og Leaf. Eg ville heller brukt pengar på ein ekstra ladekabel - slik at det berre er og plugge inn bilen. Sparar tid og strev på og ha ein "fast" ladekabel.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

rojohan

Sitat
Men, så lenge som e-UP! har støtte for start av varme via mobilen vil det vere noko stor nytte og montere kupevarmer? Om du må koble til ladekabel, eller kupevarmer er samme jobben?

Det var for å kunne komme ut til ein varm bil uten at eg nødvendigvis var nødt til å lade bilen. Noko som eg tenkte jobben kunne betale for  ;D

SitatOm målet er og ikkje lade, så vil eg tru det er støtte for og utsatt lading, slik som nyare imiev og Leaf. Eg ville heller brukt pengar på ein ekstra ladekabel - slik at det berre er og plugge inn bilen. Sparar tid og strev på og ha ein "fast" ladekabel.

Har sendt mail til Møller idag angående "utsetting av lading", Selgeren var ikkje sikker og skulle sjekke det opp. Så eg venter på svar...........


PS! selger sa at oppvarming/kjøle funksjonen via mobil funket sjølv om bilen ikkje var tilkoblet strømnettet, men det ville da selvfølgelig gå utover batterikapasiteten.

Turist

Jeg har samme utgangspunkt som deg (fri tilgang til strøm på jobb, og kort nok reisevei til at det bare er behov for lading et sted).
Har brukt denne i i-miev'en i de to årene jeg har hatt den:
http://www.defa.com/no/automotive/warmup/products/kupevarmere/termini_1350_153/
Den er montert i bagasjerommet, men i e-up! (som er litt bredere) vil jeg vurdere å sette den i fotbrønnen på passasjersiden.
Funker som en drøm! Avhengig av temperatur står den på 30-60 min om morgenen (setter den på når jeg står opp, eller litt etter) og jeg har varm og isfri bil når jeg drar hjemmefra. Holder med en liten lunk på varmeapparatet når kupeen er varm når jeg starter (=sparer strøm fra batteriet).

BTW: mener jeg har lest at fjernstyringen av varme på e-up! kun virker når den er koblet på 16A lading (fast ladepunkt i veggen, Combo 2), ikke på 10A via Schuko, men klarer ikke å finne tilbake til dette nå. Noen som husker det samme?

Er det noe som vet hva slags varmeapparat e-up! har? (elektrisk varme i vifte, oppvarming av kjølevann til vanlig varmeapparat (som i-miev) eller varmepumpe (som 2013 Leaf))
Tidligere 1: Think Classic 2001 (Blåbæret)
Tidligere 2: Mitsubishi i-Miev (Millenium)
Tidligere 3: VW e-Up! (Snøballen)
Tidligere 4: VW e-Golf
Tidligere 5: VW ID.4 1st (Overformynderiet)
Nå: Skoda Citigo-e iv (Tyttebæret)

TB

Sitat fra: rojohan på onsdag 06. november 2013, klokken 12:58
Har sendt mail til Møller idag angående "utsetting av lading", Selgeren var ikkje sikker og skulle sjekke det opp. Så eg venter på svar...........

PS! selger sa at oppvarming/kjøle funksjonen via mobil funket sjølv om bilen ikkje var tilkoblet strømnettet, men det ville da selvfølgelig gå utover batterikapasiteten.

Ville vere pussig om ikkje VW har kikka på Nissan og Mitsubishi når dette vart designa. Utsatt lading vil fordel for oppvarming / avkjøling bør vere mulig. Det beste er at lading er ferdig rett før du skal reise, varmt batteri yter betre enn kaldt batteri.

Henta frå:
http://www.motormagazinet.no/elektriske-hoydepunkter-for-volkswagen-pa-iaa-2013/

Sitat
1 års abonnement er inkludert for app-tjenesten «Car-Net e-Remote», som virker som en fjernkontroll for air-condition systemet, for batterilading og for programmering av avreisetid (for eks. for oppvarming). I tillegg er den fjernkontroll for kjøretøydata.

Eg ville avventa dette, og testa det ut når bilen kom. Selger har nok knapt sett bilen sjølv? Eg såg den på rekorden i Maridalen, men slike detaljar fekk eg ikkje med meg.

Ville heller redd kva VW meinar  «Car-Net e-Remote» tjensta skal koste etter det fyrste året :-)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

rojohan

1 års abonnement er inkludert for app-tjenesten «Car-Net e-Remote», som virker som en fjernkontroll for air-condition systemet, for batterilading og for programmering av avreisetid (for eks. for oppvarming). I tillegg er den fjernkontroll for kjøretøydata.

Klippet fra http://www.motormagazinet.no/elektriske-hoydepunkter-for-volkswagen-pa-iaa-2013/

Kan jo virke som det går ann og planlegge lade/oppvarming via mobilen/dataen.

raathass

Hei.

Jeg har bestilt en e-up med levering før jul, og på tirsdag fikk jeg lurt meg til en prøvekjøring av demobilen.  Førsteinntrykket var at det var en helt ok småbil.  Synes styringen var vel nervøs i lave hastigheter, men det virket som om den ble litt strammere etter hvert.  Veldig lite støy i kupeen i lave hastigheter, og overraskende lite vindstøy i 80.  Lover godt for rushtidskjøringen.

Selgeren hadde åpenbart vært på kurs og snakket om ting han ikke var helt sikker på, men også jeg fikk inntrykk av at det var mulig å fjernstyre forvarming uten at bilen måtte lade.  Jeg så også en innstilling hvor man kunne velge ladestrøm, og det helt ned i 2A.

Jeg fikk også beskjed om at appen var inkludert det første året, deretter påløp det "et par hundrelapper for en 3-års avtale".  Tar "et par hundrelapper" med en klype salt, men håper uansett at Møller tar til vettet og unngår dårlig PR ved å fronte dette.

Maps and more-enheten hadde medium bruksopplevelse - lenge siden jeg har vært borti resistive skjermer - men til gjengjeld var den lett å ta av ved parkering.  Det var montert digitalt parkeringsur i frontruta.

Nå gjenstår bare å finne noen decent 16-tommersfelger til vinterhjul, og det er ikke så lett som det høres ut som ...

d386yv

Har hatt e-up'en i et par dager nå og kan bekrefte at man kan forvarme uten å være koblet på lading via app (evt. nettleser). Det hender dog veldig ofte at man ikke får kontakt med bilen så da får man ikke startet forvarming allikevel. Har meldt fra til Møller om dette. Selger sa forøvrig 100 euro pr. år for car-net tilgang etter det første året. Det er jo rimelig mye mer enn et par hundrelapper for 3 år. Virker litt som om Møller selgerne bare finner opp ting når kunder spør om ting...

timingbeltkiller

Sitat fra: d386yv på torsdag 21. november 2013, klokken 18:59
Virker litt som om Møller selgerne bare finner opp ting når kunder spør om ting...
2 forslag:
- ta en samtale med verksmester/vedlikeholdsjef før du forlater lokalet.
- skriv en email til forhandleren når du kommer hjem, list opp svarene du fikk,
  og be de bekrefte lista.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA