Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Roma

Hvordan er det med dere andre og Tesla ladekabler?

Jeg frykter jeg må inn og hente min nummer 5 nå siden bilen var ny. Fytti rakkern.

GOS

Er fortsatt "bare" på min andre UMC, men den brukes sjeldent for tiden (siste året). Det er heller ikke så ofte jeg har lader ute i regn heller det siste året, men før det var det sikkert to ganger i måneden. Dagens UMC er vel nå ca 2 1/2 år gammel.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Muffinman

#3017
Noen som har opplevd krøll med kjøling på bilen? Vi fikk det på ferie uka som gikk, første gangen ved Middelfart. Kom tilbake til en bil tilkoblet superlader med 50% soc, batteri på 57 grader og ladeeffekt på 40kW. Når vi hadde kjørt noen hundre meter  startet kompressor og vifter for fullt, og temperaturen gikk ned. Men da var det jo allerede for sent, vi var allerede på vei vekk fra laderen. Neste lading gikk bra. Neste gang skjedde det igjen, og vi kom tilbake fra kroa til en bil uten så mye som ei vifte som gikk. Hadde kontakt med Tesla som foreslo å kjøre til verksted i Frankfurt, men siden det ville medført at vi mistet minst en hel dag og vi ville sitte igjen med tre dager unødig kjøring og tapte reisemål valgte vi å fortsette turen og heller akseptere at det gikk noe saktere. Kjørte 8 mil til neste lader, batteritemperaturen under kjøring lå over 50 grader (og det er jo heller ikke normalt) før vi koblet til på nytt. Denne gangen satt vi i bilen og fulgte med, og temperaturen lå stabilt oppe et stykke på 50-tallet. Klimaanlegget gikk, så kompressor og vifter var i gang, men det lot ikke til at batteriet fikk noen glede av det. Skrudde så av ac i klima, og kompressoren økte turtallet samtidig som viftene dro kraftig på. Deretter skrudde jeg av hele klimaanlegget, og vifter/kompresser gikk i 100%, og temperaturen falt til under 40 grader før vi var ferdig ladet. Siden har det fungert, og vi er et godt stykke lenger sør nå.

Flere som har sett noe lignende?

Hodetelefoner

Nylig oppdatert?
Viftene er helt bananas på min bil. Max battery power knappen setter i gang viftene som et uvær. Ved mindre bilen står i park.  Kan ligge i 130kmt. Skru på max battery power, og viftene drar i gang :p selv om det er 50min til det er "klart".  Sist tur kom heller ikke viftene på mens vi ladet. Noe som resulterte farten betraktelig etter litt. Men som du opplever, det fungerte plutselig på neste..
Bjørn Nyland opplevde at viftene slo seg av ved supercharging. Og at de startet når han tok ut kontakten. 
Tesla har gjort noe rart i senere tid :p 
(grunnen til at jeg bruker max battery power er for å varme opp batteriet før tur etc. Kjører ikke rundt med dette....)

Muffinman

Alltid oppdatert disse bilene, hagler jo inn oppdateringer uten at man ser noen forskjell...

Heldigvis trapper ladingen ned så det ikke blir varmere enn 56-57 grader, men det er neppe særlig gunstig. At batteritempen lå over 50 grader under kjøring på motorveien er heller ikke normalt. Når ting fungerer ligger den som regel litt opp på 40-tallet når man kjører på litt og utetempen er over 30 grader.  Etter endt superlading opp til 70-80% er tempen nede på 37-38 grader under slike forhold - om kjølingen fungerer.

Han jeg snakket med hos Tesla hadde ikke hørt om flere tilfeller av dette, så det er nok lurt at de som opplever det melder inn.

keepitsimple

Sitat fra: Muffinman på mandag 10. juli 2017, klokken 12:02
Alltid oppdatert disse bilene, hagler jo inn oppdateringer uten at man ser noen forskjell...

Heldigvis trapper ladingen ned så det ikke blir varmere enn 56-57 grader, men det er neppe særlig gunstig. At batteritempen lå over 50 grader under kjøring på motorveien er heller ikke normalt. Når ting fungerer ligger den som regel litt opp på 40-tallet når man kjører på litt og utetempen er over 30 grader.  Etter endt superlading opp til 70-80% er tempen nede på 37-38 grader under slike forhold - om kjølingen fungerer.

Han jeg snakket med hos Tesla hadde ikke hørt om flere tilfeller av dette, så det er nok lurt at de som opplever det melder inn.
Hvordan sjekker du batteritemp?
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Muffinman


TeslaSvein63

Etter å ha fått batteriet tilbake og montert etter reparasjon, har jeg ikke hørt viftene og ladingen går tregt. Før sto bilen og duret og blåste kraftig ved samme kjøring under lading. ( langtur). Har også mista varmen i bilen igjen. Skjedde i januar også. Blir helt oppgitt.

DagfinnN

Skal se du har en egen programvare kode: If user = 'Teslasvein', then goto error.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

sn0le

Sitat fra: MyMuffin på fredag 02. juni 2017, klokken 09:50
Tanken min nå er at grunnet en garanti reparasjon så har jeg altså MISTET en funksjon/ mulighet jeg hadde før, nemlig å klappe inn speilene. Således har tesla fratatt meg muligheten for å klappe inn speilene og krever istedet 5000kr for at jeg skal funksjonen tilbake i oppgradert utgave.

Jeg føler dette kan sammenlignes litt med at man skal ombord ett overbooket fly og man bli oppgradert til buisness class gratis.

Hva tenker folket, burde jeg dra en hardere linje ovenfor tesla?

De nye speilene lar seg manuelt klappe inn på lik linje med de gamle.
Det må de for å tilfredsstille sikkerhetskrav.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Muffinman

Sitat fra: Muffinman på onsdag 17. mai 2017, klokken 10:42
Bruker fobstyrte førerprofiler på begge biler i signaturen, men P85`en tuller til justeringene. Ender til stadighet opp med innstillinger som hverken hører den ene eller andre profilen til. Flere som opplever det?
Er jo bare tull med dette. I dag byttet bilen min - som bare jeg har kjørt de siste månedene - til en annen profil når jeg satte meg inn. Samme fob som før.

Tror jammen jeg deaktiverer dette greia. Det er fint med ny funksjonalitet, men ikke når man aldri vet hva som rotes til på neste oppdatering.

lunitiks

Har deaktivert for lengst. Bare ball. Siste dråpen var da vi hadde montert bakovervendte barneseter bak begge setene, og jeg skulle ned for å plotte inn kjøreruta i nav før familieturen. Hadde min egen fob i lomma, og gjett hva - fruens profil tikket inn og førersetet begynte å kjøre fremad med stramme barnesete-stropper. Klarte heldigvis å stanse mekanismen før noe røyk
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Øyvind.h

Synes stort sett profilene fungerer bra. Dvs. de gjør det de skal og bytter innstillinger iht nøkkel.

Men jeg har funnet en bug. I min profil står nakkestøtten i høyeste nivå. I blant er nakkestøtten lavere enn den skal være om min profil var den som brukte bilen sist, og jeg på nytt skal ut å kjøre. Dvs feilen er ikke at den ikke oppdaterer fra den ene profilen til den andre, men at den kjører nakkestøtten litt ned mens bilen er parkert uten at profil er byttet.
Løsningen er å trykke på egen profilknapp en gang til når jeg kjører, så går nakkestøtten bittelitt opp.

Men feilen er sporadisk og relativt sjelden. Har også oppdatering liggende på vent i bilen som kanskje løser dette, men vil ikke installere pga rapporter om at nye oppdateringer begrenser APs hastighet :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

vegard89

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. juli 2017, klokken 07:57
Synes stort sett profilene fungerer bra. Dvs. de gjør det de skal og bytter innstillinger iht nøkkel.

Men jeg har funnet en bug. I min profil står nakkestøtten i høyeste nivå. I blant er nakkestøtten lavere enn den skal være om min profil var den som brukte bilen sist, og jeg på nytt skal ut å kjøre. Dvs feilen er ikke at den ikke oppdaterer fra den ene profilen til den andre, men at den kjører nakkestøtten litt ned mens bilen er parkert uten at profil er byttet.
Løsningen er å trykke på egen profilknapp en gang til når jeg kjører, så går nakkestøtten bittelitt opp.

Men feilen er sporadisk og relativt sjelden. Har også oppdatering liggende på vent i bilen som kanskje løser dette, men vil ikke installere pga rapporter om at nye oppdateringer begrenser APs hastighet :)

AP fungerer kun opptil fartsgrensen på vanlig midtdelt vei slik det er nå. Kan være ganske irriterende de stedene hvor fartsgrensen har blitt hevet (ja, de fins!!) og når man er i tunnel og bilen tror man forserer diverse traktorveier oppå overflaten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA