Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Easee lader eller Tesla

Startet av Jonny85, fredag 28. oktober 2022, klokken 09:12

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 18. november 2022, klokken 11:24
Sitat fra: snakkesalig på fredag 18. november 2022, klokken 10:14
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 18. november 2022, klokken 09:56
Det er jo så banalt enkelt som at bilen kunne sluppet kabelen når mobiltelefonen som nøkkel nærmer seg?
Da hadde vel lading stoppet om man var i nærheten av bilen med mobilen på seg, høres upraktisk ut både hjemme og ved hurtiglading.

Men en fysisk knapp ved ladeporten (på bilen, ikke kabelen) hadde absolutt gjort seg..

DC lading har produstene naturligvis tenkt på. DC stopper ikke selv om en går bort til låst bil.
AC finnes det forskjellige løsninger på. Har testet en god del forskjellige elbiler nå og de fleste har innstillinger som gjør bruk av lader smidig uten at en er låst til ett lademerke.

Jeg forstår at for å gjøre lading med Tesla like smidig som på andre biler (og tidvis smidigere) kan TWC eller ladekabel med knapp være viktig for opplevelsen. Men slik kan ikke jeg handle lader da Tesla dessverre bare er èn av mange interessante biler, så sannsynligheten for noe langvarig Tesla-eierskap i fremtiden er lav.
Hadde jeg derimot vært låst til å kun kjøre Tesla ville jeg kanskje kjøpt TWC og heller styrt ladingen ved å oppgi bil-appens pålogging hos en tredjepart som kan styre den automatisk iht pris. For akkurat det fungerer prikkfritt med Tibber/Easee.
Hvis du kjøper Easee og ladekabel med knapp, så har du alle muligheter åpne for hvilken bil det måtte være. Ulempen er vel kun at det koster en del mer enn en TWC.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Øyvind.h

Ja det er en god løsning. Når vi snakker lading av elbil de neste 10-20 årene, og kostnaden ved bilen i seg selv, er det absolutt innafor å legge i bittelitt ekstra.

Jeg har fortsatt en ladeport-åpner fjernkontroll liggende i skapet som jeg kjøpte for nærmere 10 år siden. Usikker på om den kan brukes til å få bilen til å slippe kabelen på lik linje med knappen på kabel? Fjernkontrollen ble vel stoppet og trukket fra markedet etter kort tid. Får teste den når Y`en kommer :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 18. november 2022, klokken 09:56
"Alle" biler låser seg jo opp automatisk uavhengig av om en bruker mobil eller fob som nøkkel? Skjønner ikke helt hvorfor det skulle være "blast from the past", for dette får andre merker til. Det er jo så banalt enkelt som at bilen kunne sluppet kabelen når mobiltelefonen som nøkkel nærmer seg? Som du skriver i siste setning - man ønsker enkelt å greit å gå bort til bilen og ta ut ladekabelen, uten å knote med å låse opp bilen.
Og det er jo nøyaktig det 3/Y ikke støtter uten at en har kjøpt lader fra Tesla. Andre biler klarer dette helt fint. Bilen slipper kabel når du går bort til bilen.
Merkelig påstand at TWC er overlegen når andre gjør nøyaktig det samme. Men jeg tenker fortsatt at TWC kan være beste valg om en kun skal ha Tesla nå og i fremtiden.
Skal ikke si jeg har testet å lade så sykt mange elbiler, men de fleste ikke-Tesla jeg har vært borti må manuelt låses opp ved å trykke/ta på dørhåndtak, eller trykke på keyfob, før de avslutter lading og låser opp ladekabelen.

Og vil du ha det slik med en 3/Y, så er det bare å kjøpe key fob (kostet 1600,- sist jeg sjekket), da holder du bare inne baklukeknappen så avslutter den lading og frigjør kabelen. Personlig syns jeg at det fungerer veldig bra med mobilen og TWC, men syns også det er synd at ikke 3/Y har den lille knappen ved ladeporten, som X og S har. Den løser dette problemet helt.

Jeg syns det er en plage at bilene slutter å lade bare fordi jeg låser opp bilen og skal hente noe inni for eksempel.

Helge

Sitat fra: DagfinnN på fredag 28. oktober 2022, klokken 14:46
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 28. oktober 2022, klokken 11:33
Om du har Tesla, kun skal lade Tesla og ikke ser for deg behov for lading av andre merker tenker jeg at Tesla sin wall connector kan være det beste alternativet. Praktisk med knapp på kabelen. 
......På hytta står strømmen på hele tiden og det er derfor fritt frem for andre å lade/stjele strøm fra oss. Med TWC løser vi dette genialt med å bare tillate godkjente vin-nr.

Med Easee ladestasjon kan du svært enkelt slå av ladestasjonen fra Easee appen slik at ingen kan stjele strøm.

For meg var ikke TWC aktuelt da "gullrekka" ble Easee ladestasjon med ladekabel med "Tesla-knapp" samt tibber pulse koblet til HAN porten på energimåleren. Da lades bilen når strømmen er billigst og i tillegg justeres ladestrømmen kontinuerlig under lading (når nødvendig) for å holde oss under neste trinn på effektleddet i nettleien.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA