Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Klykken

Sitat fra: gooner4ever på onsdag 15. juli 2020, klokken 07:27
Hos meg står det at software ikke kan installeres før 12v batteri er fikset. Høres litt ut som en høna/egget situasjon.

Det var en software som ble installert uten at jeg godtok noe som helst. Den bare "ble installert" mens bilen stod parkert.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

kjellsve

Summing fra front 24/7, uansett temp.

Etter å ha levert bilen til div. reklamasjonsreparasjoner hos Tesla Trondheim, så stålsatte jeg meg- regnet med at de ville ha betalt for alt også denne gangen. Etter litt dialog, der en etter hvert noe amper service advisor gjentatte ganger utbryter "men garantien er jo ute", så får jeg strøket det meste av regningen. Men ikke rep. av dørhåndtaket som sist ble byttet i 2017 en gang.

Nyoppstått konstant høy summing fra front av bilen (hele døgnet, hele uken, etc.) mener de er innenfor normalen, og valgte å gjøre ingenting. Det er det selvfølgelig ikke, og jeg må følge det opp videre.

Har noen andre hatt en slik lyd? se vedlagt lydfil. Den er der alltid når bilen er parkert. Noe elektrisk som er på tur å ryke? Dårlig ballast i pære?
TMS85D

Muffinman

Det der høres ut som sirkulasjonspumpene i kjølesløyfen til batteriet. Lader du over ca 77% går de i 100% og blir der lenge, selv om soc skulle falle langt under denne verdien. Før gikk de nesten "evig", mens nå skal de vel gå ca 3 timer eller noe sånn. Ellers går de på lavere pådrag. Dette ble innført etter disse "asia-brannenene" våren 2019 med påfølgende capping av en del batterier på vmax (10-12% av kapasiteten i topp ble gjort utilgjengelig), og reduksjon av ladehastigheten. Mer aggressiv styring av kjølesløyfen i tillegg tyder nok på at Tesla er livredde for overoppheting av enkeltceller, som i sin tur kan medføre uønskede konsekvenser.

Om jeg tolker lyden riktig skal det være slik. Prøv å lade til 70% en periode og se om den forsvinner.

Muffinman

Sitat fra: kjellsve på mandag 20. juli 2020, klokken 12:54
Men ikke rep. av dørhåndtaket som sist ble byttet i 2017 en gang.

Her har de lurt deg til å betale for et mislykket reparasjonsforsøk ved å vise til "delegaranti 2 år" vil jeg tro?

Klykken

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 21. juli 2020, klokken 10:45
Om jeg tolker lyden riktig skal det være slik. Prøv å lade til 70% en periode og se om den forsvinner.
Dagligdagslading er 75 hos oss for å slippe denne summingen.  :+1:
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

overlay

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 21. juli 2020, klokken 10:47
Sitat fra: kjellsve på mandag 20. juli 2020, klokken 12:54
Men ikke rep. av dørhåndtaket som sist ble byttet i 2017 en gang.

Her har de lurt deg til å betale for et mislykket reparasjonsforsøk ved å vise til "delegaranti 2 år" vil jeg tro?

Den har jeg fått. Og at reparasjoner utført i henhold til reklamasjon/garanti før bilen har gått 100kkm eller 5 år gir i følge de ikke ny garanti eller reklamasjon siden man ikke betalte for utbedringen. Blir det utført siste dagen med garanti dekker de kun reparasjonen i 90 dager

Muffinman

Ikke bra det der. Tesla har operert i Norge i mange år, hatt saker hvor advokater har vært involvert og kan ikke lenger hevde de ikke kjenner regelverket. De opererer altså på utsiden av lovverket med overlegg. Regner med det er en strategi for å spare kostnader; server denne leksa til alle kunder, og gi etter for de få som gir inntrykk av å kjenne sine rettigheter eller virke troende til å ta saken videre.

De får heller ta ansvar for det som er feildesignet og reparere det slik at det holder ihht fkjl §15. De har i utgangspunktet to forsøk på det. Og kunden skal naturligvis ikke betale for disse.

kjellsve

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 21. juli 2020, klokken 10:47
Sitat fra: kjellsve på mandag 20. juli 2020, klokken 12:54
Men ikke rep. av dørhåndtaket som sist ble byttet i 2017 en gang.

Her har de lurt deg til å betale for et mislykket reparasjonsforsøk ved å vise til "delegaranti 2 år" vil jeg tro?

Servicepersonen på forkontoret sa ganske enkelt at "gutta på verkstedet sier at dette er det ikke garanti på, for du fikk reparasjonen sist på garanti uten egenbetaling". Det er nesten så en ikke vet hvor en skal begynne et svar på noe slikt.

Siden bilen ble holdt som gissel til betalingen er gjennomført på stedet, så blir det nødvendig å sende et brev i ettertid med henvisning til forbrukerkjøpsloven og krav om tilbakebetaling.
TMS85D

kjellsve

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 21. juli 2020, klokken 10:45
Det der høres ut som sirkulasjonspumpene i kjølesløyfen til batteriet. Lader du over ca 77% går de i 100% og blir der lenge, selv om soc skulle falle langt under denne verdien. Før gikk de nesten "evig", mens nå skal de vel gå ca 3 timer eller noe sånn. Ellers går de på lavere pådrag. Dette ble innført etter disse "asia-brannenene" våren 2019 med påfølgende capping av en del batterier på vmax (10-12% av kapasiteten i topp ble gjort utilgjengelig), og reduksjon av ladehastigheten. Mer aggressiv styring av kjølesløyfen i tillegg tyder nok på at Tesla er livredde for overoppheting av enkeltceller, som i sin tur kan medføre uønskede konsekvenser.

Om jeg tolker lyden riktig skal det være slik. Prøv å lade til 70% en periode og se om den forsvinner.

Takk for info. Lyden har vært til stede alltid når jeg har sjekket, uansett tid på døgnet. Vil føle meg litt dum om dette faktisk er den nye normalen, men blir jo glad om jeg slipper nytt verkstedbesøk.
TMS85D

JorEl

#4164
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 15. juli 2020, klokken 11:55
Sitat fra: gooner4ever på onsdag 15. juli 2020, klokken 07:27
Hos meg står det at software ikke kan installeres før 12v batteri er fikset. Høres litt ut som en høna/egget situasjon.
Det er det samme som når laptopen din krever over 50% batteri og tilkoblet ladekabel for å oppdatere BIOS/firmware. Det er for å sikre seg at ting ikke går skeis underveis og at du blir sittende med en 2 tonn brevvekt i innkjørselen. :laugh:
Fikk også 12v melding i dag. Kjørte bort til Tesla og snakket med noen hyggelige medarbeidere, som sa at det kunne være litt forskjellig. Sammen med noe annet små-plukk, så bestiller jeg nu en servicetime på APPen. Nå har de fått UV-lampe i HGSD, så den gule rammen rundt MCUen skal svis bort.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

overlay

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 21. juli 2020, klokken 23:52
Ikke bra det der. Tesla har operert i Norge i mange år, hatt saker hvor advokater har vært involvert og kan ikke lenger hevde de ikke kjenner regelverket. De opererer altså på utsiden av lovverket med overlegg. Regner med det er en strategi for å spare kostnader; server denne leksa til alle kunder, og gi etter for de få som gir inntrykk av å kjenne sine rettigheter eller virke troende til å ta saken videre.

De får heller ta ansvar for det som er feildesignet og reparere det slik at det holder ihht fkjl §15. De har i utgangspunktet to forsøk på det. Og kunden skal naturligvis ikke betale for disse.

Det virker dessverre slik, selvom å informere om sine rettigheter er som å snakke med en vegg til tider. En fryktelig dårlig strategi for å få folk til å eie mer enn en bil.

Sist presterte de også å si at skader de påførte bilen ikke ville bli dekt da dette ikke står i garantivilkårene... Ble ganske paff

Wibla

Sitat fra: overlay på fredag 24. juli 2020, klokken 08:22
Sist presterte de også å si at skader de påførte bilen ikke ville bli dekt da dette ikke står i garantivilkårene... Ble ganske paff

Da kan du spørre de om de ønsker å bli politianmeldt for hærverk.
2018 Tesla Model S 75D

JorEl

Sitat fra: JorEl på onsdag 22. juli 2020, klokken 15:15
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 15. juli 2020, klokken 11:55
Sitat fra: gooner4ever på onsdag 15. juli 2020, klokken 07:27
Hos meg står det at software ikke kan installeres før 12v batteri er fikset. Høres litt ut som en høna/egget situasjon.
Det er det samme som når laptopen din krever over 50% batteri og tilkoblet ladekabel for å oppdatere BIOS/firmware. Det er for å sikre seg at ting ikke går skeis underveis og at du blir sittende med en 2 tonn brevvekt i innkjørselen. :laugh:
Fikk også 12v melding i dag. Kjørte bort til Tesla og snakket med noen hyggelige medarbeidere, som sa at det kunne være litt forskjellig. Sammen med noe annet små-plukk, så bestiller jeg nu en servicetime på APPen. Nå har de fått UV-lampe i HGSD, så den gule rammen rundt MCUen skal svis bort.
Tesla Haugesund er stedet hvor man får god service på kjøpet. :+1:
Herlig å kunne si at Tesla fikset alt vi hadde på listen. MCUen er nå som ny. Servicen for vår bil har vært slik jeg håpet når vi handlet bilen. Tesla-Smilet er inntakt :D :D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Muffinman


VegarHenriksen

Noen som har noen gode innspill på "Climate keeper unavailable due to system fault"?

Har prøvd flere restarts. Hadde feilen en stund men så blei den fiksa med ny oppdatering, men nå er den tilbake. Utrolig kjedelig.
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA