Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

AndersinOslo

Sitat fra: Bjørn på torsdag 02. januar 2014, klokken 04:37
Sitat fra: AndersinOslo på onsdag 01. januar 2014, klokken 23:48
Fikk "12v low" melding i dag, og påfølgende feil på lading. Trykket inn begge rullebryterne i rattet og fikk resatt deler av bilen. Feilmelding borte og den lader nå. Takk til forumet!

Jeg har kjørt veldig kort og lite siste dager, men varmet den opp veldig mye og ofte, pluss lekt litt med appen og slikt. Pluss at den stod tilkoblet men ikke ladet.

Er det slik at 12V ikke får lading fra bilen annet enn når den kjøres? Noen som vet?

Forsynes varmeapparatet fra 12V-delen, kanskje bare når den står parkert?

12v skal få forsyning når det trengs.. m ved "ladeproblemer" oftest v endt lading så kan d miste tilførsel.. da må du sette deg inn å trå på bremsen for å starte lading av 12v igjen..

Varmeaperatet er 5-6kw så det får strøm fra hoved batteriet.. ihvertfall selve elementet.. m viften og muligens sirkulasjonspumpen vil jeg tro går på 12v..  :)

OK, dette skjedde etter at jeg slo av strømsparing når parkert. Dvs jeg økte forbruket, men slikt som dette må Tesla fikse.  Pleier man å melde fra til Tesla om slike feil eller det bare å regne som sutring...
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OleJA

Sitat fra: AndersinOslo på onsdag 01. januar 2014, klokken 23:48
Fikk "12v low" melding i dag, og påfølgende feil på lading. Trykket inn begge rullebryterne i rattet og fikk resatt deler av bilen. Feilmelding borte og den lader nå. Takk til forumet!

Jeg har kjørt veldig kort og lite siste dager, men varmet den opp veldig mye og ofte, pluss lekt litt med appen og slikt. Pluss at den stod tilkoblet men ikke ladet.

Er det slik at 12V ikke får lading fra bilen annet enn når den kjøres? Noen som vet?

Forsynes varmeapparatet fra 12V-delen, kanskje bare når den står parkert?
Hadde selv samme problem etter at bilen stod parkert i nyttårshelga.
Har gravd litt i dette, og det ser ut til at denne feilen oppstår i 3 faser:
1) Bilen lades opp til innstilt nivå. Når lading avsluttes, så står det 'Charge Cable Problem' i det lille instrument displayet, ladeport lyser grønt. (Plugger du ut kabelen får du går inn i bilen, forsvinner feilmelding - Derav mange som ikke er klar over at de er utsatt for denne feilen.)
2) Etterhvert (~1 døgn?) taper batteriet noen kilometer, og bilen ønsker å restarte lading. Pga tidligere 'Charge cable problem', er dette ikke mulig. Bilen oppfatter dette som en alvorlig feil og går i en slags beskyttelsesmodus hvor den ikke lenger vedlikeholdslader 12V batteriet. Ladeport lyser nå rødt.
3) 12V batteriet vil relativt fort tappes ned, avhengig av hvor lenge bilen står slik, så ender du enten med en '12V battery low' melding, eller helt død bil  :(

OddB

Dette høres veldig logisk ut !
Hvis man skal forlate bilen over litt tid  (over et døgn ?) bør man:
-Lade den ferdig.
-Sjekke display i bilen før man tar ut kabelen.
-Ta ut kabelen.
-Starte bilen ved å trå på bremsen.
-Sette bilen på strømsparing og håpe på det beste..
?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Øyvind.h

Sitat fra: OleJA på torsdag 02. januar 2014, klokken 14:41
1) Bilen lades opp til innstilt nivå. Når lading avsluttes, så står det 'Charge Cable Problem' i det lille instrument displayet, ladeport lyser grønt. (Plugger du ut kabelen får du går inn i bilen, forsvinner feilmelding - Derav mange som ikke er klar over at de er utsatt for denne feilen.)
2) Etterhvert (~1 døgn?) taper batteriet noen kilometer, og bilen ønsker å restarte lading. Pga tidligere 'Charge cable problem', er dette ikke mulig. Bilen oppfatter dette som en alvorlig feil og går i en slags beskyttelsesmodus hvor den ikke lenger vedlikeholdslader 12V batteriet. Ladeport lyser nå rødt.
3) 12V batteriet vil relativt fort tappes ned, avhengig av hvor lenge bilen står slik, så ender du enten med en '12V battery low' melding, eller helt død bil  :(

Det hadde vært interessant å finne ut av hva som skiller bilene i punkt 2 fra hverandre.
- Noen ytterst få kan la bilen være plugget i, og klarer å trekke strøm fra nettet ved restart av lading/vedlikeholdslading
- Noen få får rødt lys ved ladeporten ved forsøk på restart av lading (disse bilene virker å være de som får 12V problemer!)
- Mange (de fleste?) virker å få blått lys ved ladeporten ved forsøk på restart av lading eller vedlikeholdslading. De får ikke restartet, men får heller ikke 12V problemer!

Det eneste jeg vet om min UMC er at bilen rapporterer 6-7 volt fra den etter at lading er ferdig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Roger (NO)

Jeg hadde bilen min stående tilkoblet i garasjen i 2mnd nå i vinter.
Da opprettholdt den ladenivået med unntak av en krasj i gatewayen som var forårsaket av utrullingen av SW v.5.8

Øyvind.h

Sitat fra: Roger (NO) på torsdag 02. januar 2014, klokken 15:25
Jeg hadde bilen min stående tilkoblet i garasjen i 2mnd nå i vinter.
Da opprettholdt den ladenivået med unntak av en krasj i gatewayen som var forårsaket av utrullingen av SW v.5.8
Med Teslas umc? Hadde vært interessant å finne ut hvorfor Teslas umc fungerer hos deg!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Roger (NO)

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. januar 2014, klokken 18:56
Sitat fra: Roger (NO) på torsdag 02. januar 2014, klokken 15:25
Jeg hadde bilen min stående tilkoblet i garasjen i 2mnd nå i vinter.
Da opprettholdt den ladenivået med unntak av en krasj i gatewayen som var forårsaket av utrullingen av SW v.5.8
Med Teslas umc? Hadde vært interessant å finne ut hvorfor Teslas umc fungerer hos deg!
Med Teslas UMC.
Riktignok i TN-nett, 400V 3-fase og lånt rødt adapter...

Øyvind.h

Sitat fra: Roger (NO) på torsdag 02. januar 2014, klokken 19:06
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. januar 2014, klokken 18:56
Sitat fra: Roger (NO) på torsdag 02. januar 2014, klokken 15:25
Jeg hadde bilen min stående tilkoblet i garasjen i 2mnd nå i vinter.
Da opprettholdt den ladenivået med unntak av en krasj i gatewayen som var forårsaket av utrullingen av SW v.5.8
Med Teslas umc? Hadde vært interessant å finne ut hvorfor Teslas umc fungerer hos deg!
Med Teslas UMC.
Riktignok i TN-nett, 400V 3-fase og lånt rødt adapter...

Neste spørsmål blir da om du bruker/kan bruke. VisibleTesla, og kan sjekke hvilken spenning som rapporteres når ladingen er ferdig?

Eller, du kan forsåvidt se spenningen på dashbordet også når ladingen er avsluttet.

Mulig feilraten er lavere på TN, men i følge undersøkelser opplever folk problemer med TN også.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Roger (NO)

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. januar 2014, klokken 19:16
Sitat fra: Roger (NO) på torsdag 02. januar 2014, klokken 19:06
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. januar 2014, klokken 18:56
Sitat fra: Roger (NO) på torsdag 02. januar 2014, klokken 15:25
Jeg hadde bilen min stående tilkoblet i garasjen i 2mnd nå i vinter.
Da opprettholdt den ladenivået med unntak av en krasj i gatewayen som var forårsaket av utrullingen av SW v.5.8
Med Teslas umc? Hadde vært interessant å finne ut hvorfor Teslas umc fungerer hos deg!
Med Teslas UMC.
Riktignok i TN-nett, 400V 3-fase og lånt rødt adapter...

Neste spørsmål blir da om du bruker/kan bruke. VisibleTesla, og kan sjekke hvilken spenning som rapporteres når ladingen er ferdig?

Eller, du kan forsåvidt se spenningen på dashbordet også når ladingen er avsluttet.

Mulig feilraten er lavere på TN, men i følge undersøkelser opplever folk problemer med TN også.
Aner ikke hvilke spenning det stod.
Har levert tilbake det røde adapteret, så ikke lett å sejkke nå heller...
Har for så vidt også hatt den stående i dagesvis på 230 16A med UMC, uten problemer.
Laderen kjører tydligvis sykluser, og tillater noe batteritap før den lader opp igjen. Batteripakken holder seg ikke konstant på angitt nivå.

AndersinOslo

Det jeg liker, er at nesten alt dette er konfigurertbart og dermed blir forbedret. Antar at de sliter mest med sikkerhetsmarginer i ladeprosessene, dvs systemet tolker uregelmessigheter som farlige feil og kutter. Samme som Dreamlineren, det er egentlig ikke noe feil, men sensorene slår ut veldig tidlig, ingen vil jo ta ansvaret for å sette triggernivåer opp, tenk om noe skjer... Mercedes er helt forferdelige på dette, følsomme sensorer i hele bilen og røde blinkende "Exploding Soon" neonlys i dashen så snart bilen er mer enn 3 mnd og det regner.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Øyvind.h

Sitat fra: Roger (NO) på torsdag 02. januar 2014, klokken 19:22
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. januar 2014, klokken 19:16
Sitat fra: Roger (NO) på torsdag 02. januar 2014, klokken 19:06
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. januar 2014, klokken 18:56
Sitat fra: Roger (NO) på torsdag 02. januar 2014, klokken 15:25
Jeg hadde bilen min stående tilkoblet i garasjen i 2mnd nå i vinter.
Da opprettholdt den ladenivået med unntak av en krasj i gatewayen som var forårsaket av utrullingen av SW v.5.8
Med Teslas umc? Hadde vært interessant å finne ut hvorfor Teslas umc fungerer hos deg!
Med Teslas UMC.
Riktignok i TN-nett, 400V 3-fase og lånt rødt adapter...

Neste spørsmål blir da om du bruker/kan bruke. VisibleTesla, og kan sjekke hvilken spenning som rapporteres når ladingen er ferdig?

Eller, du kan forsåvidt se spenningen på dashbordet også når ladingen er avsluttet.

Mulig feilraten er lavere på TN, men i følge undersøkelser opplever folk problemer med TN også.
Aner ikke hvilke spenning det stod.
Har levert tilbake det røde adapteret, så ikke lett å sejkke nå heller...
Har for så vidt også hatt den stående i dagesvis på 230 16A med UMC, uten problemer.
Laderen kjører tydligvis sykluser, og tillater noe batteritap før den lader opp igjen. Batteripakken holder seg ikke konstant på angitt nivå.
Ok. Om topping, restart etc. fungerer på din bil hadde det vært flott om du eksempelvis kan sjekke spenningen UMC leverer når lading er ferdig. For det du beskriver at fungerer på din bil fungerer ikke for så mange andre dessverre :( Hverken restart, eller topping etter noe tap. Topping etter noe tap er muligens det største problemet, for da forsøker bilen faktisk å starte ladingen igjen uansett, og om det ikke går opplever noen rød ladeport og deretter tapping av 12v (jeg er heldigvis ikke en av dem, får bare blått lys selv).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

#222
Fikk rødt lys ved ladeport, rødt lys på  UMC og "car needs service" ved fullført 32A lading til 90% i dag. Bilen stod på forvarming når ladingen ble fullført, og neppe mer enn 10 minutter fra fullført lading til jeg skulle kjøre. Alle feilsymptomer forsvant når jeg tok ut kabelen og åpnet bildøren. Fikk antydet at SW6.0 er rundt hjørnet og at denne forhåpentligvis skal forbedre ladeproblematikken.

Vi venter i spenning - bokstavelig talt :)

acschmi

Tesla UMC fungerer også for min. Den har nå stått hjemme i garasjen tilkoblet TN nett siden 20 desember. Har sjekket jevnlig via Tesla mobil appen og den vedlikeholder innstilt ladenivå. Har også forsøkt å oppjustere ladenivå, noe som har fungert fint, også å justere ned igjen. Visible Tesla forsøkte jeg i en tidligere versjon, men syntese det ikke fungerte stabilt på min Mac. Jeg har heller aldri hatt lade problemer eller 12v feilmeldinger.

Tesla-man

Vedder ei krone på at det har sammenhneg med vårt særegne IT-nett. 

Som sagt tidligere; en systematisk tilnærming ala google-regnearket på leveringstider etc. hadde ganske sikkert brakt oss nærmere sanneheten. 

Noen som kan -og følger seg kallet ::)
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA