Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Muffinman

Da har jeg på nytt opplevd at ladingen ikke ville starte, lukking av ladeport og åpning med UMC gjorde susen. Den gjorde seg ferdig med ladingen før jeg skulle kjøre, og når jeg skulle ta ut kabelen var det rødt lys ved porten. Car needs service på dashbordet, fulgt at lav 12v. Alt i orden igjen etter at jeg fikk slått på bilen via bremsepedalen. Tydelig at ting er buggete enda.

Dette skjedde ved kontoret. Lading hjemme har så langt fungert helt fint.

ebbrey

Sitat fra: Muffinman på torsdag 14. november 2013, klokken 16:55
Da har jeg på nytt opplevd at ladingen ikke ville starte, lukking av ladeport og åpning med UMC gjorde susen. Den gjorde seg ferdig med ladingen før jeg skulle kjøre, og når jeg skulle ta ut kabelen var det rødt lys ved porten. Car needs service på dashbordet, fulgt at lav 12v. Alt i orden igjen etter at jeg fikk slått på bilen via bremsepedalen. Tydelig at ting er buggete enda.

Dette skjedde ved kontoret. Lading hjemme har så langt fungert helt fint.

Akkurat det samme skjedde med meg på jobben. Enda ikke fått feilmelding hjemme,,
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

eledille

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Muffinman

Nei, jeg vil bruke bilen litt mer enn to uker og samle opp litt før jeg melder fra. Hvis alle melder inn hver gang man opplever en bug (og det skjer ikke så sjelden) vil serviceapparatet til Tesla drukne i henvendelser. Regner med at de svømmer passe tungt allerede.

Noterer i en måned eller to og leverer en oversiktlig liste da om det ikke skulle oppstå noe akutt. Det verste som kan skje er om samboeren min får problemer av denne sorten, hun er dessverre ikke så veldig "fikle litt fram og tilbake og få det til å funke"- anlagt som meg.

I kveld forsvant nettdekningen via sim på bilen også, slik at kartene ikke oppdaterte seg og nettradioen var død. Det kan vel like godt være Telenor sin skyld.

eledille

#49
Bare vær klar over at de har sendt et ingeniørteam til Norge nå for å se på det. Jeg er enig med deg når det gjelder alle mulige småfeil, men denne er ekkel. Jeg vet at de er interessert i å finne ut hvor utbredt problemet er, så jeg tror de gjerne vil ha beskjed. Du kan jo fint ringe dem om akkurat dette selv om du samler opp det andre.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Havebigfun

Sitat fra: eledille på torsdag 14. november 2013, klokken 20:50
Bare vær klar over at de har sendt et ingeniørteam til Norge nå for å se på det. Jeg er enig med deg når det gjelder alle mulige småfeil, men denne er ekkel. Jeg vet at de er interessert i å finne ut hvor utbredt problemet er, så jeg tror de gjerne vil ha beskjed. Du kan jo fint ringe dem om akkurat dette selv om du samler opp det andre.
Har du en epost-adresse hvor man kan henvende seg mtp 12V problemet?

Patosan

Sitat fra: ebbrey på torsdag 14. november 2013, klokken 18:11
Sitat fra: Muffinman på torsdag 14. november 2013, klokken 16:55
Da har jeg på nytt opplevd at ladingen ikke ville starte, lukking av ladeport og åpning med UMC gjorde susen. Den gjorde seg ferdig med ladingen før jeg skulle kjøre, og når jeg skulle ta ut kabelen var det rødt lys ved porten. Car needs service på dashbordet, fulgt at lav 12v. Alt i orden igjen etter at jeg fikk slått på bilen via bremsepedalen. Tydelig at ting er buggete enda.

Dette skjedde ved kontoret. Lading hjemme har så langt fungert helt fint.

Akkurat det samme skjedde med meg på jobben. Enda ikke fått feilmelding hjemme,,

Och tro det eller ej, jag har exakt det samma på kontoret!
Hemma så får jag en enkel 'fault' som löser sig om jag pluggar ut och in några gånger.
Jag har kontaktat Tesla om detta, de har kopplat sig upp och konkluderat med att jag borde få en ny UMC (och den ena jag snackade med tyckte det inte borde dröja för länge).
Nu står bilen hos Tesla och får dubbelladdare installerat, och jag ska ha fått ny UMC.
Ska bli intressant att se om det gör någon skillnad, om jag får hämtat bilen i morgon.
VIN 15026

LinkedIn

eledille

#52
Sitat fra: Havebigfun på torsdag 14. november 2013, klokken 21:12
Sitat fra: eledille på torsdag 14. november 2013, klokken 20:50
Bare vær klar over at de har sendt et ingeniørteam til Norge nå for å se på det. Jeg er enig med deg når det gjelder alle mulige småfeil, men denne er ekkel. Jeg vet at de er interessert i å finne ut hvor utbredt problemet er, så jeg tror de gjerne vil ha beskjed. Du kan jo fint ringe dem om akkurat dette selv om du samler opp det andre.
Har du en epost-adresse hvor man kan henvende seg mtp 12V problemet?

Hvis du ringer veihjelpnummeret så kommer du til noen som snakker norsk og kan registrere en service-sak. Fortell hva du opplever og hvilke feilmeldinger du får, pluss at du har fått det i orden på egenhånd foreløpig, men det kommer jo antakelig til å skje igjen.

Hvis det er feil adresse så kan du jo melde tilbake her hvor man skal henvende seg.

Det som er det verste for min del er at den veldig ofte klikker når den er ferdig med å lade en eller annen gang i løpet av natta. Dermed kan jeg bare lade om natta hvis den ikke blir ferdig, og jeg må gjete den ved å sjekke at den fremdeles er i live hver gang den er ferdig. Det er skummelt hvis man er avhengig av schuko-lading for å komme seg videre neste dag.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Havebigfun

Sitat fra: eledille på torsdag 14. november 2013, klokken 22:02
Det som er det verste for min del er at den veldig ofte klikker når den er ferdig med å lade en eller annen gang i løpet av natta. Dermed kan jeg bare lade om natta hvis den ikke blir ferdig, og jeg må gjete den ved å sjekke at den fremdeles er i live hver gang den er ferdig. Det er skummelt hvis man er avhengig av schuko-lading for å komme seg videre neste dag.
Høres ut som om du bør få ny UMC snarlig :o

Dr.Ling

Har hatt bilen en uke nå og kjørt ca 1800km. Har aldri hatt rødt lys eller avbrutt lading, har faktisk bare ladet bilen 4 ganger etter hjemkomst, 2 av disse med gult lys ("løs kabel") under lading tross at alle kontakter virker iplugget. Har ikke hatt noen tapping av 12v så vidt jeg vet.

Har også oppdaget at jeg bare har ryggelys på hø side. Det skal vel være lys på begge sider?

Ellers har jeg fått tire pressure low et par ganger. Prøver nå med 45 psi for å se om det går bort.

Park.sensorene oppfører seg helt krakilsk noen ganger, og varsler farer som ikke er der. Det skal de vel ikke gjøre selv om det kommer skitt på dem?

Og that's it!

Jeg savner selvfølgelig el. innfellbare speil, bakrutevisker, lyktespylere, mer sensitive regnsensorer, justerbare nakkestøtter og litt bedre seter, men disse tingene er ikke krise på noen måte. A stolpen sperrer også for utsynet mot venstre og jeg har ikke helt lært meg hvor bred frontskjermene er f.eks ved parkering, men det går seg til. Lakken oppfører seg ikke som den har blitt behandlet på noen måte, trekker til seg skitt og vann, så jeg må få gjort noe detailing snart, evt skifte farge. Angrer på sort nå som den blir skitten bare jeg tenker på å kjøre en tur :)
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

laumb

Sitat fra: Dr.Ling på fredag 15. november 2013, klokken 08:00
Har også oppdaget at jeg bare har ryggelys på hø side. Det skal vel være lys på begge sider?

Kun på høyre side.
Den andre siden huser tåkelys. ;)

Muffinman

#56
Ladingen kom i gang på andre forsøk på jobb i dag. MEN; på vei skulle jeg innom en butikk mens ungene satt i bilen. Lot nøkkelen ligge igjen inne i bilen sammen med ungene, men når jentungen etter noen minutter åpnet ei dør gikk alarmen ?! Og jeg kom meg slettes ikke inn i bilen før hun beveget på nøkkelen - da kom håndtakene ut.

Bug eller feature..?

EDIT: Og fremdeles ingen nettforbindelse - og med det ingen kart eller nettradio osv. Får heldigvis startet forvarming via wlan.

OleJA

Sitat fra: laumb på fredag 15. november 2013, klokken 08:35
Sitat fra: Dr.Ling på fredag 15. november 2013, klokken 08:00
Har også oppdaget at jeg bare har ryggelys på hø side. Det skal vel være lys på begge sider?

Kun på høyre side.
Den andre siden huser tåkelys. ;)

Dette er vel en av 'forbedringene' som er gjort i 'lysregulativet' for biler de siste åra - sammen med baklykter som ikke er tent på dagtid. Medfører som oftest at nyere biler har helt ubrukelig ryggelys.

Anekdote: Reklamerte på at bare det ene ryggelyset virket på den forrige Sharanen jeg hadde. Møller Bil brukte 3 timer på å feilsøke før de konkluderte med at det skulle være slik  :o

Lacaixxa

Sitat fra: Dr.Ling på fredag 15. november 2013, klokken 08:00
Har hatt bilen en uke nå og kjørt ca 1800km. Har aldri hatt rødt lys eller avbrutt lading, har faktisk bare ladet bilen 4 ganger etter hjemkomst, 2 av disse med gult lys ("løs kabel") under lading tross at alle kontakter virker iplugget. Har ikke hatt noen tapping av 12v så vidt jeg vet.

Har også oppdaget at jeg bare har ryggelys på hø side. Det skal vel være lys på begge sider?

Ellers har jeg fått tire pressure low et par ganger. Prøver nå med 45 psi for å se om det går bort.

Park.sensorene oppfører seg helt krakilsk noen ganger, og varsler farer som ikke er der. Det skal de vel ikke gjøre selv om det kommer skitt på dem?

Og that's it!

Jeg savner selvfølgelig el. innfellbare speil, bakrutevisker, lyktespylere, mer sensitive regnsensorer, justerbare nakkestøtter og litt bedre seter, men disse tingene er ikke krise på noen måte. A stolpen sperrer også for utsynet mot venstre og jeg har ikke helt lært meg hvor bred frontskjermene er f.eks ved parkering, men det går seg til. Lakken oppfører seg ikke som den har blitt behandlet på noen måte, trekker til seg skitt og vann, så jeg må få gjort noe detailing snart, evt skifte farge. Angrer på sort nå som den blir skitten bare jeg tenker på å kjøre en tur :)

Enig med mye av det du skriver.
- Parksensorene mine fungerer perfekt så de ville jeg fått sjekket om jeg var deg.
- A-stolpen krever faktisk at du beveger hodet en del når man skal svinge, kjøre mot sebrastriper o.l
- Ødela en knapp i dressjakken i går når jeg måtte bøye meg for å ta inn høyre speil:(
- Derimot takker jeg gud for at det ikke er lyktespylere. Brukte jo ca 15000 i spylerveske og flere timer årlig bare på å fylle på BMW'en. )
- Ellers lever radioen min sitt helt adskilte lykkelige liv på en annen planet utenfor solsystemet.
- Matter er et savn...

Etter tre uker: Aldri vært så glad i en gjenstand noen gang....
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

Havebigfun

Sitat fra: eledille på torsdag 14. november 2013, klokken 22:02
Hvis du ringer veihjelpnummeret så kommer du til noen som snakker norsk og kan registrere en service-sak. Fortell hva du opplever og hvilke feilmeldinger du får, pluss at du har fått det i orden på egenhånd foreløpig, men det kommer jo antakelig til å skje igjen.

Hvis det er feil adresse så kan du jo melde tilbake her hvor man skal henvende seg.
I morres var bilen dødt- jeg målte 11,2 V -trykk på bremsepedalen hjalp ikke. Heller ingen rødt lys ved ladeporten- ingen lys.  :(
Jeg fikk ut UMC og satt den inn igjen- da våknet bilen og spenningen gikk til 13,8 V
Ringte med support 80011093- etter litt tid kom en hyggelig nederlender som logget seg i bilen og fant ingen feil. Han hørte på og mente at jeg løser problemet ved å snu Schuko 180 grader. Hvorfor ladingen har gått fint fra samme stikkontakt i 6 uker før problemene kom hadde han ingen forklaring for.
Jeg hørte ikke noe om et ekspert team. Han fortalte imidlertid at de hadde litt problemer i Nederland og Sveits også. Dette er altså ikke et rent IT problem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA