Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Bjørn

Det hørtes utrivelig ut ja.. AC'n lager jo bare ei dyp pulserende brumming. Så den lyden du beskriver kan jo umulig være den..! Hørtes litt sånn standard-svar ut.
sto bilen inne i garasje da det skjedde..? kjente du no spes. lukt...?

Muffinman

Hvis du kjente ozonlukt etter hendelsen er det ihvertfall grunn til å være skeptisk...

Øyvind.h

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 19. april 2014, klokken 14:43
Dette hørtes ut som en slags heftig kortslutning, eller sveising. Det var slik at jeg ble usikker et øyeblikk om jeg i det hele tatt skulle tørre å ta i bilen for å åpne døra. Det hørtes IKKE bra ut. Viftene gikk også umiddelbart i høygir. Dette stod på noen sekunder inntil jeg fikk stoppet ladingen.
Av alle ting hørte jeg nøyaktig denne lyden fra en hvit Model S som plugget i ved siden av meg på Dombås i dag.
Eieren hadde gått, og jeg skulle akkurat til å gå fra min egen bil. Litt vanskelig å forklare, men hørtes ut som knitring/kortslutning. Varighet kanskje 0,2-0,3 sekunder, og lyden var ganske høy. Gikk bort til bilen for å sjekke om den ladet, og det gjorde den. Kunne ikke se noe galt eller lukte noe galt.

Lyden hørtes ikke bra ut. That said - om det faktisk hadde skjedd noe galt under lading med 90kW effekt er jeg rimelig sikker på at bilen ikke hadde fortsatt å lade som normalt, og det burde være noen fysiske tegn til skader (eks røyk, lukt etc) og spor av dette i datalogg. Det er noe som MÅ ha gått i stykker om dette faktisk var en kortslutning eller annet, så jeg tror ikke det var kortslutning.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Får dere åpnet ladeporten med knappen på SC kabelen? Funket ikke hos meg hverken på Dombås eller Lillehammer i dag og i går. Måtte plugge i flere ganger også før ladingen startet hver gang. Første lading på Dombås ble av en eller annen grunn avbrutt etter to-tre minutter. Oppdaget det heldigvis med app`en. Ingen annen melding enn "unable to charge". Tok ikke sjansen på samme båsen, så jeg byttet. Fikk det jeg skulle ha der.

Hyperstress


Sitat fra: Bjørn på lørdag 19. april 2014, klokken 16:26
Det hørtes utrivelig ut ja.. AC'n lager jo bare ei dyp pulserende brumming. Så den lyden du beskriver kan jo umulig være den..! Hørtes litt sånn standard-svar ut.
sto bilen inne i garasje da det skjedde..? kjente du no spes. lukt...?

Kjenner godt den pulserende brummingen, ja, og det var absolutt ikke den.

Stod i garasje med åpen dør, og kjente ikke noe spesiell lukt. (Prøvde ikke lukte nærmere heller). Ingen røyk.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hyperstress


Sitat fra: Muffinman på lørdag 19. april 2014, klokken 16:49
Hvis du kjente ozonlukt etter hendelsen er det ihvertfall grunn til å være skeptisk...

Hva ville ozonlukt indikert?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på lørdag 19. april 2014, klokken 19:34
Får dere åpnet ladeporten med knappen på SC kabelen? Funket ikke hos meg hverken på Dombås eller Lillehammer i dag og i går. Måtte plugge i flere ganger også før ladingen startet hver gang. Første lading på Dombås ble av en eller annen grunn avbrutt etter to-tre minutter. Oppdaget det heldigvis med app`en. Ingen annen melding enn "unable to charge". Tok ikke sjansen på samme båsen, så jeg byttet. Fikk det jeg skulle ha der.
Jepp. Eller dvs. på Lillehammer i dag måtte jeg trykke et par ganger før lokket spratt opp. De tre gangene jeg har testet før har lokket åpnet seg umiddelbart.
Ladingen har aldri stoppet på SC for meg. Sikker på at kabelen stod skikkelig i? Leste en annen som fortalte at lading hadde stoppet etter 20km (om ikke det var du som postet dette i en annen tråd :) )

Kablene på Dombås skal for øvrig være byttet etter at jeg ladet i starten av påsken. Merket lite forskjell i kvalitet/stivhet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013


Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 19. april 2014, klokken 19:57
Sitat fra: Muffinman på lørdag 19. april 2014, klokken 19:34
Får dere åpnet ladeporten med knappen på SC kabelen? Funket ikke hos meg hverken på Dombås eller Lillehammer i dag og i går. Måtte plugge i flere ganger også før ladingen startet hver gang. Første lading på Dombås ble av en eller annen grunn avbrutt etter to-tre minutter. Oppdaget det heldigvis med app`en. Ingen annen melding enn "unable to charge". Tok ikke sjansen på samme båsen, så jeg byttet. Fikk det jeg skulle ha der.
Jepp. Eller dvs. på Lillehammer i dag måtte jeg trykke et par ganger før lokket spratt opp. De tre gangene jeg har testet før har lokket åpnet seg umiddelbart.
Ladingen har aldri stoppet på SC for meg. Sikker på at kabelen stod skikkelig i? Leste en annen som fortalte at lading hadde stoppet etter 20km (om ikke det var du som postet dette i en annen tråd :) )
Det var meg. For øvrig bombesikker på at kabelen stod skikkelig i. Man blir veldig bevisst på det når ladingen ikke starter før etter flere forsøk.
SitatKablene på Dombås skal for øvrig være byttet etter at jeg ladet i starten av påsken. Merket lite forskjell i kvalitet/stivhet.
Jeg merket at de var mykere, men så var det minusgrader sist jeg brukte sc. Regner med at forskjellen ville vært mer merkbar om det var spikerkaldt. Fikk nesten inntrykk av at kabelen var litt lengre i forhold til i vinter, kan godt skyldes at den var mykere.

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på lørdag 19. april 2014, klokken 20:20
Jeg merket at de var mykere, men så var det minusgrader sist jeg brukte sc. Regner med at forskjellen ville vært mer merkbar om det var spikerkaldt. Fikk nesten inntrykk av at kabelen var litt lengre i forhold til i vinter, kan godt skyldes at den var mykere.
Ja når jeg testet laderen 13 april var det bare et par plussgrader og skikkelig gufsent/kaldt ute. Da merket jeg at kabelen var stivere enn i dag. Men i dag var det jo tross alt rundt 10-12 grader og vesentlig mildere, så jeg vil ikke hevde noe bastant. Men ja - kabelen var mykere i dag.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tho

Ok etter 3200km kan jeg skrive litt. Veldig fornøyd, litt småpill som jeg tenker kan tas når de åpner et servicesenter i Kristiansand.

1. Umc ladelukeåpner funka bare i 3 uker. Ser ut som dette er et veldig vanlig problem.

2. Synes det er litt mye trekk fra trekantvinduet.

3. Det er litt dugg i den ene baklykta. Tror det lekker litt inn når jeg vasker bilen.

4. Virker som passasjerdøra foran er litt tregere til å åpne enn de andre dørene. Regner med dette er en liten justeringssak.

Lading har vært "rock solid", ikke en feil!
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Roger (NO)

Da har jeg, for første gang siden levering i august, fått rennende vann ut håndtakene på innsiden av bakluken.

Har ikke lest om dette fenomenet på en stund, men til dere som har opplevd det samme: Har Tesla en quick-fix på dette?

rumi

Sitat fra: orjan på mandag 07. april 2014, klokken 10:41
Hatt bilen en uke nå og stort sett bare småfeil som har dukket opp:

  • Panoramataket blir av og til stuck i åpen posisjon. Må åpne det helt opp før jeg da får lov til å lukke det igjen
  • Mest brukerfeil, men likevel: Bommet da jeg skulle endre luftfjærhøyden, men korrigerte dette kjapt. Displayet viste da korrigert høyde men bilen var likevel i den (lave) høyden jeg først hadde valgt. Endte opp med å skrape ned i en ekkel fartshump.
  • Etter kraftig regnskyll kommer det noen dråper vann inn i forkant av soltaket
  • Har også funnet en vertikal ripe i frontruten, omtrent midt på. Ser den bare når det er sol, men bør nok få dette fikset
  • Endel annet småplukk som åpning av ladeluke via umc, en gummilist som ligger litt feil over ene døren osv

Jeg er likevel superfornøyd med bilen, bare så det er sagt :D

Fant selv nylig en lang ripe midt i frontruten som du beskriver her. Kan kun ses ved spesiell lys/synsvinkel. Samme problemer som deg med soltaket også (skjedde etter sist SW oppdatering). I tillegg til at soltaket ikke åpner seg alltid, så lukker den seg heller ikke helt heller alltid. Sendt en mail til Tesla Bergen for oppfølging.

Hva er status på feilene dine?

Ellers skal Tesla Bergen og serviceavdelingen der ha skryt for å være serviceinnstilt! Skader heller ikke at bilen er nyvasket når den har vært innom for en sjekk.


sisc1337

Er det meningnen at bilen skal gi alarm ved kraftig nedbremsing. Jeg fikk en alarm ved en forbikjøring da jeg var nøtt til å bråbremse fordi en foran meg tok feltbytte og la seg ut uten å checke sidespeilet der jeg kom susende i 110 km/t. Måtte kjapt bremse ned til 60 km/t for å unngå kollisjon. Merket også når jeg gikk ut av bilen etter kjøreturen at nødlysene gikk på i 2 sekunder med en alarm. Noen som vet hva alarm dette kan være? Hadde vært gøy å hatt den loggen som tesla sikkert kan følge med på hvilke alarmer som har vært aktive!:)
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

Brede


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA