Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

AndersinOslo

Skulle lade i kveld etter å ha kjørt 10 km, UMC henger ute i -5.

Åpnet ladeport fra display, satte til 6A for ikke å få 12V problemet i morgen, fikk 223 volt og grønt blinkende lys.

Etter 2-3 minutter blått lys og "charge cabel problem", jeg stod og så på. Tok ut kabel, satte rett inn igjen, gikk rett i lading, begynte å telle opp med en gang, lader fint på 6A og 218 volt.

Ikke gjort den siste sw oppgraderingen. Lader på en 16A kurs.

Dette er jo en feil, jeg vil kunne plugge i, gå, og ikke lure på om den lader.

Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Kallagtunet

Lastet opp software i natt (forrige utgave) nå er bil i svart... Hipp hurra.
Bilen sto ikke med ladekabel koblet til når den ble satt på oppdatering.
Dørhåndtak etc virker men ingen av skjermene våkner ei heller kontakt med bil via app.
Ringte Tesla Roadside assistance norsk nummer kan bekrefte at det er norsktalende Tesla ansatte nå som betjener telefonen, og prøvde alle triks med dem på røret.
De fikk ikke kontakt med bilen nå men kunne lese av loggen at at 12V Batteri under kritisk spenning 02.40 i natt (satt den på oppdatering 01.00 (V.5.8.4 dvs ikke ned nye som kom i natt)).
Person sier at batteri trenger å lades opp men er ikke skadd (vel vel jeg er ikke helt overbevist på det)
NAF er på vei, bil står så nærme frontvegg i garasje at det ikke er mulig å få av nosecone så vi får håpe at de ikke herper bilen for å få den ut..

Kan bekrefte at 12V problem ikke er løst, ruter har ikke gått ned av seg selv det er jo positivt. En er heller ikke trygg hvis en ikke har ladekabel koblet til under oppdatering som har vært rådet tidligere.

teslaslaven

Sitat fra: AndersinOslo på lørdag 18. januar 2014, klokken 20:17
Skulle lade i kveld etter å ha kjørt 10 km, UMC henger ute i -5.

Åpnet ladeport fra display, satte til 6A for ikke å få 12V problemet i morgen, fikk 223 volt og grønt blinkende lys.

Etter 2-3 minutter blått lys og "charge cabel problem", jeg stod og så på. Tok ut kabel, satte rett inn igjen, gikk rett i lading, begynte å telle opp med en gang, lader fint på 6A og 218 volt.

Ikke gjort den siste sw oppgraderingen. Lader på en 16A kurs.

Dette er jo en feil, jeg vil kunne plugge i, gå, og ikke lure på om den lader.

Anders - forsøk å snu shuko-kontakten 180 grader.
Høres helt tullete ut, men det løser ofte problemet.

teslaslaven

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 19. januar 2014, klokken 14:34
Lastet opp software i natt (forrige utgave) nå er bil i svart... Hipp hurra.
Bilen sto ikke med ladekabel koblet til når den ble satt på oppdatering.
Dørhåndtak etc virker men ingen av skjermene våkner ei heller kontakt med bil via app.
Ringte Tesla Roadside assistance norsk nummer kan bekrefte at det er norsktalende Tesla ansatte nå som betjener telefonen, og prøvde alle triks med dem på røret.
De fikk ikke kontakt med bilen nå men kunne lese av loggen at at 12V Batteri under kritisk spenning 02.40 i natt (satt den på oppdatering 01.00 (V.5.8.4 dvs ikke ned nye som kom i natt)).
Person sier at batteri trenger å lades opp men er ikke skadd (vel vel jeg er ikke helt overbevist på det)
NAF er på vei, bil står så nærme frontvegg i garasje at det ikke er mulig å få av nosecone så vi får håpe at de ikke herper bilen for å få den ut..

Kan bekrefte at 12V problem ikke er løst, ruter har ikke gått ned av seg selv det er jo positivt. En er heller ikke trygg hvis en ikke har ladekabel koblet til under oppdatering som har vært rådet tidligere.

Er begge skjermene helt sorte?

Om ikke batterinivået på 12V-batteriet er helt vanvittig lavt og du først får litt liv i bilen (f.eks ved å trykke litt på bremsen) vil den starte å lade 12V-batteriet, etter en stund kan du kjøre bilen som normalt igjen.

Kallagtunet


teslaslaven

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 19. januar 2014, klokken 15:55
Begge helt svarte ja. Brem resett etc er alt prøvd.

Det var kjedelig. Hadde et selvopplevd 12V-problem etter at jeg ikke hadde benyttet bilen en stund med ladekontakten tilkoblet.

Da fikk jeg bilen igang igjen og etter en liten stund var den kjøreklar igjen, mulig mitt batteri var noe fullere enn ditt er nå.

Kallagtunet

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 19. januar 2014, klokken 14:34
Lastet opp software i natt (forrige utgave) nå er bil i svart... Hipp hurra.
Bilen sto ikke med ladekabel koblet til når den ble satt på oppdatering.
Dørhåndtak etc virker men ingen av skjermene våkner ei heller kontakt med bil via app.
Ringte Tesla Roadside assistance norsk nummer kan bekrefte at det er norsktalende Tesla ansatte nå som betjener telefonen, og prøvde alle triks med dem på røret.
De fikk ikke kontakt med bilen nå men kunne lese av loggen at at 12V Batteri under kritisk spenning 02.40 i natt (satt den på oppdatering 01.00 (V.5.8.4 dvs ikke ned nye som kom i natt)).
Person sier at batteri trenger å lades opp men er ikke skadd (vel vel jeg er ikke helt overbevist på det)
NAF er på vei, bil står så nærme frontvegg i garasje at det ikke er mulig å få av nosecone så vi får håpe at de ikke herper bilen for å få den ut..

Kan bekrefte at 12V problem ikke er løst, ruter har ikke gått ned av seg selv det er jo positivt. En er heller ikke trygg hvis en ikke har ladekabel koblet til under oppdatering som har vært rådet tidligere.

Etter 3 timer med mikk med NAF tilstede så der en underveis fikk kontakt med bilen mens den ble tvangsforet med 12V strøm fra NAF bilen så ble det konstatert at det var en eller annen lader som hadde havarert. Litt merkelig siden bilen ikke sto til lading når den ble oppdatert, men hva vet jeg. Det ble spurt om jeg hadde fått skiftet lader på noe tidspunkt noe jeg ikke er klar over at er gjort men bilen var en dag forsinket før utlvering på grunn av transport, men det kunne jo være noe annet.

NAF gutta sleit sinnssykt med å få den opp på bilen sin og hvis den er like hel og alle hjulvinkler er som de skal etter den behandlingen er jeg imponert (det ble brukt hjulvugger på noen av meteren med det var ikke mulig å få den opp på bilen med vugger på....) Genialt at en må ha strøm på bilen for å løse ut parkbremsen her burde helt klart Tesla hatt en bedre løsining...

Tesla support har vært tilgjengelig både på Norsk og engelsk og de har ringt opp ett par ganger og beklaget det hele og forsøkt med fjerndiagnostikk og vært i kontakt med ekspertise i US. Dvs den opplevelsen var OK. Det å oppleve som lyn fra klar himmel at en får 12V problemer som gjør at bilen er død der derimot ikke en god opplevelse. Vi får se om Tesla har en lånebil til meg i morgen tidlig, og så får jeg se om jeg kan få haik med fruen på jobb....

Dobbel Hrmf, fruen har nå ingen planer om å kjøre Tesla, om det er en bra eller dårlig ting det kan en jo stille spørsmålstegn ved :D


krister461

#277
Dette var kjedelig Kallagtunet - nesten litt ironisk at oppdatering tok knekken på laderen din når den skulle fikse ladeproblemer. Håper inderlig at NAF ikke skadet bilen din og at du får en lånebil  i morgen. :)

hma

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 19. januar 2014, klokken 19:08
mens den ble tvangsforet med 12V strøm fra NAF bilen så ble det konstatert at det var en eller annen lader som hadde havarert.
Har ingen kjennskap til Tesla sin tekniske kretsløsning for lader og DC-DC. Men en kjent problemstilling fra andre elbiler er at DC-DC (som kan karakteriseres som en lader) kan ryke dersom den slåes på uten at 12V-batteriet er tilkoblet.
Om dette har relevans for dette tilfellet vet man naturligvis ikke, men det er en teoretisk mulighet for at det er DC-DC som er feilkilden.

Når bilen blir fikset, ville det vært verdifullt om 'Kallagtunet' greier å få en så korrekt som mulig gjengivelse av hva som er årsaken og hvilken komponent som er erstattet.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Kallagtunet

#279
Sitat fra: krister461 på søndag 19. januar 2014, klokken 19:20
Dette var kjedelig Kallagtunet - nesten litt ironisk at oppdatering tok knekken på laderen din når den skulle fikse ladeproblemer. Håper inderlig at NAF ikke skadet bilen din og at du får en lånebil  i morgen. :)

Jepp timing is everything... Tror det er dårlig med lånebiler i SVG men vi får se det er jo lov å håpe!


AndersinOslo

Sitat fra: hma på søndag 19. januar 2014, klokken 19:57
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 19. januar 2014, klokken 19:08
mens den ble tvangsforet med 12V strøm fra NAF bilen så ble det konstatert at det var en eller annen lader som hadde havarert.
Har ingen kjennskap til Tesla sin tekniske kretsløsning for lader og DC-DC. Men en kjent problemstilling fra andre elbiler er at DC-DC (som kan karakteriseres som en lader) kan ryke dersom den slåes på uten at 12V-batteriet er tilkoblet.
Om dette har relevans for dette tilfellet vet man naturligvis ikke, men det er en teoretisk mulighet for at det er DC-DC som er feilkilden.

Når bilen blir fikset, ville det vært verdifullt om 'Kallagtunet' greier å få en så korrekt som mulig gjengivelse av hva som er årsaken og hvilken komponent som er erstattet.


Får dårlige minner, vi var mange som måtte gi opp våre Renault Kangooer fordi DC-DC gikk i stykker gjentatte ganger. Var en temperatursensor i motorstyringen som paia, 12V gikk tomt på sekunder. Hele motorstyringen fra Sagem til 89.000 pluss arbeid måtte byttes. Var greit i garantitiden - ugreit etterpå. Men Renault erstattet faktisk bilen da den var 6 år gammel.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Kallagtunet

Vil selvsagt melde tilbake på hva feilen var, hvis jeg får noe fornugtig asvar på det.

notonlyonlybutbut

Sitat fra: Roger Kolbu på mandag 13. januar 2014, klokken 15:51
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 02. januar 2014, klokken 12:24
En presis beskrivelse av problemet slik det opptrer i vår bil er at når DAB skifter (noen opplever det samme med at spor skiftes ved avspilling fra USB) kanal skjer som oftest dette i tillegg:

o   Navigasjonskart henger ett lite tiendelssekund når det scroller på 17' skjerm
o   Tallene på utetemperaturmåler på stor skjerm blir borte
o   Varsellys for airbag lyser 2 sekunder på den lille skjermen foran fører
o   Kilometer teller på liten skjerm skifter til 0 km i ca 2 sekunder
o   Energimåler på 17' skjerm skifter projected kilometer skifter til 0 km i ca 2 sekunder   
o   Energimåler på 17' skjerm skifter projected distance fra average til instant
o   Stemningslys i dører blinker ett lite sekund
o   Stor skjerm reagerer ikke på input/trykking i de sekundene den "henger"

Ja jeg har meldt fra til tesla både i Norge og til EU gjengen.
Et lite tillegg til smørbrødlisten her - som jeg oppdaget i helgen:

Når denne sekvensen med feil oppstår, skjer også dette:
Blinklysene gir ikke lydsignal inne i bilen dersom disse benyttes mens feilen pågår.
Selvsagt bare tilfeldigheter at dette ble oppdaget (man blinker jo ikke mye), men like fullt...

Displayet viser at det blinker - men om det faktisk gjør det utvendig; tja, si dét...?

Neste gang dette skjer, skal jeg hive meg på hornet.
Det er nemlig TO ting jeg ikke har benyttet ennå, og det er hornet og takluka...  :D

Beklager med en gang at dette blir litt OT. Jeg har hatt alle disse symptomene som det referes til over, inntil fredag for en drøy uke siden. Etter denne dagen har jeg ikke én gang hatt tilfeldige "hopp". Jeg synes dette er litt merkelig da jeg ikke har installert noen ny FW. At bilen har fått "selvhelbredende" egenskaper er jo en "feature" jeg setter pris på  :P. Måtte det bare vare over neste oppdatering.....
Før Grå/grå SP85+
Nå Blå S100D

RoadRunner

Kan bekrefte at jeg også har opplevd at lys i dørene/fotbrønn slår seg kortvarlig av på lengre turer - senest 12 januar. (Kan det være sw-versjon 5.8.2 jeg fikk innstallert av Tesla Trondheim den 6 januar?)

Ellers har lys i dørhåndtak bak venstre sluttet å virke i løpet av siste uka. Speedometer står på i overkant av 10000 km.
Større eller mindre grad av dugg i absolutt alle lykter - permanent i ryggelys/tåkebaklys siden dag 1.
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

FThorsen

Vet at det er problemer med vann som kommer inn flere steder, men nå som det saltes noe så inni hampen så ser jeg at det har lagt seg størknet salt rundt "dekselet" der knappen for å åpne og lukke bakluka sitter (på bakluka). Det ser ut som det har rent gjennom fra utsiden av bakluken når jeg har åpnet bakluken eller vasket bilen. Dette kan umulig være bra....
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA