Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme

Startet av HouseGlover, søndag 12. april 2020, klokken 13:45

« forrige - neste »

Holland

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe en ny el-bil hos Møller. Jeg har fått tilbudt fullfinansiering med 3% rente, og ser at på 5 år blir dette en total lånekost på 31 250 kr som jeg syntes er rimelig. Jeg dobbeltsjekket på https://xn--lnekalkulator1-lib.no/.

Burde jeg forvente å få med en hjemmelader på kjøpet? Har noen noe erfaringer? Dette er min første NYE el-bil.

RJK

Hjemmelader må du nok stå for selv. Var bare i starten at man kunne få kjøp av lader bakt inn i billånet, og fremdeles uten mva. Dette varte frem til myndighetene skjerpet inn reglene for hva som kunne regnes som en del av bilen og nødvendig utstyr.

Nå er det jo mva på alt over 500K, så for de fleste biler med god rekkevidde, så havner man stort sett over denne grensen uten alt utstyret, som da havner på den deles som det skal svares mva for.

Men det kan jo hende de har avtale med et selskap som selger og installerer, om ikke Møller selv selger ladebokser, og har elektrikere som de samarbeider med..
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

@Holland: Sjekk også om renten du er tilbudt er fast for hele perioden. Standardavtalen deres er at du får kampanjerente i tre år (som ikke er fast, men vil justeres med generelle renteendringer), for deretter å justeres opp til "markedsrente" (som i dag ville vært 7,99% nominelt, og rundt 10%+ effektiv rente).

F.eks. VW:
Sitat fra: https://mollerbil.volkswagen.no/kampanjer/id.4/Eff. rente 6,36% ved lånebehov kr 150.000 o/5år, etableringsgebyr kr 3.024. Totalt kr 176.265. Forutsetter finansiering i Volkswagen Financial Services. Flytende kampanjerente i de tre første årene (p.t. 3,99%,som deretter justeres til gjeldende produktrente (p.t. 7,99%). Både kampanje- og produktrente er flytende og følger normal renteutvikling i hele låneperioden.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Sitat fra: Slowpokes på søndag 12. april 2020, klokken 16:13
Sitat fra: HouseGlover på søndag 12. april 2020, klokken 15:01Angående kommunens ladestasjoner, hvor reelt er at de blir ledige når det er så billig?

Før BYM innførte betaling, var det så og si opptatt overalt hele tiden. Etter at de tar betalt er det ledig stort sett 24/7. Selv på løkka, Bislett og Majorstua står ladestasjonene brakke der de før var full av ladbare biler.

Nå er det ikke så aktuelt å bruke disse for meg lenger, men det er tydelig at BYM tar for mye betalt når det tilsynelatende er flere ledige ladere enn ladere i bruk. De må jo ha noe statistikk på at bruken har falt dramatisk? Nylig, en søndag på Sagene, så jeg 8/8 ladere ledige, mens det var umulig å finne annen parkering. Det er fint at det er lett å finne ledig lader, men antakelig ligger de om lag 50% for høyt i pris.

PS! Alle disse laderne innenfor Ring 1 som er kun for varebil virker også helt feilslått. F.eks. i Myntgata og på Tjuvholmen. Samme symptom, de står nye tomme, eller så står det noen stakkarer der som har fått bot fordi de ikke har varebil.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Electric cars in Norway

SitatPS! Alle disse laderne innenfor Ring 1 som er kun for varebil virker også helt feilslått. F.eks. i Myntgata og på Tjuvholmen. Samme symptom, de står nye tomme, eller så står det noen stakkarer der som har fått bot fordi de ikke har varebil.
Er ofte på Tjuvholmen... de er i bruk de...men ja ikke så ofte...men jeg liker at de står der jeg...litt symbolverdi for min del.....

Joccy

Nå har jeg tenkt lenge nok på dette med at jeg ikke kan ha EL med gateparkering. Det er jo bare tull, særlig for meg uten "tidsklemma". Etter å ha sett meg litt rundt så utgår naturligvis CHAdeMO og med det en budsjettløsning som Leaf kunne vært men i stedet sikte seg inn på noe bedre med hurtiglading. Uansett hvordan jeg regner på dette så er ikke hurtiglading noe dyrere enn 0.8l diesel/mil, selv uten abonnement som er det jeg har regnet på.

vinterdekk

Nissan leaf har i tillegg bare en-fas AC lading, med 3,6 eller 6,6 kW avhengig av modell. Ville kanskje vurdert en Honda e:ny om man får tak en av disse rabatterte bilene Honda må selge for å møte EUs utslippskrav.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

Sitat fra: Joccy på lørdag 30. mars 2024, klokken 13:00Nå har jeg tenkt lenge nok på dette med at jeg ikke kan ha EL med gateparkering. Det er jo bare tull, særlig for meg uten "tidsklemma". Etter å ha sett meg litt rundt så utgår naturligvis CHAdeMO og med det en budsjettløsning som Leaf kunne vært men i stedet sikte seg inn på noe bedre med hurtiglading. Uansett hvordan jeg regner på dette så er ikke hurtiglading noe dyrere enn 0.8l diesel/mil, selv uten abonnement som er det jeg har regnet på.
Det er jo ikke slik at det er umulig. Kostnadsmessig kommer man dog mer likt ut, da man mister endel av besparelsen det ligger i elbil.

Så er det gjerne og slik at mye av komforten ligger i nettopp dette med å våkne og gå ut til "nyladet" og oppvarmet bil.

Bor man i Oslo og har en av Oslo Kommunes ladere rett utenfor eller innen kort gåavstand unna, og denne ikke er for "busy", så gjør det jo lite om det ikke er ens faste parkeringsplass.

Som du sier, med mesteparten av kjøringen som korte turer, så kan man leve med hurtiglading en gang i uka eller så.

Da fortjener du kudos for å velge elbil, for det er mange som ikke ville hatt elbil i samme situasjon!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

marud

Jeg tok levering på Model 3 i januar. Jeg har ikke lademulighet hjemme og ikke lading på jobb, men det går egentlig veldig greit likevel. Fordelen min er helt klart at 1 min gange fra jobben så er det 22kw ladere fra Recharge. Det koster 4,99 pr kWh, men likevel opplever jeg det som rimeligere enn fossilt drivstoff. Jeg har også DNB Mastercard med 10% rabatt på lading som hjelper bittelitt. Jeg lader kanskje annenhver uke, litt oftere om jeg kjører ett par lengre turer enn bare til jobb og butikk.

Uansett så angrer jeg ikke på å skaffe meg elbil uten lader hjemme.
2024 Tesla Model 3 RWD Stealth Grey

RJK

Tidligere hadde både Fortum Charge&Drive (Recharge) og MER ladeavtaler som ga gunstige priser for de som ladet mye på AC-lading, men ser ut som begge har kuttet ut dette, dessverre.

Ser at Elton f.eks. har ladepakker som gir en rabatter, men skal det lønne seg bør man vite at man lader nok til at det lønner seg i forhold til pakkeprisen.

Med Tesla og SuC i nærheten, så lader man temmelig billig på disse, uten at man trenger noe avtale, og der er det bare plugg og lad.

Har man ikke Tesla, så kan likevel avtale med de være gunstig om man har SuC i nærheten, men da får man og konkurranse fra Ionity om man er så heldig å ha de nært!

Har man bil fra visse merker, spesielt de tyske, så bør man og sjekke opp ladeavtaler man kan få med disse, men for resten av oss, bør man og sjekke andre operatører for å se om de har gunstige(re) pakker og tilby. 
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Joccy

#40
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 30. mars 2024, klokken 15:06Nissan leaf har i tillegg bare en-fas AC lading, med 3,6 eller 6,6 kW avhengig av modell. Ville kanskje vurdert en Honda e:ny om man får tak en av disse rabatterte bilene Honda må selge for å møte EUs utslippskrav.
Ser ut som de fortsatt er å få til 300k...  :o Venter på Polestar brukt, de kryper også ned mot 300k nå LRDM med utstyrspakker.
Sitat fra: RJK på lørdag 30. mars 2024, klokken 15:26Det er jo ikke slik at det er umulig. Kostnadsmessig kommer man dog mer likt ut, da man mister endel av besparelsen det ligger i elbil.
Det var min feil tidligere at jeg sammenlignet med hjemmelading. Jeg kommer uansett bedre ut av det med hurtiglading enn diesel. Og da regner jeg kun drivstoff, alle andre fordelene vil jeg dra like mye nytte av.

SitatSå er det gjerne og slik at mye av komforten ligger i nettopp dette med å våkne og gå ut til "nyladet" og oppvarmet bil.
Oppvarmet bil får jeg også. Hvis en Polestar 2 selv uten varmepumpe dundrer og går med 7kW forvarming i en time så er det 10% av et 90% (anbefalt av produsent) ladet batteri ned til 80% det er i mitt hodet tilnærmet nyladet. Jeg har nok mine issues, rekkeviddeangst er ikke en av de.  ;D

SitatBor man i Oslo og har en av Oslo Kommunes ladere rett utenfor eller innen kort gåavstand unna, og denne ikke er for "busy", så gjør det jo lite om det ikke er ens faste parkeringsplass.

Som du sier, med mesteparten av kjøringen som korte turer, så kan man leve med hurtiglading en gang i uka eller så.

Da fortjener du kudos for å velge elbil, for det er mange som ikke ville hatt elbil i samme situasjon!
Godt tips med de kommunale, dukker opp masse av de her i Drammen også. Sjekker Easypark nå, 4kr kWt. Da har jeg halve utgiften på drivstoff sammenlignet med Diesel til 20,- /l

Min største bekymring er vel nå i denne sammenheng at mye hurtiglading sliter mer på batteriet. Men jeg skal nok ikke bo her for alltid eller.

Elbil er bedre enn sex

Sitat fra: Joccy på lørdag 30. mars 2024, klokken 19:13
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 30. mars 2024, klokken 15:06Nissan leaf har i tillegg bare en-fas AC lading, med 3,6 eller 6,6 kW avhengig av modell. Ville kanskje vurdert en Honda e:ny om man får tak en av disse rabatterte bilene Honda må selge for å møte EUs utslippskrav.
Ser ut som de fortsatt er å få til 300k...  :o Venter på Polestar brukt, de kryper også ned mot 300k nå LRDM med utstyrspakker.
Sitat fra: RJK på lørdag 30. mars 2024, klokken 15:26Det er jo ikke slik at det er umulig. Kostnadsmessig kommer man dog mer likt ut, da man mister endel av besparelsen det ligger i elbil.
Det var min feil tidligere at jeg sammenlignet med hjemmelading. Jeg kommer uansett bedre ut av det med hurtiglading enn diesel. Og da regner jeg kun drivstoff, alle andre fordelene vil jeg dra like mye nytte av.

SitatSå er det gjerne og slik at mye av komforten ligger i nettopp dette med å våkne og gå ut til "nyladet" og oppvarmet bil.
Oppvarmet bil får jeg også. Hvis en Polestar 2 selv uten varmepumpe dundrer og går med 7kW forvarming i en time så er det 10% av et 90% (anbefalt av produsent) ladet batteri ned til 80% det er i mitt hodet tilnærmet nyladet. Jeg har nok mine issues, rekkeviddeangst er ikke en av de.  ;D

SitatBor man i Oslo og har en av Oslo Kommunes ladere rett utenfor eller innen kort gåavstand unna, og denne ikke er for "busy", så gjør det jo lite om det ikke er ens faste parkeringsplass.

Som du sier, med mesteparten av kjøringen som korte turer, så kan man leve med hurtiglading en gang i uka eller så.

Da fortjener du kudos for å velge elbil, for det er mange som ikke ville hatt elbil i samme situasjon!
Godt tips med de kommunale, dukker opp masse av de her i Drammen også. Sjekker Easypark nå, 4kr kWt. Da har jeg halve utgiften på drivstoff sammenlignet med Diesel til 20,- /l

Min største bekymring er vel nå i denne sammenheng at mye hurtiglading sliter mer på batteriet. Men jeg skal nok ikke bo her for alltid eller.

Fler av mine kollegaer med elbil uten hjemmelading har satset på kommunal parkeringslading. De er alle som én dritt lei av å ved mange av ladeøktene måtte stå opp kl halv tre om natta for å flytte fulladet bil. De drømmer om fossilbil igjen, men avventer for å fordele et grusomt tap ved salg nå over litt lenger tid, men du skal ha for din naive optimisme rundt å få deg elbil med slike ladeberingelser.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

Joccy

Sitat fra: Elbil er bedre enn sex på tirsdag 02. april 2024, klokken 18:54Fler av mine kollegaer med elbil uten hjemmelading har satset på kommunal parkeringslading. De er alle som én dritt lei av å ved mange av ladeøktene måtte stå opp kl halv tre om natta for å flytte fulladet bil. De drømmer om fossilbil igjen, men avventer for å fordele et grusomt tap ved salg nå over litt lenger tid, men du skal ha for din naive optimisme rundt å få deg elbil med slike ladeberingelser.

Hva skal man si, jeg har aldri tenkt å basere meg på kommunal lading så dette går nok helt fint. Det var bare noe som kom opp. Til info så må man må ikke være som alle andre i dette landet.

Hils kollegaer med Polestar 2 så kan vi gjøre en bra del.  :D

isboks

Vi har verken hjemmelader eller mulighet for lading på jobb, men syntes likevel det fungerer helt greit. Leste mye om hvor dumt det var å kjøpe elbil uten lademuligheter hjemme før vi kjøpte bilen. Det hadde helt klart vært et problem om vi kjørte feks 5-10 mil hver dag, men det blir mest småkjøring for oss.

Har så langt kjørt 100 mil og brukt 660,- på lading (totalt 107 kWt). Skal dog sies at vi har fått lade gratis når vi har vært på besøk hos venner/familie.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA