Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fjernlys på TMS

Startet av torerikb, lørdag 26. oktober 2013, klokken 20:29

« forrige - neste »

Muffinman

Jeg tror at du da vil få en mye vanskeligere jobb med å justere skikkelig. Ser for meg at selv med 1 bar må man ut å kjøre, justere, kjøre justere osv mange ganger, evt grovjustere først mot en vegg i forhold til originallysene. Målet må være at den mest konsentrerte delen av lyset treffer x antall 100 meter fram på veien slik at det stemmer med bilens originale lys. Samtidig er det lurt å ende opp slik at man på det punktet har halve lysbildet over og halve under synlig område på helt plan vei. Mye å ta hensyn til, spesielt unngå egenblending og oppnå optimal sikt. Og justeringen må sikkert gjøres i intervaller som er mindre enn en mm.

Vil også oppfordre til å vise måtehold mtp lysmengde. Er man et halvt sekund for sen å blende ned med de sprekeste løsningene har man allerede forårsaket at de som kommer mot ser stjerner.

o.b.lix

Sitat fra: Muffinman på onsdag 22. juli 2015, klokken 10:32
Vil også oppfordre til å vise måtehold mtp lysmengde. Er man et halvt sekund for sen å blende ned med de sprekeste løsningene har man allerede forårsaket at de som kommer mot ser stjerner.
Har ikke alle TMS autodimming? Min er i alle fall veldig kjapp å blende ned.

Men er ikke lov med 1 bar, må ha 2 stk.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

De vanligste barene er ikke godkjent til bruk på veien i det hele tatt, i så fall er det ikke lovlig med to heller.

Autodimming kom vel i fjor høst. Alle biler før det har det ikke. Har kjørt en loaner med dette ca. 1000km i april, og var ikke imponert over funksjonen. Dimmet ned for lyskilder som ikke var på veien, og var for sent ute en del ganger spesielt ved møte av større kjøretøyer. Endte med å slå det av.

E_S

Ingen erfaring med autodimming på TMS, men hadde det på en 2011 Golf jeg hadde tidligere. Ubrukelig, da den blendet ned for "ingenting" og ventet flere sekunder etter passering før fjernlyset kom på igjen. Kjørte en helt ny Mondeo leiebil for en stund siden og det var akkurat like dårlig der..
:)

cirys1

Autodimming fungerer bra visst man kjører på mørke veier der man møter motgående trafikk , det den ikke skjønner er og bruke fjernlys når det er litt lys men fjernlys gir mye bedre lys.

Hyperstress

Sitat fra: E_S på torsdag 23. juli 2015, klokken 09:28
Ingen erfaring med autodimming på TMS, men hadde det på en 2011 Golf jeg hadde tidligere. Ubrukelig, da den blendet ned for "ingenting" og ventet flere sekunder etter passering før fjernlyset kom på igjen. Kjørte en helt ny Mondeo leiebil for en stund siden og det var akkurat like dårlig der..

Tesla sin er ganske bra, bedre enn annet jeg har prøvd.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

torerikb

Er det noen som har ett tips til hvordan i svarte granskauen man får plass til ledbaren BAK gitteret? Jeg kan godt klippe det bort, men synes monteringen blir mye penere og diskrét om man monterer det bak.
Nissan Leaf 2013 - SOLGT
Tesla Model S85 2014 - SOLGT
Tesla Model S85D 2015

Muffinman

Hvis du får til å montere bak er jeg interessert i tips til hvordan du rengjør glasset på ledbaren.

Trustno1

Sitat fra: torerikb på mandag 17. august 2015, klokken 10:35
Er det noen som har ett tips til hvordan i svarte granskauen man får plass til ledbaren BAK gitteret? Jeg kan godt klippe det bort, men synes monteringen blir mye penere og diskrét om man monterer det bak.
Jeg tenkte på dette også når jeg monterte, men er ummulig å komme til der uten å gjøre en omfattende demonteringsjobb.
Man må sannsynligvis fjerne hele støtfangeren forran for å komme til der.
Uansett så syntes jeg egentlig monteringen min ble bra og diskree selv om jeg bare klippet vekk gitteret. Dessuten blir lyset mye bedre enn om du skulle montere den bak, da vil du miste mye av spredningen i lyset.

Trustno1

Sitat fra: Muffinman på mandag 17. august 2015, klokken 10:46
Hvis du får til å montere bak er jeg interessert i tips til hvordan du rengjør glasset på ledbaren.
Høytrykkspyler er jo ett alternativ, men enig i at det hadde vært mye mer upraktisk.

Muffinman

Det vil jo bygge seg opp et lag med skitt over tid på linsa selv om man bruker høytrykk. Jeg landet på at jeg vil ha tilgang til glasset slik at det kan rengjøres mekanisk.

M.SKEIDE

Her er montering bak grillen (samme tråd :P ) ikke noe problem med skittent glass... All ære til Elektrolytt ! 
Sitat fra: Elektrolytt på onsdag 13. august 2014, klokken 11:17
Bilder fra montering av Rigid SR20 på Min Model S:
(beklager skitten bil og uskarpe bilder)

Målskisse SR20:


Festebraketter som fulgte med SR20, montert sammen for å passe den planlagte monteringen:


LED-bar montert bak grillen:

Løftet opp gummikanalen fra grill til radiator, og bøyde grill litt frem, så klarte jeg å lure LED-bar'en inn uten mer demontering.

Festebraketter montert:


Laget noen små snitt i gummikanalen for festebrakettene.

Første test:


Ferdig (mangler styrestrøm, har bare bryteren som fulgte kabelsettet liggende bak nosecone for testing):


Nå gjenstår det litt rustbeskyttelse for skruehullene i stålbjelken, en finjustering av høyde/vinkel og å finne styrestrøm.
Tesla Model S 85kWh (P23809)  tech, park, pano, lyd, lys, luft og barneseter (blå og svart) :D LEVERT 19.DES 2013

Kone bil 2013 Leaf SV

DaTwister

Dette var interessant. Hvordan er det å koble inn på styrestrømmen fra hovedlyktene?

petersv

Sitat fra: DaTwister på mandag 17. august 2015, klokken 22:32
Dette var interessant. Hvordan er det å koble inn på styrestrømmen fra hovedlyktene?

Står tidligere i tråden det også. ;)

mr.rs4

Jeg er VELDIG intressert i dette, men skulle vært noen som hadde gjordt dette før, og at en kunne se i LIVE hvordan bra dette er/blir. Spesielt på mørke kvelder.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA