Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ønsker nye sommerfelger – hva er beste strategi?

Startet av krister461, mandag 21. oktober 2013, klokken 11:21

« forrige - neste »

krister461

Beklager at jeg lager en ny tråd om dette, men noe skal man jo bruke ventetiden på...

Jeg har altså lyst på nye sommerfelger på min kommende bil. Aller helst 20''. Men budsjettet er egentlig alt brukt opp på bilen så jeg må finne rimeligste løsning. Jeg kunne godt tenke meg å ha sensorer på, men vil helst slippe å bruke flere tusen på de. Jeg er ikke veldig kresen på vinterdekk og blir trolig fornøyd med Pirelli selv om Nokian eller Michelin hadde vært en fordel.
Jeg har sett for meg følgende alternativer:

1.   Kjøpe 19'' vinterdekk og 19'' felger utenom og legge om slik at jeg får vinterdekkene på tesla-felgene og medfølgende sommerdekk på nye felger

Fordeler:
-   Slipper å selge noe
-   Kan kjøpe bedre vinterdekk en Pirelli
Bakdeler
-   Må nøye meg med 19'' på sommer
-   Må trolig betale en del om jeg skal ha sensorer
-   Må betale for kryssomlegging
   

2.   Kjøpe 19'' vinterdekk utenom og legge på originalfelg fra Tesla og nye 20'' sommerfelger med dekk
Må selges: Teslas sommerdekk (f.eks. enkeltvis som reservedekk?)

Fordeler:
-   Får 20'' dekk
-   Kan kjøpe bedre vinterdekk en Pirelli
Bakdeler
-   Må kjøpe to sett med dekk utenom
-   Må klare å selge sommerdekk fra Tesla til en fair pris
-   Må trolig betale en del som jeg skal ha sensorer


3.   Kjøpe vinterdekk-pakke fra Tesla og 19'' sommerfelger
Må selges: Teslas sommerfelger uten dekk (f.eks. til nye kjøpere som vil ha Michelin-dekk eller eiere som har skrapt opp sine)

Fordeler:
-   Kan kanskje flytte sensorer fra sommerfelger over på nye
-   Får vinterdekkpakken inn i billån
Bakdeler
-   Må nøye meg med 19'' på sommer
-   Må klare å selge sommerfelger til en fair pris


4.   Kjøpe vinterdekk-pakke fra Tesla og ny sommer-pakke
Må selges: Teslas sommerfelger med dekk (kanskje som reservedekk og felger til Tesla eiere gjerne også separat)

Fordeler:
-   Kan kjøpe 20'' sommerdekk og felger
-   Får vinterdekkpakken inn i billån
Bakdeler
-   Må klare å selge sommerfelger og dekk til fair pris
-   Må trolig betale en del om jeg skal ha sensorer


Hva tror dere er enkleste/rimeligst vei?

Er det realistisk å få solgt sommerfelger med/uten dekk? Vet ikke helt hvem som skal være interessert da alle de fleste Teslaeiere får jo med like sommerdekk og felger.

Jeg vurderer å kjøpe vinter-pakken fra Tesla og så legge sommerdekk og felger ut på finn og se om jeg får solgt...

sindrej

Virker som økonomi er et viktig punkt.  Hva da med å bare gå for standard felger et år eller to .. ?  Virker meningsløst på meg å skulle strekke økonomien bare for å få 20" istedet for 19", men folk er nå forskjellige ;)  Med 20" så er det vel dårligere utvalg og dyrere dekk og vil jeg tro ..

krister461

Joda, økonomi er et viktig punkt. Men, jeg er uansett forberedt på å bruke 15-20 på vinterdekk med felger. På sommerdekk så er faktisk ikke priseneforskjellene så veldig stor på 19'' og 20''. Men, selvsagt skal jeg ha råd til 20'' så må jeg få solgt de 19'' som følger med bilen.

Om jeg venter et par år så blir det vanskeligere å få solgt felgene, og det blir vanskeligere å få prioritert dette hjemme (det er nå en gang nå vi skal bruke penger på ny bil) ;)

Stiania79

Hei,

Jeg har samme dilemma men kommet frem til:

a. Bestiller bilen med kun 19'
b. legger om til Michelin eller Nokian på de: + kr 11 000
c. Selger sommerdekkene på finn.no for noen tusen (ca kr 750 per dekk er BILLIG) og dimensjonen passer til mange andre biltyper, bla BMW 5 serie = netto kr 8 000

Kjøper nye 20' med sommerdekk - her får du mye til kr 15 - 25 000 alt avhengig av kvalitet.

Ekstra kostnad - si kr 25 000 som er uansett under 21' til Tesla, du får felger ikke alle andre har, samt at dekkene er mye billigere å bytte når de må det...

PS: Bare felgene passer kun til TESLA pga nav åpning har jeg hørt så de blir nok veldig vanskelig å selge... boltsikel er samme som BMW men da må du borre opp nav pga Tesla har mindre...
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

krister461

Takk for svar Stiania. Ja dette er mitt alternativ 2, og gir jo mest for pengene da jeg får både 20'' sommerdekk og gode vinterdekk. Men, koster jo en del.

Et moment her er at om jeg kjøper vinterpakken til Tesla så får jeg den med i billånet som gir litt mindre belastning på økonomien på kort sikt. Økonomi avhenger også av hvor mye jeg får solgt eksisterende bil for, men det vet jeg nok ikke før etter jeg må ha bestemt meg ang. vinterdekk i alle fall.

mjepson

20" Polarwheels med vinterdekk får du for 17900,- uten sensorer.

Så kjøper du sommerdekk på våren igjennom www.dekkonline.com

Se min egen tråd for info om forhandlere: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9282.msg126518.html#msg126518
Stavanger, P85+ white, 21" grey

krister461

Sitat fra: mjepson på mandag 21. oktober 2013, klokken 13:08
20" Polarwheels med vinterdekk får du for 17900,- uten sensorer.

Så kjøper du sommerdekk på våren igjennom www.dekkonline.com

Se min egen tråd for info om forhandlere: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9282.msg126518.html#msg126518
Takk for svar. Men, det er 20'' sommerfelger jeg helst vil, ikke 20'' vinterfelger.

Kjøper jeg sommerdekk til de felgene så står jeg igjen med 20'' vinterdekk samt 19'' felger med sommerdekk jeg må selge igjen. :S

Kagex

Du kan jo prøve å selge de medfulgte sommmerhjulene en og en.  Regner med at noen ønsker seg et reservehjul

Sent from my GT-I9505 using Xparent BlueTapatalk 2

P29687

krister461

Sitat fra: krister461 på mandag 21. oktober 2013, klokken 11:21
Beklager at jeg lager en ny tråd om dette, men noe skal man jo bruke ventetiden på...

Jeg har altså lyst på nye sommerfelger på min kommende bil. Aller helst 20''. Men budsjettet er egentlig alt brukt opp på bilen så jeg må finne rimeligste løsning. Jeg kunne godt tenke meg å ha sensorer på, men vil helst slippe å bruke flere tusen på de. Jeg er ikke veldig kresen på vinterdekk og blir trolig fornøyd med Pirelli selv om Nokian eller Michelin hadde vært en fordel.
Jeg har sett for meg følgende alternativer:

1.   Kjøpe 19'' vinterdekk og 19'' felger utenom og legge om slik at jeg får vinterdekkene på tesla-felgene og medfølgende sommerdekk på nye felger

Fordeler:
-   Slipper å selge noe
-   Kan kjøpe bedre vinterdekk en Pirelli
Bakdeler
-   Må nøye meg med 19'' på sommer
-   Må trolig betale en del om jeg skal ha sensorer
-   Må betale for kryssomlegging
   

2.   Kjøpe 19'' vinterdekk utenom og legge på originalfelg fra Tesla og nye 20'' sommerfelger med dekk
Må selges: Teslas sommerdekk (f.eks. enkeltvis som reservedekk?)

Fordeler:
-   Får 20'' dekk
-   Kan kjøpe bedre vinterdekk en Pirelli
Bakdeler
-   Må kjøpe to sett med dekk utenom
-   Må klare å selge sommerdekk fra Tesla til en fair pris
-   Må trolig betale en del som jeg skal ha sensorer


3.   Kjøpe vinterdekk-pakke fra Tesla og 19'' sommerfelger
Må selges: Teslas sommerfelger uten dekk (f.eks. til nye kjøpere som vil ha Michelin-dekk eller eiere som har skrapt opp sine)

Fordeler:
-   Kan kanskje flytte sensorer fra sommerfelger over på nye
-   Får vinterdekkpakken inn i billån
Bakdeler
-   Må nøye meg med 19'' på sommer
-   Må klare å selge sommerfelger til en fair pris


4.   Kjøpe vinterdekk-pakke fra Tesla og ny sommer-pakke
Må selges: Teslas sommerfelger med dekk (passer bare Tesla? i så fall vanskelig)

Fordeler:
-   Kan kjøpe 20'' sommerdekk og felger
-   Får vinterdekkpakken inn i billån
Bakdeler
-   Må klare å selge sommerfelger og dekk til fair pris
-   Må trolig betale en del om jeg skal ha sensorer


Hva tror dere er enkleste/rimeligst vei?

Er det realistisk å få solgt sommerfelger med/uten dekk? Vet ikke helt hvem som skal være interessert da alle de fleste Teslaeiere får jo med like sommerdekk og felger.

Jeg vurderer å kjøpe vinter-pakken fra Tesla og så legge sommerdekk og felger ut på finn og se om jeg får solgt...

Stiania79

Kanskje ingen dum ide å selge felgene stykkvis nei - vet ikke hva TESLA skal ha for en reserve felg? Jeg har alltid kjøpt 5 felger når jeg har kjøpt til mine Audi's og ser nå når jeg skal selge min 2012 A4 at dette ikke var dumt da store felger - nesten uten unntak - blir kantkjørt...

Da slipper du iallefall å slå av på pris når du har en splitter ny liggende i esken!

hmm....
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

mjepson

Du får sikkert solgt orginale Tesla 19" på finn.no til en grei pris.
Stavanger, P85+ white, 21" grey

Duzzy

Sitat fra: Stiania79 på mandag 21. oktober 2013, klokken 12:36
Hei,

Jeg har samme dilemma men kommet frem til:

a. Bestiller bilen med kun 19'
b. legger om til Michelin eller Nokian på de: + kr 11 000
c. Selger sommerdekkene på finn.no for noen tusen (ca kr 750 per dekk er BILLIG) og dimensjonen passer til mange andre biltyper, bla BMW 5 serie = netto kr 8 000

Kjøper nye 20' med sommerdekk - her får du mye til kr 15 - 25 000 alt avhengig av kvalitet.

Ekstra kostnad - si kr 25 000 som er uansett under 21' til Tesla, du får felger ikke alle andre har, samt at dekkene er mye billigere å bytte når de må det...

PS: Bare felgene passer kun til TESLA pga nav åpning har jeg hørt så de blir nok veldig vanskelig å selge... boltsikel er samme som BMW men da må du borre opp nav pga Tesla har mindre...
+1
Dette er akkurat det jeg har tenkt å gjøre også. Da har jeg hele vinteren til å spare og lete etter felger også. Det kommer sikkert også litt bedre utvalg av teslatilpassede felger til våren..
Jessheim
standard P85, Sort, 19", sort nappa,panorama, Alle pakker untatt dobbeltlader.
Levering 28.11.2013

krister461

Tipper det vil komme en del 19'' Goodyear Eagle RSA2-dekk på finn etterhvert. ;)

laumb

Her ble det følgende:
- Fikk bilen med 19"
- Lagt Michelin piggfritt på disse.
- Bestiller nye felger med nye TPMS som er kulere i 19" til våren.
- Slenger de orignale dekkene på disse.
- Bruker dem opp i 2-3 sesonger og slenger vinterdekk på de fine nye felgene.
- Kjøper så noen nye, kulere 21" 4. året.

Så slipper jeg å kline til med det dyreste og kuleste med en gang, samt får fornyet litt underveis i eierskapet. :)

Harlex

Sitat fra: laumb på mandag 21. oktober 2013, klokken 19:45
Her ble det følgende:
- Fikk bilen med 19"
- Lagt Michelin piggfritt på disse.
- Bestiller nye felger med nye TPMS som er kulere i 19" til våren.
- Slenger de orignale dekkene på disse.
- Bruker dem opp i 2-3 sesonger og slenger vinterdekk på de fine nye felgene.
- Kjøper så noen nye, kulere 21" 4. året.

Går nok for akkurat det samme.. Får bilen imorgen ;D
Legger Nokian R2 på sommerfelgene kjøper nye 19" i gunmetal og monterer sommerdekkene på....

Men jeg er usikker på om jeg skal vente eller om jeg skal få fikset sommerfelgene med en gang....Har noen alternativer som frister...

Et annet spørsmål jeg har er om tesla org. felger... Er disse unik god kvalitet eller vil en annen type "kinafelg" matche disse kvalitetsmessig? Noen som vil uttale seg om dette?

Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA