Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

alagerqv

Høres ut som drivaksel. Ofte kan det komme ett klikk eller smell også, hvertfall har det vært tilfelle for meg. Kan selvsagt være andre ting også, flere fôringer som kan være slitt eller andre hjulopphengsaker.

tornaldo

Har en 2017 med 23000 km. Nylig så begynte det å komme en pipe/skrikelyd når bremsene tar akkurat når jeg stopper opp. Irriterende når jeg sitter i kø med mange start/stopp, eller ratter litt inn og ut av en parkeringsluke etc, der man må stanse bilen helt flere ganger. Piper stort sett hver gang klossene tar ved full stans.

Tesla SC sa først at det var normal (eeh nei), men foreslo å smøre bremsene til den nette sum av 2200 kr, noe jeg motvillig ble med på. Hørte ikke noe lyd første uka etterpå, men nå ca 10-14 dager etter, piper det igjen.

Noen erfaring med dette, som vet hva det kan være?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Muffinman

Det er ei slags gniksing når hjulene går så vidt rundt og man har "rett" trykk på bremsene. Vanskelig å vite om det er dette du har, men det er i så fall lite å få gjort med. Uansett ville jeg tatt saken med Tesla; hvis de mente at lyden ville forsvinne ved å koste på en bremseservice har du jo ikke fått det du betalte for.

VegarHenriksen

Sitat fra: dragmore på tirsdag 23. juni 2020, klokken 23:27
hei, opplever noe rart på Models75d min for tiden. Når jeg rygger og svinger til venstre eller høyre så føles det ut som bilen skjelver litt og "slipper" på dekkene.. Litt følelse som å skli på et bananskall eller sand på forhjulene..
Tesla sjekka og sier de ikke ser noe feil.. Merker også litt vibrering i forkant av bilen under normal kjøring og akselerasjon... Noen som aner hva dette kan være ? (PS bilen har kun gått 34000)

Sitat fra: alagerqv på tirsdag 23. juni 2020, klokken 23:54
Høres ut som drivaksel. Ofte kan det komme ett klikk eller smell også, hvertfall har det vært tilfelle for meg. Kan selvsagt være andre ting også, flere fôringer som kan være slitt eller andre hjulopphengsaker.

Jeg har noe ala samme feilen på min selv.

Når jeg svinger smeller det høyt bak (RWD), høres ut som et metallisk klang og jeg opplever at hjulet låser seg.
Av og til når jeg kjører så drar bilen litt til den ene siden, føles ut som kjøregenskapene endrer seg bak.
Bilen lugger mellom bytting av aksellerasjon og regenerering.
Bilen vibrerer mellom 45 og 55 km/t
Når jeg står i ro i D med bremsa trykket ned rykker bilen. Det er som om motoren vil fram, men bremsa holder fast.

Skal til Tesla for diagnose den 7. Juli. Mistenker at problemet ligger ved drive unit og akslingene.
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

Olee

Hadde bilen inne for snart 2 år siden, og da trodde først Tesla at drivaksel måtte byttes. De endte opp med bare å smøre delene, istedenfor å bytte. Nå er klikkelyden tilbake. Burde det smøres på nytt, eller byttes?

Muffinman

Det der ble gjort på vår 2013 for en del år siden, stramming/smøring pga klikking. Kom tilbake gradvis etter knappe 20.000km. Begge navene bak ble byttet pga korrosjon ved neste korsvei (ved annet verksted), og problemet var løst. Ikke kommet tilbake på 100.000km.

Olee

Takker. Her kom klikkingen tilbake etter ca 35kkm. Lyden er bare på venstre side, bør jeg bytte begge to? Bilen har snart gått 150.

Muffinman

Er vel best å fastslå om årsaken er den samme hos deg før du velger tiltak :)

Men ingen grunn til å bytte nav/hjullager i par om bare ene er gåent.

gooner4ever

Noen som vet hva Tesla gir av garanti ved skifte av deler? Jeg byttet 12v batteri i oktober i fjor og nå sier bilen at jeg må bytte det igjen.

alagerqv


gooner4ever



Klykken

Hadde feil på 12v jeg også, etter oppgradering til CCS. Rapporterte problemet, fikk en SW-oppdatering pushet etter litt om og men og problemet var borte.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

gooner4ever

Hos meg står det at software ikke kan installeres før 12v batteri er fikset. Høres litt ut som en høna/egget situasjon.

sjokomelk

Sitat fra: gooner4ever på onsdag 15. juli 2020, klokken 07:27
Hos meg står det at software ikke kan installeres før 12v batteri er fikset. Høres litt ut som en høna/egget situasjon.
Det er det samme som når laptopen din krever over 50% batteri og tilkoblet ladekabel for å oppdatere BIOS/firmware. Det er for å sikre seg at ting ikke går skeis underveis og at du blir sittende med en 2 tonn brevvekt i innkjørselen. :laugh:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA