Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Hyperstress

Har alle i Oslo tenkt at det er bedre å booke andre steder? I moss var første time for å fikse ladeproblemer 17. oktober..
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

OleJA

Sitat fra: OleJA på fredag 05. juli 2019, klokken 22:52
Dukket opp varsel, med tilhørende piping, om 'both pedals pressed, power will be reduced' for et par dager siden. Er på en øy langt utenfor Helgelandskysten, så har ikke blitt mange km kjøring med feilen enda. Reset ser ut til å løse problemet for et par min, men dukker raskt opp igjen. Ser ikke veldig frem til å kjøre 500 km hjem til Trondheim med denne feilen.
Noen som har opplevd det samme, og aller helst med en quick fix?

Oppdatering: Det ble en lang dags kjøretur hjem på onsdag med 'pling plong' mer eller mindre hele tiden - slitsomt.

Vel hjemme, og tilkoblet Wifi, så dukket det opp en software oppdatering  (2019.20.2... -> 2019.20.4..). Installerte denne med et svakt håp om at det kanskje ville løse problemet, men nei.

Var innom Trd SC på torsdag ( fremdeles like mye 'pling plong' ) for å få hjelp, men der var det som ventet fullbooket langt fremover:. 'Skal se hva vi kan få til' ...

På vei hjem så ble det faktisk helt tyst :-). Muligens så har Tesla vært inne å fikset noe 'remote', men tror nesten ikke det siden jeg ikke har hørt mer fra dem. Tror mer på at ny software har inneholdt en fiks som har rekalibrert noen sensorer, blir selvfølgelig bare gjetning. Kanskje er det en vakkel feil, og det dukker opp igjen om et par dager...

Muffinman

Noen ganger kjører man over en hump, så blir alt bra. Da gjelder det bare å ikke kjøre over en til...

Muffinman

#3813
Sitat fra: Muffinman på mandag 01. juli 2019, klokken 18:37
Fikk samme tips fra Tesla i dag også. Blir vel å rive ut frunken til helga og sjekke.
Kjenner jeg blir litt irritert. Når bilene våre er inne på verksted flere ganger i året, hvorfor kan de ikke sjekke for slike typiske feil? Spesielt når ting allerede er demontert og alt som trengs er å se eller kjenne for å avdekke om en typisk/vanlig feil er i ferd med å manifestere seg, og gjøre at kunden blir stående fast?

Se hva jeg fant. Den ene var ramlet av, den andre gjorde det ved lett berøring. Regner ikke med bilen er kjørbar slik, så får vel lage til noe midlertidig slik at bilen i det minste virker  >:(

For øvrig en generaltabbe å ikke ha kontroll på spenningsrekka når man blander metaller slik som her.

EDIT: Mon tro om det oppstår økt tæring andre steder på bilen når jordpunktene ikke virker som de skal. Da kan det vel oppstå strømmer steder hvor det ikke er tiltenkt? Har jo mye tæring på nederste del av støtdempertårnet (den som er koblet i camberarmen). Bilde lenger fremme.

Tuxedo

Å fydda. Hvis det er D'en din er den vel fremdeles under garanti. Håper de har kommet opp med noe bedre når de skal fikse dette.

Tuxedo

Stemmer det at det er en bulletin på at de skal skifte noe i hjulopphenget bak på de eldste bilene?  Mener jeg leste noe om dette, etter noen episoder hvor ting rett og slett knakk av under kjøring.

Muffinman

Sitat fra: Tuxedo på søndag 14. juli 2019, klokken 17:06
Å fydda. Hvis det er D'en din er den vel fremdeles under garanti. Håper de har kommet opp med noe bedre når de skal fikse dette.
Dette er D`en ja. Den er godt og vel 3,5 år, men er rullet 155k. Vanlig feil, har lest om spesielt 2015-modeller i bøtter og spann som har hatt det. Jordingspunktet som fremdeles holdt så vidt så fint ut bortsett fra litt irr som tøt ut. Etter rengjøring så det 100% fint ut på overflaten, men knakk av bare pekefingeren rørte det. Så dette tæres opp innenfra.

SitatStemmer det at det er en bulletin på at de skal skifte noe i hjulopphenget bak på de eldste bilene?  Mener jeg leste noe om dette, etter noen episoder hvor ting rett og slett knakk av under kjøring.

Ja, men har den dessverre ikke for hånden. Den gjelder tidlige rwd-biler, og skal visstnok være VIN-basert. Det gjelder de nedre, bakre bærearmene. Her ryker den ytterste innfestingen, men heldigvis holder integrallinken ting noenlunde sammen når det skjer slik at skaden begrenses. På vår 2013 byttet vi disse og en haug andre deler i et forsøk på å komme ustabilitet til livs i 2018. Og i vinter var det kommet et bulletin på at de skulle byttes på garanti, men da var det jo allerede gjort. Husker de var veldig dyre.


tornaldo

2015 70D. Opplever plutselig at servoen fusker på merkelig vis. Ved sving/rattutslag møter jeg ganske raskt en del motstand, slik at jeg må bruke litt krefter for å svinge mer, deretter litt lettere, før jeg på ny møter motstand for å få enda mer rattutslag. Når man kjører og avslutter en sving, er det naturlig at rattet retter seg opp av seg selv, men i stede  opplever jeg at rattet  «henger seg opp», slik at jeg må bruke litt krefter for å rette opp igjen. Fører til veldig hakket kjøring på litt svingete vei og i bymiljø.

Noen som vet hva dette kan være?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Muffinman

Usikker på om din bil er omfattet av bulletinen, men er boltene i servoen byttet? Hvis de ryker får man treghet på rattet. Jeg merket for øvrig den dårlige jordingen  med at servoen koblet inn og ut. Ser du noen feilmeldinger?

tornaldo

Har fått byttet boltene i forstillingen ja, ble gjort for noen måneder siden. Får ingen feilmeldinger heller, så er ikke godt å si. Oppdaget det på tur i Frankrike nå, men satser på det ikke bør ha noe å si for den generelle sikkerheten. Blir fort noen mil i høye hastigheter på vei hjem.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Elbil2000

Sannsynligvis steering column U-joint som har blitt treg. Skjedde på min bil. Måtte skifte hele rattstammen.
P100D

Cato76

Sitat fra: Muffinman på søndag 14. juli 2019, klokken 12:50
Sitat fra: Muffinman på mandag 01. juli 2019, klokken 18:37
Fikk samme tips fra Tesla i dag også. Blir vel å rive ut frunken til helga og sjekke.
Kjenner jeg blir litt irritert. Når bilene våre er inne på verksted flere ganger i året, hvorfor kan de ikke sjekke for slike typiske feil? Spesielt når ting allerede er demontert og alt som trengs er å se eller kjenne for å avdekke om en typisk/vanlig feil er i ferd med å manifestere seg, og gjøre at kunden blir stående fast?

Se hva jeg fant. Den ene var ramlet av, den andre gjorde det ved lett berøring. Regner ikke med bilen er kjørbar slik, så får vel lage til noe midlertidig slik at bilen i det minste virker  >:(

For øvrig en generaltabbe å ikke ha kontroll på spenningsrekka når man blander metaller slik som her.

EDIT: Mon tro om det oppstår økt tæring andre steder på bilen når jordpunktene ikke virker som de skal. Da kan det vel oppstå strømmer steder hvor det ikke er tiltenkt? Har jo mye tæring på nederste del av støtdempertårnet (den som er koblet i camberarmen). Bilde lenger fremme.

Jeg begynnte å få feilmeldinger som "Traction control disabled", "Regenerative braking disabled", "Stability control disabled" og "Automatic Emergancy Braking is disabled" på displayet og bilen måtte kjøres til siden for å ta en full restart. Feilmelingene forsvant, men kom tilbake etter 10 min eller 10 timer (....). Ringte Tesla Service, men de kunne ikke gjøre noe remote.
Avbrøt ferien en dag tidligere for å rekke service senteret i Porsgrunn og rakk frem før stengetid (fredag 5. juli). Fikk da beskjed om at de hadde fått saken på Rud og teknikere var på saken, men jeg kunne kjøre videre uten problem eller fare for sikkerheten.

I løpet av de to neste dagene mistet jeg ved to anledninger servostyring og bremsekraftforsterker, samt at bilen plutselig gikk i fri..

Hadde booket båt til sverige og hytte i nabolandet fra mandag 8. juli, men såg for meg at vi måtte holde oss hjemme, for jeg synest bilen rett og slett var farlig å kjøre med! Tenk hva resultatet kunne blitt med å miste servo og bremsekraft på motorveien!!!

På søndag ettermiddag (dagen før avreise) kom jeg på at jeg skulle sjekke jordingspunktet (takket være dette forument  :)) Fjernet frunk og fant begge jordingspunktene. Her var punktet til høgre (sett forfra) løsnet helt.. I og med at det var søndag og alt var stengt så fikk jeg heldigvis hjelp av naboen, som er anleggsfører. Han reiste innom jobben og laget en 80 cm lang 10mm kabel som jeg trekte fra jordingspunktet fra venstre side.

Testet bilen og ingen feilmeldinger kom, så da tok jeg sjansen på at problemet var fikset. Nå, etter en uke, har jeg ikke fått en eneste feilmedling  :+1:

Men med så mange som rapporterer om denne feilen så burde Tesla ta dette seriøst. At dette ikke var fare for sikkerheten er også tull!

Uansett.. Jeg må få en permanent fix på dette. Bilen er utenfor garanti, men dette burde jo klart være en reklamasjon!? Er det noen som har fått dette ordnet hos Tesla eller er det bedre å gå til et annet selskap og å ordnet nye jordingspunkter?
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Cato76

Oppdatering på saken over.

Kjørte bort til service senteret her i Porsgrunn i lunsjen og fikk levert inn bilen. De tar dette på reklamasjon, siden dette ble betraktet som en design-feil.

Nye jordingspunkter blir boltet fast og ikke sveiset, så da håper jeg dette holder fremover. Sikkert greit å sjekke årlig uansett da, siden dette er kritiske punkter for sikkerheten :)
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Muffinman

#3823
Ja, de borer inn de nye punktene og verkstedet jeg bruker mener de nye er av annet materiale.

Jeg har som nevnt laget en midlertidig løsning. Tok i bruk et ledig jordingspunkt på førersiden og koblet alt på der. Trakk 2x3mm3 kabler fra høyresiden, satser på at tversnittet er tilstrekkelig.

Legger ved et par bilder. Ikke den mest profesjonelle løsningen, men man tager hva man haver på en søndag. Den røde/sorte kabelen tilhører ekstralys og er løsnet for anledningen.

Tuxedo

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 10. juli 2019, klokken 17:39
Har en klakkelyd på venstre side bak i lave hastigheter, når jeg kjører over ujevnheter (og det trenger ikke være spesielt ujevnt heller).  Bilen har nettopp vært på NAF-test, og jeg nevnte det for testeren etter den var ferdig.  Han dro litt på det, og mente det ikke kom fra understellet (som han hadde sjekket og funnet i orden), men at stabstaget foran snart burde byttes derimot.

Jeg tror nå helst at lyden kommer fra stabstag bak.  Er det en enkel måte å sjekke selv uten å ta bilen på bukk?  Bilen er utenfor garanti, men det skal vel være en grei sak å skifte selv (eller få et hvilket som helst verksted til å gjøre det).  Er det kurant å bestille staget fra Tesla?  Blir det evt betydelig rimeligere på eBay eller lignende?  Tipper @Muffinman har innspill her.
Jeg møtte bare opp på Rud, og Tesla tok inn bilen umiddelbart. Det var toe link som lagde lyden, men de skiftet det meste annet også der bak.  Kom på drøyt 18 000, og da var bærearmene gratis (per bulletin).  Oppsiden var at de også byttet DU (på garanti).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA