Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Klykken

Sitat fra: Muffinman på mandag 11. mars 2019, klokken 09:30
Prøvd å bytte batteriet, eventuelt slette førerprofilene?
Ikke kommet så langt enda ettersom fruen benytter bilen hele tiden, men skal gjøre et forsøk! :)

Er det bare å bytte batteri på nøkler uten å tenke så mye på det, eller må man til med noe registrering i bilen etc?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Tuxedo

Du kan gjerne tenke på det, men det er ikke nødvendig, nei. Bare å bytte.  ;)

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Testet bakdører på P85 igjen i dag. Det virker som dørhåndtaksmekanismen er helt død på begge sider. Håndtakene presenterer ikke, og når de lirkes ut så de kan trekkes helt ut hører jeg mikrobryteren men døra åpner ikke. Åpning fra innsiden fungerer helt fint. Så her har det altså skjedd noe med begge håndtaksmekanismene samtidig og nøyaktig likedan. Hva er oddsene for at det skal skje....

Klykken

Har konkludert med at håndtaket på førersiden ikke liker vinter. Det kommer seg når temperaturen kryper mot  0.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

RøedH

Det skjedde meg i helgen også, etter en tur på fjellet sluttet begge dørhåndtakene bak å komme ut. Det ene har riktignok jukset litt, men lurer jo på om det kan være noe annet siden begge sviktet nå. Dørene kan fremdeles åpnes fra innsiden. Begge har også vært reparert før. Får klare noen måneder med å vente på service. Har fått 3. generasjon håndtak på førerdøren, så bare å håpe at det er et bedre design.
Vindusvisker motor skjærte seg også forrige uke, det har ikke skjedd meg på en bil siden 80 tallet. Men det ble heldigvis  byttet på timen til glade 6000 nå utenfor garanti.
Det føles som om at model 3 har en mer robust konstruksjon, men den trenger litt tid for å vise seg.
P85-2013
MYP-kommer
(M3-2019)solgt

Muffinman

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 12. mars 2019, klokken 19:17
Testet bakdører på P85 igjen i dag. Det virker som dørhåndtaksmekanismen er helt død på begge sider. Håndtakene presenterer ikke, og når de lirkes ut så de kan trekkes helt ut hører jeg mikrobryteren men døra åpner ikke. Åpning fra innsiden fungerer helt fint. Så her har det altså skjedd noe med begge håndtaksmekanismene samtidig og nøyaktig likedan. Hva er oddsene for at det skal skje....
Da har jeg på tips fra Tesla sjekket sikring #40 (5A) som er merket "rear door handles". Den var gåen. Ny sikring røk umiddelbart. Samboeren min forteller at hun fikk feilsymbol på TPMS samtidig med at bakdørene slutten å fungere. Lurer på om det er en sammenheng....hadde feil på TPMS for noen uker siden også, men da ble det fikset ved å skifte sensor i et av hjulene.

Hodetelefoner

Brudd i kabel et sted? Forbindelse mellom dør og chassiset?

Muffinman

Ikke utenkelig. Begge dørhåndtakene det er snakk om er reparert i løpet av de siste 15-ish månedene.

Joachim@sancon.no

Har lest at mye om problemer på dørhåndtak på Model S, og selv om jeg har hatt 2 stk S (2015 og 2018) har jeg aldri opplevd problemer med håndtakene.

Er problemer med håndtak noe som var mest på tidligere modeller pre AWD, eller finnes det også på nyere modeller?

Muffinman

Mange som rapporterer feil på disse med så godt som nye biler, så det er neppe løst selv om mekanismen er forbedret i flere omganger. På vår 2015 har det virket hele tiden, men man har vært inni og byttet noen lysdioder så mulig de har fikset annet i samme slengen. Men de virker ihvertfall enda etter 145.000km. Riktignok var lokkene til mekanismen falt av allerede ved levering slik at sidevinduene foran ble ripet opp.  På P85`en derimot havarerte alle fire i løpet av de siste 60.000km (nå 155.000km), i tillegg til problemet vi nå fikk med bakdørene.

Kunne ønske at man byttet hele mekanismen til forbedret utgave når man først holdt på istedet for å lappe med nye ledninger, brytere osv. Da er det jo bare et spørsmål om tid før neste kjente feil inntrer.

Ville gitt litt for "vanlige" helt mekaniske mekanismer uten behov for mikrobrytere, motorer, drev og styringsbokser. Slik jeg ser det er dette feilkonstruksjonen som aldri ble rettet på Model S.

overlay

Sitat fra: Muffinman på mandag 18. mars 2019, klokken 10:34

Ville gitt litt for "vanlige" helt mekaniske mekanismer uten behov for mikrobrytere, motorer, drev og styringsbokser. Slik jeg ser det er dette feilkonstruksjonen som aldri ble rettet på Model S.

...og derfor burde man ikke trenge å betale for å fikse dette

RøedH

Godt tips om sikring 40, det var nok forklaringen på at begge bak så ut til å feile samtidig. Ny sikring røk umidelbart og det luktet svidd av høyre side som nok er røket. TPMS feilet også hos meg samtidig, den ligger kanskje over samme sikring. Snoding sikring oppsett hos Tesla, sikringer kan også ryke så det slutter å virke foran og bak - eks sikring 41 venstre side.
Som nevnt over sa Tesla sist jeg byttet dørhåndtak (før jul) at det var generasjon 3 nå, "som skal holde!". Generasjon 2 er kanskje ikke noe bedre enn generasjon 1?
P85-2013
MYP-kommer
(M3-2019)solgt

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Hvis TPMS er relatert til dette tipper jeg faktisk det er årsaken. Den fusket for 2-3 uker siden, men var tilsynelatende i orden etter bytte av sensor i 1 hjul. Dette er forresten en av de første bilene som ble oppgradert med Continental-system.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA