Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Havebigfun

Sitat fra: Newbee på fredag 05. september 2014, klokken 07:47
Hvorfor kjøre med "energy saving", med mindre du du er avhening av all rekkevidden hver dag?
Range mode sparer ganske mye strøm- jo mindre du kjører jo mer relevant er det. Hos meg står bilen i garasjen mange dager i strekk- ingen grunn til å bruke mer strøm enn nødvendig. Er man opptatt av effektivitet og lavt energiforbruk er spørsmålet snarere- Hvorfor kjører man uten range mode?
Oppstart tar vanligvis noen sekunder- ikke verre enn at man får satt seg til rette og bilen er klar.
Nylig hadde jeg også et event hvor den store skjermen forble svart i minutter (i en slik situasjon kjennes få minutter som en evighet)- etter det andre resettforsøk kom den- om det var resettingen eller om den hadde kommet uansett er vanskelig å si. Det var iallefall ubehagelig.

OddB

Har gått over til Energisparing jeg og. Det virker som at den ekstra oppstartsprosedyren gjør at 3G-feilen ikke merkes.  Hvis jeg låser opp bilen 20-30 m før jeg er framme merker jeg ikke noe til den ekstra oppstartstiden. Greit å spare noen hundrelapper pr år i strøm og :D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Muffinman

Sitat fra: Muffinman på torsdag 28. august 2014, klokken 21:52
Hørte heldigvis antydninger til knirk i kveld. Om det først skal være en feil får den værsågod fortsette å være tilstede så den kan fikses. Sendte heldigvis inn lydopptak.
Her ble det byttet en bærearm. Samboeren er på vei hjem med bilen, og det skal bli spennende å kjenne om den periodiske følelsen av å dra rattet over en treghet under visse omstendigheter også er borte. De har utført hjulinnstilling på bilen av diverse årsaker - men det må de vel uansett når de bytter en slik del?

Patosan

Sitat fra: Muffinman på fredag 05. september 2014, klokken 18:51
Her ble det byttet en bærearm. Samboeren er på vei hjem med bilen, og det skal bli spennende å kjenne om den periodiske følelsen av å dra rattet over en treghet under visse omstendigheter også er borte. De har utført hjulinnstilling på bilen av diverse årsaker - men det må de vel uansett når de bytter en slik del?
Va f@n... detta beskriver perfekt det jag också har upplevt!
Trodde länge att jag bara inbillade mig eftersom det kan vara väldigt subtilt.
Känns för mig mest när man ligger i sväng och ska rätta ut - det är som om styrningen liksom häktar sig fast lite.
Har i det senaste också fått obehag vid minsta antydan till spår i vägen, och där upplever jag att framvagnen lever sitt eget liv.
Har 19" fälg men käns som om jag har 23"+...
VIN 15026

LinkedIn

Muffinman

#784
Har hatt dette med 19"/Hakka R2, 21" med Continental (måtte de brenne i helvete) og nå Michelin PS2. Loaneren denne gangen hadde ikke dette. Virker som det må være en eller annen form for belastning på hjulene som f.eks. krefter i en sving for at det skal opptre. Kun ved rattutslag til venstre. Merket det vel første gang etter 4-5000 kilometer, og har inntrykk av at det har blitt verre hele tiden. Kjørt 38000 nå. Og lar seg ikke gjenskape på kommando. Har hatt bil med skade/slitasje på tannstang, og det artet seg ikke ulikt.

Men det blir interessant å kjøre bilen etter utbedringene. Krysser fingrene for at det er ordnet.

EDIT: bb her på forumet fikk vel også skiftet en bærearm. Jeg er ikke fan av tilfeldigheter - bærearmen ble skiftet på samme hjul som tok borti innerskjermen og som fikk ødelagt innerkanten av dekket først.  Når det i tillegg har vært en styrefølelse som for det meste har ødelagt hele kjøreopplevelsen på langtur i månedsvis og man måtte holde rattet med begge hender ved frisk kjøring i svinger er jeg så enkel at jeg tror det henger sammen, og håper at det siste problemet er ordnet også.

Patosan

Det blir intressant att höra hur resultatet blev Miffinman, för även om jag inte har något oljud så kan jag inte tänka mig att bilen ska uppföra sig på detta viset.
Inte långt från att man upplever det som direkt farligt vid en del fält-skift där det är lite entydning till spår i vägbanan.
Som du skriver så är det bäst att bruka båda händer på ratten!
VIN 15026

LinkedIn

JO

Jaja da har jeg og slark i driverket etter 16000km. Elektrisk drivlinje mer driftsikkert think not.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

El-boy

Tesla Model S 60kWh, kjørt 12300km.
Tydelig klunk i drivlinja ved køkjøring i sakte fart. Gi gass "klunk", slippe gass "klunk" og slik fortsetter det i sakte fart. I større fart, si 50 kmh og fortere, er det knapt, eller ikke merkbart, foreløpig... regner med dette utvikler seg..??? ?

jakoys

Sitat fra: BalleKlorin på tirsdag 09. september 2014, klokken 18:47
Jaja da har jeg og slark i driverket etter 16000km. Elektrisk drivlinje mer driftsikkert think not.

Er nok ganske så trygg på at elektrisk drivlinje blir mer driftssikkert når man har tatt alle barnesykdommene. Husk at vi kjører Tesla selvbygg versjon beta. Også X klassifiserer jeg som beta, altså versjoner med bratt lærekurve og mye barnesykdommer. Først i model 3 tror jeg vi kan snakke om en versjon 1.0 hvor produktet begynner å bli modent for vanlig bruk av menigmann. Da tror jeg også vi vil  se drivlinjer som aldri feiler.

sisc1337

Fikk nettop en mail ifra en amerikaner som var å jobbet for tesla i Stavanger. Han sa at enginering hadde funnet en feil på dashbords modulen min (cluster assembly). Det var vist nok et problem med "cold solder flux" inne i dashbordet uten at jeg har peiling på hva det er. Jeg ringte han opp og han fortalte meg at dette var et proaktivt tiltak å bytte denne delen som skulle sikre at det ikke ble noe problemer i fremtiden. Han nevnte også at han ikke trodde det kom til å bli noe problem for hvis feilen først var ute, så ville jeg mest sansynlig ha skjedd innen de to første ukene. Hvordan feilen har blitt oppdaget har jeg ikke peiling på. Mest sansynlig software, men når jeg spurte om hvordan det hadde blitt oppdaget, så svarte han at det bare var en del av måten det hadde blitt oppdaget. Kanskje en del av produksjonslinjen av min bil har samme problemet? Noen andre som har fått noe mail om dette?
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

petersv

Er nok produksjonsbatch, de vet at mange i samme batch har feilet, og bytter alle. De kan nok ikke måle dårlige loddinger remote ;)

sisc1337

Sitat fra: petersv på onsdag 10. september 2014, klokken 17:22
Er nok produksjonsbatch, de vet at mange i samme batch har feilet, og bytter alle. De kan nok ikke måle dårlige loddinger remote ;)

Ja, du har nok rett. Tenkte bare om noen deler feilet på grunn av dårlig lodding og da kunne jo kanskje software oppdaget noe? Er nok flere enn meg som har fått mail da.
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

Muffinman

#792
Sitat fra: Patosan på fredag 05. september 2014, klokken 23:17
Det blir intressant att höra hur resultatet blev Miffinman, för även om jag inte har något oljud så kan jag inte tänka mig att bilen ska uppföra sig på detta viset.
Inte långt från att man upplever det som direkt farligt vid en del fält-skift där det är lite entydning till spår i vägbanan.
Som du skriver så är det bäst att bruka båda händer på ratten!
Den oppførselen du beskriver forsvant for en stor del når jeg kasserte Continental-dekkene, ble ytterligere bedret etter hjulinnstilling hos MB verksted i sommer og er nå helt borte. Har i kveld kjørt 25+ mil, og kan konstantere at følelsen av å dra rattet over treghet til tider later til å være borte. Strekningen jeg har kjørt er en som dette oftest skjer flere ganger, og i kveld uteble følelsen helt. Bilen er for øvrig ikke til å kjenne igjen; nå kjører den slik den skal.

Philippo10

Hadde bilen hjulstillingskontroll hos Mercedes Benz? Er det dyrt? Klarer ikke Tesla å fikse dette på garantien?
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

Muffinman

Det gjør de vel, men min historie begynte med at sommerdekkene ble montert for første gang i april og var utslitt, selv etter rotering, i juni. Dekkene ble slitt veldig raskt over hele bredden, men ekstra mye på innsiden. Spesielt ille var det foran. Sendte inn bilder til Tesla etter 6-7000km hvor jeg spurte om slik slitasje var normalt, noe jeg fikk bekreftet at det var. Alle fire dekk var utslitt etter gjennomsnittsberegnet 8-9000km. Skiftet til nye PS2 for egen regning, og selv om disse dekkene er vesentlig mer holdbare ble det raskt åpenbart at samme skjevslitasje på innsiden var i ferd med å utvikle seg. Det var lenge til time hos Tesla, så jeg kunne velge å vente og ødelegge enda flere dekk eller å ta hjulinnstilling for egen regning. Jeg valgte det siste, og det kostet 2500, litt mindre enn kostnad for et dekk.  Fikk heldigvis pris på forhånd, for de slet i over 5 timer og resultatet ble vel heller ikke 100%, selv om slitasjen stabiliserte seg. Har i ettertid utfordret Tesla pr. mail i forbindelse med siste besøk på verksted på om dette er kvalitet de vil være bekjent av å levere. De har valgt å ikke besvare dette, og det tar jeg som en bekreftelse på at de synes det er ok. Det betyr at jeg ikke kan kjøpe 21" neste gang hos Tesla siden jeg risikerer å legge titusener ekstra på bordet for en bil som i praksis blir levert uten dekk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA