Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Sole

Tema: Luftkompressor til luftfjæring.
Fant i farten ikke andre tråder med samme problemstilling, men link gjerne til rett tråd om det skal være debattert før!
Bilen er 85D 2016-mod, knapt 120.000 km. I vinter begynte nivåjusteringa å fjuske, ved at det under kjøring kommer opp et varsel om at nivåjustering er ute av funksjon. Jeg bestilte meg en service, inkludert feilsøking på dette problemet. Feilsøkinga ga ikke endelig konklusjon, de ønsker jeg skal komme tilbake for en ny runde. Men i rapporten antyder de at kompressoren kan være utslitt:
"There is a fault code on the temperature of the compressor, compressor has quite an high drive noise. Fault is likely due to compressor being worn out making it to overheat when filling the air reservoir."

Det kan dermed ende med et kompressorbytte, som trolig kommer på feil side av 20.000,-

Andre som har tilsvarende erfaring?
Bør jeg i så fall akseptere dette som en ikke-garantisak? Garantien har jo forsåvidt utløpt, men en slik kompresser må vel forventes å vare "vesentlig" lenger enn dette, ref. kjøpslov/reklamasjonsrett?
Greit å høre andre synspunkter før jeg starter en krangel med verkstedet.  :-\

Ellemelle

Koster kompressor mer enn 20k? Trodde de lå rundt 5-6000 kroner ferdig byttet?

Muffinman

Høres nesten ut som det er mer enn bare kompressorbytte dette. Men bruk for all del ikke "garanti", men "reklamasjon" i kommunikasjonen med verkstedet :)

Sole

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 17. mars 2020, klokken 15:42
Koster kompressor mer enn 20k? Trodde de lå rundt 5-6000 kroner ferdig byttet?

Har ikke fått pris på byttet ennå, fant en på nett til drøyt 15', og la på litt for jobben. Men mulig den reelt er lavere ja.

Muffinman

Markant treghet på rattet i 85D`en i starten av kjøreturen i dag. Merket ingen ting i går, og det ble bedre i løpet av turen i dag. Tregheten var ikke jevn, så kan nesten mistenke noe mekanisk. Tannstang eller noe. De berømte boltene er byttet.

Noen som har tanker om hva dette kan være?

o.b.lix

Sitat fra: Muffinman på fredag 27. mars 2020, klokken 08:08
Noen som har tanker om hva dette kan være?

98% sikkert rattakselkrysset.

Det ruster inni, og blir tregt i ene leddet, mens andre leddet kan være bra, derfor er ikke sving like tung hele tiden.

Svakhet på alle model S og X, de nyeste model S har fått gummibelg på utsiden, vet ikke om det passer på eldre S.

To-tre timer å bytte, byttes fra underside, kommer til boltene fra hjulside (må snu litt på ratt for å komme til.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Takker :)

Bilen er ruslet snart 182k, så det høres plausibelt ut. 2-3 timer er fort 5-6 laken hos Tesla pluss delen. Får titte litt i verkstedhåndboka og vurdere om jeg kan gjøre det selv. Sliter veldig med tid og fasiliteter dessverre.

o.b.lix

Jeg fikk nettopp byttet på min X (gått 130k), jeg brukte EVservices i Bergen, de tok 1800 for delen og like mye for arbeidet (2 timer) + mva - tocn-rabatt.

Ethvert verksted eller erfaren mekaniker kan bytte, eneste er at det jævla trangt. Men kommer til skruene bak innerskjerm, men må ha bilen på løftebukk. Etter 182k er sikkert delen rustet fast til aksling også, og må bankes løs, som er vanskelig pga trangt (herav erfaren mekaniker, han kjenner tjuvtriksene).
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

kirky

Sitat fra: Muffinman på søndag 08. mars 2020, klokken 21:58
Muligens stein i en kondenservifte? Lager skikkelig spetakkel.


Tok video av lyden. Stein?  ???

Se vedlegget.
2019 Long Range S, HW3, CCS.

Muffinman

#4089
Kan faktisk være det ja. Kan hende det ville blitt skikkelig spetakkel om vifta dro på for fullt? Jeg ville tatt av hjul og innerskjerm, og rengjort bak kondenseren.

https://elbilforum.no/index.php?topic=46453.0

Olee

Skal det ikke være forskjell på parklys og DRL-lysene? Altså at LED-stripen dimmes ned når man går fra kjørelys på dagen til parklys? Kun når jeg setter på tåkelys dimmes de ned. TMS85 14-modell.

tho

Ja da var det min tur å endelig begynne å betale for ting på denne bilen. Jeg har 8års serviceavtale med slitedeler.

25k for å bytte begge kondenserene til ACen (Delepris ca 10k arbeid 10k + moms.). Dette blir faktisk det første jeg har betalt på for min bil. Men jeg ble ganske sjokkert over prisen på dette. Tror nok denne bilen ryker på finn snart.

Dette var ikke en slitedel og ikke dekket av avtalen. Korrosjon på begge kondenserene var årsaken.

  :-[
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Muffinman

Ja disse er ikke av beste kvalitet, laget av sårbart aluminium og i tillegg samles det skitt og salt nederst i fan shroud`ene som bør fjernes årlig om det ikke skal tære hull.

Men en reality check er nok på plass. Reparasjonsarbeid på biler i denne klassen er IKKE billig. Har vel betalt rundt 35-40k tilsammen i reparasjon og service på 85D`en, og noe mer på P85`en. Gått hhv 183/173. Totalen blir likevel ikke så verst, og sammenligner man med verdifall på ny bil blir reparasjonskostnadene moderate relativt sett.

Jeg tør ikke tenkte på hva alle garanti/reklamasjonsutbedringene ville kostet, ville nok vært personlig konkurs om jeg måtte betalt alt selv. Men det virker som ting stabiliserte seg etterhvert, bortsett fra bytte av slitedeler.

Wibla

Er vel bare spørsmål om tid før man får tredjepart-deler for de tinga som ryker mest (med unntak av drivverk).
2018 Tesla Model S 75D

Teslalita

Finnes det noe oppskrift for rengjøring her? Hvor de er og hva som må demonteres?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA