Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

BMW i5 under arbeid?

Startet av Jalla, lørdag 19. oktober 2013, klokken 14:33

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: LMOR på søndag 22. desember 2013, klokken 13:19
Dessverre er ikke folk flest egentlig opptatt av om bilen er miljøvennlig. Det er prisen og besparelsene (og køkjøring) en går etter. Hvis neste endring av avgiftene hadde gått på total levealders co2 footprint, hadde BMW med i-serien hatt en lys fremtid.
For meg personlig er fravær av lokale utslipp pri 1, men tanken om avgift ut fra forurensning er ikke dum. Men den er veldig vanskelig å praktisere. Hvem skal bestemme hva som til en hver tid er mest miljøvennlig ift bruk av komponenter? Da må man gå helt ned og se på utvinning av de forskjellige råvarene, foredling +++. Hegnar.no er et strålende eksempel på at dette er en utfordring. Folk går jo rundt og tror at Model S forurenser mer enn en 520i fordi Hegnar Online la ut en elendig artikkel full av feil og gale antakelser.

Sertifikatløsninger og godkjenningsordninger kan være en måte å komme i mål på en levelig måte, men helt nøyaktig vil man ikke få det.

På den annen side er det mye som ikke stemmer med dagens avgiftsregime. Forbruk er eks kunstig lavt. Avgiftene ville vært mye høyere om snittforbruk i praksis ble lagt til grunn....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

LMOR

Enig, og det har BMW satset på:

https://www.press.bmwgroup.com/usa/pressDetail.html?title=verifiably-sustainable-iso-certificate-for-environmental-footprint-of-the-bmw-i3-the-tÜv-sÜd&outputChannelId=9&id=T0155196EN_US&left_menu_item=node__8601

Den ene fabrikken forsynes av egen vindmøllepark, og den andre med vannkraft. Det er utstrakt bruk av gjenvunnet materiale osv.

I Norge ligger vi enda lavere, fordi bilen lades opp med vannkraft, selv om noen problematiserer det, så er det vannkraft i kabelen i Norge, og vi kan ikke eksportere så mye mer enn vi gjør. Det siste gjelder selvfølgelig alle elbiler :-), men vekt er også viktig for å redusere utslipp.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Stikkkontakt

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 22. desember 2013, klokken 15:38
For meg personlig er fravær av lokale utslipp pri 1,

For meg er valget av elbil 100% økonomisk motivert.
Om Kina bygger et atomkraftverk i stedet for 10 kullkraftverk er 10 ganger viktigere enn å elektrifisere den norske bilparken. Vi er en mygg i verden,men så lenge norske politikere inbiller seg at de skal redde verden med å gi oss subsidier er det bare å takke og bukke :)

Øyvind.h

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 22. desember 2013, klokken 17:00
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 22. desember 2013, klokken 15:38
For meg personlig er fravær av lokale utslipp pri 1,

For meg er valget av elbil 100% økonomisk motivert.
Om Kina bygger et atomkraftverk i stedet for 10 kullkraftverk er 10 ganger viktigere enn å elektrifisere den norske bilparken. Vi er en mygg i verden,men så lenge norske politikere inbiller seg at de skal redde verden med å gi oss subsidier er det bare å takke og bukke :)
For å presisere (for jeg ser jeg ikke var tydelig): Når det gjelder miljøaspektet ved elbil så er det lokale utslipp som er viktigst for meg. Det er dokumentert at dieseleksos er kreftfremkallende, og at bensineksos høyst sannsynlig er kreftfremkallende. Null lokale utslipp er en av grunnene til at det er uaktuelt å kjøpe bil med fossilmotor igjen, men det var ikke null utslipp som var den viktigste årsaken til at jeg kjøpte Model S.



VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Stikkkontakt

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 22. desember 2013, klokken 17:08
Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 22. desember 2013, klokken 17:00
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 22. desember 2013, klokken 15:38
For meg personlig er fravær av lokale utslipp pri 1,

For meg er valget av elbil 100% økonomisk motivert.
Om Kina bygger et atomkraftverk i stedet for 10 kullkraftverk er 10 ganger viktigere enn å elektrifisere den norske bilparken. Vi er en mygg i verden,men så lenge norske politikere inbiller seg at de skal redde verden med å gi oss subsidier er det bare å takke og bukke :)
For å presisere (for jeg ser jeg ikke var tydelig): Når det gjelder miljøaspektet ved elbil så er det lokale utslipp som er viktigst for meg. Det er dokumentert at dieseleksos er kreftfremkallende, og at bensineksos høyst sannsynlig er kreftfremkallende. Null lokale utslipp er en av grunnene til at det er uaktuelt å kjøpe bil med fossilmotor igjen, men det var ikke null utslipp som var den viktigste årsaken til at jeg kjøpte Model S.

Ser den.
Høy andel elbiler i Norge  gir ren(ere) byluft ,men redder ikke verden.

LMOR

Hvis alle land reduserer med 20%, så reduserer vi med 20% totalt. Hvis ingen gjør noe fordi det er verst i Kina, så er det litt kort-tenkt. Og hvis alle begynner å kjøpe ting (her biler) som er produsert med fornybar energi, så vil Kina bygge mer fornybar energi :-)  (så lenge vi vil ha billigst mulig ting, og gir blaffen i miljøet, så vil Kina bygge mer kullkraft)

Ellers gjør også Kina mye for å redusere utslippene, og er kanskje fremst i verden i dag i forhold til å finne gode løsninger. Og de har jobbet lenge med det:

"Men til tross for at kullkraft er og vil bli dominerende, viser det seg at klimagassutslippene har blitt redusert siden 1996. Nedgang i økonomien med stenging av mange fabrikker, samt energieffektivisering er noe av årsaken. Selv om det viser seg at utslippene er på vei oppover igjen, kunne situasjonen vært mye verre. Forskere hevder at Kina har redusert energiintensiteten med 4,7 prosent årlig siden 1977. Hvis man ikke hadde hatt denne reduksjonen i karbonutslipp per produsert energienhet, ville utslippene vært dobbelt så store i dag, sier Heggelund."

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

timingbeltkiller

#36
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 22. desember 2013, klokken 17:08
For å presisere (for jeg ser jeg ikke var tydelig): Når det gjelder miljøaspektet ved elbil så er det lokale utslipp som er viktigst for meg.
Lokale nullutslipp er elbilens store fortrinn.
Men globalt fins ikke miljøvennlige biler. De er alle miljøskadelige. Elbiler riktignok betydelig mindre enn fossilbiler.

Sitat
Det er dokumentert at dieseleksos er kreftfremkallende, og at bensineksos høyst sannsynlig er kreftfremkallende.
Dieseleksos slipper ut mer NOX og mindre CO2 enn bensineksos.
De mest skadelige stoffene fra eksosen er forøvrig de aller minste partiklene som går rakt gjennom filterne i både bensin- og dieselbilene. Før slapp dieselbilene mer ut av disse enn bensinbilene. For siste generasjons motorer er forholdet motsatt.

Minner også om at i varmkjøringsfasen (som kan være mange ganger om dagen i bytrafikk) produserer etanol mer faenskap enn både bensin og diesel.
Dessuten er mesteparten av dagens etanol enten produsert ved å ta maten ut av munnen på folk eller ved den giga økologisk skadelige dyrking av palmevekster på utryddet regnskog.

Påbudt etanolinnblanding (E10, E15, ...., ....) er derfor rendyrket økologisk galskap.

BTW
Kjør bilen inn i garasjen, lukk porten, åpne bilvinduene, la motoren gå på tomgang og sett deg godt til rette i bilen. Hvor lenge tar det før du har tatt spranget inn i den evige bilhimmelen med hhvis bensin- og dieselmotor?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: LMOR på søndag 22. desember 2013, klokken 18:26
Hvis alle land reduserer med 20%, så reduserer vi med 20% totalt. Hvis ingen gjør noe fordi det er verst i Kina, så er det litt kort-tenkt.
Selvsagt kan ikke alle små (og mellomstore land) vri seg unna med begrunnelsen "Vi teller ingenting".
Samlet utgjør de 50%.

Den store bøygen er forøvrig:
- USA som sier Kina må redusere like mye som oss.
- Kina som sier de har et rettferdskrav på like stort forbruk og like stor forurensing pr innbygger som USA.

Kina gjorde utvilsomt verden en stor tjeneste med sin ett-barns politikk.
Tenk om de hadde ynglet som muslimer!

Men nå er de i ferd med å ødelegge hele effekten når de øker levestandarden så mye at (morgen)dagens familie på 3 forbruker og forurenser mer enn den gamle på 10.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Vind

Begynner ikke denne tråden å utvikle seg langt utenfor at BMW planlegger større elektriske biler.

Jeg synes de siste postene hører til i en egen tråd, ikke her - da de har fjernet seg langt fra denorinneøige tråden.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Kanskje litt, men poenget var vel at plattformen BMW har fått til, som enkelt lar seg utvide til i5, bygger på mye forskning, carbon fiber rammen, mange andre nye materialer, lav vekt, og en miljøprofil ikke bare i bruk, men også i produksjon. Det er totalpakken som er unik, og som vil kunne gi oss mange spennende modeller fremover, med klar miljøprofil.

Håper bare de lager flest mulig rene elbiler til Norge, så vi ikke går glipp av noen. Jeg trenger en i5 med Telsa S rekkevidde til neste gang jeg skal bytte bil. BMW har "lovet" oss som kjøper i3 nå, at vi kan oppgradere batteripakken til en med dobbelt rekkeveidde innen 4 år. Hvis i5 f.eks. har 50% større batteri, så vil en i5-v2, kunne ha både lav vekt, plass til en familie med bagasje og 50 mil rekkevidde :-)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

elpedros

Sitat fra: LMOR på søndag 22. desember 2013, klokken 20:49
Jeg trenger en i5 med Telsa S rekkevidde til neste gang jeg skal bytte bil.

+1. (Samtidig som jeg har forventninger om at noe fra BMW ikke oppfører seg som en halvveis utrangert pc med Vista operativsystem, slik det later til at Model S gjør til tider..)

Kjell Leaf

Sitat fra: jkirkebo på søndag 22. desember 2013, klokken 11:58
Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 22. desember 2013, klokken 11:46
Tror du det bare er Tesla som har touch skjerm ? ;D ;D ;D

Så vidt jeg vet er det bare Tesla som har en moderne kapasitiv touch-skjerm (slik som moderne smart-telefoner og nettbrett bruker). De andre bruker ennå trykkfølsomme av en eller annen grunn. Jeg har både Leaf og TMS, og det er et hav av forskjell i kvalitet på skjermene (da sett bort fra størrelse).
Sikkert bedre skjerm på Tesla, men jeg må si at berøringsfølsomheten er veldig god på min  nye Leaf, akkurat passe. Billedkvaliteten er også veldig god på ryggekamera /360 graders kamera som forøvrig er fantastisk praktisk. Funksjonen der man velger at høyre kamera viser grøftekant og forhjul er velsig bra om man må helt ut på kanten av vegen eller helt inntil en murkant for å komme forbi en møtende bil på smale bygdeveger og parkering inntil fortauskanter. Bilen sett ovenfra er også fint når man parkerer, ingen unnskyldning for ikke å parkere midt mellom de hvite linjene da nei. Har Tesla kamera?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Vind

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 23. desember 2013, klokken 12:35
Sikkert bedre skjerm på Tesla, men jeg må si at berøringsfølsomheten er veldig god på min  nye Leaf, akkurat passe. Har Tesla kamera?
[/quote] Denne tråden handler om i5, Om Leaf eller Tesla har best trykkskjerm hører da til på en annen tråd.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Vind på fredag 27. desember 2013, klokken 09:27
Denne tråden handler om i5, Om Leaf eller Tesla har best trykkskjerm hører da til på en annen tråd.

Det sporer av veldig ofte fordi fanboys hele tiden skal rakke ned på andre  :-\

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Synes det er spennende at BMW viser et konsept som kan bli en i5 etter at de har demonstrert med i3 at de virkelig prøver seriøst å få til dette med ladbare biler.
Det som mangler utenfor California og Borge et skikkelig marked for ladbare biler og helst god konkurranse.

Potensielt vil i5, MB B-klasse og Tesla Mod E være i samme segment - forhåpentligvis alle som BEV.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA