Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading fra strømaggregat

Startet av Tesla85, lørdag 26. oktober 2013, klokken 17:03

« forrige - neste »

Tesla85

Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

Tesla85

DA har jeg fått tilgang på et dieselaggregat som gir 10 kVA på 400V.  ;D.
Min bror hadde et stående som han ikke brukte. Da bør ikke ekstraladingen bli noe problem.  :D
Jeg skal teste ut og gi beskjed om hvordan det gikk med en gang jeg får bilen min..
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

jkirkebo

Sitat fra: Tesla85 på mandag 28. oktober 2013, klokken 09:30
DA har jeg fått tilgang på et dieselaggregat som gir 10 kVA på 400V.  ;D.
Min bror hadde et stående som han ikke brukte. Da bør ikke ekstraladingen bli noe problem.  :D
Jeg skal teste ut og gi beskjed om hvordan det gikk med en gang jeg får bilen min..

Bare vær obs på at dieselaggregater som har stått en uke i -20 grader ofte kan være litt leie å få startet ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

petersv

Sitat fra: jkirkebo på mandag 28. oktober 2013, klokken 10:20
Sitat fra: Tesla85 på mandag 28. oktober 2013, klokken 09:30
DA har jeg fått tilgang på et dieselaggregat som gir 10 kVA på 400V.  ;D.
Min bror hadde et stående som han ikke brukte. Da bør ikke ekstraladingen bli noe problem.  :D
Jeg skal teste ut og gi beskjed om hvordan det gikk med en gang jeg får bilen min..

Bare vær obs på at dieselaggregater som har stått en uke i -20 grader ofte kan være litt leie å få startet ;)

Vinterdiesel er vel lurt. :P Er endel rimeligere i bruk, kan i tillegg bruke avgiftsfri diesel.

Muffinman

Sitat fra: jkirkebo på mandag 28. oktober 2013, klokken 10:20
Sitat fra: Tesla85 på mandag 28. oktober 2013, klokken 09:30
DA har jeg fått tilgang på et dieselaggregat som gir 10 kVA på 400V.  ;D.
Min bror hadde et stående som han ikke brukte. Da bør ikke ekstraladingen bli noe problem.  :D
Jeg skal teste ut og gi beskjed om hvordan det gikk med en gang jeg får bilen min..

Bare vær obs på at dieselaggregater som har stått en uke i -20 grader ofte kan være litt leie å få startet ;)

Bare å plugge i en motorvarmer et par timer før det. Eller....eh...
;D

Tesla85

Vinterdiesel er nok ingen dårlig ide... Sevice og nye filtre er nok en enda bedre ide! ;D.
Da har jeg noe å bruke ventetiden til! Flytte et aggregat på 2-300 kg inn i en vedbod er nok også noe jeg skal tenke litt på... :o
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

petersv

Sitat fra: Tesla85 på mandag 28. oktober 2013, klokken 16:33
Vinterdiesel er nok ingen dårlig ide... Sevice og nye filtre er nok en enda bedre ide! ;D.
Da har jeg noe å bruke ventetiden til! Flytte et aggregat på 2-300 kg inn i en vedbod er nok også noe jeg skal tenke litt på... :o

Vil anbefale å få med deg et par-tre andre litt røslige karer til å tenke på de 2-300kiloene ;)

Glodeplugger som er i orden er vel stortsett det beste for sikkert start på "dieseldyr".

Tesla85

Høres ut til å være en god ide...  :)
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

jkirkebo

Sitat fra: Tesla85 på mandag 28. oktober 2013, klokken 16:33
Vinterdiesel er nok ingen dårlig ide... Sevice og nye filtre er nok en enda bedre ide! ;D.
Da har jeg noe å bruke ventetiden til! Flytte et aggregat på 2-300 kg inn i en vedbod er nok også noe jeg skal tenke litt på... :o

Et alternativ for kaldstarter vinterstid kan være å sette inn en portabel gassovn der et par-tre-fire timer i forkant. 4kW effekt vil nok heve temperaturen på aggregatet betraktelig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tesla85

Nå begynner jeg å bli klar for å teste ut litt, men man møter jo noen utfordringer...
Aggregatet er klart, men siden vi ikke har noen adaptere til 400V må jeg være litt kreativ.
Aggregatet har ikke kontakt men terminaler, greit nok, men kanskje jeg burde fått meg en ladeboks mellom aggregatet og bilen? Finnes det noe man kan kjøpe, eller er dette noe man må bygge?
Jeg vet jo at man kan kjøpe komponenter over nettet, men da må jeg bygge det selv  ::).
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

shb

Til dere som trenger strøm og lading på hytta.
Hva med denne? http://www.jula.no/dieseldrevet-aggregat-3-kw-740035
Leverer 4200W 400V 3 fase
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

Griffel

#26
Sitat fra: shb på fredag 13. desember 2013, klokken 06:39
Til dere som trenger strøm og lading på hytta.
Hva med denne? http://www.jula.no/dieseldrevet-aggregat-3-kw-740035
Leverer 4200W 400V 3 fase
Hva med å ta en titt i bruksanvisningen som ligger som PDF på URLen:
Tips: 1. side etter innholdsfortegnelse: (TV, elektronisk utstyr osv. kan bli skadet hvis de kobles direkte til aggregatet.
Side 20: Mange elektriske apparater (f.eks. TV, datamaskin) skal ikke drives med en generator. Spør produsenten av apparatet i tvilstilfeller. )
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Tesla85

Jeg satser heller ikke på å bruke et billig aggregat fra Jula til dette....
Det blir litt for drøyt... Dessuten gir det at for lite strøm ut  ;).
Vi prøver jo å være miljøvennlige da...   :-\
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

shb

Ja :)
Ser den. Best er ren strøm. Eller ett fra Honda, det er vel de som påstår de laverer "reneste" sinus kurven hvertfall :)
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

OneMore

Så får man sparke liv i gammel tråd!

Har ett såkalt norgesaggregat 5500w.  Men det er nok ræva kurve fra den!
Med årene er det kanskje no erfaring fra å lade fra slike grove maskiner ?

Finnes det en sinus retter eller noe slikt kult ?

Mvh.
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA