Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

tho

Synes ikke deleprisen var så gal egentlig. Men tesla vet å ta seg betalt for arbeidet. Tror de opererer med fastpris på fiksene. Jeg vet at de umulig kan ha brukt mer enn 4-5 timer på fiksen (pga når bilen ble levert og når den ble ferdig).

priser uten Moms
Du kan ikke vise dette vedlegget. 

I tillegg har jeg sett meg nødt til å spørre tesla om en forklaring på dette med utvidet 8års serviceavtale. Jeg føler meg rimelig naiv når jeg bare godtok det de sa til meg om at dette ikke var dekka. I ettertid husker jeg at de skrev at "nå trenger du ikke betale for noe annet enn strøm og dekk de neste 8år" eller noe i den duren.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Muffinman

Det har vært mye kontrovers rundt de tidlige serviceavtalene og ordlyden. Mange som har opplevd at de har gått tilbake på den opprinnelige avtaleteksten. Men det har som regel ordnet seg om man kunne vise til den originale avtalen. Jeg ville fått sjekket det.

Se her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=38762.0

Her bør du finne gammel avtaletekst også.

fonberg

Sitat fra: Muffinman på torsdag 23. april 2020, klokken 13:21
[...]
Men en reality check er nok på plass. Reparasjonsarbeid på biler i denne klassen er IKKE billig. Har vel betalt rundt 35-40k tilsammen i reparasjon og service på 85D`en, og noe mer på P85`en. Gått hhv 183/173. Totalen blir likevel ikke så verst, og sammenligner man med verdifall på ny bil blir reparasjonskostnadene moderate relativt sett.
[...]

...også relativt til mange historier man hører om fossilbilutgifter. Kjenner flere f.eks. Volvo-eiere med bytte av girkasse til rundt 60k (XC70), samt S40 med turbobytte til 80-100k.
Akkurat utgifter til turboreparasjon er jeg ganske trygg på at man slipper på Tesla, mer usikker på de med de dyreste Taycan-ene  ;D

Det blir interessant å se fra høsten 21 når eiere av de eldste S-ene må begynne å betale for drivenheter o.l. når de ryker.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

tho

Snakka med serviceansvarlig i Kristiansand om dette. Han sier klart at den serviceavtalen ikke dekker den type reparasjoner. Bare slitedeler. Fikk en liten oppramsing hva slitedelene var men mistenker den ikke er komplett da jeg har fått dekka alt av understells-deler til nå, senest for 2 måneder siden. Jeg har forsatt litt vanskeligheter med dette, men vet ikke helt hvor jeg skal rette spørsmålet videre.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Olee

Dørhåndtak som går ut når jeg låser opp, men ikke reagerer når jeg drar i det - for så å gå inn og ut en gang før det funker. På vei til å ryke?  ::)

Muffinman

Kan være nok bare å justere på en mikrobryter der inne. Men det kan også være et ledningsbrudd som holder på å utvikle seg. Ville tatt tak så fort det passet - enten på verksted eller åpne og se selv.

Simen1

Mer trøbbel her: Touch-funksjonen på skjermen er i ulage igjen. Kun når det er kaldt i kupeen reagerer den på fingertrykk. Jeg må få fikset dette raskt fordi det hindrer meg i å legge om til sommerdekk. Tenkte å åpne opp i kveld for å få det reparert.

En annen ting: Jeg oppdaget at to av sommerdekkene er for slitte på innsiden til å montere. Må få kjøpt nye før jeg kan legge om. Utgiftene bare renner på med denne bilen.. :( Samtidig ser jeg at bruktverdien er nærmest i fritt fall for tida. :(

Og selvsagt en del gjengangere som fukt i lykter, håndtak som ikke fungerer (tips gjerne om hvor jeg får kjøpt harness billig. Fant bare til 50$+20$ frakt for 1 stk på ebay og har lest at det skal være mulig å få tak i 2-pakk til 280 kr på ebay. Fukt ved bremselys i bakruta, de øverste 3-4 varmetrådene i bakruta virker ikke, AC fungerer ikke og et deksel i taket i kupeen har unormalt stor glippe og klips som ikke vil henge riktig. :(
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Simen1

Rent teoretisk, og med tanke på bruktverdien: Hvis hovedbatteriet "ryker", er det noen som har fått pris på reparasjon utenfor garantitida? Min oktober 2013-utgave nærmer seg datoen og jeg vil bare vite hvilken risiko for kostnader jeg får ved å beholde bilen ut over garantitida. Da tenker jeg ikke på normal degradering eller programvare-nedgradering av batteriet men total "bricking" av batteriet. Det har jo vært noen sånne tilfeller under garanti, men hvor stor er risikoen og kostnaden hvis det skjer utenfor garanti?
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

Ingen vet foreløpig hva reparasjon utenfor garanti på batteri vil koste, ganske enkelt fordi de første bilene som kom til Norge har DU/batterigaranti til august 2021. Du (og jeg) har til oktober.

Når det gjelder dørhåndtak har visstnok Tesla sluttet å selge deler, nå er det kun komplett del som gjelder. Den er riktgnok forbedret og inneholder ikke mikrobrytere. Ser det finnes diverse på ebay, men  ihvertfall ett firma i USA har laget noe (overpriset) forbedret. Så kan du jo handle brukt hos Grønvold. En inspeksjonsrunde og litt forbedringer med Sugruglue og et brukt kan holde lenge. Koster ca 1600 for førerdør, og 1100 for de øvrige, inkl frakt.

Slitasje på indre kant bak er en gjenganger og skyldes stor negativ cambervinkel slik at det skal veldig lite avvik til på spissingen før kantslitasjen er et faktum. Bilene er ulike, men camberstaget er fast og spec`en er veldig romslig for å favne alle. Du skjønner tegninga. Ville uansett fått sjekket at toelinkene er hele, de kan være skadet slik at de ikke holder innstillingen. Man må ta de av for å se om de er i orden. Det finnes for øvrig uoriginale løsninger for å kunne justere camber, blant annet eksentriske foringer (som jeg har liten tro på er særlig robuste), og diverse justerbare stag. Koster skorta. 5mm lenger camberstag ville redusert med 1 desimalgrad, og sannsynligvis eliminert problemet samtidig som man fremdeles lå innenfor spec. Kjører man dekk med premiumpris blir det fort dyrt, men det finnes heldigvis alternativer som både er slitesterke, sikre og billige. Se etter Landsail LS588UHP eller Winrun R330.

Fukt i øvre bremselys, tråder som ikke virker samtidig som alle lysdiodene virker? Da tenker jeg at de har vært ute med ruta for å bytte bremselyset da alle disse fikk dioder som døde ganske tidlig. Fukt og varmetråder som ikke virker kan være resultat av en slett jobb. Hos meg måtte bakruta skiftes noen måneder etter utbedringen pga at den sprakk.

Angående risiko; tror man kan sette det i perspektiv ved å spørre seg om man ville tatt sjansen på å eie en like gammel MB S-klasse eller tilsvarende med samme kilometerstand. Får man motor/turbo/gearkassehavari på disse koster det fort en stor jafs av bilens restverdi. Man må også forvente høye vedlikeholdskostnader og høyt verditap. Tror det er benchmarken her, ikke en Mondeo eller Passat.

Uansett, synd å høre om alt krøllet du har med bilen din. Selv har det vært enormt mye de første årene, men det har stabilisert deg mye ut over (rådyre) slitedeler. Og dørhåndtak da. Reparasjon nr. 7 eller 8 nå i helgen på 173k. Det første røk på 97k.

Tiger123

#4104
"Slitasje på indre kant bak er en gjenganger og skyldes stor negativ cambervinkel slik at det skal veldig lite avvik til på spissingen før kantslitasjen er et faktum. Bilene er ulike, men camberstaget er fast og spec`en er veldig romslig for å favne alle. Du skjønner tegninga."


::) Skjønner ikke tegninga..:) Jobber du på Tesla?
Jeg må skifte bakdekk på S" en nå, 21". Når jeg var og skiftet til sommerdekk sa de ingenting om feil slitasje. Tesla anbefalt hjulkontroll en gang i året, der sjekker de vel det du skriver?

Muffinman

#4105
Camber bak er fast, dvs ikke justerbar. Samtidig er den ulik fra bil til bil, og samme bil kan godt ha 1 desimalgrad forskjell mellom sidene. Når spec`en da tillater -0,45 til -2,45 er vel ganske åpenbart at det er for at det ikke skal bli noen biler som ikke lar seg bringe innenfor "spec". Man kan gjerne si at alt går på dette punktet.  Det kan neppe være noen annen grunn til å tillate et såpass stort intervall. Ene ytterpunktet gir fordeler ved svært aktiv kjøring på bekostning av dekk, mens det andre optimaliserer dekkslitasjen.

Samtidig er toleransen på spissingen relativt smal, men det er uansett ingen problemer med å få kantslitasje med spissing innenfor toleransen om camber er nær ytterpunkt. Da kan Tesla bare toe sine hender å si at alt er innenfor spec, henvise til tung bil med mye krefter, at du har kjørt i low osv.

Jeg har sett biler med -1,2 på ene siden og -2,3 på andre siden. Det ville man nok justert om det var mulig.

Tiger123

Ja ok. Kan et vanlig "dekkverksted" ta samme hjulkontroll som Tesla anbefaler? Jeg spør for jeg skal skifte bakdekk i juni, skal bare slite av siste rest av gummi først, på Rudskogen om et par uker:)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Tiger123 på torsdag 07. mai 2020, klokken 06:22
Ja ok. Kan et vanlig "dekkverksted" ta samme hjulkontroll som Tesla anbefaler? Jeg spør for jeg skal skifte bakdekk i juni, skal bare slite av siste rest av gummi først, på Rudskogen om et par uker:)

Nå kommer vel senere Polestar 2 med varmepumpe og da blir det jo lettere å ta en innvendig støytest i to stk Polestar 2 med hhv varmepumpe og uten varmepumpe?

Eller har det kommet nye info om at varmepumpe ikke skal komme på senere Polestar 2? Jeg kan ikke huske å ha sett noe info om dette i det siste. Og har vi egentlig en info fra Polestar selskapet om at det kommer varmepumpe på senere modeller eller er det bare rykter?  Noen som vet?

Wibla

Morsomt med Tesla - ser ut som at en av lysdiodene i den stripa som går "rundt" ene frontlykta har dødd, helt innerst ved grillen. Legge ut bilde senere i dag ...
2018 Tesla Model S 75D

turfsurf

Sitat fra: Wibla på torsdag 07. mai 2020, klokken 08:42
Morsomt med Tesla - ser ut som at en av lysdiodene i den stripa som går "rundt" ene frontlykta har dødd, helt innerst ved grillen. Legge ut bilde senere i dag ...
Det er vel ikke veldig uvanlig uansett bilmerke. Selve lysdiodene har lang levetid, men crappy elektronikk rundt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA