Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

D.O

Sitat fra: Muffinman på torsdag 06. november 2014, klokken 21:51
Da har jeg hatt første tur gjennom noen minusgrader, 8 i tallet for å være nøyaktig. I varmt parkeringshus på slutten av turen skjedde feilen som Tesla ikke klarte å finne/rette forrige vinter på nytt: I revers er det fullt utslag på parksensoren - piping og "stop". Ingen verdens ting bak bilen. Rengjorde sensorene, men feilen bestod.

Det er utrolig irriterende at man opplever dette gjentatte ganger under de samme forholdene, og at man ikke klarer å finne noe feil. I sommer  fungerte det, men med vinteren er problemet altså tilbake. Noen minusgrader til, så er sikkert "park assist system disabled, contact Tesla service" tilbake også. Det skjedde hver gang jeg kjørte i skikkelig kulde og kom inn i varmere omgivelser, f.eks. ved reduksjon fra 15-20 minus til 5-6 blå.

Ikke laget for vinter.
Du har en sensor som er skadet, fukt?. Hadde samme på min i 8mnd før de greide å bytte den. Sa det til dem på service hvilken som var defekt og at det ikke nyttet å resette. Allikevel ble den resettet og ikke byttet. Til slutt ble den byttet av en fornuftig Ranger med PC som så feilen med en gang, dog med en ulakert sensor. Men fikk denne byttet med en lakkert siste service og da altså etter 10mnd... Men virker ikke som de har mulighet for å fjern avlese denne feilen, kun via PC i port ved ratt. For de kunne ikke se annet en feilmeldingen når jeg ringte, men på PC til Ranger så kom alle sensorene opp, og den defekte var avmerket på skjermen i annen farge og null data på lenge måling. Det som er vanskelig var at feilen kom og gikk. Aldri noen feil anvisning på nærheten, men gikk rett i disabled.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Muffinman

Skal nevne det ved neste besøk. Bilen har vært slik fra dag 1. I dag var feilen borte igjen etter ei natt i p-hus.

Sjøhyene

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 24. oktober 2014, klokken 15:12
Har den siste tiden fått en ny merkelig batteri relatert feil. Når batteriet er kaldt får jeg verken ladet eller startet varme i bilen via app. Det som skjer er at noe klikker inn og ut under bilen. (sikkert hoverbatteriet) Ladingen starter og går i ca 1sek før det klikker under bilen og strøm og spenning går til 0. Og det lyser rødt i porten. Samme skjer hvis jeg starter varmen via app.
Eneste måten å få ting i gang på er å sette seg i bilen, lukke døra, sette i drive og sette på varme. Sitte sånn et minutts tid og prøve på nytt. Da går det som regel.
Tror denne feilen har en sammenheng med en annen feilmelding som har kommet krypende den siste tiden. "Car may not restart. Contact service".
Tipper det har noe med koblingen til hovedbatteri å gjøre. Eventuelt kanskje en feil på batteriet, eller på sensorene som overvåker det.

Skal inn til service om noen uker så håper den holder til da uten å havarere på meg.
Noen som har opplevd noe liknende?

Bare gi en kort oppdatering på denne. Denne feilen ble gradvis mer og mer tydelig helt til bilen en søndags kveld nektet å ta all lading. Mye rot de neste par dagene før de tilslutt fikk satt EN person på saken og bilen ble hentet og byttet i en leiebil. Kan tro folk på jobben mora seg når bilen ble kjørt vekk på planet til en NAF bil. :P

De brukte en del tid på å finne ut hva feilen var, da symptomene tydligvis var av den sjeldne typen. Når de lokaliserte feilen til å ligge i "coolant heater" var det en relativt kjapp fiks å bytte denne delen. Oppgraderte laderen til 16A samtidig.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Muffinman

Ny softwareoppdatering i forgårs, og nå låser bilen seg automatisk selv om autolock er slått av. Og det er fremdeles ikke mulig å starte scheduled charging på mer enn 16A.

Mon tro om det går an å få rulle tilbake til versjonen jeg hadde i slutten av august? Da fungerte nesten alt softwarerelatert. Synes Tesla kan beholde betaversjonene sine en stund til og slutte å lage feil på bilen min over lufta.

cairnz

Sitat fra: Muffinman på søndag 09. november 2014, klokken 19:34
Ny softwareoppdatering i forgårs, og nå låser bilen seg automatisk selv om autolock er slått av. Og det er fremdeles ikke mulig å starte scheduled charging på mer enn 16A.

Mon tro om det går an å få rulle tilbake til versjonen jeg hadde i slutten av august? Da fungerte nesten alt softwarerelatert. Synes Tesla kan beholde betaversjonene sine en stund til og slutte å lage feil på bilen min over lufta.

Har du prøvd å slette alle charging locations? Jeg har skedulert lading på 25A - starter og stopper som den skal.
Elbilist

Muffinman

#965
Har prøvd det, men skal teste igjen. Når jeg starter ladingen kan jeg skru opp til 32A, men når scheduled slås på skrur den seg tilbake til 16A. Når tiden kommer og ladingen starter av seg selv står den på 16A, men kan skrus opp manuelt når ladingen er i gang.

Samme trøbbelet på et 25A punkt på jobb.

Når scheduled står på og lading ikke er startet får jeg ikke stilt opp over 16A. Har for øvrig aldri ladet på 16A hjemme før, kun 13,20,27,32 og 40(!).

EDIT: Slettet alle punkter bortsett fra to superladere som ikke lot seg fjerne og resatte. Etter reset startet ladingen på 32A, men når jeg stopper og starter enten med scheduled eller via app er den tilbake på 16A.

EDIT2: Startet ladingen manuelt i går kveld og alt så greit ut. Hadde glemt å slå av scheduled, men det burde i teorien ikke ha noe å si? Uansett, kl. 0250 i natt har lading stoppet. Kunne kanskje skjønt det hvis det var kl. 0000, men nå virker det helt tilfeldig.

MyTess

Første minusgrader natt til torsdag med kanskje 2minus, også ville ikke speilene folde ut. Etter et par forsøk på knappen i døra foldet førersiden ut, og ytterligere 5-10 minutter med kjøring og utallige trykk på knappen foldet andre speilet seg ut. Håper ikke det blir et fast innslag i vinter!

Andre med liknenede erfaringer eller løsningsforslag?

jkirkebo

Sitat fra: MyTess på søndag 09. november 2014, klokken 21:39
Første minusgrader natt til torsdag med kanskje 2minus, også ville ikke speilene folde ut. Etter et par forsøk på knappen i døra foldet førersiden ut, og ytterligere 5-10 minutter med kjøring og utallige trykk på knappen foldet andre speilet seg ut. Håper ikke det blir et fast innslag i vinter!

Andre med liknenede erfaringer eller løsningsforslag?

Løsningsforslag? Vel, du kan jo slå av auto-fold...;)

Min har manuelle speil. En ting mindre som kan gå galt ihvertfall...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: MyTess på søndag 09. november 2014, klokken 21:39
Første minusgrader natt til torsdag med kanskje 2minus, også ville ikke speilene folde ut. Etter et par forsøk på knappen i døra foldet førersiden ut, og ytterligere 5-10 minutter med kjøring og utallige trykk på knappen foldet andre speilet seg ut. Håper ikke det blir et fast innslag i vinter!

Andre med liknenede erfaringer eller løsningsforslag?
Deaktiver auto-fold fra oktober-april. Ser flere har meldt om hengende speil pga software-feil også (reboot for å få speil til å fungere), så kanskje deaktivert permanent?


Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 08. november 2014, klokken 19:03
Sitat fra: ctr46 på lørdag 08. november 2014, klokken 15:24

Sitat fra: Gusse på onsdag 05. november 2014, klokken 23:20
Opplever folk at speilene fryser fast, sånn at de ikke folder seg ut når man skal kjøre?
Hentet bilen min i går kveld...kald pga at det var helt umulig å få kontakt for å forvarme, speilene foldet seg ikke ut. Ikke en gang når jeg prøvte manuelt med knappen. Etter litt trykking på speilknappen, så foldet de seg ut. Liker ikke tanken på å "brenne" motor på speilene.

Gjør som meg. Skru av auto fold in når det nærmer seg frysepunktet :)
Auto-fold av speil bør nok være deaktivert fra oktober-april for å unngå skader/uheldige opplevelser.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jazzwheel

Nå holder jeg på å gå fra vettet.

Ladeluken vil ikke åpne seg uten at jeg hjelper den med fingeren, men da må jeg først få den til å "klikke" slik at magneten slipper. Jeg har vært inne på verkstedstime 1 gang med dette allerede, men det hjalp bare i to dager. Har ny time i desember (3 mnd venting).

Når jeg trykker på åpne-knappen fra skjermen innvendig rekker jeg ut til ladeluken 1 av 20 ganger. Pulsen blir høy og irritasjonsnivået når nye høyder. I tillegg føler jeg meg megasmart der jeg spretter frem og tilbake. Jeg har nemlig ikke lading hjemme så er avhengig å lade "in public". Sånn i teorien går det å spørre en tilfeldig forbipasserende om de kan stikke fingerneglen inn i ladeluka, mens jeg opererer menyen i bilen, men i praksis viser det seg at folk ikke er så begeistret for å putte fingrene i nærheten av strømføringa til 600kg batterier.

Knappen på UMC fungerer om mulig enda mer upålitelig og app'en virker stort sett bare rett etter restart av skjermen. Kjedelig å restarte hver gang jeg går ut av bilen. Nylig gikk alarmen av ukjente årsaker mens jeg satt _inni_ bilen for å gjøre dette uten at jeg klarte å få skrudd den av med det første fordi fob'en lå i bunn av treningsbaggen.

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan få åpnet den manuelt? Jeg har levd med det snart et halv år, men med regnvær, kulde og lite sollys begynner jeg å få nok...

MyTess

Yepp, ble deaktivert samme dag:) men det er jo ikke noen løsning....

MyTess

Sitat fra: jazzwheel på mandag 10. november 2014, klokken 17:21
Nå holder jeg på å gå fra vettet.

Ladeluken vil ikke åpne seg uten at jeg hjelper den med fingeren, men da må jeg først få den til å "klikke" slik at magneten slipper. Jeg har vært inne på verkstedstime 1 gang med dette allerede, men det hjalp bare i to dager. Har ny time i desember (3 mnd venting).

Når jeg trykker på åpne-knappen fra skjermen innvendig rekker jeg ut til ladeluken 1 av 20 ganger. Pulsen blir høy og irritasjonsnivået når nye høyder. I tillegg føler jeg meg megasmart der jeg spretter frem og tilbake. Jeg har nemlig ikke lading hjemme så er avhengig å lade "in public". Sånn i teorien går det å spørre en tilfeldig forbipasserende om de kan stikke fingerneglen inn i ladeluka, mens jeg opererer menyen i bilen, men i praksis viser det seg at folk ikke er så begeistret for å putte fingrene i nærheten av strømføringa til 600kg batterier.

Knappen på UMC fungerer om mulig enda mer upålitelig og app'en virker stort sett bare rett etter restart av skjermen. Kjedelig å restarte hver gang jeg går ut av bilen. Nylig gikk alarmen av ukjente årsaker mens jeg satt _inni_ bilen for å gjøre dette uten at jeg klarte å få skrudd den av med det første fordi fob'en lå i bunn av treningsbaggen.

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan få åpnet den manuelt? Jeg har levd med det snart et halv år, men med regnvær, kulde og lite sollys begynner jeg å få nok...


Hadde samme problemet, og fikk fikset det permanent fra verksted. Den måneden problemet varte løste jeg det først som du beskriver, men ble etterhvert smartere:)

Hos meg viste det seg at ladeluken ikke var sentrert nok, så jeg dyttet den litt ned før jeg gikk inn i bilen og trykket på utløserknappen.

Altså, forslaget mitt er å prøve finne ut om ladeluken din står litt skjevt, "dytte" den rett fra den siden den åpner. Dytt den ovenfra ned, eller nedenfra opp. Når den er noenlunde "sentrert" kan du trykke på utløseren fra skjermen.

Håper det funker for deg også:)

jazzwheel

Sitat fra: MyTess på mandag 10. november 2014, klokken 17:27
Altså, forslaget mitt er å prøve finne ut om ladeluken din står litt skjevt, "dytte" den rett fra den siden den åpner. Dytt den ovenfra ned, eller nedenfra opp. Når den er noenlunde "sentrert" kan du trykke på utløseren fra skjermen.
Håper det funker for deg også:)

Takk for tipset! Skal teste dette i morgen :)

Olatho

Sitat fra: jazzwheel på mandag 10. november 2014, klokken 17:21
Nå holder jeg på å gå fra vettet.

Ladeluken vil ikke åpne seg uten at jeg hjelper den med fingeren, men da må jeg først få den til å "klikke" slik at magneten slipper. Jeg har vært inne på verkstedstime 1 gang med dette allerede, men det hjalp bare i to dager. Har ny time i desember (3 mnd venting).

Når jeg trykker på åpne-knappen fra skjermen innvendig rekker jeg ut til ladeluken 1 av 20 ganger. Pulsen blir høy og irritasjonsnivået når nye høyder. I tillegg føler jeg meg megasmart der jeg spretter frem og tilbake. Jeg har nemlig ikke lading hjemme så er avhengig å lade "in public". Sånn i teorien går det å spørre en tilfeldig forbipasserende om de kan stikke fingerneglen inn i ladeluka, mens jeg opererer menyen i bilen, men i praksis viser det seg at folk ikke er så begeistret for å putte fingrene i nærheten av strømføringa til 600kg batterier.

Knappen på UMC fungerer om mulig enda mer upålitelig og app'en virker stort sett bare rett etter restart av skjermen. Kjedelig å restarte hver gang jeg går ut av bilen. Nylig gikk alarmen av ukjente årsaker mens jeg satt _inni_ bilen for å gjøre dette uten at jeg klarte å få skrudd den av med det første fordi fob'en lå i bunn av treningsbaggen.

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan få åpnet den manuelt? Jeg har levd med det snart et halv år, men med regnvær, kulde og lite sollys begynner jeg å få nok...

Min var sånn til å begynne med. Jeg la merke til at den subba så vidt borti kanten av ramma.
"Justerte" litt med håndkraft, og etter det har den oppført seg eksemplarisk.
Bare en liten millimeter som skulle til.

Bjørn

Sitat fra: jazzwheel på mandag 10. november 2014, klokken 17:21
Nå holder jeg på å gå fra vettet.

Ladeluken vil ikke åpne seg uten at jeg hjelper den med fingeren, men da må jeg først få den til å "klikke" slik at magneten slipper. Jeg har vært inne på verkstedstime 1 gang med dette allerede, men det hjalp bare i to dager. Har ny time i desember (3 mnd venting).

Når jeg trykker på åpne-knappen fra skjermen innvendig rekker jeg ut til ladeluken 1 av 20 ganger. Pulsen blir høy og irritasjonsnivået når nye høyder. I tillegg føler jeg meg megasmart der jeg spretter frem og tilbake. Jeg har nemlig ikke lading hjemme så er avhengig å lade "in public". Sånn i teorien går det å spørre en tilfeldig forbipasserende om de kan stikke fingerneglen inn i ladeluka, mens jeg opererer menyen i bilen, men i praksis viser det seg at folk ikke er så begeistret for å putte fingrene i nærheten av strømføringa til 600kg batterier.

Knappen på UMC fungerer om mulig enda mer upålitelig og app'en virker stort sett bare rett etter restart av skjermen. Kjedelig å restarte hver gang jeg går ut av bilen. Nylig gikk alarmen av ukjente årsaker mens jeg satt _inni_ bilen for å gjøre dette uten at jeg klarte å få skrudd den av med det første fordi fob'en lå i bunn av treningsbaggen.

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan få åpnet den manuelt? Jeg har levd med det snart et halv år, men med regnvær, kulde og lite sollys begynner jeg å få nok...
Enda et lite tips.. du kan åpne ladeluken fra appen, slik at du slipper å springe ut og inn av bilen. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA