Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Hvilke vinterdekk velger man?

Startet av daniel@doderlein.com, mandag 28. oktober 2013, klokken 21:56

« forrige - neste »

Øyvind.h

Pratet med Dekkhallen igjen i dag. Et tips til de som vil ha ordentlige vinterdekk - Nokian med lavere profil gir mindre fleks i sideveggene.

Dvs. 20" med Nokian R2 255/35 vil kanskje tåle ytelsene til Model S bedre enn 245/45/19 :)

Blir antakelig 19" med R2 på meg da jeg ønsker gode vinter-egenskaper på bekostning av ytelsene på våt og tørr asfalt. Bor i et strøk i Oslo med mange bakker :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Johnny

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 17:39
Pratet med Dekkhallen igjen i dag. Et tips til de som vil ha ordentlige vinterdekk - Nokian med lavere profil gir mindre fleks i sideveggene.

Dvs. 20" med Nokian R2 255/35 vil kanskje tåle ytelsene til Model S bedre enn 245/45/19 :)

Blir antakelig 19" med R2 på meg da jeg ønsker gode vinter-egenskaper på bekostning av ytelsene på våt og tørr asfalt. Bor i et strøk i Oslo med mange bakker :)

Folk flest velger å ha store felger på sommerdekk, og litt mindre felger på vinterdekk, selv om det er gode grunner for å gjøre det motsatte. Da ville bilen oppleves mer på samme måte året rundt.
TMS og eGolf.

EvenSteven

Jeg har kjøpt Nokian hakka 8 pigg.
Orker ikke å stå sammen med alle mercene og skli med rumpa hit og dit i de fleste kryss og små motbakker. Og ikke minst klare å stoppe på sleipt innlandsføre. :o
Tesla S P85+ sølv

Muffinman

Jeg har valgt å få bilen levert med R2. Satte R i fronten på 9-3`en i fjor høst og kjørte 18.000 km i vinter på dem. Imponert over grepet på vanskelig føre, men fronten ble litt vinglete. Satte disse bak i høst og monterte nye R2 foran - her er retningsstabiliteten merkbart forbedret. Når også grepet skal være forbedret ble det en no-brainer å velge disse på Teslaen, selv om erfaringene ikke er direkte overførbare på så forskjellige biler. Har for øvrig ikke fått testet grepet på skikkelig vinterføre med R2`ene, men om det loves en forbedring i forhold til R må det være bra. Har for øvrig satt R2 på nummer-to-bilen, en gammel Toyota også.

For øvrig spent på om bilen har fått standard 19" eller Cyclone - jeg har ytret ønske om Cyclone hvis det er såpass knapphet på standard at det er valgmuligheter. Hente i morgen :-)

stianrod

Var nettopp innom Dekk1 på Lade, Trondheim, og fikk pris på Nokian R2, med felg og TMPS til 18.000,- ferdig montert.

Dette var et tilbud (fastpris) de hadde ordnet til Teslakunder, og de hadde levert ut over 100 slike pakker til fremtidlige Teslaeiere. 

Dekk1 ligger 150 meter fra Teslabutikken, og de kunne montere på dekkene samme dagen som jeg hentet bilen. Skal klare å kråle meg de 150 meterne på sommerdekkene, håper jeg ;)

Bestilt! :)
Tesla Model S P85 2014

Voll1

Hvilke felger får man i pakken fra Dekk1?  Vet du om de har andre pakker med f.eks. Hakka8?
Model Y P   2022-
Model Y LR 2021-
Model 75X  2017-2021
Model 85S  2013-2018

ebbrey

Sitat fra: stianrod på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 20:50
Var nettopp innom Dekk1 på Lade, Trondheim, og fikk pris på Nokian R2, med felg og TMPS til 18.000,- ferdig montert.

Dette var et tilbud (fastpris) de hadde ordnet til Teslakunder, og de hadde levert ut over 100 slike pakker til fremtidlige Teslaeiere. 

Dekk1 ligger 150 meter fra Teslabutikken, og de kunne montere på dekkene samme dagen som jeg hentet bilen. Skal klare å kråle meg de 150 meterne på sommerdekkene, håper jeg ;)

Bestilt! :)

Dekk1 her skryter veldig av Dekk1 butikken du har handlet i. De får all Tesla info fra dem.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

stianrod

#22
Sitat fra: Voll1 på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 21:04
Hvilke felger får man i pakken fra Dekk1?  Vet du om de har andre pakker med f.eks. Hakka8?

Vet ikke navnet på felgen, men utseende var veldig likt de orginale 19" felgene til Tesla. 
Teksten på bestillingen er: Split 8" 5/120/19 ET30 72,6

Hørte ikke med andre pakker, men jeg ville tro dem har det.  De var veldig godt informert om Tesla iallefall, og de hadde Model S inne nesten daglig for dekkskift etc...

Tesla Model S P85 2014

Cowboystrekk

Sitat fra: stianrod på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 20:50
Var nettopp innom Dekk1 på Lade, Trondheim, og fikk pris på Nokian R2, med felg og TMPS til 18.000,- ferdig montert.

Dette var et tilbud (fastpris) de hadde ordnet til Teslakunder, og de hadde levert ut over 100 slike pakker til fremtidlige Teslaeiere. 

Dekk1 ligger 150 meter fra Teslabutikken, og de kunne montere på dekkene samme dagen som jeg hentet bilen. Skal klare å kråle meg de 150 meterne på sommerdekkene, håper jeg ;)

Bestilt! :)
det hørtes veldig bra ut. Tror jeg går for det jeg og. vet du hvor mange kg felgene er beregna for? Bilde av de?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

stianrod

Sitat fra: taraquin på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 21:40
Sitat fra: stianrod på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 20:50
Var nettopp innom Dekk1 på Lade, Trondheim, og fikk pris på Nokian R2, med felg og TMPS til 18.000,- ferdig montert.

Dette var et tilbud (fastpris) de hadde ordnet til Teslakunder, og de hadde levert ut over 100 slike pakker til fremtidlige Teslaeiere. 

Dekk1 ligger 150 meter fra Teslabutikken, og de kunne montere på dekkene samme dagen som jeg hentet bilen. Skal klare å kråle meg de 150 meterne på sommerdekkene, håper jeg ;)

Bestilt! :)
det hørtes veldig bra ut. Tror jeg går for det jeg og. vet du hvor mange kg felgene er beregna for? Bilde av de?

Det vet jeg ikke, har heller ingen bilder, men i og med at de hadde laget en pakke utav det, beregnet på info fra Tesla, så går jeg ut ifra at de er "innenfor".  Dekk1 lever jo av dekk og felg, så jeg tror ikke dem gir oss dårlige produkter.  Den pakken til 18k var noe de selv anbefalte, så jeg stoler på at de leverer.  Har selv god erfaring med Dekk1.  De hadde også nok av plass på dekkhotellet for disse dekkene om folk var interessert i det.
Tesla Model S P85 2014

Cowboystrekk

Det hørtes veldig bra ut. Kommer til å bli noen nervøse meter på helårsdekkene ;) Håper ikke tilbudet er veldig tidsbegrensa. Forhåndsbetalte du eller er det betaling ved levering\evt regning?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Muffinman

Da er jeg på vei til Trondheim for å hente bilen, og er lovet at den skal stå ferdig skodd med vinterdekkene (R2). Det er meldt 0-2 minus og snøbyger i høyden, så det skulle vel bety at jeg får testet bilen på vinterføre på vei hjem. Det betyr også at det kommer en overfladisk brukererfaring på dette i kveld fra meg.

Så håper jeg bare at det ikke venter meg en overraskelse i form av at bilen fremdeles står med 21" sommerhjul på - men det forventer jeg ikke av gjengen på Lade. De har klart å opparbeide seg rykte som en av de bedre avdelingene så langt.

ellinger

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 19:38
Jeg har valgt å få bilen levert med R2. Satte R i fronten på 9-3`en i fjor høst og kjørte 18.000 km i vinter på dem. Imponert over grepet på vanskelig føre, men fronten ble litt vinglete. Satte disse bak i høst og monterte nye R2 foran - her er retningsstabiliteten merkbart forbedret. Når også grepet skal være forbedret ble det en no-brainer å velge disse på Teslaen, selv om erfaringene ikke er direkte overførbare på så forskjellige biler. Har for øvrig ikke fått testet grepet på skikkelig vinterføre med R2`ene, men om det loves en forbedring i forhold til R må det være bra. Har for øvrig satt R2 på nummer-to-bilen, en gammel Toyota også.

For øvrig spent på om bilen har fått standard 19" eller Cyclone - jeg har ytret ønske om Cyclone hvis det er såpass knapphet på standard at det er valgmuligheter. Hente i morgen :-)
Hei,
Du vet at ulike dekk på bil ikke er å foretrekke?
Jeg vet at regelverket sier 3 av samme model er ok.
Men har du R2 foran og R bak er det naturlig at du vil oppleve vandring og nedsatte kjøreegenskaper.

Muffinman

Hmm, hvor ble det av innlegget jeg nettopp postet? Jaja. Prøver igjen.

Nå er det slik at jeg slettes _ikke_ opplever ustabilitet eller reduserte kjøreegenskaper med R bak og R2 foran. Imidlertid opplevde jeg redusert retningsstabilitet forrige vinter med R foran. Med tanke på at dekket fikk trekk for dette i tester er det kanskje ikke så rart at jeg opplevde det også. Videre er det naturlig at en slik egenskap ikke manifesterer seg i like stor grad når dekkene står bak.

leifarneb

Sitat fra: daniel@doderlein.com på mandag 28. oktober 2013, klokken 21:56
Hei, dette er mitt første innlegg, beklager om jeg spør om noe som er godt besvart før. Har søkt og funnet mye om vinterdekk, men ikke svar på mitt spørsmål.

Jeg får min Tesla S 85 om en uke. Den kommer med 19" sommerdekk.
De har mye å gjøre på alnabru og jeg vil ha noen fetere felger til sommerdekk så jeg har bestemt meg for å kjøpe 19" vinterdekk og legge disse på felgene som følger med bilen. Spørsmålet er:

Hvilke vinterdekk, 19" 245/45 skal jeg velge? Jeg skal pendle tønsberg - Oslo og regner med mye slapsete føre, mest våt asfalt.

Under at ingen enda har kjørt disse bilene rundt på tilsvarende vinterføre, men jeg må bestille dekk nå, noen tips på konkrete dekk?

Gleder meg som en liten gutt på julaften!

Hei!

Jeg har nå kjørt med Hakka 7 Pigg i vel en mnd - 245/45/19. Her er mine observasjoner:

- Dekkene er mye mykere enn sommerdekkene på 21"
- Hjulspinn opptrer mer eller mindre umiddelbart ved gassing
- De første 2 ukene var dekkene så myke at jeg opplevde at bilen var "gele" i svingene.
- Nå etter litt innkjøring og slitasje synes jeg dekkene er bra
- Endel hjulstøy i lav hastighet

Skulle jeg valgt på nytt tror jeg at jeg hadde bestilt Michelin X - pigg. Disse dekkene er litt dårligere på snø, men mye bedre på asfalt - litt hardere gummi. Fortsatt er det et veldig godt vinterdekk!

vh
Leif Arne


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA