Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Simen1

I går forsvant lyden. All lyd. Radio, telefon, blinklys, varsel om åpen dør med bilen i D, setebeltevarsel osv. Tviler på at alle 11 høyttalerne plutselig ga seg helt synkront så problemet sitter nok mer sentralt i dashbordet enn som så.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Simen1

Ennå et problem: De siste dagene har jeg fått følgende beskjed hver gang jeg har satt meg inn i bilen: Trykk bremsepedalen inn i 30 sekunder, mens systemene starter opp. Det er 30 sekunder irritasjon hver eneste gang jeg setter meg inn i bilen.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

ventle

At lyden forsvinner har løst seg med restart av MCU (hold inne hjulene på rattet) hos meg. Skjedde flere ganger en kort periode, men lenge siden sist nå. Trolig en bug i en bestemt software-versjon.

tho

Sitat fra: tho på torsdag 26. november 2020, klokken 10:09
Fikk akkurat kost estimatet. 14.304,- det er incl moms. Det som står er at de skal prøve å formatere SD-kortet først. Hvis det ikke går bytte skjerm.

Kostlinjer uten moms:
MS Tegra Reman MCU LTE Prem - EU (64GB): 9.280,-
Kabler og simkort er resten.

Det som er så kjipt at det nesten er verd det bare for å få LTE :/

Jaja 8 måneder senere fikk jeg faktisk tilbakebetalt hele beløpet (uten renter) av tesla. Jeg sente inn det skjemaet de la ut for noen måneder siden. Så det var tydligvis samme feilen allikevel og service senter Kristiansand bare surrer. Var surt i november men fint det løste seg nå.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Alfa Bergen

"Feil på sikkerhetssystem på pass.side foran. Kontakte Tesla service" (pluss rødt airbag varsellys)

Har hatt bilen inne på Kokstad i 6 dager uten at de fant feilen. Fikk beskjed at "Engeneering is working on a (FW) firmware fix for this issue", men at jeg må vente på en oppdatering. Det skulle være trygt å kjøre. Har nå ventet en stund uten tilbakemelding og feilmeldingen kommer hver gang jeg har en passasjer i forsetet. Nå er det forhåpentligvis en stund til EU kontroll, men dette er jo en 2-feil så den vil ikke bli godkjent.

Noen andre som har hatt denne feilmeldingen over tid og fått løst problemet?

Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

MuskElBil

Sitat fra: Alfa Bergen på mandag 14. juni 2021, klokken 10:17
"Feil på sikkerhetssystem på pass.side foran. Kontakte Tesla service" (pluss rødt airbag varsellys)

Har hatt bilen inne på Kokstad i 6 dager uten at de fant feilen. Fikk beskjed at "Engeneering is working on a (FW) firmware fix for this issue", men at jeg må vente på en oppdatering. Det skulle være trygt å kjøre. Har nå ventet en stund uten tilbakemelding og feilmeldingen kommer hver gang jeg har en passasjer i forsetet. Nå er det forhåpentligvis en stund til EU kontroll, men dette er jo en 2-feil så den vil ikke bli godkjent.

Noen andre som har hatt denne feilmeldingen over tid og fått løst problemet?

Ikkje erfart denne feilen på Tesla, men har skrudd og feilsøkt ein del bil tidligere før eg bytta yrke.
Ein ting er at denne feilmeldinga gir 2'er feil på PKK, men om feilmeldingen viser til reell feil er det stor sannsynlighet for at sikkerhetssystem for passasjer ikkje vil fungere som det skal, eller i det heile tatt, ved ein evt kollisjon.
Ofte ved slike feilmeldinger er det vakkelkontakt til setet, men utlesing med diagnoseutstyr vil gi ein meir nøyaktig beskrivelse av problemet.
Om Tesla meiner det er trygt å bruke bilen (spør om det gjelder passasjer også) vil eg anta de føler seg sikre på at sikkerhetssystemene i bilen fungerer som de skal ved ein evt kollisjon til tross for feilmelding.
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

Jejl

Den ene luftdemperen bak mister trykket slik at bilen nesten siger ned på hjulet. Det begynte vel for over et år siden. Da tok det kanskjes en ukes parkering, mens det nå tar en dag før den har seget ned.
Når bilen startes heves den raskt til riktig høyde, men det bør vel ikke bli så mye verre enn den er nå før noe må gjøres?
Er løsningen å reparere eller skifte?
Kan ellers nevne at bilen er 8 år, og ble nettopp EU-godkjent uten noen feil.(P85)

Klykken

Ville kanskje tatt en helsesjekk av systemet, og ikke nødvendigvis hos Tesla. Kan være bare en lekkasje i nærliggende rør?

Av nysgjerrighet - Har noe på luftfjæringen blitt byttet før?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Jejl

Nei, har ikke gjort noe med luftfjæringen før. Tenkte også at det måtte være en lekasje en plass, men har ikke hørt at folk fikser slike? Tesla skifter dem bare vil jeg tippe.

petersv

Måtte bytte en p-brems-kalliper. Kjøpte ny, da brukt-prisene er helt hinsides all fornuft (ift. tilstand.) Den jeg bytta ser egentlig veldig bra ut, men den lager lyd og klarer ikke å gå feilfritt. Har noen tatt de helt fra hverandre (motordelen) for ev. reperasjon?

El-boy

Sitat fra: petersv på onsdag 08. september 2021, klokken 14:55
Måtte bytte en p-brems-kalliper. Kjøpte ny, da brukt-prisene er helt hinsides all fornuft (ift. tilstand.) Den jeg bytta ser egentlig veldig bra ut, men den lager lyd og klarer ikke å gå feilfritt. Har noen tatt de helt fra hverandre (motordelen) for ev. reperasjon?
Hei,
Sjekk denne linken:

https://youtu.be/--MFd328DSU

petersv

Takk, jeg har sett den, flott video, men den addresserer ikke problemet jeg nevnte, altså at motoren ikke går fritt.

El-boy

Sitat fra: petersv på torsdag 09. september 2021, klokken 14:42
Takk, jeg har sett den, flott video, men den addresserer ikke problemet jeg nevnte, altså at motoren ikke går fritt.
Hei.
Du kan prøve å løsne motoren fra caliper-huset og sjekke tilstanden på gir/tannhjul der. Motoren er skrudd med tre små Torx skruer. Kanskje det har kommet fukt inn?
Prøv å smøre opp med CRC 5-56 og legg på en klatt hjullagerfett.
Det kan godt være at det er selve "bolten" som går tregt, kan kanskje prøve å smøre opp fra bremsekloss siden eller demontere alt og teste....

petersv

Sitat fra: El-boy på torsdag 09. september 2021, klokken 22:57
Hei.
Du kan prøve å løsne motoren fra caliper-huset og sjekke tilstanden på gir/tannhjul der. Motoren er skrudd med tre små Torx skruer. Kanskje det har kommet fukt inn?
Prøv å smøre opp med CRC 5-56 og legg på en klatt hjullagerfett.
Det kan godt være at det er selve "bolten" som går tregt, kan kanskje prøve å smøre opp fra bremsekloss siden eller demontere alt og teste....

Det er det som er så meerkelig, har hatt den av og alt er helt fint der inne, det er i selve motoren eller noe i overføriongen problemet ligger. Minnes jeg har sett noen bilder fra en drosjesjåfør som hadde samme problemet og funnet en "korrupt" låsering el.lign. en eller annen plass i mekanismen. Jeg får se om jeg tar meg tid til å dissikere min for å komme til bunns i mysteriet...

Muffinman

Jeg ville kjøpt en fungerende fra skroten og satt på, så kunne man evt fiklet med den lille leamikken når det passet. Koster vel 1500 eller deromkring.

Jeg synes det er noe herk å åpne disse. Noen ganger sitter skruene veldig, og disse tannhjulene er veldig små og tynne. Noget usikker på om jeg ville brukt tid på det, men så er tid en knapphetsressurs her da.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA