Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

MeTesla

Sitat fra: Muffinman på torsdag 17. oktober 2019, klokken 17:18
Sitat fra: Muffinman på mandag 14. oktober 2019, klokken 18:15
Og DER røk første dørhåndtak på 85D`en. Førerdøra, og knekt drev. Kilometerstand 167.000.

P85`en har gått 2000km mindre og har hatt 6 havarerte håndtak. Eller 6,5 for et fusker litt av og til nå. Må jo reparere håndtak flere ganger i året med to Model S på tunet.
Kjekt å ha håndtaket som røk på P85`en liggende ferdig overhalt, for da ble det en kjapp seanse å bytte :)
Originalhåndtaket på 85D`en så faktisk bra ut innvendig bortsett fra drevet som hadde knekt. Mikrobrytere og ledningsnett virket like helt og uten følbare eller synlige skader, så her ble det bare stivet opp og forbedret med Sugruglue. Byttet drevet, og forseglet. Voila, fungerende håndtak på lager igjen :) Synd de ikke kan brukes på alle fire dører. Ser Grønvold har doblet prisen for håndtak til førerdøra siden jeg kjøpte og i forhold til de andre dørene, antar det gjenspeiler etterspørselen. Et brukt håndtak som kan ryke når som helst er uansett ikke verdt 3000 med frakt, det bør jo uansett overhales med nytt vinkeldrev og ledningsnett/mikrobrytere før det tas i bruk. Grønvold åpner dem ikke for å sjekke tilstanden så det blir lotto å sette dem rett inn.

Jobben er såpass enkel når man vet hva som er fremgangsmåten og hvilke problemer man kan støte på at det skulle vært forbudt å få slikt gjort på verksted. Samtidig er den skikkelig vanskelig om man ikke vet hva man skal gjøre.  Jeg er ihvertfall på tilbudssiden med hjelp om noen skulle trenge det - forutsatt at man sprer kunnskapen videre ;)

Bilen er mindre enn 4 år, men en heldag til å dra innom verksted frister ikke selv om det sikkert hadde gått fint å få dette på reklamasjon. Fordelen er å være oppe og gå med fungerende dør etter en halvtime, ulempen er å gå glipp av eventuelt bytte av hele mekanismen til nyeste type hvis det skulle være SOP.

Nå var det min tur - dørhåndtaket på høyre side fremme står nå låst i uteposisjon. Aner ikke hva tesla skal ha for det men jeg tenkte å prøve selv. Tesla får sitt i og med at jeg på inn på nytt med defekt AC, 2 uker etter at Tesla har fikset det...

Har ikke tatt av door panel så jeg vet ikke om det er drevet eller elektrisk

@muffinman - hvor kjøpte du enkeltdeler som drev og wire/swith? Har du en favoritt tutorial som du lærte mest av?

Muffinman

Jeg handlet hos Tesla. Sist fikk jeg beskjed om at de ikke lenger selger deler, men andre har fått kjøpt ved andre verksteder senere. Så jeg vet ikke hva som er status nå.

Jeg startet med onkel Rich sin video på Youtube. Den viser det grunnleggende, men det er utrolig mange ting den ikke viser av problemstillinger man sannsynligvis må ta høyde for underveis. De risikerer man å bruke en del tid på å komme rundt, men etterhvert som man finner løsninger går det veldig greit. Jeg brukte vel 2-3 timer første gangen bare på å ta ut og sette inn mekanismen slik at ingen ting tok i vinduet når det gikk opp og ned, men gjør det nå lett på 30 minutter. Har også handlet et par reservehåndtak på Grønvold, slik at når det neste ryker har jeg et ferdig fikset klart til å sette inn.

Jeg bruker Sugruglue til å stive av svake punkter på ledninger (f.eks. inntil mikrobrytere) og forbedre generelt rundt om.

Jeg holder til på Nordvestlandet om du vil ha ei hånd. Kan også være support via f.eks. Messenger om du blir stående fast :)

MeTesla


Simen1

Sitat fra: JorEl på onsdag 29. juli 2020, klokken 14:32Herlig å kunne si at Tesla fikset alt vi hadde på listen. MCUen er nå som ny. Servicen for vår bil har vært slik jeg håpet når vi handlet bilen. Tesla-Smilet er inntakt :D :D
Regner med det var under garanti. Ved garantiens utløp gikk VIP-kundefølelsen min over til utstøtt-følelse. Tesla-smilet har blitt til en frustrert-grimase.

Mine tidligere biler har jeg sett på som objekter med jevnt fallende verdi etter hvert som de blir eldre også etter garantitida, dvs. jevnt fallende over levetida på ~18 år eller noe sånt (jeg eier normalt bilene mine i rundt 5 år). Med Tesla er det annerledes. Der må man nesten regne alt verditap i løpet av garantitida. Ved utløp av garantien er den ikke verdt en dritt. Det er bare om å gjøre å lure noen til å påta seg faenskapet til en urimelig høy pris så man blir kvitt problemet selv.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

1000kwh

Sitat fra: Simen1 på lørdag 08. august 2020, klokken 14:04
Sitat fra: JorEl på onsdag 29. juli 2020, klokken 14:32Herlig å kunne si at Tesla fikset alt vi hadde på listen. MCUen er nå som ny. Servicen for vår bil har vært slik jeg håpet når vi handlet bilen. Tesla-Smilet er inntakt :D :D
Regner med det var under garanti. Ved garantiens utløp gikk VIP-kundefølelsen min over til utstøtt-følelse. Tesla-smilet har blitt til en frustrert-grimase.

Mine tidligere biler har jeg sett på som objekter med jevnt fallende verdi etter hvert som de blir eldre også etter garantitida, dvs. jevnt fallende over levetida på ~18 år eller noe sånt (jeg eier normalt bilene mine i rundt 5 år). Med Tesla er det annerledes. Der må man nesten regne alt verditap i løpet av garantitida. Ved utløp av garantien er den ikke verdt en dritt. Det er bare om å gjøre å lure noen til å påta seg faenskapet til en urimelig høy pris så man blir kvitt problemet selv.
Dette er jo bare tull, Teslaer har og holder seg godt i verdi.

Det er heller ikke riktig med jevnt fallende verdifall, det er mye raskere i starten før det dabber av mot garantiutløp.

DagfinnN

Sitat fra: Simen1 på lørdag 08. august 2020, klokken 14:04
Mine tidligere biler har jeg sett på som objekter med jevnt fallende verdi etter hvert som de blir eldre også etter garantitida, dvs. jevnt fallende over levetida på ~18 år eller noe sånt (jeg eier normalt bilene mine i rundt 5 år). Med Tesla er det annerledes. Der må man nesten regne alt verditap i løpet av garantitida. Ved utløp av garantien er den ikke verdt en dritt. Det er bare om å gjøre å lure noen til å påta seg faenskapet til en urimelig høy pris så man blir kvitt problemet selv.
Her var det hovedsaklig usannheter iblandet negativitet og sure oppstøt.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Simen1

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 08. august 2020, klokken 14:16Dette er jo bare tull, Teslaer har og holder seg godt i verdi.

Det er heller ikke riktig med jevnt fallende verdifall, det er mye raskere i starten før det dabber av mot garantiutløp.
Nei, jeg beskriver bare av egen erfaring og ærlighet hvordan jeg har blitt behandlet. Det er hverken tull, løgn eller kunnskapsmangel. Det er ærlig og erfart.

For å presisere det med verdifall så vet jeg at verditapet normalt jevnt (prosentmessig jevnt), men det må skyldes overflod av naive kjøpere der ute. Jeg ville aldri i verden betalt prisene som man ser på finn for en 5+ år gammel Tesla. Men som selger, selger jeg gjerne unna til de prisene der. Synd flere må erfare Tesla på den bitre måten før man får øynene opp for hvordan man behandles etter garantiutløpet. På sikt _BØR_ det føre til et mye større prosentvis verdifall i garantitida og mye lavere restverdi etter endt garantitid.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Simen1

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 08. august 2020, klokken 14:54Her var det hovedsaklig usannheter iblandet negativitet og sure oppstøt.
Merkelig ryggmarksrefleks å forsvare Tesla med påstander om løgn straks noen forteller om sine negative opplevelser med de. Dette fenomenet bør få en egen diagnose og eget navn.

Hvis det er noe av det jeg skrev du er usikker på så er det jo bare å spørre om jeg kan utdype. Eventuelt i en annen tråd eller på PM om det blir for mye off topic her.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

1000kwh

Sitat fra: Simen1 på lørdag 08. august 2020, klokken 17:43
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 08. august 2020, klokken 14:16Dette er jo bare tull, Teslaer har og holder seg godt i verdi.

Det er heller ikke riktig med jevnt fallende verdifall, det er mye raskere i starten før det dabber av mot garantiutløp.
Nei, jeg beskriver bare av egen erfaring og ærlighet hvordan jeg har blitt behandlet. Det er hverken tull, løgn eller kunnskapsmangel. Det er ærlig og erfart.

For å presisere det med verdifall så vet jeg at verditapet normalt jevnt (prosentmessig jevnt), men det må skyldes overflod av naive kjøpere der ute. Jeg ville aldri i verden betalt prisene som man ser på finn for en 5+ år gammel Tesla. Men som selger, selger jeg gjerne unna til de prisene der. Synd flere må erfare Tesla på den bitre måten før man får øynene opp for hvordan man behandles etter garantiutløpet. På sikt _BØR_ det føre til et mye større prosentvis verdifall i garantitida og mye lavere restverdi etter endt garantitid.
du skriver først i generelle termer, men blir krenket og forklarer det ved at det er bare din erfaring med en spesiell bil :)

du skriver nå at man faktisk får god pris på bruk Tesla, eller hva blir det?

Man får gode priser for Teslaer i bruktmarkedet, så sier du noe annet er det jo feil.

Wibla

Sitat fra: Simen1 på lørdag 08. august 2020, klokken 17:47
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 08. august 2020, klokken 14:54Her var det hovedsaklig usannheter iblandet negativitet og sure oppstøt.
Merkelig ryggmarksrefleks å forsvare Tesla med påstander om løgn straks noen forteller om sine negative opplevelser med de. Dette fenomenet bør få en egen diagnose og eget navn.

Hvis det er noe av det jeg skrev du er usikker på så er det jo bare å spørre om jeg kan utdype. Eventuelt i en annen tråd eller på PM om det blir for mye off topic her.

Har fulgt med på din historie med Tesla, og selv om DU har hatt en slik opplevelse, så er det ikke slik at det gjelder for alle. Det er derfor folk reagerer når du formulerer deg i såpass generelle vendinger.

Når det er sagt, så var langtifra alt på stell med de tidlige bilene, og det er jo noe man må ta med i beregningen når man skal kjøpe en Tesla. Det var derfor jeg ikke gadd å vurdere pre-facelift S da jeg kjøpte ny bil, og hvorfor TMX er totalt uaktuelt med mindre jeg brått får behov for >5 seter.
2018 Tesla Model S 75D

alagerqv

Jeg mener at det er godt dokumentert at Tesla faller mer enn gjennomsnittet. Selv fikk jeg beskjed om at min bil hadde falt fra ca 780k til 440k på 18 mnd. av Tesla.

Muffinman

Pre AP Tesla har også noen små og store tikkende bomber som for eksempel dårlig beskyttet ledningsnett mot fukt/salt og feilkonstruksjon rundt DU som gjør at det rett og slett ikke er plass til å sette inn en DU som holder slik den skal. Men det er mulig å få dem til å holde lenge med normal fin kjøring. I tillegg løsningen med å "låse inn" sikringer inn i likestrømskonverteren slik at prisen for å bytte en komponent som i seg selv er dyr - blir dobbel eller tredobbel, slik som med AC-havariet til Simen.

Slike ting ville nok avskrekket mange kjøpere fra tidlige TMS om det var allment kjent. Her i gården går vi inn i eierskap av "gammel" TMS med åpne øyne. Det henger mye sammen med at jeg skrur selv, og løser mye uten at bilen forlater tunet her hjemme.

Wibla

Sitat fra: alagerqv på lørdag 08. august 2020, klokken 19:54
Jeg mener at det er godt dokumentert at Tesla faller mer enn gjennomsnittet. Selv fikk jeg beskjed om at min bil hadde falt fra ca 780k til 440k på 18 mnd. av Tesla.

Nå snakker du vel om innbyttepris fra Tesla? Den har jo variert fra veldig god til ganske dårlig i løpet av de siste åra.
2018 Tesla Model S 75D

alagerqv

Sitat fra: Wibla på lørdag 08. august 2020, klokken 20:33
Sitat fra: alagerqv på lørdag 08. august 2020, klokken 19:54
Jeg mener at det er godt dokumentert at Tesla faller mer enn gjennomsnittet. Selv fikk jeg beskjed om at min bil hadde falt fra ca 780k til 440k på 18 mnd. av Tesla.

Nå snakker du vel om innbyttepris fra Tesla? Den har jo variert fra veldig god til ganske dårlig i løpet av de siste åra.
Ja, det stemmer. Men det er jo nesten 19000,- i verditap per mnd i snitt...

Hodetelefoner

400.000.  Etter en dag. Spurte om innbytte for moroskyld. Dagen etter kjøp

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA