Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fjernlys på TMS

Startet av torerikb, lørdag 26. oktober 2013, klokken 20:29

« forrige - neste »

Simen1

"Sterkere" pærer betyr gjerne litt sterkere + psykologisk sterkere pga blåere lys. Blåere lys er litt som å pisse i buksa. Fint og flott der og da, men det reduserer nattsynet til både sjåføren og motgående trafikk, så når man må blende ned så er blir man mer blind enn med vanlig fargetemperatur.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

Jallapærer må ikke forveksles med disse høykvalitetspærene fra Osram og Phillips. Skal ikke gå god for at de gir så og så mange prosent mer lys, men de lyser  merkbart bedre enn standardpærer. De har også relativt varm fargetemperatur.

Merk at originalpærene i de tidlige TMS var ganske kalde, tipper for å matche ledstripa rundt. Kastrert 25W Xenon og 5500-6000K gjorde at jeg ikke turde kjøre over 70 i stupmørket. Byttet til 35W 4300K, og det gikk an å kjøre normalt igjen med tilstrekkelige marginer. Men når man så bilen forfra skilte fargetempen seg mye mellom DRL og projektorlampa.

arnehelge

Nå har en av hoveldpærene tatt kvelden. Er vel ikke annet å forvente etter snart 7 år og 170 000km.  Håper jeg kan få byttet selv. Er det noen her som har gjort det? Er det vanskelig å få av dekslene i skjermen, og på igjen?  Tenker også å bytte til 35W. Er det noen som har navn og nr. på gode, varige slike pærer? 
Model S, P85, brun med tech, pano, park, lyd, luft, 19".  Bestilte august 2011, fikk bilen 10.sept.2013.

sjokomelk

Skal du oppgradere til 35W pærer, må du skifte ballastene i tillegg.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Muffinman

Du må også bytte ballasten om du skal oppgradere til 35W. I tillegg må du ha ny kabel mellom ballast og pære med korrekt vinkling.  D8S som passer i lykta finnes bare i 25W, slik at du må bruke en pæretype som i utgangspunktet ikke passer og modifisere den ved å slipe et hakk i kransen. Som regel bruker man D1S eller D3S. Ballast, kabel og pærer må passe sammen.

Regn med å bruke et sted mellom 4500-7000kr for å oppgradere begge lyktene. Jobben er ikke så vanskelig, men du må vite hva du skal gjøre og hvordan det ser ut da du jobber litt i blinde inni lykta.

Rent kostnadsmessig ville jeg bare erstattet den originale pæra som var gåen, og sett på mulighet for å montere en ledbar. Det vil gi mye mer lys for pengene enn en 35W oppgradering.


Arntiv

Da ble det ledbar på gammel-Teslaen. Rigid SR-20 Drive fra Bilkomponenter. Rimelig rett fram montering med tilkobling i nosecone. Eneste aberet da er at det ble mye kabel til overs. Vurderte å kappe, men nøyde meg med å bunte sammen. Har lest hele denne tråden, og må si tusen takk for alle tips og triks. Nå er det bare å vente til det blir stappmørkt, så skal jeg kjøre meg en tur :D
Bekreftet 27.07.13. Levert 21.12.13, Svart S85 med pano, lyd, luft og hattehylle. 19" Polar Wheels med Hakka 8.

Klykken

#906
Her er det "fjernlys-mørkt" fra kl. 22. Midtnorge.

Godt valg av led-bar. Combo, antar jeg? Har samme på vår i3. Lyser LANGT, men for smalt synes jeg. Mer fornøyd med Strands nuuk, som vi har på Teslaen. Lyser bredt og ikke så langt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Øyvind.h

#907
Drive lysbilde skal vel gi bredde på bekostning av lengde? Jeg hadde strands nuuk før på x'en. Ganske misfornøyd med den mtp hvor smalt det lyste. Bra som ekstra fjernlys, men elendig på bredde.
En kamerat monterte lazer 12 eller noe sånt. Mye bedre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

o.b.lix

strand nuuk og lazer 12 skiller vel ca 10.000 i pris også, vel?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Øyvind.h

Njæ. Sjekket bilkomponenter og det er 2500,-.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

#910
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. august 2020, klokken 23:19
Ganske misfornøyd med den mtp hvor smalt det lyste. Bra som ekstra fjernlys, men elendig på bredde.
Monterte en slik på min mor sin bil. Jeg ble faktisk ekstremt overrasket over lysbildet som ligger lenger mot "spot" enn "drive". Den er vel markedsført som en slags combo, men det er bare tull. I tillegg var fargetemperaturen på lyset veldig kald. Ikke for det, eieren ble fornøyd siden hun var vant med slitte halogenlykter.

@arntiv: Ser du har skrudd fast baren i nosecone? Ville vurdert å flytte festene ned slik at klipsene til cone ikke også må bære vekta av ledbaren. Sikkert ikke et problem, men man vet jo aldri. Litt kjipt det popper av under en panikkbremsing for eksempel. Så kan du jo ta av lokket uten at det følger med også, og monteringen blir mer stabil. Om du opplever dirring i lyset når du kjører vil det sannsynligvis forsvinne om du flytter festene vekk fra der de står nå.

Arntiv

@muffinman: ja, tenkte litt på det med vekt på nosecone, men slo meg til ro med at om jeg hadde brukt f.eks skiltbrakett (som jeg anser som standard for ekstralys) ville også vekten vært på nosecone. Har du noe erfaring med at den faller av? Er alternativet å skru ledbaren fast i cromelista i underkant?
Bekreftet 27.07.13. Levert 21.12.13, Svart S85 med pano, lyd, luft og hattehylle. 19" Polar Wheels med Hakka 8.

Muffinman

Jeg har testet diverse barer på skiltbrakett, uten at det har skjedd noe galt. Men så har jeg aldri måtte bråbremse på tørr asfalt mens det var montert heller, så jeg vet ikke hvordan det ville gått. Nå er barene skrudd rett ned i kromlista, og sitter stabilt uten vibrasjon. Man kan også trekke fronten av og montere på stålbjelken bak. Vet bilkomponenter brukte monteringslim tidligere for å unngå fysiske inngrep. Jeg boret hull på en tidligere installasjon, og brukte vel 6-7 bor før jeg var gjennom. Den bjelken er hard...




Klykken

Skiltbrakett på i3en, vibrerer i lav hastighet. Irritabelt!

Ser det står combo lysbilde på strands hjemmesider. Mener det stod driving på eska som fulgte med på den jeg kjøpte. Men er en stund siden! Er en led-bar til 2500kr så fargetemp og kastelengde kan ikke sammenlignes med de til over dobbel pris, selvsagt. Synes uansett det er bredere lysbilde enn rigid sr20 som jeg har på i3. Eneste jeg har å sammenligne med.

En annen ting er at rigid har flatt innfelt glass i front og tettes umiddelbart ved slaps. Aldri opplevd på Strands som har buet glass utwn oppsamlingskant rundt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Vi har Rigid på ene bilen og Lazer på den andre. Samme samme forskjell observert her også. Kommer nok aldri til å kjøpe ledbar med samlekant igjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA