Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

1000kwh

Sitat fra: Muffinman på torsdag 25. juli 2019, klokken 09:59
Og der havarerte dørhåndtak for sjette gang på 2013'en. Førerdøra på runde to nå. Holdt litt over 60.000 km. Tror det blir fjerde verkstedbesøk på denne så langt i år 😖

EDIT: Viser seg at motoren går, og da er det nok det berømte støpegodsdrevet som har sviktet. Bryteren løser ut døra, så her ble det en tapebit rundt håndtaket som midlertidig fiks. Verkstedene har for øvrig fått strenge retningslinjer fra toppen og nekter å ta reparasjon på egen kappe, selv om det er å betrakte som en mislykket utbedring fra tidligere. Synes nesten synd på førstelinjepersonellet som må lire av seg noe om garanti når selskapet ikke ønsker å forholde seg til norske rettsregler. Ikke sikker på at jeg orker å ta kampen.

På 66.000km har altså 6 dørhåndtak havarert, og det sjuende fusker til tider.

EDIT: Bestiller meg mekanisme fra Grønvold, overhaler det gamle og beholder det i reserve. Samtidig sjekker jeg om det er hensiktsmessig å eskalere saken via TOCN. Jeg har ikke lyst til å tyne gutta på verkstedet, men det er på sin plass å kanalisere dette inn mer sentralt. Jeg synes ikke Tesla skal få slippe unna med å ikke følge det norske regelverket i sin iver etter å spare penger. De får enten reparere håndtakene så de holder i bilens levetid - slik dørhåndtak faktisk er forventet å gjøre - eller så får de bare fortsette å bytte skrot som ramler frahverandre med nytt skrot som ramler frahverandre så lenge bilene er på veien. Men de skal ikke få ta seg grovt betalt for det nye skrotet.
Får du montert gamle versjoner av håndtakene eller er de nye de samme som i en 2019 modell?

Veldig snodig at noen bytter 6 ganger, mens andre aldri bytter.

Muffinman

Usikker, men fikk beskjed om at håndtak fra 2017 modell ikke funket uten videre. Mulig det er noe med kontrollboksen eller koblinger, vet ikke helt. Men vet at Tesla monterer oppgraderte versjoner, usikker på hvilken. Det er flere utgaver, men de fortsetter jo tilsynelatende å svikte. Man bytter for øvrig ikke mekanismene konsekvent, men de respektive delene som svikter innvendig. Det kan være mikrobrytere, ledningsnett, støpegodsdrev mm.

SitatVeldig snodig at noen bytter 6 ganger, mens andre aldri bytter.
Det er to kategorier; biler som har byttet og biler som skal bytte. Ingen av disse håndtakene vil holde hele bilens levetid slik et døråndtak skal. Vi har heller ikke hatt havari på vår andre TMS som har gått omtrent like langt, men de har vært inni og byttet lysdioder i noen av dem. Kan hende de byttet mer i samme slengen.

Bruk er vel også en faktor. Om man har satt bilen til å bare presentere førerdøren og man stort sett kjører alene vil ikke de andre havarere pga slitasje. Vanninntregning kan derimot være en faktor. På bilen vår ble det kjørt slik stort sett de første 100k, mens etter det første havariet fraktet vi småtroll. Det vil si at alle håndtakene gikk ut og inn hver gang. Og da røk de veldig fort. Det som er dårlig her er at man ikke tar ansvar når første reparasjon var mislykket. Vi har gjort vårt for å begrense antall ganger håndtakene gikk ut og inn ved å ikke lukke døren helt når vi skulle inn i bilen igjen om kort tid, slik at håndtakene sparte seg for en bevegelse. Men det hjalp altså lite.




Powerflux

Jeg fikk Mobile Service på hjemmebesøk for skifte av håndtak venstre side bak. De fortalte at dette var V3 håndtak og trengte en software oppdatering for å fungere. Denne ble pushet av dem og var gjort på 10 minutter👍
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Alfa Bergen

Sitat fra: Powerflux på søndag 28. juli 2019, klokken 21:55
Jeg fikk Mobile Service på hjemmebesøk for skifte av håndtak venstre side bak. De fortalte at dette var V3 håndtak og trengte en software oppdatering for å fungere. Denne ble pushet av dem og var gjort på 10 minutter👍

Jeg fikk også skiftet kostnadsfritt på min 2013 for to måneder siden. Teknikeren sa det var en HELT ny versjon hvor kun selve håndtaket var som før. Måtte også få pushet en sw oppdatering
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Muffinman

Så da bytter de kostnadsfritt etter at bilen blir 5 år for noen, og ikke for andre. Mulig det har kommet strengere føringer fra oven i mellomtiden, men de burde jo ta ansvar for leveransen og reparere så det holder (mer enn bare en stund). Spesielt for de tidlige kundene som tok sjansen på å handle bil hos dem, og har holdt ut med alle feilene. Det har jeg gjort KUN fordi jeg har forventet at ting som var "medsendt" ville bli satt i stand så det ikke ble en utgiftsbombe i løpet av eierskapet.

Muffinman

#3845
Da har jeg byttet håndtak. Kjøpte et brukt fra Grønvold (kjapp og presis som vanlig), kom på 1398,- ferdig fraktet. Donorbilen var en 2013 med 30k på telleren. Åpnet håndtaket og inspiserte, og tilstanden så bra ut. Men jeg avlastet de typiske stedene det svikter med Sugru-glue, en slags formbar masse som herder til en slags silikongummi. På den måten stives ledningene av hvor de så langt har fått den mekaniske belastningen, og bevegelsen flyttes forhåpentligvis litt slik at et "nytt" område får bevegelse. Har også lagt på litt hvor det kan oppstå gnag på kablene. Håper å forbedre levetiden litt på denne måten. Lokket på baksiden ble festet med originalt gummilim som var i god stand, i tillegg til noen punkter med Shoe Goo. Det vil aldri løsne av seg selv.

Det havarerte håndtaket er ikke gammelt, men ble tydeligvis byttet i sin helhet i 2015 når det sviktet sist. Servicerapporten bekrefter også det, og det er forbedringer å se i forhold til det jeg installerte. Blant annet er måten lokket festet på annerledes.

Har sjekket i dokumentasjonen, og håndtaket ble skiftet sent i september 2015. Det betyr at Tesla mener at akseptabel levetid på en slik mekanisme er 3 år, 10 måneder og 75.000km. Hvis bilen lever 400.000km må man altså bytte håndtak på førerdøra 5 ganger i levetiden.

Under er bilde av den nygamle mekanismen med det spede forsøket på forbedringer. Det brune er Sugru-limet. Også bilde av drevet som sviktet i håndtaket fra 2015. Det ser såpass bra ut innvendig at jeg forsøker å bytte drevet. Det finnes en skikkelig variant fra et firma i USA, men de tar fantasipris og jeg er usikker på om det er verdt det. Noen som vet om de originale "paddle gear"`ene er forbedret?

Motorwatt

Fint at det fremdeles går noen flinke folk rundt som har evnen, viljen, og interesse av å gjøre slikt som deg, Muffinman. Tydelig også en ganske stor økonomisk gevinst. Og ikke minst dele dette med de som er interessert i det samme.

ps. Blir lett imponert da jeg aldri har hatt interesse av å skru på bil selv. Kan nok ned ganske stor sikkerhet si jeg aldri har åpnet panseret på noen av mine biler de siste 30 årene annet enn for å fylle på spyleveske ;).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Hodetelefoner

Du vet hvorfor drevet knekker Muffin?
La meg komme med min konspirasjonsteori :D
I fjor stod plutselig dørhåndtakene våres MYE lengre inn enn tidligere. (Mulig før også. Men da jeg la merke til det på bilen min etter at jeg var inne i døra).
Noen ganger så får nok bilene feil sw Eller feil innstillinger. Så bryteren ignoreres. Motoren / dørhåndtak stoppes av motstand i motor istedenfor?  (Body modulen i døra kjenner av motstand?).
Vi hadde jo noen uker hvor mange måtte fikse dørhåndtak. Kun sw som står bak sånn.
Skulle bytte en irret bryter i mitt dørhåndtak forgje helg. Fikk tak i et nyere dørhåndtak. Ingen bryter.. 
Det fungerte ikke uten SW. Så ventet til jeg fikk kjøpt "kitt" hos Tesla med nye brytere.

Jeg viste ikke at man kunne ha blanding av nye og gamle dørhåndtak før jeg leste dette.  Så det er liten tvil at SW tar feil innimellom. Og river litt ekstra godt i disse drevene :)

Muffinman

#3848
Håndtakene på våre biler har ikke gått lengre inn enn vanlig. Alt som normalt. Men vi har vært klar over at dette drevet er en svakhet, og har vært påpasselige å ikke lukke dørene etter håndtaket, dvs ikke påført belastning. Av seks feil er dette første gangen drevet har sviktet. Tidligere har det vært byttet ledningsnett med brytere samt hele mekanismer. Dør spretter opp av seg selv, eller lar seg ikke åpne.

Tror vi har et nytt håndtak på ene bakdøra på den aktuelle bilen da det sviktet kort tid etter første reparasjon og måtte repareres på nytt. Da tok det sikringen slik at begge bakdørene sluttet å virke i tillegg til TPMS (de tar strøm fra den kursen til TPMS-enheten når de oppgraderer til Continental på gamle biler). Så det funker nok med en miks av gammelt og nytt.

Til den som ønsker å forsøke dette; disse videoene på nettet viser ikke nødvendigvis alle problemstillingene man kan møte på. For eksempel er det viktig at kablingen pluss wire til indre håndtak (om det er en framdør) ligger perfekt med klips i god stand og wirestrømpe i setet sitt ved låsekassa om ikke vindusmekanismen skal ta i når den kjøres ned. Jeg valgte å ta vekk noen mm av en bolt på mekanismen for å skape litt ekstra klaring, og fjerne klipset pga at det var litt slakt. Brukte samme hull til å tre et strips og feste koblingen stramt inntil. Ble gulle godt, har gjort det på begge sider på 2013`en. En annen ting å bemerke er at om du jobber med førerdøra må du koble på styrepanelet for vinduene for å kjøre vinduet opp og ned - og det blir det behov for i løpet av denne jobben om du ikke tar ut vinduet i sin helhet da. Det innebærer at man enten må ta ut panelet fra dørtrekket, eller holde dørtrekket såpass nær døra at kabelen rekker.

Anslår at selve byttet av håndtak tar en halvtime fra start til ferdig, men det er ikke utenkelig å rote vekk timer om man ikke har disse tingene greit på forhånd.

EDIT: Fikk pris på drevet som knekker av Tesla nå. Det koster hele 16 kroner. Da blir det ikke særlig aktuelt å bytte til tusenkronersversjonen fra EVtuning :)




Klykken

Sitat fra: Muffinman på torsdag 01. august 2019, klokken 08:16
EDIT: Fikk pris på drevet som knekker av Tesla nå. Det koster hele 16 kroner. Da blir det ikke særlig aktuelt å bytte til tusenkronersversjonen fra EVtuning :)
:laugh:
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Wibla

2018 Tesla Model S 75D

svarteper

Har en 17 mod.tms 75d som har en feil på håndtak som jeg ikke har lest om på forumet her.
Håndtak skal komme ut ved berøring , på min er det bare førerdør som reagerer på berøring, og de andre kommer ut som normalt ved berøring av førerdør eller bruk av fob. Når jeg sitter i bilen og noen prøver å åpne dørene er det bare bakdørene som reagerer på berøring, har prøvd forskjellige innstillinger , men hjelper ikke. Har noen vært bort i lignende feil?
Verksted har prøvd rep/ justering uten hell, skal inn for ny time.
Er egentlig en bagatell, men ønsker dei skal virke som dei skall
Kjempefornøyd med bilen etter snart ett års eie!
Tesla model s 75 d 2017

Muffinman

Fikk faktisk "software update required" i dag, så tydeligvis har jeg installert en annen versjon håndtak enn den som stod der. Regner med det er helt uproblematisk så lenge det fungerer, og at meldingen forsvinner etter neste oppdatering. Har opplevd det ved en tidligere anledning, riktignok med en annen type del :)

Muffinman

Sjekket litt på TMC forum, og dette kommer fra brukerene @stevem og @ostrichsak:

SitatThe newer style skeletonized one is on the left. This is the 3rd version of this part & is what Tesla has been using for a while now. Its much stronger than v2 but excessive slamming of the door will eventually still cause failure.

Så det ser i det minste ut som disse er oppgradert.

geear


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA