Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken trilling som første elbil?

Startet av Kris_tine, tirsdag 22. oktober 2013, klokken 08:44

« forrige - neste »

Kris_tine

Hei :-)

Her virker det som det er mange som har god peiling på elbil, så kanskje jeg kan få noen innspill før jeg skal kjøpe min første elbil. Vi har fra før en stasjonsvogn, så elbilen blir ekstrabilen vår. Dette da vi har to små barn under 2 år, derfor tror jeg nok at stasjonsvogna fortsatt blir hovedbilen vår når hele gjengen skal ut av huset. Det jeg lurer mest på nå er hvor mye penger jeg skal bruke på elbil. 

Budsjettet mitt er 150.000,- og jeg har bestemt meg for å kjøpe en av trillingene. Men klarer ikke helt bestemme meg for om jeg skal bruke hele budsjettet, eller om jeg like godt kan kjøpe en bil for rundt 130'-140'.

Bilen skal brukes til å kjøre til jobb (ca 5 km) og bykjøring, div. ærend osv. Altså ingen lang pendlervei. Jeg bor i Trondheim. Det kan altså bli kaldt om vinteren og en del snø. Bør jeg velge en iMiev som har mulighet for fjernstyr oppvarming? Eller kan jeg klare meg med en kupèvarmer i en av de andre trillingene? (Bilen kommer til å stå utendørs, ikke garasje når den står hjemme. På jobb står den i garasje.)

Er det dumt å kjøpe en 2011-modell for å spare seg noen tusenlapper? Og hvordan blir den mest praktiske måten å frakte bilen fra f.eks. Østlandet til Trondheim om jeg finner meg en brukt bil der?

På forhånd takk for svar :-)

Mr.Zero

Grattis med godt valg! 8)

Nå er det igjen priskrig på trillingene. Ser Mjauen selges hos Mitsubishi for kr. 175.000 ny (+ evnt metallic lakk og vinterhjul). Da får du fjernoppvarming, kraftigere motor, 2 varmester, LED-nærlys, lys i ladekontakt mm kontra en 2011 modell. I 2012 fikk den fjernvarmer. Resten kom i 2013. Det snakkes også om en annen original ladekabel som justerer strømtrekket mellom 8 og 14 Ampere..

I ditt tilfelle ville jeg gått for en brukt 2012 med varmemuligheter siden budsjettet er på 150.000. Kjøp bil som er solgt ny gjennom mitsubishiforhandler da alt med garanti vil bli håndtert problemfritt i rundt 4 år til.

Alternativt kan du finne en C-Zero eller iOn til priser litt under mjauen. Disse kan ikke fjernvarmes (og har heller ikke to ekstra "bremsegir"), men en Defa-vifte vil klare å varme opp kupeen, men da må du også ha egen ledning til denne... Dog varmes ikke "kjølevannet" opp slik at det vil ta lengre tid å få varme ut fra bilens varmeapperat. Vel - det går ganskje kjapt på "max". Igjen hadde JEG handlet en "norsk" bil kontra å spare noen tusenlapper på en fra Danmark, Tyskland ol.l. Autoco Bærum (Citroenforhandler) selger nye og brukte zero'r ofte til meget gode priser. Frakt til tr.heim koster ikke mange tusenlappene.

Du får studere Finn samt kikke litt rundt i nærområdet. "Franskmennene" har dog det kuleste designet på hekken..!  :D

Lykke til!
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Kris_tine

Takker så mye for svar.

Hva tenker du om forskjellen mellom en 2011 modell som ikke har gått så langt, kontra en 2012 modell som kanskje har gått lengre? Kunne i utgangspunktet tenke meg å ende ut på ca. 150.000,- med frakt av bil, forsikring og evt. omreg. Ønsker derfor å betale ca. 130'-140' for en bil.

Ringte i dag på en bil som stod på finn.no, en citroen. Men her hadde ikke eieren fulgt servicen som er påkrevd. Er det vanlig? Kjente jeg ble litt svett med en gang og fikk ingen god feeling...

Mr.Zero

Sitat fra: Kris_tine på søndag 27. oktober 2013, klokken 20:09
Takker så mye for svar.

Hva tenker du om forskjellen mellom en 2011 modell som ikke har gått så langt, kontra en 2012 modell som kanskje har gått lengre? Kunne i utgangspunktet tenke meg å ende ut på ca. 150.000,- med frakt av bil, forsikring og evt. omreg. Ønsker derfor å betale ca. 130'-140' for en bil.

Ringte i dag på en bil som stod på finn.no, en citroen. Men her hadde ikke eieren fulgt servicen som er påkrevd. Er det vanlig? Kjente jeg ble litt svett med en gang og fikk ingen god feeling...

Umulig å si om det er vanlig å utelate servicene på elbiler, men at endel eiere gjør det, kan nok stemme. Dette da pga at servicene er like dyre som på fossilbiler uten at olje mm skiftes. Så strengt tatt er det ikke behov for denne servicen sammenliknet med fossilbil. Men - nå er det jo ikke bare oljeskift som blir utført da..., vel så viktig er det å kontrollere bremsene for bevegelse da de har en tendens til å sette seg fast pga lite bremsing med elbiler. Og alt annet under bilen samt elektrisk, smøring av hengsler, skifte pollenfilter...

Hvis bilen ikke leveres på service, vil (ofte) heller ikke fabrikkpålagte aksjoner bli gjennomført - ei heller oppdateringer av bilens soft ware. Dette er faktisk viktige elementer oppe i det hele.. For en C-Zero sin del, dreier dette seg om skifte av vakumpumpe til bremsene samt litt data til batteristyring. Videre skal batteriene tappes ned og fylles opp via verkstedets datasystem - dette for å korrigere cellespenningen.

Nå spørs det hvor langt den bilen du ringte på har gått, men det er bare å prute på prisen i forholdt til utelatte servicer. 1.service ca. kr3.500,-. 2. noe dyrere. Og ved evnt kjøp er det da lurt å kjøre den på service slik at det nevnte over blir utført så snart som mulig. Se om karosseriet er helt og ta en titt under. Trillingene blir fort brune på understellet om de kjøres i saltlake, vaskes sjelden og ikke er understellsbehandlet. Dog ingen farlig rust, men er jo ikke pent. Karosseriet derimot virker som har bra motstand mot dette brune svineriet.

2011 mjau har ikke forvarming. 2012 skal ha. Peugeot og Citroen har ikke uansett produksjonsår. Dette er greit å ha i bakhodet ved vurdering av bil. Jeg klarer meg fint med en defavifte.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

#4
Er bare blitt mer og mer glad i den fjernstyrte forvarmingsmuligheten. Godt å sette seg i varm bil + at varm i-MiEV også betyr ferdig oppvarmet kjølevæske (vannbåren varme i varmeapparatet) pluss oppvarmet batteri, begge deler gir bedre rekkevidde. I det siste har jeg og flere funnet ut at B- og C-kjøremodus også gir bedre rekkevidde på landeveiskjøring enn D (Ion og C-Zero har bare D). Service-intervallene på 20.000 km gir færre utgifter enn hver 10.000 km på C-Zero. Ville nok gått for en brukt 2012 i-MiEV som har fulgt servicene.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Kris_tine

Lurer på en ting når det gjelder kupèvarmer. Er det mulig å bruke den samtidig som man lader? Hvis ikke, hvordan løses dette? Mulig det er dumt spørsmål, men er ikke bevandret i temaet.

Focus

Min mening er at dersom du har brukt for varme i en elbil likegyldig hvilket merke,  er en eberspracher eller webasto som enten kan fjernbetjenes eller programeres til å starte når du ønsker. Det koster en del, men du har den varmen du trenger uten at det spiser km av rekkevidden.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Mr.Zero

Sitat fra: Kris_tine på mandag 28. oktober 2013, klokken 20:21
Lurer på en ting når det gjelder kupèvarmer. Er det mulig å bruke den samtidig som man lader? Hvis ikke, hvordan løses dette? Mulig det er dumt spørsmål, men er ikke bevandret i temaet.

Jeg lader kveld/natt, og så har jeg tilkoblet defavifta via et fjernstyrt "tidsur". Så i det hodet våkner på puta, trykker jeg på fjernkontrollen på nattbordet og vifta setter i gang. (Da er bilen ferdig ladet for endel timer siden.)
Både lading og kupevifte på en gang - ja da må du minst ha 16A kurs, ladekabel på 10A og vifte ikke sterkere enn 1200W.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

edyrli

Jeg er i samme vurderingfasen som deg. Tenkte først å bruke 140-150.000 på en trilling. Men etter å ha gjort en del research så viser det seg at de fleste i denne prisklassen er import biler. Da han man bare 3 års garanti. Hvis bilen er 1-2 år gammel er det bare 1-2 år igjen av garantien. På disse bilene trenger man også en vinterdekk pakke til rundt 10.000.
Jeg har fått et tilbud på ny bil hos Mitsubishi for 187.456 med vinterdekk. Da er det ikke så lett å gi avkall på de nye forbedringene og dårligere garantier for å spare 30-40.000...
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

ok67

#9
Brukt trilling kan nok fraktast relativt rimeleg frå Oslo til Trondheim, det finst diverse firma som driv transport av bilar rundtomkring i Norge. Ser at prisen for transport frå Oslo til Trondheim er ca 3500,-
Har fått tilbud frå Buddy Elektric i Oslo til same pris levert i Trondheim som i Oslo, dvs 139' med 2 sett hjul.
Bilcentrum vil ha 196' for ein ny Mjau, men har tenkt å prøve med ein liten pruterunde til før eg bestemmer meg.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

03sib113

8 års batteri garanti på e up. Ca 200K det også.
2020 (-1) Deep Blue Metallic Model 3 LR
2013 Tungsten E-Up!

ok67

Henta min nye Mjau i dag  ;D på vinterens kaldaste dag så langt.

Leita ei stund før eg fann brytaren til varmesetet, den var godt gøymd, så eg fann den ikkje før eg parkerte bilen heime. Får prøve ut effekten av varmesetet i morgon, og ikkje minst forhåndsoppvarminga før start.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

tomrh

Sitat fra: ok67 på onsdag 20. november 2013, klokken 22:08
Henta min nye Mjau i dag  ;D på vinterens kaldaste dag så langt.
Gratulerer! Kjenner igjen følelsen.  :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

cossie3

Sitat fra: edyrli på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 12:53
Jeg er i samme vurderingfasen som deg. Tenkte først å bruke 140-150.000 på en trilling. Men etter å ha gjort en del research så viser det seg at de fleste i denne prisklassen er import biler. Da han man bare 3 års garanti. Hvis bilen er 1-2 år gammel er det bare 1-2 år igjen av garantien. På disse bilene trenger man også en vinterdekk pakke til rundt 10.000.
Jeg har fått et tilbud på ny bil hos Mitsubishi for 187.456 med vinterdekk. Da er det ikke så lett å gi avkall på de nye forbedringene og dårligere garantier for å spare 30-40.000...
Du har 3 år på bilen, men 5 år på batteriet og drivverk. Har en import bil fra Nederland. Det er det som koster penger om noe skulle skje.
Citroen C-Zero 2011.
Skedsmo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA