Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

tornaldo

6 mnd og 6 dager fra jeg kjøpte den til den var på EU kontroll. Hadde den som sagt på service godt innenfor 6 mnd, der de etter all sannsynlighet ikke sjekket bremsene, ellers ville det blitt oppdaget, og dermed også burde vært utbedret. Det er jo betenkelig i seg selv.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

MrBacardi

Min S med AP1 klarer nå ikke lenger å holde bilen stillestående i motbakke hvis man kjører i autopilotmodus og køen foran stopper opp:

https://www.youtube.com/watch?v=TaDG6LPhy6k

Vanlig Hold-bremsemodus på fungerer fint, da holder bilen seg i alle bakker. Men når Autopilot skal holde bilen på egen hånd, så går ikke det, bilen triller sakte bakover. Akkurat som om autopiloten trykker "svakere" på bremsepedalen enn det Hold-modusen gjør.

Det begynte for et par mnd siden, tenkte det skulle gå over av seg selv, det har det ikke gjort. Fikk umiddelbart servicetime hos Tesla, så håper det blir en kjapp fiks. Jeg hadde forresten service på bilen i januar, inkludert smøring av bremsene.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

o.b.lix

Sitat fra: MrBacardi på onsdag 15. mai 2019, klokken 21:27
Min S med AP1 klarer nå ikke lenger å holde bilen stillestående i motbakke hvis man kjører i autopilotmodus og køen foran stopper opp:

Jeg hadde dette, med nye klosser var det bra igjen. Sikkert slitte klosser.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Thor2014

Sitat fra: MrBacardi på onsdag 15. mai 2019, klokken 21:27
Min S med AP1 klarer nå ikke lenger å holde bilen stillestående i motbakke hvis man kjører i autopilotmodus og køen foran stopper opp:

https://www.youtube.com/watch?v=TaDG6LPhy6k

Vanlig Hold-bremsemodus på fungerer fint, da holder bilen seg i alle bakker. Men når Autopilot skal holde bilen på egen hånd, så går ikke det, bilen triller sakte bakover. Akkurat som om autopiloten trykker "svakere" på bremsepedalen enn det Hold-modusen gjør.

Det begynte for et par mnd siden, tenkte det skulle gå over av seg selv, det har det ikke gjort. Fikk umiddelbart servicetime hos Tesla, så håper det blir en kjapp fiks. Jeg hadde forresten service på bilen i januar, inkludert smøring av bremsene.

Du må smøre opp bremsene. Jeg hadde det samme på min

MrBacardi

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 16. mai 2019, klokken 10:21
Sitat fra: MrBacardi på onsdag 15. mai 2019, klokken 21:27
Min S med AP1 klarer nå ikke lenger å holde bilen stillestående i motbakke hvis man kjører i autopilotmodus og køen foran stopper opp:

Jeg hadde dette, med nye klosser var det bra igjen. Sikkert slitte klosser.

Ok, du hadde samme ja. Da denne bilen var inne på service i januar så var det 7,5 mm igjen av klossene foran og 7 mm igjen bak. Står at klosser skal byttes ved 2 mm, så det virker litt rart hvis de nå skal være slitt ned så mye på så kort tid.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

MrBacardi

Sitat fra: Thor2014 på søndag 19. mai 2019, klokken 23:17
Sitat fra: MrBacardi på onsdag 15. mai 2019, klokken 21:27
Min S med AP1 klarer nå ikke lenger å holde bilen stillestående i motbakke hvis man kjører i autopilotmodus og køen foran stopper opp:

Vanlig Hold-bremsemodus på fungerer fint, da holder bilen seg i alle bakker. Men når Autopilot skal holde bilen på egen hånd, så går ikke det, bilen triller sakte bakover. Akkurat som om autopiloten trykker "svakere" på bremsepedalen enn det Hold-modusen gjør.

Det begynte for et par mnd siden, tenkte det skulle gå over av seg selv, det har det ikke gjort. Fikk umiddelbart servicetime hos Tesla, så håper det blir en kjapp fiks. Jeg hadde forresten service på bilen i januar, inkludert smøring av bremsene.

Du må smøre opp bremsene. Jeg hadde det samme på min

Ok, du hadde også dette ja. Bremsene på denne bilen ble smurt på service i januar, så da burde det jo være ok skulle en tro.

Tesla har hatt bilen inne noen dager nå, skal rapportere tilbake hva årsaken var når jeg får den tilbake. Fikk heldigvis en Model S-loaner.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Klykken

Sitat fra: Klykken på mandag 06. mai 2019, klokken 11:02
Sitat fra: Klykken på fredag 03. mai 2019, klokken 10:29
Hva hjelper det å være sur og vanskelig da? Uhell skjer, og de sier de skal ordne opp. Da stoler jeg på det naturlig nok.

Vi lider ingen nød og har lånebil. Riktignok en litt spak S70D. De sa det bare var å ringe, komme innom og bytte ut til en med lengre rekkevidde hvis vi trengte det. Har ingen behov for det for øyeblikket.
Fått bekreftet at skaden ikke har påvirket A-stolpe eller annet vitalt. Både via mitt forsikringsselskap og Tesla (før dør er demontert). Bilen skulle være ship shape igjen iløpet av to-tre uker.

Her er bilder av skadene:
https://imgur.com/a/xg58LKI
Har også kontaktet advokat i forbindelse med hvilke krav jeg kan ha utover reparasjon.
De sier at hvis man skal kreve noe kompensasjon utover det man evt får på goodwill, må et potensielt verditap på bilen kunne dokumenteres.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

MrBacardi

Sitat fra: MrBacardi på mandag 20. mai 2019, klokken 20:13
Sitat fra: o.b.lix på torsdag 16. mai 2019, klokken 10:21
Sitat fra: MrBacardi på onsdag 15. mai 2019, klokken 21:27
Min S med AP1 klarer nå ikke lenger å holde bilen stillestående i motbakke hvis man kjører i autopilotmodus og køen foran stopper opp:

Jeg hadde dette, med nye klosser var det bra igjen. Sikkert slitte klosser.

Ok, du hadde samme ja. Da denne bilen var inne på service i januar så var det 7,5 mm igjen av klossene foran og 7 mm igjen bak. Står at klosser skal byttes ved 2 mm, så det virker litt rart hvis de nå skal være slitt ned så mye på så kort tid.

Årsaken var at en eller begge bremseklossene foran hadde kollapset/sprukket og delt seg i flere biter, noe som førte til veldig redusert bremseeffekt foran. Det var altså mange millimeter igjen på de, men nytt for meg at sånt kan skje.

Alt ok nå med nye bremseklosser  :+1:
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Muffinman

Har faktisk lest om flere tilfeller hvor klossene rett og slett har gått istykker, og eier måtte ta kostnaden selv. Det kan da ikke være helt riktig; det må da være en mangel når slitedelene går istykker før de rekker å bli slitt?

MrBacardi

Sitat fra: Muffinman på torsdag 23. mai 2019, klokken 20:22
Har faktisk lest om flere tilfeller hvor klossene rett og slett har gått istykker, og eier måtte ta kostnaden selv. Det kan da ikke være helt riktig; det må da være en mangel når slitedelene går istykker før de rekker å bli slitt?

Ja, det høres spesielt ut at man skal måtte betale for det.

I mitt tilfelle nå så byttet Tesla alle klossene både foran og bak uten kostnad.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016


Tuxedo

Ok, det ser ut som noe som er utgravd fra Pompeii.  Men hva er det egentlig?

Muffinman

Du ser nedre del av belgen på demperen øverst. Delen som er korrodert kobler demperen til camberarmen, og bærer dermed det meste av vekten på hjulet. Denne delen "snor" seg rundt drivakselen da dette er på forhjul. 3,5 år gammel bil, tendenser til det samme på andre siden men ikke så ille.

Alfa Bergen

Sitat fra: Muffinman på torsdag 23. mai 2019, klokken 20:22
Har faktisk lest om flere tilfeller hvor klossene rett og slett har gått istykker, og eier måtte ta kostnaden selv. Det kan da ikke være helt riktig; det må da være en mangel når slitedelene går istykker før de rekker å bli slitt?

Hadde min S85 2013 model på 120 000 km service. Påpekt at en av bremseklossene foran var brukket. Ble byttet på "goodwill". For øvrig ble en av de bakre bremsecaliperne også byttet på "goodwill" i forbindelse med samme service.
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Klykken

#3779
Sitat fra: Klykken på tirsdag 30. april 2019, klokken 22:46
Kall det reklamasjon eller whatever, ingen direkte feil på bilen, meeeen.

Leverte bilen på sørvis idag. Alt vel, småtteri som skulle fikses, som dørhåndtak, scrolleknapp på ratt og litt raklelyder i front. Leverer bilen 0745 i morges etter å ha kjørt 3 timer i forkant og får lånebil som avtalt. 8 timer tar sørvisen sier de, så kommer tilbake 1500 i håp om at de har blitt ferdig tidligere.
1630 kaller de på meg og sier at bilen er ferdig...meeeeen. De har hatt et uhell med bilen. Servicemannen blir litt blek og skjelven, og er nærmest klar til å motta kjeftsmell. Jeg sier "jaha?". Da de skulle rygge bilen ut av verkstedet, hadde vedkommende rygget med førerdøren åpen for å se bak (bilen har ryggekamera, sensorer, summon og speil) og døren hekter i en eller annen fastmontert sak inne i lokalet og brettes heeelt over og klapper inn i forskjerm. "Vi kan dessverre ikke levere ut bilen som den står nå", sier han stotrende og blir blekere, mens han forventer en tirade av et kjeftsmell. Jeg beholder imidlertid roen og sier uhell skjer, og det viktigste er at man ordner opp. Han beklaget seg veldig, og vedkommende på verkstedet var VIRKELIG lei seg. De hadde allerede bestilt lakkering og oppretting. Lakkerer skulle se på bilen nå på torsdag og komme med tilbakemelding på hva som måtte til. Alt vel, og blir tatt hånd om, altså. For, uhell skjer faktisk!

De hadde skiftet dørhåndtak, volumknappen og multilink i forstillingen, og 60k-service. Samt ødelagt bilen etterpå :P

Menmen, forhåpentligvis forsvinner skaden som noen har forårsaket på førerdøren på vår bil også, så det blir da noe positivt utav dette.

Han turte ikke gi meg faktura for servicen de hadde utført heller. :)

Blir lånebil en periode nå da. En facelift S70D.

Bilen er ferdig og vi skal hente den på lørdag. De har byttet dør (komplett dør med dørtrekk, håndtak og glass) og forskjerm og opplakkert disse. Av bildene jeg fikk oversendt var dørtrekkets struktur annerledes på det nye kontra det gamle, noe de opplyste de om. Er grovere på gammelt. Dette skulle de ordne opp i ved en senere anledning og valgte å levere ut bilen likevel. Skjørtet (ulakkert på min museums-Tesla) som er nederst på bilen var ikke flush med øvrige paneler. Dette skulle også ordnes senere, samtidig som dørtrekk.
De leverer bilen upolert og ikke vasket og begrunner det med at lakken må få herde minst fire uker, noe som er delvis bullshit. Uansett topp stemning, da jeg tenkte å polere bilen selv DCN-style med maskin.

Det jeg fikk på goodwill var servicen, med deler som ble byttet + firehjulskontroll. Sier meg fornøyd med det, ettersom jeg egentlig ikke har krav på noe som helst. Jeg har trua på at bilen ble god som ny, og de har forsikret meg om det.

Igjen opplever jeg god oppfølging og service fra Trondheim! Service fra dette merket er enestående og godt over det jeg har opplevd fra andre merker jeg har eid. God og positiv holdning med imøtekommende personer med gode rutiner på oppfølging veier opp for litt lang ventetid på ordinær service i mine øyne.

EDIT:
Presiseringer
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA