Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Epleskreller

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 19. november 2013, klokken 15:04
"Park assist disabled, contact Tesla Service".

Første dagen med snøslaps på en tre uker gammel bil. For knappe fire dager rygget jeg på en annen bil, og parkassistansen glimret med taushet helt til etter at sammenstøtet var et faktum. Ikke veldig imponert, for å si de sånn.

Skriver det opp på lista.

Jeg hadde bilen min inne for bla. den feilmeldingen i går. De byttet ikke sensor, men kalibrerte dem på nytt.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Muffinman

#91
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. november 2013, klokken 16:08
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 19. november 2013, klokken 15:04
"Park assist disabled, contact Tesla Service".

Første dagen med snøslaps på en tre uker gammel bil. For knappe fire dager rygget jeg på en annen bil, og parkassistansen glimret med taushet helt til etter at sammenstøtet var et faktum. Ikke veldig imponert, for å si de sånn.

Skriver det opp på lista.
Det er tydelig at du har hatt feil på en sensor helt fra starten av.
Ikke så sikker på det. Jeg rygget jo inni en bil uten å få varsel før sammenstøtet var et faktum (selfølgelig min feil), men feilmeldingen kom når jeg trillet i gang på vei ut fra et kryss. Kjørte framover med andre ord, og da tipper jeg at sensorene bak er utkoblet. Med andre ord er det krøll både foran og bak, og enten med mer enn en sensor eller med noe mer "sentralt" i systemet.

Har for øvrig hatt biler med masse feil på parkassistanse før, og til dels byttet sensorer for egen hånd. Verste tilfellet var en Citroen C5 hvor de byttet dårlig skit som ikke tålte fukt med ny skit som ikke tålte fukt på garanti, og slik holdt de på så lenge jeg hadde bilen. På det verste sluttet det å virke på vei hjem garantiutbedring hos forhandleren - en utbedring som hadde effekt i 12 minutter...

På Teslaen har jeg vel en liten mistanke om at sektoren bakover ikke strekker seg nok ut til siden og at det medvirket til at jeg ikke fikk varsel før uhellet var et faktum. Jeg rygget nemlig med maks ratt til venstre, og traff med høyre hjørne bak. Sensoren som er lengst til høyre er montert slik at den peker omtrent rett bak. Har testet dette litt i dag, og har en anelse om at dette er konstruksjonsfei, ikke fabrikasjonsfeil.
EDIT: Ingen feilmelding på parkassist på neste tur, men merker meg at foran får jeg utslag på snøklumper som rager 8-10 cm over bakken.

Olauten

Laderen i bilen røyk sist helg, i dag stoppet dørhåndtaket på førerdøren å fungere skikkelig - vil ikke ut før man åpner fra innsiden  :)
Bærum/Høvik.
P21375 - Solgt
Levert 18. Nov. 2013

eledille

Nå har jeg også to dørhåndtak som ikke virker som de skal.

Den ene bak kommer ikke ut hvis man trykker på den. Den andre bakre kommer ikke ut når alle de andre kommer ut, og ikke hvis man trykker på den heller. Men hvis man åpner døra fra innsiden, da kommer den  :o
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Amper

Sitat fra: eledille på tirsdag 19. november 2013, klokken 20:05
Nå har jeg også to dørhåndtak som ikke virker som de skal.

Den ene bak kommer ikke ut hvis man trykker på den. Den andre bakre kommer ikke ut når alle de andre kommer ut, og ikke hvis man trykker på den heller. Men hvis man åpner døra fra innsiden, da kommer den  :o

Tesla har en løsning for alt, du trenger bare å åpne døren fra innsiden for å åpne døren fra utsiden!  ::)
P85D :o)

OleJA

Sitat fra: Amper på onsdag 20. november 2013, klokken 09:07
Sitat fra: eledille på tirsdag 19. november 2013, klokken 20:05
Nå har jeg også to dørhåndtak som ikke virker som de skal.

Den ene bak kommer ikke ut hvis man trykker på den. Den andre bakre kommer ikke ut når alle de andre kommer ut, og ikke hvis man trykker på den heller. Men hvis man åpner døra fra innsiden, da kommer den  :o

Tesla har en løsning for alt, du trenger bare å åpne døren fra innsiden for å åpne døren fra utsiden!  ::)
Det er derfor de har denne featuren med at vinduene ruller seg ned med et langt trykk på taket av FOB'en - Slik at man kan strekke seg inn i bilen for å få ut håndtakene - Genialt!

Muffinman

Da skjedde det for andre gang at bilen ikke ville kjøre og meldte "key not detected". Første gangen skjedde det når bilen var ei uke, og det løste seg ved å flytte litt på nøkkelen som lå i innhengningen. Nå skjedde det igjen med den andre nøkkelen - fikk telefon fra samboeren om at hun ikke kom seg avgårde. Ved å trykke på nøkkelen kom hun seg i vei. Nøkkelen som var involvert i første tilfelle har fungert helt fint siden, så dette er nok ikke et batteriproblem.

Dvergen196

Sitat fra: Celter på tirsdag 19. november 2013, klokken 15:19
Sitat fra: tklev på tirsdag 19. november 2013, klokken 00:42
Har noen som har hatt problemer med UMC kabelen til Tesla byttet til denne:
http://salto.no/produkter/ladekabel-justerbar-13-a-type-2-shuko/ ? Har problemene da blitt løst?

Hvor kan denne bli kjøpt?

Jeg bruker nå bare denne. Mye bedre ergonomi og den fungerer perfekt hver gang. Koster rundt 6 lapper med moms og kjøpes fra Salto. Mail, ring eller kjøp den direkte i Hoffsveien i Oslo.

Er dette en ladekabel som kan erstatte Tesla sin kabel? Går den fra standard stikk til ladeporten uten noe adapter eller lignende fra Tesla?  Jeg har ikke peiling på lading og det høres jo ut som dette er et stort problem på mange av bilene som er levert.
M3P Hvit/Hvit bestilt 16/10.
Model X 90D AP2 Solgt
Ford Focus RS 2017 Solgt
BMW M3 Competition 2017 Solgt
P85D 2015 Solgt
P85 2013 Solgt

Celter

Sitat fra: Dvergen196 på onsdag 20. november 2013, klokken 18:35
Sitat fra: Celter på tirsdag 19. november 2013, klokken 15:19
Sitat fra: tklev på tirsdag 19. november 2013, klokken 00:42
Har noen som har hatt problemer med UMC kabelen til Tesla byttet til denne:
http://salto.no/produkter/ladekabel-justerbar-13-a-type-2-shuko/ ? Har problemene da blitt løst?

Hvor kan denne bli kjøpt?

Jeg bruker nå bare denne. Mye bedre ergonomi og den fungerer perfekt hver gang. Koster rundt 6 lapper med moms og kjøpes fra Salto. Mail, ring eller kjøp den direkte i Hoffsveien i Oslo.

Er dette en ladekabel som kan erstatte Tesla sin kabel? Går den fra standard stikk til ladeporten uten noe adapter eller lignende fra Tesla?  Jeg har ikke peiling på lading og det høres jo ut som dette er et stort problem på mange av bilene som er levert.

Ja, den brukes nøyaktig som Teslas ladekabel uten noen adapter. Men husk at den bare tåler 13 A. Det holder imidlertid for meg.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

petersv

Sitat fra: Muffinman på onsdag 20. november 2013, klokken 17:39
Da skjedde det for andre gang at bilen ikke ville kjøre og meldte "key not detected". Første gangen skjedde det når bilen var ei uke, og det løste seg ved å flytte litt på nøkkelen som lå i innhengningen. Nå skjedde det igjen med den andre nøkkelen - fikk telefon fra samboeren om at hun ikke kom seg avgårde. Ved å trykke på nøkkelen kom hun seg i vei. Nøkkelen som var involvert i første tilfelle har fungert helt fint siden, så dette er nok ikke et batteriproblem.

Har du prøvd å bytte batteri da?

Muffinman

Burde være unødvendig på en helt ny bil, men jeg har bestilt et par og skal bytte. Bør vel også gå an å måle spenningen på de som står i og  få en antydning om tilstanden.

petersv

Sitat fra: Muffinman på onsdag 20. november 2013, klokken 21:52
Burde være unødvendig på en helt ny bil, men jeg har bestilt et par og skal bytte. Bør vel også gå an å måle spenningen på de som står i og  få en antydning om tilstanden.

Enig, men jeg måtte bytte mine for å få bukt med problemet...

TS

Sitat fra: Muffinman på onsdag 20. november 2013, klokken 21:52
Burde være unødvendig på en helt ny bil, men jeg har bestilt et par og skal bytte. Bør vel også gå an å måle spenningen på de som står i og  få en antydning om tilstanden.

Slik jeg har forstått det, har fjernkontrollen/bilen et trådløst fjernstyingssystem ( trykk på knapper), et trådløst fjernavlesningssystem ( nærme bilen) og et slags berøringsfritt system ( RFID /NFC  )
De to trådløse kommer man sannsynligvis å få tull med en eller annen gang, nettopp fordi det er trådløst som kan blokkeres pga inteferens fra annet utstyr i området. Og batterier som har for lite spenning.
Ikke et ukjent problem for fjernkontroller og trådløst utstyr.

Derfor er det en løsning for sistnevnte med avlesing ved frontruten for å åpne bilen og en nede ved USB uttaket for starte bilen. Står i manualen mener jeg.

Og husk at man kan åpne bilen fra appen ( som ikke har kommet i Europa ennå..)
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på onsdag 20. november 2013, klokken 21:52
Burde være unødvendig på en helt ny bil, men jeg har bestilt et par og skal bytte. Bør vel også gå an å måle spenningen på de som står i og  få en antydning om tilstanden.
Jeg byttet batteri i min. Tidvis samme problem.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

fonberg

Fikk følgende melding på dashbordet tirsdag: "Parking assist diabled - Contact Tesla Service". Varselet var der også da jeg kjørte til jobb i morres. Det har kommet og gått litt i mellomtida.

Dette oppsto under kjøring i kraftig snøvær som la et snø/islag på nedre del av bilen. Varselet har kommet og gått siden da, og noen ganger har høyre sensor foran feilaktig varslet at jeg er for nær noe. Tesla Trondheim får inn en bil med samme symptomer i morgen fredag, så vi avtalte at jeg venter med å komme inn med min bil til de har sett på den andre i morgen, og forhåpentligvis funnet en løsning.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA