Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på onsdag 25. desember 2013, klokken 23:24
O juleglede...sure greier det der. Kanskje det er noe med bilen din som knekker UMC`ene? Har uansett selv gjerne sett at det gikk an å kjøpe en ekstra UMC siden jeg er mye på farten med bilen, men tar sjansen på å vente til Tesla i det minste kan levere informasjon om hva som skjer og når det blir fikset. Ekstra UMC er vel også det eneste jeg kan tenke meg at gavekortet kan brukes til for min del også.
Tar det med fatning inntil videre. Jeg har hatt elektriker på besøk som har sjekket anlegget uten å finne noe feil. Spenning mellom fasene er stabilt meget god, og spenning fase/jord er korrekt.
Jeg har i tillegg eget skap med eget abonnement og egen jord der bilen lader om vinteren, og opplever problemer begge steder.

Litt synd, for første UMC fungerte feilfritt i ca 1-1,5 mnd frem til midten av oktober om ikke jeg husker feil. Ingen problemer overhodet. Men så døde plutselig UMC nr 1 (dvs den pulserte rødt og reset fungerte ikke). Fikk så UMC nr 2, og den klagde jeg på etter en uke fordi den virket ustabil (lading startet ikke, luken åpnet seg ikke alltid). Fikk da kjøpe en ekstra for å ha i reserve, og denne reserven ble umiddelbart UMC nr 1 fordi den fungerte feilfritt.

Dvs. den har fungert fint fra starten av november frem til et stykke ut i desember. De siste par ukene har jeg ved tre anledninger opplevd at lading ikke starter, selv om amp teller opp. Denne feilen kom etter siste sw oppdatering tror jeg.

UMC`en jeg klagde på, men ikke har byttet enda, var nå plutselig helt død etter at jeg ikke har brukt den siden november.

Jeg kan leve med noe ustabilitet, så lenge feilene er i ferd med å bli rettet. Bilen er jo helt rå, så jeg kan tilgi en del :) Mao. kan jeg fint leve med ustabil UMC, så lenge jeg ikke avspises med bortforklaring og avvisning når jeg ber om bytte. Om problemene derimot ikke rettes, og klager avvises, så blir naturligvis holdningen en annen. Så langt har servicen vært meget god!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Havebigfun

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 26. desember 2013, klokken 11:44
Dvs. den har fungert fint fra starten av november frem til et stykke ut i desember. De siste par ukene har jeg ved tre anledninger opplevd at lading ikke starter, selv om amp teller opp. Denne feilen kom etter siste sw oppdatering tror jeg.
Det har jeg ikke opplevd/ hørt om- bilen teller altså opp til 13A eller 32A som blir stående på displayet men det kommer ingen km eller kWh til?

JohanH

Uff da skjedde det noe rart hos meg. Idag morges var jeg og kona ute og løp. Satte fra oss bilen c.a. en time. Da vi kom tilbake var passasjerervindu foran helt åpent. Masse regn hadde kommet inn på innside av dør og sæte. Vill helst ikke tenke på om det hadde vært masse våt snø f. eks. Jeg hadde riktignok nøkkelen (i fobpocket) i baklomma mens vi løp, men hvis jeg feilaktig hadde trykket og holdt på taket burde vel alle vinduer vært nede? Nei, dette må da være en software bug. Skal ta det opp på planlagt service den 8/1, men får de gjort noe med dette på en individuell bil???

Havebigfun

#183
Sitat fra: JohanH på fredag 27. desember 2013, klokken 13:46
Uff da skjedde det noe rart hos meg. Idag morges var jeg og kona ute og løp. Satte fra oss bilen c.a. en time. Da vi kom tilbake var passasjerervindu foran helt åpent. Masse regn hadde kommet inn på innside av dør og sæte. Vill helst ikke tenke på om det hadde vært masse våt snø f. eks. Jeg hadde riktignok nøkkelen (i fobpocket) i baklomma mens vi løp, men hvis jeg feilaktig hadde trykket og holdt på taket burde vel alle vinduer vært nede? Nei, dette må da være en software bug. Skal ta det opp på planlagt service den 8/1, men får de gjort noe med dette på en individuell bil???
Det er ofte lurt å ta det opp med en gang-så de kan lese ut minnet for å finne feilen- før det er glemt. Loggen slettes etter en uke.

JWinterburn

Sjønner dette på et eller annet tidspunkt har blitt tatt opp, men jeg hørte av en venn at en av de største problemene, altså det bergere rykket mest ut til var at håndtakne ikke kom ut, trodde dette ikke var noe problem? Noen bredere erfaringer med kulde ?


Sent from my iPad using Tapatalk
Tesla Model S85 Perlehvit.
Alt bortsett fra barneseter
#P23507
Levering uke 4 .. Søvnløs fram til da...

Øyvind.h

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 26. desember 2013, klokken 14:44
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 26. desember 2013, klokken 11:44
Dvs. den har fungert fint fra starten av november frem til et stykke ut i desember. De siste par ukene har jeg ved tre anledninger opplevd at lading ikke starter, selv om amp teller opp. Denne feilen kom etter siste sw oppdatering tror jeg.
Det har jeg ikke opplevd/ hørt om- bilen teller altså opp til 13A eller 32A som blir stående på displayet men det kommer ingen km eller kWh til?
Vel, da har du hørt om det nå :) Jeg har lest om dette før, men da i tilknytning til oppvarming av batteriet.

Men det skal sies at feilmeldingen etter stoppet lader hvor jeg hadde sjekket opptelling var "charge power interrupted" eller noe sånt. Dvs. ikke den sedvanlige "charge cable error".

Satt det blå adapteret på den fastmonterte UMC`en og plugget i når jeg kom hjem. Den lyser grønt frem til jeg plugger den i bilen, men blir umiddelbart rød når jeg plugger i. Har testet reset, og i dag testet jeg å sette schuko-adapteret på den gamle UMC`en. Den lyser fortsatt grønt frem til den plugges i bilen, og blir rød med en gang den plugges i.

Så da er UMC nr 3 knekt.... UMC`en jeg fikk i går fungerer heldigvis både med schuko og blått 32A adapter, så jeg klarer meg. Kom hjem fra langtur i sted med 10tkm igjen. Hadde vært surt om jeg ikke hadde hatt fungerende UMC nå :) Men denne gangen synes jeg de kan sende ny til meg med budbil/posten, for å dra innom en tredje gang for å bytte frister ikke....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Teslanewbie

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 28. desember 2013, klokken 18:45
Sitat fra: Havebigfun på torsdag 26. desember 2013, klokken 14:44
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 26. desember 2013, klokken 11:44
Dvs. den har fungert fint fra starten av november frem til et stykke ut i desember. De siste par ukene har jeg ved tre anledninger opplevd at lading ikke starter, selv om amp teller opp. Denne feilen kom etter siste sw oppdatering tror jeg.
Det har jeg ikke opplevd/ hørt om- bilen teller altså opp til 13A eller 32A som blir stående på displayet men det kommer ingen km eller kWh til?
Vel, da har du hørt om det nå :) Jeg har lest om dette før, men da i tilknytning til oppvarming av batteriet.

Men det skal sies at feilmeldingen etter stoppet lader hvor jeg hadde sjekket opptelling var "charge power interrupted" eller noe sånt. Dvs. ikke den sedvanlige "charge cable error".

Satt det blå adapteret på den fastmonterte UMC`en og plugget i når jeg kom hjem. Den lyser grønt frem til jeg plugger den i bilen, men blir umiddelbart rød når jeg plugger i. Har testet reset, og i dag testet jeg å sette schuko-adapteret på den gamle UMC`en. Den lyser fortsatt grønt frem til den plugges i bilen, og blir rød med en gang den plugges i.

Så da er UMC nr 3 knekt.... UMC`en jeg fikk i går fungerer heldigvis både med schuko og blått 32A adapter, så jeg klarer meg. Kom hjem fra langtur i sted med 10tkm igjen. Hadde vært surt om jeg ikke hadde hatt fungerende UMC nå :) Men denne gangen synes jeg de kan sende ny til meg med budbil/posten, for å dra innom en tredje gang for å bytte frister ikke....


Kan det være den innebyggde laderen som slår ut UMCn?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

jorkus

Tilbringer jul/nyttår på fjellet og har merket følgende: muligens pga dårlig dekning faller 3G ut og jeg får ikke kontakt med bilen fra app. Det resulterer i null forvarmning før jeg åpner bilen. Når jeg da skal åpne dørene er vinduene fryst og går ikke ned når dørene åpnes. Da "dras" vinduet forsert under metall listen over vinduet, og man får heller ikke lukket døren. Problemet oppstår ikke hvis man kan forvarme, for da har vinduet tinet. 3G dekning kommer tilbake ved reset av "stor skjerm". Vurderer å krype inn bakluken neste gang jeg ikke får forvarmet, for å starte forvarming ved å sitte i førersetet...  :) :P
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

Kallagtunet

#188
Har nok vært rapportert før selv om det sikket ikke blir mindre irriterende for deg på grunn av det.

Lurer virkelig på hvordan vintertestingsprogrammet til Telsa var gjennomført før den ble sluppet på markedet! Men vinterbil skrytevideoer kan man lage :-D

Muffinman

Enig der. Denne bilen har mange bra egenskaper med tanke kjøreegenskaper, men flere av løsningene som er valgt passer nok best i områder hvor det ikke er kulde. Jeg har kjøpt bilen med åpne øyne og vært forberedet på at enkelte ting ville fungere dårlig om vinteren, men kjenner at jeg blir litt irritert at man dundrer ut skrytevideoer med "perfect for winter" samtidig som jeg og andre opplever problemer med ting som umulig kan ha vært testet skikkelig. Den virkelige vintertestingen foregår nok akkurat nå, i Norge.

Viking

Sitat fra: jorkus på mandag 30. desember 2013, klokken 19:56
Tilbringer jul/nyttår på fjellet og har merket følgende: muligens pga dårlig dekning faller 3G ut og jeg får ikke kontakt med bilen fra app. Det resulterer i null forvarmning før jeg åpner bilen. Når jeg da skal åpne dørene er vinduene fryst og går ikke ned når dørene åpnes. Da "dras" vinduet forsert under metall listen over vinduet, og man får heller ikke lukket døren. Problemet oppstår ikke hvis man kan forvarme, for da har vinduet tinet. 3G dekning kommer tilbake ved reset av "stor skjerm". Vurderer å krype inn bakluken neste gang jeg ikke får forvarmet, for å starte forvarming ved å sitte i førersetet...  :) :P
huff. jeg har vært litt bekymret for løsningen med at vinduene går litt ned når døren åpnes. Det fungerer altså dårlig når det er kaldt og fryser. Det kan jo heller ikke være ment at man alltid skal forvarme bilen om vinteren...
Fikk bilen 19.12. Verdt å vente på!

Havebigfun

Hva hvis man har en isskrape i lomen og renser vinduet godt for snø/is før man åpner døren?
Pakningen bak vinduet kan vel behandles med silikon el. for å unngå at den kladder.

Hyperstress


Sitat fra: Kallagtunet på mandag 30. desember 2013, klokken 20:07
Har nok vært rapportert før selv om det sikket ikke blir mindre irriterende for deg på grunn av det.

Lurer virkelig på hvordan vintertestingsprogrammet til Telsa var gjennomført før den ble slept på markedet! Men vinterbil skrytevideoer kan man lage :-D

De drog vel til Canada og kjørte mellom noen kjegler et par dager. :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

jorkus

Sitat fra: Havebigfun på mandag 30. desember 2013, klokken 20:35
Hva hvis man har en isskrape i lomen og renser vinduet godt for snø/is før man åpner døren?
Pakningen bak vinduet kan vel behandles med silikon el. for å unngå at den kladder.
Vel idag var det ikke synlig snø eller is på vinduene eller listene, men temperaturforholdene varierer endel med litt over null på dagen og under på natten, og da står vinduene helt fast uten forvarming hos meg.. Det er ikke gummilisten i overkant som henger, det er nok kanskje listene i underkant, og de er det ikke så lett å smøre. Som sagt ingen problem bare forvarming hadde fungert hver gang :) Jeg har fordelen med at jeg har nett på hytta, og kommer til å skaffe meg en extender på trådløsnettet slik at jeg får stabilt nett i bilen på parkeringen utenfor hytta.
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

Kallagtunet

Sitat fra: Hyperstress på mandag 30. desember 2013, klokken 20:38

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 30. desember 2013, klokken 20:07
Har nok vært rapportert før selv om det sikket ikke blir mindre irriterende for deg på grunn av det.

Lurer virkelig på hvordan vintertestingsprogrammet til Telsa var gjennomført før den ble slept på markedet! Men vinterbil skrytevideoer kan man lage :-D

De drog vel til Canada og kjørte mellom noen kjegler et par dager. :)

Eventuelt hadde Elon en fetter der oppe som etter å ha sett bilder av bilen på telefon har gått god for egenskaper i kuldegrader :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA