Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fjernlys på TMS

Startet av torerikb, lørdag 26. oktober 2013, klokken 20:29

« forrige - neste »

torerikb

Dette høres spennende ut. Men jeg regner med at grillen(e) har en hensikt og brukes som luftinntak for kjøling til ett eller annet. Hvordan blir det da om vi delvis blokkerer disse?
Nissan Leaf 2013 - SOLGT
Tesla Model S85 2014 - SOLGT
Tesla Model S85D 2015

petersv

Sitat fra: torerikb på onsdag 27. november 2013, klokken 07:51
Dette høres spennende ut. Men jeg regner med at grillen(e) har en hensikt og brukes som luftinntak for kjøling til ett eller annet. Hvordan blir det da om vi delvis blokkerer disse?

Det er ikke så varmt i Norge ;)

Muffinman

Sitat fra: P85_Norway på onsdag 27. november 2013, klokken 02:02
Jeg har kjøpt 35W Osram ballaster til hoved lyktene, blir spennende hvordan det funker, noen som har forsøkt?
http://www.ilovexenon.co.uk/en/xenon-ballasts-oem/141-osram-35xt6-a-d112v-aa3261300dg-xenaelectron-10-r-034663.html
Tror det vil fungere uten videre. Men jeg er spent på om originalpærene tåler effekten, og hvor lenge de holder i så fall. Er ikke D8S fysisk kompatible med D1S? I så fall er det jo en smal sak å bytte pærene også.

OleJA

Sitat fra: P85_Norway på onsdag 27. november 2013, klokken 02:02

Jeg har kjøpt 35W Osram ballaster til hoved lyktene, blir spennende hvordan det funker, noen som har forsøkt?
http://www.ilovexenon.co.uk/en/xenon-ballasts-oem/141-osram-35xt6-a-d112v-aa3261300dg-xenaelectron-10-r-034663.html
Vurderer samme modifikasjonen selv, og kommer nok da også til å sette inn Silverstar lamper som gir bedre lysutbytte:

http://www.ilovexenon.co.uk/en/d1s-xenon-bulbs/9-osram-d1s-66140svs-silverstar.html

Hvordan er det med å tilgang til ballast og pærer? Er det bare å løfte av plastdeksler rundt frunken, eller er det mer som må av?

Muffinman

Hører fra dere hvordan dette går - jeg er også nødt til å få gjort noe med lysene på bilen, men venter til noen andre har gått opp stien ;)  Starter med oppgradering til 35W, men lyskjeglen vil fremdeles bli veldig smal. Er dog skeptisk til den led-planken - er redd for at det blir veldig mye lys nær bilen og at egenblendingen blir et faktum.

testO

Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

Amper

Sitat fra: Westcoaster på onsdag 27. november 2013, klokken 00:15
Thor2014
Her er link til den typen som jeg kjøpte.
http://www.ebay.com/itm/20-126W-CREE-LED-Off-Road-Boat-Work-Light-Bar-Combo-Spot-Flood-Driving-Lamp-/271310005805?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3f2b56262d&vxp=mtr
Kjøpte av en annen selger, Slash plus eller noe sånt.

Likte festene og stor grad av justering.
Tenkte å prøve med den festeplaten for montering bak skiltet, som Biltema selger, hvis den passer ;)
Kommer med bilde, når jeg har fått montert den, kan ta noen dager, mest sannsynlig til helgen :)

det så ut på spec. at den lyste mye lumen men kort distance dvs. 40-50 meter..  er det ikke det motsatte TMS trenger ?  (jeg har ikke fått min enda..)
P85D :o)

sindrej

Sitat fra: OleJA på onsdag 27. november 2013, klokken 08:47
Sitat fra: P85_Norway på onsdag 27. november 2013, klokken 02:02

Jeg har kjøpt 35W Osram ballaster til hoved lyktene, blir spennende hvordan det funker, noen som har forsøkt?
http://www.ilovexenon.co.uk/en/xenon-ballasts-oem/141-osram-35xt6-a-d112v-aa3261300dg-xenaelectron-10-r-034663.html
Vurderer samme modifikasjonen selv, og kommer nok da også til å sette inn Silverstar lamper som gir bedre lysutbytte:

http://www.ilovexenon.co.uk/en/d1s-xenon-bulbs/9-osram-d1s-66140svs-silverstar.html

Hvordan er det med å tilgang til ballast og pærer? Er det bare å løfte av plastdeksler rundt frunken, eller er det mer som må av?
Jeg håper også noen går opp denne stien snarest :)  Jeg legger gjerne ned litt kr for å få bedre lys.  Disse lysplankene skjønner jeg ikke helt da ?  De lyser vel ikke veldig langt ?  Når det blir veldig lyst foran bilen blir en jo blendet selv også.  Dessuten har de jo ikke skjermet lys som nærlysene er, og vil dermed blende møtende trafikk noe for jævlig og eller ?

janmb

Dersom man monterer slike ledstriper må de selvsagt styres med styrestrøm fra fullyset, slik at de ikke lyser sammen med nærlys.

Tror uansett bedre effekt og pærer i hovedlampene er en bedre vei å gå, alternativt speilmonterte ekstralys
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Westcoaster

Hei Amper :)
Skjønner hva du mener :) Tror de har blingset litt med konverteringen :) Kan garantere at den lyser MYE lenger enn 40-50 meter! :)
Ene naboens hus ligger på den distansen, og da jeg lyste på det, så la det badet i dagslys! :)
Som sagt bare en kort og nysjerrig test i går kveld, i tåke og yr, så det begrenset seg litt, men reagerte ikke noe særlig på egenblending, men stod med planken i hånden.

Sindrej, tror du har misforstått, dette er kun ment som fjernlys, IKKE som nærlys :)  Lover at jeg skal blende ned før jeg treffer deg ;) Jeg ville ikke hatt denne planken med full guffe i fjeset jeg heller :)
Tenkte jeg skulle koble den med en bryter inni bilen, slik at jeg kan bestemme om det kommer på eller ikke , sammen med fjernlysene. Det er jo ikke alltid en har behov for det kraftige ekstralyset, f.eks ved masse nysnø, da er det jo hvitt allikevel, og da ser vi godt nok med de vanlige fjernlysene :)
Multi Color Red P85+ | VIN 18538 | 21" Hjul Grå | Karbonfiber Dekorfremhevning | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Sort Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | Sikkerhetspakke | Vinterpakke |

El Toro

Sitat fra: janmb på mandag 18. november 2013, klokken 14:13
Jepp, men max lumen måles, idiotisk nok, på fjernlys - som man uansett dimmer når man møter bil.

Diskusjonen her - som er dum nok i seg selv noe jeg tar ansvaret for - handlet om nærlys + tåkelys - og der er man ikke i nærheten av å utfordre grense for lumen i det hele tatt.

Ironisk nok finnes heller ingen forbud mot tåkelys kombinert med fjernlys - selv om det også i de aller fleste tilfeller er utelukkende negativt for deg selv.

Jeg synes i grunnen diskusjonen om tåkelys (/kurvelys) sammen med nærlys er på sin plass, selv om den vel egentlig ikke hører hjemme i denne tråden.

Nærlysene er konstruert med en relativt skarp grense mellom lys og mørke i vertikal retning, nettopp for å hindre blending av motgående trafikk. Denne grensen er (heldigvis) enda skarpere på xenonlys enn på halogen, og derfor gjør det ikke så mye at xenonlysene er kraftigere, bortsett fra på våt, mørk vei. (En annen sak er: Det at grensen ikke er fullt så skarp på halogen gjør at de som setter inn xenonpærer i halogeninnsatser forårsaker kraftig blending av motgående trafikk.)

Problemet med kurvelysene er at de ikke har en slik skarp grense, og derfor gir mer strølys oppover med påfølgende blending av motgående. Mange kurvelys er også feiljustert, slik at de blender enda mer av den grunn. Jeg er helt enig med dem som skriver at dette fenomenet er svært irriterende. Ikke minst fordi så mange kjører med både nærlys og kurvelys på. I de verste tilfellene tar jeg ikke fem øre for å returnere blendingen med fjernlyset mitt...

Men så til saken som denne tråden omhandler: Tåler 12V batteriet og DC-DC konverteren belastningen dersom man setter på f. eks. de LED-plankene som er nevnt? 10A ekstra på toppen av varmeapparat, varmeseter +++ Mener jeg har lest andre steder på forumet at 12V batteriet er i svakeste laget. Oppgradering fra 25W til 35W xenon bør jo være greit strøm-messig, men drøye 10A ekstra...?
Oslo.
Citroën Saxo Electrique 2002, ~99 000 km, ombygget til LiFePo4 i 2010. Kondemnert okt 2019.
Model S P85+ bestilt okt 09, levert 07.09.13, solgt.
Model S P85 levert 21.03.14, solgt 2015.
Model S 85D levert juni 2015, solgt.
Model X 90D levert mars 2017.
Kia Soul 2018 fra desember 2019.

P85_Norway

Sitat fra: OleJA på onsdag 27. november 2013, klokken 08:47
Sitat fra: P85_Norway på onsdag 27. november 2013, klokken 02:02

Jeg har kjøpt 35W Osram ballaster til hoved lyktene, blir spennende hvordan det funker, noen som har forsøkt?
http://www.ilovexenon.co.uk/en/xenon-ballasts-oem/141-osram-35xt6-a-d112v-aa3261300dg-xenaelectron-10-r-034663.html
Vurderer samme modifikasjonen selv, og kommer nok da også til å sette inn Silverstar lamper som gir bedre lysutbytte:

http://www.ilovexenon.co.uk/en/d1s-xenon-bulbs/9-osram-d1s-66140svs-silverstar.html

Hvordan er det med å tilgang til ballast og pærer? Er det bare å løfte av plastdeksler rundt frunken, eller er det mer som må av?
Pæra kommer du til ved å ta av plastdeksler på siden i frunken. Ballasten sitter skrudd fast oppunder lykta, så her må nok innerskjerm av for å komme til. (grunnen til at jeg ikke har gjort det ennå).
Tesla M3 Performance

Muffinman

Regner med at forumrottene er ute i garasjen og monterer, venter spent på rapport om det fungerer.

Husk å ta bilder :-)


Havebigfun

Sitat fra: Muffinman på onsdag 27. november 2013, klokken 18:57
Regner med at forumrottene er ute i garasjen og monterer, venter spent på rapport om det fungerer.

Husk å ta bilder :-)
Med 820 postinger stiller du sterkt som forumrotte, du også 8)

Muffinman

Yup, ingen smågnager nei. 

Men spent på tilbakemelding på lysprosjektet. Bestiller deler øyeblikkelig når noen rapporterer at de får det til å virke med godt resultat.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA