Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Klykken

Haha, makan. Får se litt på det i april. Bilen skal da på pkk... 🙄
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

El-boy

Og der fikk jeg meg en stor regning på Understellsdeler og arbeid etter ca. 92.000km med "gubbekjøring" til den nette sum av 36.854,-
Jeg synes dette var svært "prematurt". Håper delene som ble erstattet er mer robuste enn de levert originalt 2013 .... ?

Bekymring: Understellsdeler og arbeid
replaced front for links both sides, front sway bar links both sides, rear toe links both sides and integral links both
sides.

Utført uten kostnad som Reacall: Replace Lower Rear Control Arm Assemblies
replaced rear lower control arms

hemi


Muffinman

#4323
Det er en feilslutning å si at tung bil sliter ut understellsdelene raskere. Understellet skal være dimensjonert etter vekt og lastvekslinger slik at en oppnår det som kan forventes av levetid. Lettere biler kan dermed oppnå samme levetid på understellsdelene som en tung bil, med svakere dimensjonerte deler.

Når det er sagt, hva som er forsiktig kjøring er veldig subjektivt. Man kan fint kjøre ekstremt defensivt men likevel slite hardt på understellet ved å ligge i slitasjespor i asfalten, kjøre i ordinær fart over ujevnheter/hull, dra ratt eller heve/senke med stillestående bil osv. Jeg ville forventet mer enn 90.000 ut av understellsdelene med min kjøring, og her ble det mange titusener på hver bil før de passerte 140.000. Flere av de nye delene så annerledes ut. Camberarmen bak så ut til å ha et sfærisk lager eller foring med tetning på ytterste ledd mot tørr/fast foring på de gamle, og camerarm foran var også endret. Den var forbedret i følge mekaniker. Det er den som bærer vekten av bilen med demperinnfesting og bærekule.


BMW850

Ja, absolutt en feilslutning. Understellet skal selvfølgelig være dimensjonert til bil/vekt.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

hemi

"skal" er vel nøkkelord, er ikke mye av bitene E klasse? hvor mange E klasser er over 2.1-2.2 tonn?

Motorwatt

Hva har klassifisering med dette å gjøre? Bilens understell er vel, eller bør være, konstruert for bilen, og ikke for en klasse?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________


Motorwatt

Betegnelsen "klasse" er noe Mercedes har brukt i  årevis som et gruppenavn på sine modellserier., og som henspeiler på EUs klassifisering. Tror egentlig at EU har adoptert dette fra Mercedes. Hvorvidt TMS skal sammenlignes med Mercedes E-klasse tror jeg det er flere meninger om.

EU:
A: mini cars
B: small cars
C: medium cars
D: large cars
E: executive cars
F: luxury cars
J: sport utility cars (including off-road vehicles)
M: Multi purpose cars
S: Sports cars
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Muffinman

Når jeg hadde vår P85 på hjulvinkeljustering for en del år tilbake sa de at det minnet om MB understell, men at det ikke var det samme.

alda

Det har varit flera tillfällen med läckande kylvätska senaste tiden, så oxå på min egen bil för några dagar sedan....

Om det är tillräckligt illa stannar bilen under drift till slut, detta hände mig på søndag. Bilen står nu på K100 och väntar på delar, det är en läckande 3-vägs ventil i kylkretsen som är svagheten tydligen, och som då måste bytas.

Så även om Tesla säger att bilen kan köras med denna meldingen, ingenting om at bilen til slut kan stoppa helt, bör man vara obs på att detta kan hända om det är denna ventil som läcker (kolla under bilen för läckage).

Bra service och uppfølgning från Tesla så långt, med lånebil levererad samtidigt som egen bil hämtades.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Simen1

To nye feil på bilen nå: Vinduer på begge bakdørene går ikke helt opp lengre. Det er en glippe der det kan blåse luft gjennom. Gir sus når jeg kjører og fikk en dag med snøstorm snø inn i bilen om natta. Er dette en enkel jobb å fikse selv? Noen DIY videoer jeg kan se meg opp på først?

Edit: Jeg fant dennee informative, vinduet:
https://www.youtube.com/watch?v=UIO9L5e6aKI

Og disse to for den ene døråpneren jeg har som ikke vil ut:
https://www.youtube.com/watch?v=FSjarYHBcBQ
https://www.youtube.com/watch?v=jrLGveza0EE
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

Har du prøvd å kalibrere? Kjøre helt ned og holde noen sekunder, kjøre helt opp og holde noen sekunder. (Har ikke sett på videoene).

Bilen din må snart godkjennes som Tromsø`s svar på Christine. Følg med så den ikke begynner å ete folk.

Simen1

Jeg har egentlig testet mye opp og ned de siste dagene, men jeg prøvde på nytt nå i morges og resultatet ble at glippa på den ene siden økte fra 1 til 10 centimeter. Nå har jeg teipet noe plast over og tar kontakt med Tesla for pris på deler og arbeid. Regner med begge vindusheisene må skiftes og harness på det ene dørhåndtaket.

Edit: Deler ca 8000 kr, arbeid ca 2000. Vurderer hvor mye jeg kan gjøre selv og da om jeg kan kjøpe deler vesentlig billigere et annet sted.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

alda

Sitat fra: alda på tirsdag 23. mars 2021, klokken 13:27
Det har varit flera tillfällen med läckande kylvätska senaste tiden, så oxå på min egen bil för några dagar sedan....

Om det är tillräckligt illa stannar bilen under drift till slut, detta hände mig på søndag. Bilen står nu på K100 och väntar på delar, det är en läckande 3-vägs ventil i kylkretsen som är svagheten tydligen, och som då måste bytas.

Så även om Tesla säger att bilen kan köras med denna meldingen, ingenting om at bilen til slut kan stoppa helt, bör man vara obs på att detta kan hända om det är denna ventil som läcker (kolla under bilen för läckage).

Bra service och uppfølgning från Tesla så långt, med lånebil levererad samtidigt som egen bil hämtades.
Fick tillbake bilen i går, allt gick på garanti - kostnad 0 kroner. Bra dialog hela vägen via SMS, ingen faktura att godkänna innan de började jobba med bilen.
Denna ventilen betraktas alltså inte som en slitedel, kan ju vara bra att veta (eller så tar de det på goodwill för att det är ett så pass vanligt fel?)
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA