Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Hvilke vinterdekk velger man?

Startet av daniel@doderlein.com, mandag 28. oktober 2013, klokken 21:56

« forrige - neste »

daniel@doderlein.com

Hei, dette er mitt første innlegg, beklager om jeg spør om noe som er godt besvart før. Har søkt og funnet mye om vinterdekk, men ikke svar på mitt spørsmål.

Jeg får min Tesla S 85 om en uke. Den kommer med 19" sommerdekk.
De har mye å gjøre på alnabru og jeg vil ha noen fetere felger til sommerdekk så jeg har bestemt meg for å kjøpe 19" vinterdekk og legge disse på felgene som følger med bilen. Spørsmålet er:

Hvilke vinterdekk, 19" 245/45 skal jeg velge? Jeg skal pendle tønsberg - Oslo og regner med mye slapsete føre, mest våt asfalt.

Under at ingen enda har kjørt disse bilene rundt på tilsvarende vinterføre, men jeg må bestille dekk nå, noen tips på konkrete dekk?

Gleder meg som en liten gutt på julaften!


TerjeV

Vil ikke påberope meg å sitte med fasiten, men har selv valgt å gå for Michelin Ice Xi3 for nogenlunde tilsvarende bruk. Kjøper de på nett fra Tire Rack og får de levert hjem for rett under 10.000 ila 6-10 dager.
Karmøy -
TMS 85 Levert 26.11.2013 - solgt 28.05.2016
Mercedes B 250 Electric 2017 Siden August 2016
E-tron fra Juni 2019

valvolainen

Jeg kommer enten til å gå for Hakka8 pigg eller Hakka R2. Ikke bestemt meg enda.

Harlex

R2.... Hadde muligens valgt Michelin hvis de var å oppdrive men på en annen side så skal jeg både opp og over fjellet i vinter og da antar jeg nokian er best. Ikke feil at de er støysvak og har minimalt med rullemotstand heller... Har bestilt og kan vel få dem på i slutten av denne uken tenker jeg... Hiver dem på standardfelgene så får jeg se hva jeg kommer frem til når det gjelder sommerfelg i løpet av vinteren.... Bor forresten utenfor Bergen og kommer vel til å kjøre på mye våt asfalt i vinter tenker jeg...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Zneip

Jeg tok også sjansen på R2 til tross for advarsler her inne om at dekkene var alt for myke for bilen. Kanskje kommer disse rapportene fra folk som har testet i +10° på våte veier og er vant til biler med god ytelse? Hva vet jeg....

I indre Trøndelag har vi de senere år hatt meget kalde vintre, og da tenker jeg at den mykheten blir en fordel. Innser selvsagt at jeg ikke kan utnytte bilens potensiale til det fulle med disse dekkene...men da blir det desto gøyere med vår og sommer når den tid kommer.
Nord Trøndelag | X90D

Cronos

Hva med de dekkene som Tesla selv anbefaler? Pirelli Sottozero.










P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert



Cowboystrekk

Sitat fra: Cronos på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 12:37
Hva med de dekkene som Tesla selv anbefaler? Pirelli Sottozero.
De er kontinentale vinterdekk, bremselengde og kjøreegenskaper på is er ikke spesielt gode, brukbare på snø, mens de på våt veg og asfalt trumfer de vanlige piggfrie vinterdekkene. Om man f.eks bor ved kysten hvor det stort sett er bart det meste av vinteren er nok sottozero et glimrende valg. Bor du i Trysil eller på Lillehammer vil nok R2,  hakka 8 eller Xi3 være adskillig bedre valg.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cronos

Sitat fra: taraquin på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 12:53
Sitat fra: Cronos på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 12:37
Hva med de dekkene som Tesla selv anbefaler? Pirelli Sottozero.
De er kontinentale vinterdekk, bremselengde og kjøreegenskaper på is er ikke spesielt gode, brukbare på snø, mens de på våt veg og asfalt trumfer de vanlige piggfrie vinterdekkene. Om man f.eks bor ved kysten hvor det stort sett er bart det meste av vinteren er nok sottozero et glimrende valg. Bor du i Trysil eller på Lillehammer vil nok R2,  hakka 8 eller Xi3 være adskillig bedre valg.
Sitat fra trådstarter.....
SitatJeg skal pendle tønsberg - Oslo og regner med mye slapsete føre, mest våt asfalt.










P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert



bakskj

Selv bor jeg i Moss og pender til Oslo hver dag. Har R2 idag, og syntes det har vært veldig gode vinterdekk på min BMW med bakhjulstrekk. Satser derfor på R2 på teslaen også selv om den er litt tyngre og har bedre akselerasjon, har dog ikke planer om å bånne gassen på det verste føret heller.
2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

Tesladigger

Tesla MY LR
Div. elbiler siden 2013

Stiania79

Hei Daniel (fra Tjøme??!)

Jeg går for Nokian Hakka R2. Som mange andre skriver så får du ikke i "pose og sekk" mtp vinterdekk. Tenker at det er best å ha noen som også funker optimalt når føret er som verst og når man skal på fjellet... Pirelli funker utmerket i rundt 0 og på E18, men VELDIG dårlig på vei til Hemsedal i 10 minus og vinterstorm...

Så min vurdering er heller å ha et dekk som nok er noe mykt (men hvilket vinterdekk er ikke det i + 15 grader) og heller kjøre litt pent for så å ha "the confidence" når været blir dårlig og ikke angre da eller havne i grøfta :-)

Mvh Stian (fra Nøtterøy)
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Kagex

Blir nok Pirelli her.  Bor i Oslo området.  Og ingen bratte bakker fra meg til og fra jobb.

Sent from my GT-I9505 using Xparent BlueTapatalk 2

P29687

Cowboystrekk

Var litt kjapp i svingene Cronos, beklager til deg og TS :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Nuvolari

Blir Pirelli her og. Da jeg prøvekjørte dette på snø i vinter fungerte det ypperlig.

Mange som uttaler seg om Pirelli her uten å ha prøvd dekkene på bilen på snøføre. Minner om da alle uttalte seg om hakka r2 på bilen uten å ha prøvd det heller for et par mnd siden.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

oroeltoro

#14
Pendler Tønsberg-Stavern og har en litt lei bakke opp til huset, har en Mærsje i dag med bakhjulstrekk som fungerer bra nok for meg med Pirelli dekk, så det blir Pirelli for min Model S også. Har funnet ut at jeg foretrekker ett optimalt dekk for mine forhold 98% av tiden, og aksepterer derfor at jeg må ta noen forholdsregler de resterende 2%'ene.
Model S 85 2014 solgt, Model X 100D i transitt. BMW i3 som konebil. Model 3 er reservert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA