Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konvertere båt til elektrisk

Startet av Elbåt, torsdag 31. oktober 2013, klokken 22:01

« forrige - neste »

elektrolux

Takk for skjema. Enkelt og flott presentert
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ben

Er det noen som vet hvordan man får i gang DC-DC fra Think, uten å koble den til motorkontroller?

Har prøvd i går uten hell. Har koblet opp DC-DC slik at den er koblet til 12V ut, og har ca 125V inn via HV-boksens AUX-utgang. I følge Think koblingsskjema (bl.a. skjema 10) skal brun "signalkabel" til jord, blå til motorkontroller, og gul til BMS + ladekjølingsrele.
Når jeg hadde motorkontrolleren koblet opp (det har jeg ikke lengre:-/) koblet jeg blå kabel til pin 39 på motorkontroller - da var det liv i DC-DC.
I følge manualen for motorkontrolleren er pin 39 "DO", (hva betyr det?) "DC/DC converter release. Er dette et spesielt signal?
Har prøvd både gul og blå kabel til +12V uten hell.
Har også prøvd to ulike DC-DC så lite sannsynlig at det er noe feil med DC-DC. Heller ikke noe 12V signal på grønn kabel ("feil")

Noen råd?

elektrolux

Nei, men spent på svaret. Makan til høy kvalitets DC-DC skal en nemlig lete lenge etter.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Caspar

Jeg kan sikkert koble opp scoopet og se hva som ligger på pinne 39 på Minien
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Ben

Fant ut av det! Blå (høy effekt) eller gul (lav effekt) skal til jord.

Neste gang jeg er i kjelleren skal jeg sjekke hvor lav input-spenning dc-dc kan ta (jeg skal ha 66v batteri i båten tenkte jeg), samt måle virkningsgrad.

elektrolux

Bra. Nytt skjema i pdf format?

Må teste dette selv.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ben

Ja, jeg kan legge ut skjema etterhvert. Vil uansett lage det for meg selv slik at jeg ikke glemmer koblingene!

EXCEL

Bumper denne......

Er lykkelig eier av en Polar 22 som jeg planlegger å konvertere til el.
I dag sitter det en Marna 12HK bensinmotor i den. Vurderer å benytte motor og kontroller fra en Reva elbil. Er den noen som har innspill på om dette høres fornuftig ut, og om noen eventuelt sitter på dokumentasjon på motor og/eller kontroller?

Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

Griffel

Bare husk at en båt bruker motorens effekt kontinuerlig, du kjører altid i en bratt bakke. Du må altså vite hva motoren tåler kontinuerlig.

En artikkel om polar 20 elektrisk har litt om forbruk.
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/baat/snekke-med-el-motor/a/545244/
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ben

Motoren jeg planlegger i min Risør 27 er på ca samme effekt som Revamotoren. Jeg beregner 2-3kw ved marsjfart (ca 5knop). Hvis Revamotoren er luftkjølt er det viktig å få giret den tilstrekkelig. Dette kan også ha stor betydning for virkningsgrad.
Jeg prøvde selv å finne dokumentasjon på Reva, men ga opp:-/

EXCEL

Sitat fra: Griffel på tirsdag 04. juli 2017, klokken 09:59
Bare husk at en båt bruker motorens effekt kontinuerlig, du kjører altid i en bratt bakke. Du må altså vite hva motoren tåler kontinuerlig.

En artikkel om polar 20 elektrisk har litt om forbruk.
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/baat/snekke-med-el-motor/a/545244/

Takk for innspill og informativ artikkel :-)
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

EXCEL

Sitat fra: Ben på tirsdag 04. juli 2017, klokken 11:27
Motoren jeg planlegger i min Risør 27 er på ca samme effekt som Revamotoren. Jeg beregner 2-3kw ved marsjfart (ca 5knop). Hvis Revamotoren er luftkjølt er det viktig å få giret den tilstrekkelig. Dette kan også ha stor betydning for virkningsgrad.
Jeg prøvde selv å finne dokumentasjon på Reva, men ga opp:-/
Jeg tror Revamotoren er lukket, men med kjølefinner. Turtallet på propell på det originale oppsettet er mellom 800 og 1300rpm. Kan vel da kanskje være aktuelt med ett gear. Har du noe inspill på aktuelle gear -snakker vi reim-basert?
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

Ben

Jeg betrakter girboks som enklere enn reimdrift, men det bunner hovedsakelig ut i at jeg har lite peiling på mekaniske konstruksjoner. Jeg har kjøpt en brukt Neugart ple 80 som jeg planlegger å bruke.
Ang propell: jo større og mer saktegående jo bedre har jeg blitt fortalt. Så du kan vurdere å bytte propell hvis den du har er litt liten.
Store propeller krever overdimensjonert dieselmotor (høyt krav til dreiemoment ved giring på tomgang), derfor er det blitt vanlig med mindre propeller i "moderne" båter. Dette er ingen utfordring med elmotor, derfor kan man velge maks propelldiameter og pitch;-)

EXCEL

Sitat fra: Ben på tirsdag 04. juli 2017, klokken 13:51
Jeg betrakter girboks som enklere enn reimdrift, men det bunner hovedsakelig ut i at jeg har lite peiling på mekaniske konstruksjoner. Jeg har kjøpt en brukt Neugart ple 80 som jeg planlegger å bruke.
Ang propell: jo større og mer saktegående jo bedre har jeg blitt fortalt. Så du kan vurdere å bytte propell hvis den du har er litt liten.
Store propeller krever overdimensjonert dieselmotor (høyt krav til dreiemoment ved giring på tomgang), derfor er det blitt vanlig med mindre propeller i "moderne" båter. Dette er ingen utfordring med elmotor, derfor kan man velge maks propelldiameter og pitch;-)

Takk for info!
Flott om du kan legge ut dine erfaringer etterhvert som "bygget" skrider frem :)
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

Ben

Ja gjør nok det;-) Motivasjonen og tid til overs er varierende.  Har stått stille de siste 3mnd..
Men har nesten alle deler som trengs
Del gjerne erfaringer du også!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA